Polarisatiefilter en groothoeklens

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
chrimasa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2010 20:08

Ik heb onlangs een tamron 17-55 mm aangeschaft. Aangezien ik er landschapsfoto's mee ga maken, wil ik er graag een polarisatiefilter op. Ik kan deze voordelig overnemen; B&W Circular polorisatie filter F-Pro 72mm.
Maar is dat slim?
Heeft iemand ervaring met deze lens in combinatie met een polarisatiefilter? Ga ik er vignetering mee krijgen in de grootste groothoekstand? Want dan ga ik natuurlijk verder zoeken naar een SLIM filter.
En welke SLIM zou dan aan te raden zijn?
Bedankt vast voor eventuele reacties.
EOS 70D met Canon EFS 15-85 en Canon 50mm 1.8 STM in een Kata 3N1-20 Sling BackPack, of in een superchique Rosa back. Voor de flits een Nissin Di866 DMark
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik denk dat je dat filter prima kunt gebruiken. 17 mm is (zeker op crop) nog geen enorme groothoek.

Mocht je toch verder kijken: ik gebruik op m'n 10-22 een B&W kasemann circulair MRC slim filter. Past ook op m'n 17-55 en 100-400. Tot volle tevredenheid!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
chrimasa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2010 20:08

Dank je wel voor je antwoord. Dan denk ik dat het toch deze maar gaat worden. Ik moet het niet duurder maken als dat niet nodig is.
EOS 70D met Canon EFS 15-85 en Canon 50mm 1.8 STM in een Kata 3N1-20 Sling BackPack, of in een superchique Rosa back. Voor de flits een Nissin Di866 DMark
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

Dan is mijn vraag, heb ook pas een B+W pola aangeschaft een slim weliswaar maar klopt het dat dan je objectief kapje er niet op past? Zou wel vervelend vinden immers, brengt uiteraard beschadiging van je filter mee.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

ceesgr schreefCOLONDan is mijn vraag, heb ook pas een B+W pola aangeschaft een slim weliswaar maar klopt het dat dan je objectief kapje er niet op past? Zou wel vervelend vinden immers, brengt uiteraard beschadiging van je filter mee.
Ja, dat klopt. Maar er zit toch een paar soort dekseltje bij dat je er overheen kunt schuiven?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Klopt helemaal. In plaats van het gewone "dekseltje" zit er een nieuw exemplaar bij. Enige nadeel van dat dekseltje is dat het er vrij gemakkelijk afgaat. Levert bij mij geen problemen op, omdat ik het objectief in de tas bewaar en hij daar klemvast zit. En als ik 'm op de camera heb zitten en ermee rondloop, gebruik ik het dekseltje niet (er zit dan wel een zonnekap op, die nog een beetje bescherming levert).
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

MvdE schreefCOLON
ceesgr schreefCOLONDan is mijn vraag, heb ook pas een B+W pola aangeschaft een slim weliswaar maar klopt het dat dan je objectief kapje er niet op past? Zou wel vervelend vinden immers, brengt uiteraard beschadiging van je filter mee.
Ja, dat klopt. Maar er zit toch een paar soort dekseltje bij dat je er overheen kunt schuiven?
Nee dat heb ik er niet bij gekregen, ga het omruilen voor een Hoya filter.
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

ceesgr schreefCOLON
MvdE schreefCOLON
ceesgr schreefCOLONDan is mijn vraag, heb ook pas een B+W pola aangeschaft een slim weliswaar maar klopt het dat dan je objectief kapje er niet op past? Zou wel vervelend vinden immers, brengt uiteraard beschadiging van je filter mee.
Ja, dat klopt. Maar er zit toch een paar soort dekseltje bij dat je er overheen kunt schuiven?
Nee dat heb ik er niet bij gekregen, ga het omruilen voor een Hoya filter.
Hoe zijn de pola van marumi? Heb nu de circ. pola 72mm even te leen om uit te proberen. Heeft iemand daar ervaring mee?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar