Portretfotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Jace
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2013 14:13

Zeer benieuwd ben ik naar jullie mening betreffende de keuze in lens voor potretfotografie, en in combinatie met welke camera.

Welke lens en camera zou je aanraden en waarom?

Deze vraag stel ik om af te wegen welke camera ik ga aanschaffen en welke lens, het zou derhalve fijn zijn als jullie mij met het beantwoorden van deze vraag een stukje opweg kunnen helpen. Ik kan wel roepen 5D MkII met 55 2.8 lens, maar dan kan ik niet onderbouwen waarom ik dat roep, en dat wil ik graag begrijpen...

Bij voorbaat dank!
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Wat is je budget?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

welkom op dit forum.
Eens met de vorige spreker.
Zonder meer info over ervaring, mogelijke andere fotografische onderwerpen en zeker budget kunnen we ook alleen maar roepen....
Bijvoorbeeld dat een 55 2.8 niet bestaat...

Algemeen; een, of de ideale portretlens bestaat niet.
Net zo min als de portret camera.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Een 6D en een van deze. :-)
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Wat versta je onder een portret :D ? Daar kun je al heel veel kanten mee op (denk aan het omgevingsportret van bv Igor Stawinsky van Arnold Newman, of de portretten van Michel Szulc-Krzyzanowski).
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Dat is toch simpel: Canon EOS 1Dx met de 85/1.2 en/of de 200/2. Een koopje voor respectievelijk €8.000,- en €11.000,- of €13.000,- voor beide lenzen :wink:

Als dat te duur is, de Canon EOS 1100D met de 85/1.8 voor €650,-.

Zonder budget en de andere info is er niet veel te zeggen, je kunt alle kanten op!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hoe duurder de camera, hoe beter je beeldkwaliteit. Klinkt erg simpel, maar dat is het ook.
Punt is wel dat je een beetje kennis van zaken moet hebben en de rest ook er op afgestemd moet zijn om het te zien.
Ook met objectieven geldt; hoe duurder het objectief, hoe beter in de regel je beeldkwaliteit.

Als voorbeeld; een 1Dx met een 85mm f/1.2 zal een beeldkwaliteit opleveren die bij Canon weinig overtroffen zal worden. Maar het kost je wel een duizend of zeven.

Maar je zegt dat je nog aan met schaffen. Je hebt nu nog niets. Voorzichtig schaar ik je kennis daar ook een beetje onder.
Dan is het belangrijk om te beseffen dat je camera en je objectieven ook maar gereedschap zijn en dat kennis en kunde veel belangrijker is.
Je kunt 7000 euro uitgeven en mooie spullen kopen. Maar als je nog de helft er niet uit weet te halen, dan kom je niet met mooie foto's thuis.

Mooie foto's zijn enerzijds technisch geschoeid en anderzijds creatief. Voor die creativiteit maakt de camera niet zoveel uit. Het aansturen van je model en het bedenken van je idee maken niet zoveel uit als je een camera zoekt. Die technische kennis wel. Als je een behoorlijke technische kennis hebt, dan weet je uit een dure combinatie het beste halen. Maar ook uit een goedkopere combinatie zul je goede foto's weten te halen waarmee je dat financiële gat niet meer zo gaat zien. Een goedkopere camera/objectief-combinatie in handen van een kundig fotograaf zal nog steeds goede foto's opleveren. Een kwalitatief topproduct zal in de handen van een 'prutser' nog steeds slechte foto's geven.

Kortom, zorg dat je kennis op peil komt, dan kot het vanzelf wel goed. Maar om je kennis op te bouwen is een camera wel erg prettig. Je kunt met het goedkoopste van het goedkoopste beginnen. Dat is de 100D of 1100D of zo. Moet daar een beetje naar gokken, ken de prijzen niet zo goed. Maar wanneer je gemotiveerd bezig bent en je kennis snel kunt laten groeien, dan zul je merken dat je er toch snel voorbij groeit. Misschien zijn dat dus niet de beste keuzes als je ambities wat hoger liggen en niet te vergeten, je budget ook.

Een camera als de 70D heeft alweer veel meer mogelijkheden en daar kun je vooralsnog wel even mee vooruit. Laat ik die dan even als advies geven. Een 6D of misschien 5D mk III is ook een camera waar je jaren mee vooruit kan. Die twee laatstgenoemde hebben wel het voordeel dat de sensor groter is (zgn. full-frame). Dit geeft een mooiere scherptediepte en in de regel ook een iets betere beeldkwaliteit.

Maar dan moet er nog iets voor de camera; het objectief. En dit is misschien wel hetgene waar je het meeste aandacht aan moet besteden. Objectieven gaan namelijk langer mee dan camera's. Ik heb exemplaren die ik misschien al 7 jaren heb (fotografeer nog geen eeuwen) maar qua camera's heb ik er al 4 of 5 versleten. Investeren in goede objectieven geeft je dus een voordeel. Ben daar dus zorgvuldig in. Welke je aan moet schaffen, dat is wat lastig.

Ook hier is budget weer belangrijk. Maar ga voor het hoogst haalbare.
Of je moet kiezen voor zoomobjectieven of objectieven met een vast brandpunt kan ik niet voor je bepalen. Het gros kiest voor zooms omdat het makkelijker is. Dat is ook zo. Maar objectieven met een vast brandpunt zijn in de regel kwalitatief iets beter en ook lichter qua gewicht. Persoonlijk vind ik dat prettig. Maar een selectie objectieven met vast brandpunt zal misschien wel duurder zijn dan één enkel zoomobjectief. Plus met vaste brandpunten moet je vaker wisselen of moet je zelf naar voren en naar achteren lopen. Beide kan natuurlijk ook, maar dat wordt nog duurder.
Ook hier geldt; welke het beste zijn, dat hangt ook af van je budget.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

+1, kan van deze post geen sticky gemaakt worden? ;-)
Jace
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2013 14:13

Bedankt voor alle reacties met in het bijzonder fotojeroen!
Ik wilde het budget eerst even buiten beschouwing houden, maar realiseer me dat het verschil daarvoor echt te groot is.

Mijn budget voor body (met grip) en objectief of objectieven ligt rond de 1000 euro.

Ik heb enigzins ervaring met fotografie (zie ook mijn post in 'Voorstellen').
Echter het aspect wat ik nu van belang acht, de technische kant, heb ik nooit meer verdieping aan gebracht.
Ik maakte de foto's met uiteraard wel wat diafragma en sluitertijdkennis, maar voornamelijk op gevoel.

Overigens bedoelde ik een 50mm 1.8 lens ipv die 55 2.8 :D kun je zien hoe lang het geleden is!
Ik had ooit een 10D met bovengenoemd objectief, en ik was zeer te spreken over de prijs-kwaliteitsverhouding.

Ik heb overigens niet de intentie om nieuwe equipment aan te schaffen, ik probeer altijd alles goed tweedehands aan te schaffen.
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

Goed verhaal!
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Oke, je hebt enige ervaring maar dat is alweer een paar jaar geleden. Wat voor soort portretten wil je maken? In welke situatie?

Het is lastig om je te adviseren als we niet weten wat je precies wilt. Als je omgevingsportretten wilt maken, heb je andere lenzen nodig dan voor bustes. De meeste mensen denken bij portretten aan die laatste. Denk aan de 85/1.8 en de 50/1.8 of de 70-200/4L. Wil je meer de omgevingsportretten kant op, lijken de 28/1.8 en de Sigma 30/1.4 de aangewezen lenzen, of de Canon 17-55/2.8 en de Tamron/Sigma 17-50/2.8.

Als je kijkt naar full frame (doen!) dan is een 5D met een 50/1.4 binnen je budget voor omgevingsportretten en de 85/1.8 voor bustes. Misschien kun je een oud model 35/2 met de 85/1.8 met een 5D vinden.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Jace
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2013 14:13

Dank voor je uitgebreide reactie Addy.
Met portret bedoel ik dan inderdaad buste.

Heb voorzichtig al zitten kijken naar de 5D want wil ook fullframe, maar praten we dan over mark I of II, want de II zie ik momenteel niet binnen het budget passen inclusief het objectief of kijk ik gewoon niet goed genoeg?

Een 1Ds heeft ook fullframe en ik herinner me dat hij een van de beste camera's was destijds, is dat ook een goede keus of kan ik beter voor de wat nieuwere te technologie gaan? Wil er uiteindelijk wel een paar jaar mee vooruit kunnen.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Fullframe inc lens word lastig voor 1000 euro of je moet al gaan voor oudere techniek zoals de 5d.
Voor 1000 euro zou ik gaan voor de 7d inc canon 85 mm f1.8.
Jace
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2013 14:13

jjas schreefCOLONFullframe inc lens word lastig voor 1000 euro of je moet al gaan voor oudere techniek zoals de 5d.
Voor 1000 euro zou ik gaan voor de 7d inc canon 85 mm f1.8.
En de 1Ds mkII met de 85 1.8 dan?
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

5d classic met 35 2.0 en 85 1.8 is echt een goede tip.
Kan ik je ten zeerste aanraden! Veel kwaliteit voor weinig geld!
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Jace schreefCOLON
jjas schreefCOLONFullframe inc lens word lastig voor 1000 euro of je moet al gaan voor oudere techniek zoals de 5d.
Voor 1000 euro zou ik gaan voor de 7d inc canon 85 mm f1.8.
En de 1Ds mkII met de 85 1.8 dan?
1Ds mark2 is natuurlijk nog steeds een hele goeie camera alleen al best verouderd.
Wat ik de voordelen van de 7d vind zijn een betere/grotere scherm om je foto's te beoordelen, betere ruisprestaties, meer frames per seconden (hoewel je daar bij portretfotografie weinig aan heb) kleinere body.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

jjas schreefCOLON1Ds mark2 is natuurlijk nog steeds een hele goeie camera alleen al best verouderd.
Wat ik de voordelen van de 7d ... betere ruisprestaties ...
Valt best mee hoor met dat verouderd zijn: vergelijking tussen de sensors van de 7D en de 1Ds mark II.

De 7D heeft natuurlijk wel meer moderne toeters en bellen: http://snapsort.com/compare/Canon_EOS-1 ... non_EOS_7D" onclick="window.open(this.href);return false;
Jace
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2013 14:13

Wederom bedankt voor de reacties, ik ga straks kijken bij een 1Ds, en wil er dan zo'n 85 1.8 objectief bijnemen. En dan is het oefenen geblazen!
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik had het overigens over de 5D mark I.
Ik zou wegblijven van de 1Ds mark I om een aantal redenen, waaronder dat het een eeuwigheid duurt als je hem aanzet en omdat er geen USB aansluiting is en er geen drivers voor de Firewire aansluiting zijn. De 1Ds mark II heb ik, en het is een goede camera, maar voor wat jij wilt overkill en de 5D is lichter en handzamer.

Wat betreft de 7D, het is en blijft APS-C - ik vind full frame mooier. Als je naar de 7D kijkt, zou ik gaan voor de 60D gaan en het verschil steken in lenzen. De zaken die de 7D extra heeft (fps en AF) zijn minder relevant voor portretfotografie.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Als je FF wilt blijft lijkt me binnen het budget een 5D classic de beste keus. Is inmiddels wel wat verouderd, maar de platen die er uit komen zijn nog steeds helemaal top. Ook de 85 F1.8 lijkt me voor jouw doel heel geschikt. Volgens mij houd je dan ook nog wat budget over voor een "budget" standaardzoom als een tweedehands Tamron 28-75 F2.8, die (zeker voor voor dat geld) op een FF nog een prima kwaliteit foto 's weet af te leveren.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar