Fotograaf worden en dan realiseer...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D'r is nog geen 5% van de Nederlandse fotografen in loondienst. Ik acht de kans klein dat je daar zomaar binnenkomt. Je hoeft geen wereldtop te zijn om dat te kunnen, maar wel wat mazzel. Een stage bij een zzp-er scoor je makkelijker dan ergens in loondienst. Maar ook stagiaires kosten input van een fotograaf, dus dan moet je ook wel weer de juiste weten te vinden
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Het geldt inderdaad feitelijk voor alle beroepen/zelfstandige.
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Het enige verschil is volgens mij dat het een creatief beroep is. Net als kunstschilder, beeldhouwer, zanger, enz. Dus naast je kunnen, speelt je bekendheid voor een deel mee.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Een stage bij een ZZP'er?? De meeste ZZP''ers zijn niet erkende stage bedrijven.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik herken veel in Frank z'n relaas.

Wij hebben nu ook een actie lopen: Een familiereportage van 1 a hooguit 2 (met een uur ben ik wel klaar...) uur voor € 66,50 incl. 21% btw, maar eigenlijk kan dat helemaal niet uit. Ik kan dat zo af en toe doen, omdat ik het kan combineren met ander fotografie werk waar ik wél mijn hoofdinkomen uit kan halen. Dus die familiereportage is slechts voor mij een bijkomstigheid, meer niet. Het hoofdinkomen haal ik ergens anders uit mijn fotografie.

Die 30% die Frank aanhaalt, klopt wel zo'n beetje. Als ik naar mijn eigen kijk, dan is het zo ongeveer 30% belasting/verzekeringen, 30% inkoop en 30% omzet (omzet is geen winst!). Dus dat kan nooit uit als je maar een mager uurloon hanteert.

Bovendien, is fotograferen ook geen job met een 9 tot 5 mentaliteit. Je bent niet alleen bezig met fotograferen, maar ook met afwerking van de foto's, archivering, administratie, reclame enz. enz.

En ik kan ook onderstrepen, dat veel fotografen na een half jaar tot hooguit een jaar weer hun deuren kunnen sluiten. Oorzaak: Ze zijn niet ondernemingsgrericht (was ik eerst ook niet zo!) en rekenen veel te lage tarieven, omdat ze vaak niet beseffen hoeveel er nog vanaf gaat.
Een veel gemaakte fout is dat mensen het erbij doen en daarmee wat leuks bij verdienen, het groeit en het groeit en op een gegeven moment denken ze dat ze het wel kunnen redden en zeggen hun baan op, waar ze geen rekening mee houden is de 21% van de belasting, de kosten van verzekeringen etc.
Frank haalt ok aan: "Het zogenaamde 'erbij' verdienen." Dit gaat voor een broodfotograaf niet op. Een broodfotograaf móet omzet > winst draaien, om brood plus nog wat beleg op tafel te krijgen. Dus een baan opzeggen en je zo in het ongwisse gooien, is echt zéér onverstandig. Ze rekenen niet op de kosten die ze kwijt zijn; zou je in feite als je een bedrijf gaat starten als eerste op moeten letten.

Een vetpot zal het voor de meeste fotografen niet zijn. Frank haalt ook goed aan, dat je een reserve/buffer moet zien op te bouwen voor de slechtere tijden, die kent iedere broodfotograaf. Doe je dit niet, dan kom je te zitten! Dit moet je al mee calculeren...

Zelf reken ik een tarief van € 90,00 exclusief 21% btw pér uur. En daar komt alles nog exclusief bij, bovenop het uurtarief. Denk aan: km-vergoeding, eventuele vakprints, parkeerkosten, onnodige wachttijden enz. enz. Zou ik minder rekenen qua uurloon, dan kan ik simpelweg niet overleven.

Mijn stellige mening is dan ook, dat veel beginnende fotografen veel te weinig reken als uurloon en overige, en dan kun je ook niet overleven.

En fotograferen als beroep lijkt menigeen zo mooi, maar ik denk dat ze van een koude kermis thuis komen. Uiteraard, doe ik het altijd nog met veel passie, maar er moet wel brood + beleg op tafel. Is er geen passie meer, dan stop ik per direct...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Effie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2012 12:05
WoonplaatsCOLON @Home

Ter aanvulling,

als je van je hobby je beroep maakt, loop je de kans je hobby te verliezen......

F.
Canon 60D | EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 iS USM | EF 70-200mm F/2.8L iS II USM | 430 EX | Manfrotto 055XPROb & 054Q2 | Löwepro Flipside 400AW
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Die kans heb je, maar dat laat je dan wel gebeuren.
Ik fotografeer voor mijn beroep. Maar ik fotografeer ook nog voor mijn hobby.

Beroepsmatig ben ik meer bezig vanuit de klant. Wat wil die en hoe vul ik dat in. Natuurlijk heb ik vaak nog wel een vrije hand, maar het is toch een beetje naar de smaak van de klant proberen te fotograferen. Als ik op een festival kom, dan heeft de krant niets aan alleen maar close-ups van de artiesten, die willen ook overzichten en foto's met alleen publiek. Beetje gevariëerd dus.

Maar toch fotografeer ik ook nog steeds voor de hobby. Dat zijn dan vaak wel modellen, dus dat heeft weinig raakvlak met mijn werk, maar het is wel fotografie waar ik meer zelf de controle heb. Ik kies immers zelf mijn onderwerpen of ik zeg gewoon nee. Ik fotografeer geen gezinnetjes, ook al zou ik er iets mee bij kunnen verdienen. Want dan wordt dat ook weer een vorm van werk en dat is juist wat ik niet wil.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Het is ook wat je gewend bent. Kom je uit een bijstands situatie, dan is 10 euro per uur veel en voel je je rijk. Kom je uit een andere situatie, dan kom je niet rond van 10 euro per uur. Een bevriend bouwbedrijf, de directeur daarvan betaald zichzelf 35 euro per uur en kan daar van rond komen. Het is maar wat je je wil.

Kijk, ik ben gewoon verslaafd, aan camera's, dus ik kom nog niet eens rond met 1000 euro per uur. Alhoewel, 1 1Dx is toch wel voldoende, naast de 5d MK III, II, 6D, D800E, D800, D600, D4...............
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

PanzerFaustNL schreefCOLON....betaald zichzelf 35 euro per uur en kan daar van rond komen........
Me dunkt dat je van twee keer modaal wel rond moet kunnen komen :lol:
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Dat is dus geen loondienst, belastingen de moeten daar nog vanaf e.d.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik ben wel in loondienst dus ik betaal geen belasting?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Een modaal inkomen is 125 euro (bruto) per dag.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONIk ben wel in loondienst dus ik betaal geen belasting?
Natuurlijk, maar jij hoeft dat niet zelf te doen.

Wat mij het meest irriteert als Freelancer, is dat je je blauw betaald aan verzekeringen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Het is een lastige markt dat zeker, ik werk nu 2 jaar voor mezelf als fotografe en zie iedere opdracht nog steeds als "hobby" nog niet meegemaakt dat ik met tegenzin een reportage gemaakt heb...sterker nog, ik vind het iedere keer een feestje!
Ook de workshops die ik verzorg zijn druk bezocht, altijd vol en ik geniet er nog elke workshop van om te vertellen over mijn passie en mijn kennis over dragen aan andere mensen :)

Moet ik er van leven..nee..wellicht dat, dat het verschil maakt. Ik "mag" fotograferen en ik "moet" niet...heb ik zin om volgende maand twee weken geen opdrachten te doen dan doe ik dat niet, maar vooralsnog heb ik daar geen behoefte aan :)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar