Wat is er toch aan de hand met Canon?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Roel Jansen schreefCOLON
jans1960 schreefCOLONEn dan is het helemaal mooi dat de directeur, Han Sieveking, van de foto-academie in het laatste nummer van Focus zegt dat studenten kunnen afstuderen met smartphone foto's (mits de kwaliteit goed is).
Kun je met een goedkope uitrusting professioneel fotograaf worden. :D :D
Toch niet zo vreemd? Dat kan je tegenwoordig ook al met een Nikon D800! :twisted:

Dus jij vind een D800 goedkoop?
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ja zeker!

Vergelijk de prijs maar eens met een product zoals de CANON EOS-1 DX! Het top product van een ingeslapen Fabrikant toch?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Roel Jansen schreefCOLON.. van een ingeslapen Fabrikant toch?
Lees jij nog wel?

Nikon heeft met de 36 Megapixels sensor de beperkingen van het productieproces voor consumentencamera's blootgelegd.
Dat is te merken aan:
- autofocusproblemen
- topobjectieven zijn vereist
- scherpte wordt beïnvloed door diffractie bij f/5,6 of f/8 en kleiner (hoger getal)
- hogere eisen aan technisch inzicht en kunde van de gebruiker (het is geen Agfa-Clack)

Wat voor Nikon geldt, geldt ook voor de andere fabrikanten: de hoge pixeldichtheid vergt een geheel ander productieproces met een veel hogere prijs voor de consument.

Het zou zo maar kunnen dat Canon en andere fabrikanten het anders aanpakken: eerst betere AF en objectieven en dan pas een hoge pixeldichtheid van de sensor.
Tegen extreme prijzen, dat wel.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zie niet hoe een hogere pixeldichtheid de AF beinvloedt, alleen wanneer het gaat om contrastdetectie door de sensor bij bv filmen. Maar verders heb je daar toch een apart systeem voor buiten de sensor. Is dat ook niet onderdeel van de kracht van het systeem?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De nauwkeurigheid van het AF-systeem (camera plus objectief) speelt een rol.
De detectie in de camera zal het nog wel redden *), maar de kleinste stapgrootte van de AF van het objectief ten opzichte van de sensor moet in de orde van een paar micrometer zijn.
Anders krijg je vaagheden bij het pixelpiepen.

*)De AF-detectie lijkt bij de D800 nogal afhankelijk van de kleur van het licht (even doorscrollen tot de smalle afbeelding):
http://www.dpreview.com/forums/thread/3380290?page=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Roel Jansen schreefCOLONJa zeker!

Vergelijk de prijs maar eens met een product zoals de CANON EOS-1 DX! Het top product van een ingeslapen Fabrikant toch?

Persoonlijk vergelijk ik de D800 met de 5D markIII Nikon heeft volgens mij de D800 ook zo in de markt geplaatst. En dan vind ik beide nog steeds duur overigens.
De 1DX is niet ontwikkeld voor de allerhoogste beeldkwaliteit maar hoofdzakelijk op snelheid omdat fotojournalisten hier veel waarde aan hechten. Ik zou zelf de 1DX dan ook vergelijken met de D4 serie, of heb ik het dan mis?
Je hebt wel gelijk als je stelt dat Canon wel lang gewacht heeft (deels buiten hun schuld, zoals ik reeds eerder schreef) met de lancering van de 1DX

Ik ga ook mee in de stelling van Boels dat er meer en meer hogere eisen aan de kunde van de gebruiker worden gesteld bij de D800. In het hier eerder genoemde artikel uit het Duitse fotoblad komt de fotograaf ook tot de conclusie dat de D800 je alleen beloont met ongelooflijk gedetailleerde foto's als alle parameters kloppen. En ik vraag mij eerlijk gezegd af of ik inderdaad wel over alle kennis beschik om dat voor elkaar te kunnen boksen
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Maar nu nog iets anders,
Dit topic lijkt te verzanden in een Canon is beter dan Nikon of omgekeerd verhaal (ben ik net zo schuldig aan trouwens)
Maar het oorspronkelijke onderwerp is waarom Canon relatief snel zijn voorsprong op een aantal gebieden heeft verloren. En nu wordt er veel naar Nikon verwezen, maar ook Sony heeft bijvoorbeeld veel achterstand goedgemaakt.
Bij de reflexen zonder spiegel (csc's) lijkt Canon zelfs geen enkele te spelen terwijl deze meer en meer verkocht worden. Hier is Sony al wereldwijd nummer1 en is Samsung op het oorlogspad met als doel van een wereldwijd marktaandeel van 25% . Canon kan met zijn EOS-M, mede gezien de late introductie en de matige testgegevens, hier geen inbreuk maken, terwijl er in deze markt ongelofelijk veel geld omgaat.
In 2011 was het marktaandeel van de csc's in thuisland Japan al ruim 43% Dit kan geen enkele serieuze camerafabrikant negeren toch?
Zie ook hier:http://www.zdnet.com/samsung-eyes-globa ... 000015594/
Samsung werd 10 jaar geleden niet erg serieus genomen, maar is er wereldwijd nr1 op het gebied van beeldschermen, smartphones en ongetwijfeld nog wat meer zaken. Dit heeft een groot aantal andere fabrikanten reeds diep (philips en sony tv-divisies bv) in de problemen gebracht.
Ik denk dat ander camerafabrikanten (en waarschijnlijk doen ze dat ook) Samsung de komende jaren zeer serieus moeten nemen.
Willen toekomstige generaties nog wel een spiegelreflex, of wil men vooral gemak? de tijd zal het leren.

@ Boels weet jij of de 100D misschien bedoeld als tegenhanger voor de CSC's?
Qua afmetingen zou ik wel dat idee krijgen.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb geen weet van de marketingstrategie van Canon (trouwens van geen enkele fabrikant).
Het kleine spul is nauwelijks interessant voor de hobbyfotograaf (spelen met de scherptediepte is er, bij voorbeeld, niet bij) en zeker niet voor de professional.

Ik neem geen enkele fabrikant serieus, tenzij er een product is waar ik belangstelling voor heb.
Dan is het merk niet belangrijk, wel de prijs, prestaties en mogelijkheden.

Ik voorzie in de nabije toekomst merken uit China, India, Zuid-Afrika en Brazilië verschijnen; lage lonen en steeds meer uitstekend opgeleiden.

Ooit gezien hoe, bijvoorbeeld, Chinezen hier het hoger en universitair onderwijs "beleven"? Daar kan de gemiddelde NL-student een puntje aanzuigen: niks geen drank en drugs, geen studietijdoverschrijding.
Luiheid, gemakzucht en neerkijken op vakmensen ("iedereen wil manager worden") zijn de redenen dat NL niet kan concurreren met de opkomende landen, hooguit nog wat op baanbrekend onderzoek op wereldniveau door een paar duizend wetenschappers.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@boels

T.a.v. die Chinezen, en er zijn nog wel een paar volkeren meer, ben ik het hartgrondig met je eens, maar dat is een hele andere discussie.
Ik oefen zelf nog steeds een vak uit in de autoindustrie en weet als geen ander hoe er op vakmensen neer wordt gekeken, dit ervaar ik dagelijks, en jij schijnbaar ook als ik je giftige reactie lees.

Ik vroeg dat van die 100D eigenlijk alleen maar omdat jij beter ingevoerd in de materie schijn te zijn dan veel anderen en omdat ik niet helemaal begrijp hoe dit toestel te plaatsen is.

Ik denk overigens wel dat wij allemaal moeten beseffen dat spiegelreflexen steeds beter worden en dat veel van die innovaties worden gefinancierd uit de verkopen van het "kleine spul"
Correct me if i'm wrong; maar volgens mij zie ik toch wel heel veel mensen met klein spul rondsjouwen en heel wat minder met een spiegelreflex.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@ Boels:

PS het komt op mij over dat je nu zelf neerkijkt op mensen met dat kleine spul, terwijl je vervolgens uithaalt naar Nederland met zijn luiheid, gemakzucht en neerkijken op vakmensen
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik kijk nergens op neer, het is een andere tak van fotografie.
Mijn reactie was niet giftig of persoonlijk, gewoon constaterend dat vaklieden de economie draaiend houden, ook voor mij.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

boels069 schreefCOLON Luiheid, gemakzucht en neerkijken op vakmensen ("iedereen wil manager worden") zijn de redenen dat NL niet kan concurreren met de opkomende landen, hooguit nog wat op baanbrekend onderzoek op wereldniveau door een paar duizend wetenschappers.
Daar komt bij dat een techniekstudie niet aantrekkelijk ("sexy") wordt gevonden en we derhalve de techneuten maar importeren. :D
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/05/eno ... vacatures/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

En dat baanbrekend onderzoek kan je ook wel op je buik schrijven dankzij de laatste kabinetten. De reden waarom ik naar de VS verhuisd ben...ook totaal andere mentaliteit overigens. Maar goed, we dwalen af. :wink:
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Waar zijn we tegenwoordig mee bezig? Het trachten te maken van foto's die om verschillende reden ons een goed gevoel geven of gaat het in de eerste plaats om het merk van de apparatuur? Krijg je automatisch mooiere foto's met een Canon dan met een Nikon? Waarom kwam ik thuis met een Canon en kocht voor mijn dochter een Nikon? Gewoon net zoals Boels schrijft prijs prestatie van het moment! Bij het kopen van mijn Canon 40D kwam er nog iets geheel anders bij de keuze voor het merk om de hoek kijken. Heel veel draait om emotie, zeker wanneer zaken aangeschaft worden en dat gaat vaak ten koste van rationeel handelen of te wel spullen kopen. Loopt Canon achter? Ik weet het niet maar wanneer ik weer in de markt ben maakt het merk niets uit en is het ook voor mij prijs prestatie van dat moment! En reviews zoals in Dpreview worden dan zeker geraadpleegd. :wink: En het aantal pixels? Hoe vaak lees je niet, dat te grote hoeveelheden op een sensor proppen veel problemen kan opleveren! En waarom? Wie van ons amateurs fotografeert voor Billboards en dan nog?
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Roel Jansen schreefCOLONWaar zijn we tegenwoordig mee bezig? Het trachten te maken van foto's die om verschillende reden ons een goed gevoel geven of gaat het in de eerste plaats om het merk van de apparatuur? Krijg je automatisch mooiere foto's met een Canon dan met een Nikon? Waarom kwam ik thuis met een Canon en kocht voor mijn dochter een Nikon? Gewoon net zoals Boels schrijft prijs prestatie van het moment! Bij het kopen van mijn Canon 40D kwam er nog iets geheel anders bij de keuze voor het merk om de hoek kijken. Heel veel draait om emotie, zeker wanneer zaken aangeschaft worden en dat gaat vaak ten koste van rationeel handelen of te wel spullen kopen. Loopt Canon achter? Ik weet het niet maar wanneer ik weer in de markt ben maakt het merk niets uit en is het ook voor mij prijs prestatie van dat moment! En reviews zoals in Dpreview worden dan zeker geraadpleegd. :wink: En het aantal pixels? Hoe vaak lees je niet, dat te grote hoeveelheden op een sensor proppen veel problemen kan opleveren! En waarom? Wie van ons amateurs fotografeert voor Billboards en dan nog?

Roel,
Als je even de moeite neemt om terug te lezen zie je dat ik ook al heb gezegd dat deze disussie er niet over gaat of nou Canon of Nikon beter is. (jij kwam zelf met opmerking dat een D800 goedkoop is t..o.v. een 1DX die beiden overigens niet eens onderling vergelijkbaar zijn)

Dit is wel heel kort door de bocht, als je al een uitgebreide Canon uitrusting hebt stap je toch niet over naar Nikon of Sony omdat zij bv een nieuwe body uitbrengen met een betere prijs/prestatie op dat moment? Je hebt immers toch al die lenzen en accesoires al in je bezit. Misschien beschik jij over de financiele middelen om dan alles opnieuw aan te schaffen, maar ik zeker niet. En alleen al daarom zal ik altijd al benieuwd blijven of mijn merk het goed blijft doen tov van zijn concurrenten. Ik hoef persoonlijk ook zeker niet steeds het nieuwste te hebben (ik fotografeer gewoon met de 5D markII en ik heb ook een Olympus Pen Mini en die bevallen beiden uitstekend en waren betaalbaar) Over een jaar of drie zal ik wel aan een andere body toe zijn en ook zal dan gezien het voorgaande gezegd hebbende wel weer een Canon zijn.

En inderdaad mooie foto's kun je met elke camera maken, nog sterker: het is de fotograaf die uiteindelijk het eindresultaat bepaalt daarbij geholpen door zijn camera
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik ben bang, dat ik me niet goed uitgedrukt heb. Waar het mij omgaat is, dat Canon wel degelijk nog steeds een top product op de markt kan brengen. Maar dat een Nikon 800 een prima Camera maar aanzienlijk goedkoper is dan de Canon. Of je dat wel of niet met elkaar kan vergelijken hangt voor mij af van de gebruikswaarde die ze onderling hebben. M.a.w. is het prijskaartje van de Canon in verhouding met wat hij technisch presteert. Is dat het dubbele van wat de Nikon technisch kan dan is dat voor mij gerechtvaardig. In dat licht gezien is een Camera die de helft kost en qua technische prestatie 1/4 minder presteert een goede niet dure Camera. Nog daar gelaten of de technische niches in de praktijk de moeite echt waard zijn.
Voorlopig ben ik absoluut niet van plan iets in de richting van Camera bodies of objectieven te doen! Alleen ik weet niet wat de toekomst brengt maar wanneer er revolutionaire ontwikkelingen zijn zoals de overgang van film naar digitaal fotograferen valt e.e.a. te overwegen. Maar voor alsnog ben ik zeer tevreden met wat ik heb:

40 D 17-85 objectief uM IS, Macro 100 mm. UM. 50 mm objectief. Tele 70-300mm UM IS, EX 580 II Alles van Canon, BENRO Statief (Chinees Gitzo Kopie)!
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Roel,

Duidelijk verhaal.
Komt eigenlijk neer op wat ik al eerder in dit topic heb vermeld dat soms inderdaad de juiste prijs kwaliteitverhouding bij Canon niet meer in balans is.
En misschien ben ik ook niet duidelijk geweest: maar ik schrijf nergens dat Canon geen goede producten meer maakt, wel dat zij op een aantal gebieden het gevaar lopen om de boot te gaan missen en dat de concurrenten een grote inhaalslag hebben gemaakt.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Voor de gein nog even wat actuele prijzen opgezocht (bron: Tweakers). In de vier prijscategorieën die je kunt onderscheiden bieden Canon en Nikon opties met vergelijkbare prijzen:

CodeCOLON Alles selecteren


------------------------------------
Canon EOS 1Ds Mark III    € 6.347
Canon EOS 1D X            € 5.895 
Canon EOS 1D Mark IV      € 4.244 
------------------------------------
Canon EOS 5D Mark III     € 2.819
------------------------------------
Canon EOS 6D              € 1.649
Canon EOS 5D Mark II      € 1.610
Canon EOS 7D              € 1.118
------------------------------------
Canon EOS 60D             €   664 
Canon EOS 100D            €   584 
Canon EOS 650D            €   570
------------------------------------


------------------------------------
Nikon D3x                 € 5.499
Nikon D4                  € 5.149
------------------------------------
Nikon D800E               € 2.849
Nikon D800                € 2.314
Nikon D700                € 2.139
------------------------------------
Nikon D600                € 1.555
Nikon D7100               € 1.015
------------------------------------
Nikon D300s               €   949
Nikon D5200               €   682
Nikon D7000               €   659
------------------------------------
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Dit is ook nog een interessante post:
http://photography-on-the.net/forum/sho ... ?t=1174561" onclick="window.open(this.href);return false;
757D + 8-400 mm
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Uiteraard niet alles zeggend, maar een aantal (in prijs vergelijkbare) opties uit eerder genoemde tabel met elkaar vergeleken door 'snapsort':

http://snapsort.com/compare/Canon-1D-X-vs-Nikon-D4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-5 ... Nikon-D800" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-6D-vs-Nikon-D600" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_7D-vs-Nikon-D7100" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_6 ... ikon-D5200" onclick="window.open(this.href);return false;

De verschillen zijn niet groot.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar