2 Fladderaars en een voorraadschuur

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 4

Zie de laatste tijd zoveel kleurigs voorbij fladderen, dat ik ook maar een poging gewaagd heb. Ik zeg expres “poging”. Al dat snelle (Formule 1, TT-Assen, Tour de etc.) past tegenwoordig wat minder bij mijn leeftijd. Die krengen blijven geen moment stil zitten en als ze dat wel doen, klappen ze hun vleugels dicht, weg pracht en praal.
Dit was een bijvangst, de volgende keer zal ik me voorbereiden en er de tijd voor nemen.
Adviezen in de trant van “vroeg opstaan” zijn niet aan mij besteed.
Met kijkers ben ik al tevreden, commentaar is welkom en als je me wilt afkraken vind ik dat ook goed, maar dan wel met onderbouwing, zodat we er allemaal wat aan kunnen hebben, al is het alleen maar de lol.

Foto 1 – Fladder 1

40194

Foto 2 - Bloem

40195

Foto 3 – Fladder 2

40196

Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Hiervan zou je vlinders in je buik krijgen, of past dat ook al niet meer bij je leeftijd :wink: ?
De bedoelde voorraadschuur is het voor mij toch niet, sorry. Iets te grauw denk ik.

Maar op je vlinderplaten mag je best trots zijn. Ik vind ze goed geslaagd.
Ze staan lekker in beeld en met de scherpte zit het ook wel goed.
Erg mooi vind ik de zachte kleuren in je bg's. Komt dit zo 'gewoon' uit je camera ?

Kom maar op met je 'hoofdvangst' .
Gr. Jan
Canon materiaal
Anoniem 3

Die vlinders... erg mooi, Gerard.
Ben je met Judith op stap geweest???
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Nou, als dit een poging is...... die vlinder foto's zijn echt prachtig geworden. Hoe heb je die achtergrond zo mooi zacht en pastellerig gekregen? De eerste foto is mijn favoriet, hoewel ik de verzadiging hier wel op het randje vind. Maar de kleuren van de vlinder met de kleuren van de achtergrond zijn erg mooi, en het blad leidt niet af maar voegt iets toe. Mooie lijnen ook hier in de compositie. De laatste fladder vind ik ook goed gelukt, maar het doet mij wat minder door de kleurencombinatie.

De bloem vind ik overigens ook wel mooi, maar toch is er iets dat ik nog niet helemaal kan benoemen. Ik vind de compositie iets te centraal, en het donkere bijna-zwarte vlak dat van linksboven naar rechtsonder loopt leidt mij af. Maar ik weet niet precies welke tips ik jou nu kan meegeven, ik ben zelf nog maar een beginner op dit gebied. Ik lees dus mee en hoop er ook nog iets van te kunnen leren.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Bij de bloem mis ik de echte scherpte op het hart. Ook is deze plaat idd wat donker.

De vlinders staan er mooi op. De bg's zijn mooi zacht, maar hoe heb je ze zo gekregen. Op de 1e foto lijkt het door de donkere rand bij de onderste vleugel dat het wat bewerkt is. Het misstaat niet hoor.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

De vlinders staan er inderdaad mooi op met een mooie achtergrond, mooie kleuren en licht.
Komen een beetje schilderachtig over en met name foto 1.....fraaie schilderachtige vleugels.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Beide vlinderfoto's vind ik erg mooi, de bloem kan me niet bekoren.
Mooie BG inderdaad, dus als dit een poging is, doe er gerust nog één !!
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Afkraken doen we hier niet, althans dat is niet de bedoeling!!!!! :D :D :D
Je fladderaars zijn idd erg fraai! :D :D :D
Een compliment dus!!!
De eerste is zeer fleurig van kleur en de het BGbokeh heb je prima geregeld!!!!
Jammer dattie wat soft overkomt. Storend is dit niet maar iets strakker in scherpte zou de plaat nog mooier maken imho.
De laatste fladderaar is veel strakker maar vind ik tegelijkertijd minder in balans dan je eerste qua kleurgeheel.
De bloem op twee vind ik te soft in scherpte en te vlak in belichting.
Maar al met al een zeer geslaagde poging.........

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Anoniem 4

Hartelijk dank voor de reacties. Inderdaad zijn de foto’s niet “zo uit de camera”. Ze zijn stuk voor stuk enigszins bewerkt. Foto 1 en 2 zijn niet gecropt, foto 3 wel iets voor een betere compositie. De foto van de bloem is inderdaad minder, dat moet ik erkennen. Heb hem wel gebruikt om het verschil te laten zien.
Voor de vlinderfoto’s heb ik de achtergronden licht gehouden/gemaakt met pasteltinten, een beetje “Judith-stijl”.
Over het algemeen ben ik meer van de hardere kleuren en veel contrast, meer zoals de bloem dus.
De kleuren in de achtergrond bij de vlinders zijn de kleuren die ook werkelijk daar aanwezig waren, maar wel heb ik de helderheid en verzadiging verminderd.
Daarbij heb ik veel blur en soft focus gebruikt om de toch wat drukke, afleidende achtergrond te verzachten.
Op de eerste foto zie je rechts van de vleugel nog wat restanten van schaduw op het achterliggende blad dat door de blur en pasteltinten niet meer als zodanig te herkennen is.
Ik zou het nog kunnen wegwerken, maar het hindert me zo niet.
De foto’s zijn gemaakt in Amazonica in Blijdorp, waar mijn vrouw en ik afgelopen vrijdag waren samen met Judith, man en dochter. Reuze gezellige dag en Amazonica is een echte aanrader.
Ik noemde het bijvangst omdat ik in het bijzonder het pas geboren olifantje wilde zien en fotograferen. :D
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Mooie vlinders Gerard!
De kleurtjes vind ik uiteraard mooi, helemaal mijn smaak :) De bloem doet mij ook niet zo veel..kan ook aan de kleuren liggen ;)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Anoniem 3

Illuminatus schreefCOLON een beetje “Judith-stijl”....
....waren samen met Judith, man en dochter...... :D
We wachten op je eerste new-borns.... :wink: :lol:
Anoniem 4

NewBorns zijn niet echt mijn expertise, daar moet je engelengeduld voor hebben, dus dat laat ik graag aan Judith over. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Persoonlijk vind ik ook de vlinders mooier dan de bloem.
Dat je de achtergrond lichter hebt gemaakt had ik al gezien.
Bij de eerste foto is dat niet helemaal mooi gedaan.
Aan de rechterkant naast de vleugel ben je nog wat vergeten lichter te maken.
Al met al toch mooi gedaan. :wink:

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Anoniem 4

Ruud, zoals ik hierboven al had aangegeven, ben ik dat deel niet vergeten. Het is de natuurlijke schaduw van de vleugel op het achterliggende blad.
Ik heb er bewust voor gekozen om dat zo te laten, waardoor er toch nog iets dieptewerking overblijft.
Als je het weghaalt, lijkt de vlinder helemaal ingeplakt op de achtergrond.
Toch kan ik me ook wel voorstellen dat het jouw voorkeur heeft om het toch weg te halen.
Bedankt in ieder geval voor je kritische beschouwing. Ik betrek het bij de afweging voor mijn volgende foto's.
Anita74
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2013 09:57

Mooie foto's, mij spreekt de foto van de bloem juist wel aan. Het contrast tussen de donkere achtergrond en de witte bloem vind ik mooi. Tja en de fladderaars.... die zijn zeker ook mooi, vooral die pastelachtige achtergrond.
Anoniem 4

Dank je wel Anita. De bloem op zich is ook wel mooi, maar valt hier wat uit de toon bij de vlinders.
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Hey, deze heb ik gemist ;)

Mooie foto's waarbij nr 3 mijn favoriet is. Deze is heerlijk scherp en wat een mooie kleuren :D
Groet, Marco

Flickr
Anoniem 4

Marco, bedankt voor je reactie.
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Mooie serie van de vladeraars.
Mij voorkeur gaat uit naar nr 1 een toch wat kleurrijker geheel.
Nr 2 is ook. Niet onaardig maar valt in het niet bij 1 en 3.

Al met al een nette serie
Gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar