Canon 18-200mm: wel of niet?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
lauraderoeck.com
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2013 19:33

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en maak maar gelijk mijn eerste topic aan met een onderwerp waar ik al een tijdje over twijfel.

Toen ik mijn camera kocht in 2010, een Canon EOS 500D, kocht ik daarbij een Canon EF-s 18-200 f/3.5-5.6 IS. Ik twijfel er over of ik deze wel of niet weg zal doen, ik heb hem namelijk al enige tijd niet gebruikt.
Ik gebruikte deze lens eigenlijk alleen maar volledig ingezoomd zodat ik een mooie DOF had bij het fotograferen van bijvoorbeeld portretten of natuur.
Ik heb nu echter ook de 50mm f/1.8 van Canon, waardoor ik de 18-200 eigenlijk niet meer nodig heb voor dit effect. Verder fotografeer ik af en toe op evenementen/bij optredens. Hierbij gebruik ik eigenlijk ook het liefst de 50mm.

Wat ik handig vind aan de 18-200 is dat hij zo ver kan inzoomen, maar eigenlijk is het beeld dan ook niet meer mega-super-duper scherp. Een ander punt is dat ik hem ook niet erg lichtsterk vind.

Nogmaals op een rijtje wat ik fotografeer/wil fotograferen:
- Portretten (de laatste tijd voornamelijk)
- De kat (en andere dieren als ik in de dierentuin ben :-))
- Natuur
- Evenementen/optredens
- Ik ga niet vaak op vakantie maar als ik ga wil ik wel mooie beelden kunnen vastleggen (al ben ik hier nog wel erg nieuw in)

Dus, wat vinden jullie, heeft het zin om hem te houden of is het een verstandige keus om hem te verkopen (ik wil namelijk sparen voor een nieuwe lens)? Of zijn er nog trucjes met de 18-200 waar ik geen weet van heb (en waardoor ik hem echt zou moeten houden)?

Bedankt alvast!
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

tja, als je hem nauwelijks gebruikt : verkopen en koop er wat voor terug dat je wel gebruikt. Maar ga je dan voldoende hebben aan een 50 mm F1.8? waarschijnlijk niet. Dus moet je wel weten welke lenzen je er dan bij wilt kopen...
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ja, 1 tip, op 100 en 200mm is de lens op f5.6 op zijn sterkst.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,
De 18-200 is niet een objectief dat bekend staat om optische hoogstandjes. Bij dat zoombereik is dat welhaast onmogelijk. Daarnaast is het objectief lichtzwak.

Optisch gezien erg goed en een fractie lichtsterker is de Canon 70-200 4.0. In IS en non-IS uitvoering te koop. Het voordeel van dit objectief is dat je al bij 4.5 zeer scherp tekent. Bij de 18-200 moet je diafragmeren tot 8.0. Kortom, de winst in lichtsterkte is net onaanzienlijk.

Ook zou je kunnen denken aan een 85 mm 1.8 of een 100 mm macro. Maar ik weet niet of je graag met primes werkt.

Succes met je keuze.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar