Eerste portret foto's

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
petje74
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2013 20:55

Goedenavond,

38066

38067

Dit zijn mijn eerste 2 portret foto's die ik gemaakt heb die ik wil laten zien voor feedback.
Ik heb een kleine bewerking in lightroom gedaan, maar aangezien ik daar nog niet echt in thuis ben is daar verwacht ik nog veel te winnen voor mij wat betreft kleuren enz.

Instellingen:
ISO 100
F/7.1
1/25 sec
58 MM

De andere is het zelfde alleen op 48MM

Graag hoor ik wat jullie er van vinden en wat ik beter of anders moet doen. Of als je er niks aan vind, waarom niet. Ook daar kan ik wat mee.

Alvast bedankt iedereen.

gr
petje 74
Laatst gewijzigd door 1 op petje74, in totaal 24 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Plaats je foto's iets groter door het nummer tussen [photoid]XXXXXX[/photoid] te zetten. Dat kijkt wat beter.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
wernerfotografie

Op zich geen slechte poging hoor maar toch paar puntjes die me opvallen !!

-eerste wat gelijk opvalt en waar je niet omheen kan is die lolly. Wat een afschuwelijk groot en kleurrijk ding haha wat totaal mijn focus van de mooie vrouw wegneemt. Als je begint met portretten (en je geeft aan dat het je eerste keer is) Focus je dan volledig op je model en je instellingen van de camera zelf, in plaats van er gelijk een object (de lolly dus) er bij in de foto te doen. Dat komt later pas als je de rest echt onder de knie hebt :D, begin bij de basis en de rest komt vanzelf wel :D

- over basis gesproken : Ik mis in allebei de fotos wat scherpte op de ogen, wat naar mijn mening een must is. Foto 1 is ligt de scherpte iets meer op de tanden en de lolly, en foto mis ik overal echt de scherpte.

- je kadert of heel strak, of je houdt er geen rekening mee.. Een halve lolly erop, fotos 2 is halverwege haar wang afgesneden en mis je toch een oor.. Ik denk dat je haar beter in beeld kan brengen dan wat je nu hebt gedaan.

- foto 1 heeft op de achtergrond (kijkers linksboven) een soort spiegel of schilderij wat mij gelijk opvalt.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het het gewoon NET niet voor mij is. Ik denk dat als je wat met de tips doet en deze mevrouw nog een keer vraagt voor een shoot (is ze zeker waard want het is een mooie model) er zeker weten mooiere resultaten gaan komen. (alhoewel het smaak gerelateerd is hoop ik wel dat je de lolly niet in je volgende shoot gebruikt en het lekker naturel houdt ;).

Groeten Werner
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik heb er zeker geen verstand van, maar was een beetje benieuwd: zie ik jou nou fotograferen in de weerspiegeling van haar ogen?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Zo te zien wel idd.
Heeft de dame zo,n witte tanden? Of iets te wit gemaakt achteraf?

Wat de technische kant betreft;
De uitsnedes zijn idd allebei niet even gelukkig gekozen, maar de 2e smaakt het beste.

Een sluitertijd van 1/25e is wel heel erg kritisch om uit de hand te knippen.
Zeker als je onderwerk redelijk ver weg staat. Dan wordt het wel heel lastig een aangename scherpte te krijgen. Is dit de originele foto of nog gecropt achteraf?

Knip volgende keer eens niet met je rug richting lichtbron.
Zorg voor een egale achtergrond en Laat het eens van de zijkant vallen.
Neem, als je geen reflectiescherm hebt, een goedkoop alternatief om de donkere kant op te lichten.
Bijv, een voorruit scherm dat je bij vorst gebruikt. Of desnoods zilverpapier dat je op een stuk karton plakt bijv. Of een stul piepschuim.
Eventueel een zwak invulflitsje om een catchlight in de ogen te krijgen.
Laat props vooralsnog eens achterwege, komt wel.
En wat lightroom betreft, genoeg info en tutorials op internet te vinden, oefening baart kunst.
Succes..!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
alletteo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2013 17:11
WoonplaatsCOLON Assen

Ik vind de eerste wel een goede poging hoor! Van mij mocht de lolly ook weg en een stralende lach bijvoorbeeld :)
Met name op 2 mis ik wat scherpte. En ik vind de uitsnede niet zo mooi.
http://www.familiefotowedstrijd.nl/?a=2 ... P&extern=1" onclick="window.open(this.href);return false; Stem je gratis mee voor SOS Kinderdorpen?
petje74
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2013 20:55

Een bijzonder goede avond iedereen,

Als eerste iedereen bedankt voor de opmerkingen op mijn eerste poging portret fotografie. Ga zeker de verschillenden punten meenemen in mijn volgende poging :lol:
Moet wel zeggen voordat ik de opmerkingen gezien had, ik beste wel een goed gevoel had over wat ik gedaan had, maar als ik de meeste punten zie dan kan ik niet anders zeggen dat het klopt en nu kijk ik ook heel anders naar het geleverde werk.

Nu heb ik wel een aantal vragen,

1. Ik zie verschillende keren terug komen dat er wat scherpte gemist is rond de ogen: Ik heb focus gehad met scherpstellen op de ogen, wat zou ik dan fout gedaan kunnen hebben? Verder zal het nog niet mijn getrainde ogen zijn om er op de juiste manier naar te kijken, maar ik moet eerlijk zeggen ik zie het niet dat hij wat onscherp is.
2. De witte tanden, de dame heeft haar tanden ooit witter laten maken dus ze zijn redelijk wit, maar ik ben ook met lightroom aan het stoeien geweest op de tanden. had een tut daarvoor gevonden en daar ben ik mee bezig geweest.
3.Uitsnede is zeker krap, zal ik de volgende keer meer aandacht aan geven.

De foto's zijn in de keuken gemaakt en ik heb daar geen witte wand waar ze voor kan staan. En is redelijk donker dus als ik voor het raam stond en er was even zon hebben we de foto's gemaakt. om licht te hebben.
De rand die iemand aangeeft is ook een muurtje wat ik er niet anders op kreeg. Dat is ook een rede dat ik heel krap met de kaders wilde werken omdat er veel storende elementen omheen waren.

Het gebruikte model is mijn vrouw, en die wil wel mee werken aan de hobby van mij 8) dus die krijg ik nog wel vaker voor de camera om te oefenen.


Nogmaals bedankt

Gr
petje
Gebruikers-avatar
alletteo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2013 17:11
WoonplaatsCOLON Assen

Wat was je sluitertijd dan?
http://www.familiefotowedstrijd.nl/?a=2 ... P&extern=1" onclick="window.open(this.href);return false; Stem je gratis mee voor SOS Kinderdorpen?
Gebruikers-avatar
alletteo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2013 17:11
WoonplaatsCOLON Assen

PS foto 1 is mijn ogen niet te strak gekaderd hoor! Als je alles erop schiet is het vaak zo saai. Je moest niet weten wat ik eraf crop soms :P
Maar das mijn mening!
http://www.familiefotowedstrijd.nl/?a=2 ... P&extern=1" onclick="window.open(this.href);return false; Stem je gratis mee voor SOS Kinderdorpen?
petje74
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2013 20:55

Hallo,

Beide foto's zijn gemaakt met de volgende instelling

Instellingen:
ISO 100
F/7.1
1/25 sec
58 MM

Verwacht dat ik naar een snellere sluitertijd moet??

gr
petje
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Daar had ik al iets over geschreven...altijd handig zo'n model bij de hand... :!: :)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
alletteo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2013 17:11
WoonplaatsCOLON Assen

Ik heb altijd minimaal 1/125 bij portretfotos :)
http://www.familiefotowedstrijd.nl/?a=2 ... P&extern=1" onclick="window.open(this.href);return false; Stem je gratis mee voor SOS Kinderdorpen?
petje74
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2013 20:55

@frank

Is zich wel handig, maar ook gevaarlik :evil: want als het tegenvalt wat ze ziet, werkelijkheid of fout vanuit mijn kant kan dat wel eens vragen opleveren die ik liever niet heb. Denk eens aan de vraag, ik wist niet dat ik zo,n dikke onderling heb, had je dat niet anders kunnen doen want dat heb ik :D

Van dat soort opmerkingen zeg maar. :mrgreen:

Gr.
Petje
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Netjes gedaan voor een eerste shoot/poging! Mijn voorkeur gaat hierin naar nummer 1, qua crop wat mij betreft het mooiste, had zelfs nog wel iets strakker gemogen van mij. Bij deze foto vind ik de lolly ook de meeste toegevoegde waarde hebben... Ik merkte dat ik even teleurgesteld was toen ik bij het naar beneden scrollen bij foto 2 weer die lolly tegenkwam.

Maar nodig haar vooral vaker uit voor je camera!! :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar