Hi
Oke dan nu de oplossing maar. Ga je studio in, zet je camera op Iso 100 1/125 en F8 of F11, maak een foto zonder flits, wat zie je dan? Juist! NIKS. Misschien een heel klein beetje. Dit is het gene wat belicht wordt met omgevingslicht. Je sluitertijd heeft in de studio vooral invloed op je omgevingslicht. Het diafragma heeft invloed op het vermogen van je flitslicht en scherpte diepte.
Als je nu dus minder bewegingsonscherpte wil hebben wat nu? Nu kijk naar je flitsers. Deze zijn de gene die je onderwerp belichten. Als je flitsers een tragere flitsduur hebben, krijg je bewegingsonscherpte. Dit is vaak probleem bij goedkopere flitsers.
De enige manier om het eruit te halen is snellere flitsduur. Meestal is de flitser op vol vermogen het snelst. Maar knijp je diafragma ook niet te ver dicht ivm diffractie. Voor het instellen koop een flitsmeter btw, scheelt tijd en gok werk.
Ik schiet bijna alles op F11 of F8 op 1/125, zelfs dans en actie foto's. Geen probleem zolang mijn flitsduur maar snel genoeg is. Lang leve Elinchrom, of de canon speedlights.
1/160 lukt inderdaad vaak nog net. Elinchrom heeft speedsync, waarmee je 1/250 kan halen, maar dan krijg je toch nog een kleine fade aan de zijkant. Tevens maakt dit voor het bevriezen van de actie niks uit.
Nou met ik zeggen met mijn Fuji X100 haal ik met twee vingers in de neus een 1/2000 of 1/4000 van een seconde. Voordeel van de centraalsluiter
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. Maar dat is vooral handig voor Day-to-Night werk in de volle zon. Go mirrorless!
PS, betekend dit da je nu per direct nieuw flitsers moet kopen? Nee, zorg alleen wel dat je onderwerpen stil staan en eventueel ene statief voor je camera. Tenzij je veel actie of bewegend werk wil gaan schieten.