Gebruik UV filter?

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
A346
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 16:20

Gebruikt er iemand een UV filter tijdens het spotten? En zo ja, wat zijn de voordelen van een dergelijke filter?

Alvast bedankt,

A346
Gadget
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2005 12:41
WoonplaatsCOLON Almere

Ik gebruik hem altijd. Het kan nog wel eens gebeuren dat je achter een draaiende Jet komt of in de buurt van een heli waardoor er allerlei troep richting de camera komt. Het is dan wel zo veilig om het voorste lensdeel te beschermen. Stel dat het UV filter beschadigd door de troep dan is dat altijd voordeliger om te vervangen dan het voorste lensdeel.

Verder heeft het UV-filter geen nadelige gevolgen wat plaatje vind ik.

Groeten,

John Redeker
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

maar beschermt een UV-filter ook tegen UV-licht of is dat niet nodig...

het enige wat ik over die dingen lees is namelijk dat ze gebruikt worden om krassen / vuil te voorkomen...
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
Gadget
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2005 12:41
WoonplaatsCOLON Almere

Bartjebart schreefCOLONmaar beschermt een UV-filter ook tegen UV-licht of is dat niet nodig...
Hij beschermt ook tegen UV-licht maar dat heb je niet nodig in deze omstandigheden. Volgens mij heb je dat vooral nodig bij bijvoorbeeld opnames tijdens de wintersport. Zeker weet ik dat niet 100%, ik begeef me hier op "glad ijs"... :lol: :lol:

Nogmaals hij heeft in de omstandigheden als bij een vliegshow in Nederland zijn ook geen negatieve invloed

Groeten,

John Redeker
Oscar Pluimer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2005 15:41
WoonplaatsCOLON IJsselstein

Ik zal het zeker aanraden ook als bescherming voor je lens.

Vorig weekend is mijn uv-filter kapot gegaan na de Red Bull airrace. Alleen een kleine tikje tegen de grond was genoeg.
Het voorkapje was als het waren naar binnengeschoten en helemaal kadoek.

Dus je bent gewaarschuwd :P


Oscar.
See some airplane photos at: [url=http://www.airliners.net/search/photo.search?emailsearch=ossiemossie@hotmail.com&sort_order=views&distinct_entry=true]Airliners[/url]

Canon 300D | Canon 70-200F.4 USM | Sigma 135-400 | Sigma 18-125 | Sandisk 2x 512MB | Vosonic VP2160 | Lowepro Computrekker AW
frakato
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2005 02:46
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Voor UV bescherming alleen op hoogtes zover ik weet, dus in NL niet van belang.(op hoogtes is de uv waarde velen malen hoger)
Maar zeker als bescherming van je lens.
[size=42]D200 | Nikkor 12-24 AF-S F4 | Sigma 30mm F1.4 [color=gold]EX[/color] DC HSM | Nikkor AF-S 70-200 F2.8 VR | Nikon TC-17 E II | Soligor Tussenringen | SB800 | en nog meer zooi[/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Wil je meer weten over UV en filters kijk dan hier:
http://www.photo.net/equipment/filters/

Ook ik heb op bijna elke lens een UV filter ter bescherming
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
EddieEOS
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 19:34
WoonplaatsCOLON Uithoorn
CONTACTCOLON

Ik heb een tijdje terug ook UV filters aangeschaft voor m'n objectieven.
uiteraard bedoeld als bescherming van m'n lens.

Nu ben ik laatst naar de foto zaak geweest waar ik mijn telelens gekocht had, met de klacht dat ik de foto's niet scherp vind die ik met deze telelens maak.
Zeiden ze dat het kwam omdat ik Marumi filters gebruik, deze zijn volgens hen niet zuiver genoeg.
Ik kon ze er beter afhalen en zonder die filters werken.
Dat kon weleens 10% tot 20% schelen in scherpte.

heeft één van jullie hier weleens iets over gehoord? :? :?:
[size=75][b]---=<Canon EOS 40D :: Battery Grip :: Canon EF 24-105mm F4 L IS USM :: Tamron AF teleconverter (2x) :: Canon Speedlite 550EX >=---[/b][/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Feit is natuurlijk wel dat een filter wéér een extra stukje glas is dat zich tussen het onderwerp en de sensor bevindt. Net zoals de kwaliteit van het glas bepaalt in hoeverre je ook een kwalitatief goede foto krijgt (contrast, scherpte, etc.), zo beinvloedt een filter dat ook. Je Marumi filter is in dit geval de zwakste schakel in de keten. Wil je toch een UV filter zonder direct merkbaar veel in te leveren op de kwaliteit, kijk dan eens naar een goed multicoated filter. Je kunt voor B&W filters gaan, maar daarvan is de prijs/kwaliteit gelijk weer zeer hoog tov de Tamron. Mijn persoonlijk advies zou zijn om eens te kijken naar een Hoya Super HMC UV filter.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
EddieEOS
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 19:34
WoonplaatsCOLON Uithoorn
CONTACTCOLON

Ok, bedankt voor de tip!
Ik ga eens informeren morgen. :)
[size=75][b]---=<Canon EOS 40D :: Battery Grip :: Canon EF 24-105mm F4 L IS USM :: Tamron AF teleconverter (2x) :: Canon Speedlite 550EX >=---[/b][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar