Eerste macro foto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
remyvandemortel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2013 18:28
WoonplaatsCOLON Griendtsveen

Hallo onderstaand mijn eerste macro foto's die. Ik wil gaan beginnen met de macro fotografie (Heb tot nu toe nooit iets met fotografie gedaan, maar afgelopen week een camera gekocht (canon eos 1100D) omdat onze huidige compactcamera kapot was en wil graag met de fotografiehobby beginnen en dan met name Macro omdat ik dit echt geweldig mooi vind. Ik heb vandaag mijn tamron 60mm F2.0 binnen gekregen (2e hands). Hoor graag jullie oordeel. Het was niet echt zonnig weer en ik heb het uit de hand geschoten dus weet dat het niet allemaal even helder is, heb de helderste eruit genomen. Hoor graag tips en trucs. Ik weet in ieder geval dat ik wel een statief wil gaan halen :lol: Wat de sluitertijden, diafragma en iso waarden zijn geweest bij de foto's weet ik niet. Weet niet met welk softwareprogramma ik dat terug kan zien en heb zitten experimenteren met de AV mode.

37879

37880

37881

37882

37883

37884

37885

37886

37887

37888

37889

37890

gr.

Hoor graag julie meningen!!

Remy
Laatst gewijzigd door 2 op remyvandemortel, in totaal 18 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

Tip: bij macro bereik je de mooiste effecten als je het diafragma laag houdt. De achtergrond wordt dan mooi vaag en struktuurloos, waardoor het onderwerp (b.v. een bloem) beter opvalt en het beeld 'rustiger' wordt (in foto 1 bijvoorbeeld zie je nog te veel detail in de achtergrond). In jouw geval zie ik dat je diafragma's van F/8 tot F/16 hebt gebruikt. Dat is hoger dan je normaal voor macro zou kiezen. Probeer het eens met F/5 of F/4...

Voordeel is dan ook (zeker bij donker weer zoals vandaag) dat de belichtingstijden korter worden, wat bij schieten uit de hand bewegingsonscherpte tegen gaat (en je hoeft dan ook niet zulke hoge ISO-waardes te gebruiken, wat de ruis tegengaat en de kleur beter doet uitkomen).

De eerste van de drie druppel-op-blad foto's vind ik goed geslaagd!
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
remyvandemortel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2013 18:28
WoonplaatsCOLON Griendtsveen

Hallo Dr_LA.

Bedankt voor de reactie en de tips Ik heb nog heel veel te leren, dat staat vast, maar een begin is e in ieder geval gemaakt. hoe ziet u trouwens welk diafragma ik heb gebruikt? is daar een programma voor waar je dat naderhand kunt zien wat je sluitertijd diafragma enz is geweest?

gr.
remyvandemortel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2013 18:28
WoonplaatsCOLON Griendtsveen

Kwam in de tuin een blaadje met een rups tegen, dacht ga meteen even de tip betreffende het diafragma in de praktijk brengen. Heb hem in mijn eerste post bijgevoegd als laatste foto.

Had ik nog wel een vraagje. Bij de foto's die ik net heb gemaakt van de rups bv dan krijg ik de rups er redelijk scherp op, maar wat mij opvalt op die foto's is dat er sommige gedeelten scherp op staan (buiten de rups of het onderwerp dat ik scherp wil hebben) maar dat dat niet in een ronde vorm om het scherpe heen is. bv bij de foto die ik heb gepost van de rups zie je dat onder de rups de scherpte is, maar links naast de rups een scherp gedeelte is wat van boven naar beneden loopt en schuin rechts boven de rups is het ook weer scherp. dus is niet een symetrische vorm waarin het scherp is. weet iemand waar dit aan ligt?

gr. en bedankt alvast weer.

Remy
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Als allereerst leer je camera kennen, macrofotografie vergt wel enige kennis van de basisprincipen. Verdiep je ook in de belichtingsdriehoek(iso-diafragma en sluitertijd).

Dan.... de volgende keer wat minder foto's plaatsen (foto's van de druppels zijn nagenoeg gelijk zo ook 2,3,4 , er 1 plaatsen was genoeg) en meer in een bepaalde serie. Op die manier wordt het overzichtelijker om te kijken en hierop te reageren. En vergeet ze niet te nummeren.

Nr1, is niet een macro, maar een gewoon shot.

Nr2, mag wat lichter en frisser, scherpte ligt wel goed. Standpunt had lager gemogen en probeer het onderwerp niet altijd centraal in beeld te brengen. Let ook op de achtergrond vanwege storende objecten. zoals hier die linker bloem en de blaadjes rechts onderin.

Nr3,5,6, Prima scherpte, kleuren ook goed, 5 mag wat lichter en frisser. Bij allen had rechts had het donkere stuk eraf gemogen, zodat je een 4-kante uitsnede krijgt. Dit oogt mooier.

Nr4, het idee om de 2 bloempjes scherp te krijgen is leuk, maar de rest van de knoppen maakt het geheel te druk

Nr7,8,9 Druppels niet scherp, en de compositie kan beter. Als het rechterblad bv er niet was, had je een mooi blad waar de druppel af lopen.

Nr10, niet scherp, andere compositie kiezen. Achtergrond nog te aanwezig.

Nr11, niet scherp. niet interessant vind ik het op deze manier.

Nr12, wel scherp, maar te centraal. De hoek is ook niet mooi. Beestjes moet je meestal op gelijke hoogte fotograferen, dus parallel. Je moet ze alks het ware recht in de ogen aankijken.


Voor de rest probeer idd met een kleiner diagfragma te fotograferen om een mooie DOF te krijgen. Met een groter diafragma kun je ook een vage achtergrond krijgen, maar dan moet het onderwerp verder van de achtergrond staan.
Een statief is in mijn ogen niet echt nodig om aan te schaffen. Als jij je f-waarde naar benenden schroeft zal de sluitertijd hoger worden.

Zo, ik heb mijn bijdrage geleverd dacht ik zo. Succes met oefenen

<Jeffry>


PS: goede tip: bekijk ook de foto's van anderen in het topic macro.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
remyvandemortel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2013 18:28
WoonplaatsCOLON Griendtsveen

Jeffrey ook bedankt voor de tips, hier heb ik ook zeker wat aan.

Zal volgende keer wat minder foto's plaatsen. heb dit gedaan in mijn enthousiasme excuses hiervoor.

THNX voor de feedback!!
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Jef-W schreefCOLONZo, ik heb mijn bijdrage geleverd dacht ik zo
Prima gedaan, recht voor zijn raap zoals het hoort en het klopt ook nog allemaal :wink: .
Houden wij weer tijd over voor andere zaken :) .
remyvandemortel schreefCOLONHad ik nog wel een vraagje. Bij de foto's die ik net heb gemaakt van de rups bv dan krijg ik de rups er redelijk scherp op, maar wat mij opvalt op die foto's is dat er sommige gedeelten scherp op staan (buiten de rups of het onderwerp dat ik scherp wil hebben) maar dat dat niet in een ronde vorm om het scherpe heen is. bv bij de foto die ik heb gepost van de rups zie je dat onder de rups de scherpte is, maar links naast de rups een scherp gedeelte is wat van boven naar beneden loopt en schuin rechts boven de rups is het ook weer scherp. dus is niet een symetrische vorm waarin het scherp is. weet iemand waar dit aan ligt?
Remy
Ja, dat ligt aan de camera waarmee de foto gemaakt is :wink: .
Het is niet zo dat een bepaald gebied rondom het onderwerp dat jij scherp hebt gestelt scherp wordt weergegeven. Alle punten/vlakken in het gehele beeld die zich op dezelfde afstand tot de sensor bevinden zie je scherp (dus evenwijdig aan de sensor). Wat verderaf of dichterbij is wordt steeds minder scherp (afhankelijk van het ingestelde diafragma ed). Misschien even wat theorie hierover opdoen, bv google eens op 'DOF' of 'Scherptediepte'.

En verder de tip van Jeffry opvolgen en blijven oefenen. Succes .

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

hierbij een website eoszine met specifiek de uitleg over scherpte diepte.
andere onderdelen in de classroom zijn trouwens ook erg interessant.

veel succes
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Jumper schreefCOLON
Jef-W schreefCOLONZo, ik heb mijn bijdrage geleverd dacht ik zo
Prima gedaan, recht voor zijn raap zoals het hoort en het klopt ook nog allemaal :wink: .
Houden wij weer tijd over voor andere zaken :) .
Jan
Dat je tijd over hebt gehouden is te zien aan je prachtige platen van het Tipje. Je tijd goed benut :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
remyvandemortel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2013 18:28
WoonplaatsCOLON Griendtsveen

Heb zojuist het boekje van laura vink gedownload "Alles over scherptediepte" dat zal ik eens doornemen, als het goed is weet dan na het lezen alles over de scherptediepte volgens de titel hahaha.

THNX voor de reacties!!
Gebruikers-avatar
Kims
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2013 09:10

Die laatste ziet er al veelbelovend uit! Ik hou persoonlijk van kleur bij natuurfoto's.
De kleuren hoeven niet overdreven bewerkt te worden, maar ze iets meer uit laten
komen zorgt vaak ook voor een hele interessante foto. Ben benieuwd naar de rest!
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

remyvandemortel schreefCOLON hoe ziet u trouwens welk diafragma ik heb gebruikt? is daar een programma voor waar je dat naderhand kunt zien wat je sluitertijd diafragma enz is geweest?
Daar zijn diverse programmaatjes voor, die de z.g. EXIF informatie in de JPG-header kunnen lezen. Je camera plaatst daar informatie in over gebruikte belichtingstijd, diafragma, ISO-waarde etcetera.

Ik gebruik een add-on in mijn FireFox webbrowser die dit kan: FxIF
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/fxif/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rechtsklikken en in het menu "FxIF-gegevens" kiezen op een foto in een webpagina geeft dan de EXIF data (mits de foto van EXIF data voorzien is)

Als het om je eigen foto's op je eigen HD gaat: image viewers zoals Irfanview (gratis) kunnen ook de EXIF informatie laten zien (in Irfanview: in het menu, klik (met de foto geladen) "image ---> ïnformation---> knop EXIF info"). Photoshop geeft je eveneens de EXIF info ("file ---> file info ---> camera data")
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Kims schreefCOLONDie laatste ziet er al veelbelovend uit! Ik hou persoonlijk van kleur bij natuurfoto's.
De kleuren hoeven niet overdreven bewerkt te worden, maar ze iets meer uit laten
komen zorgt vaak ook voor een hele interessante foto. Ben benieuwd naar de rest!
Hoezo veelbelovend? Dit is het topic macro, dus de bedoeling om het beestje mooi, goed op goede hoogte en van dichtbij vast te leggen.
Deze plaat valt meer in de categorie "waarneming" en niet "Macro".

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
remyvandemortel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2013 18:28
WoonplaatsCOLON Griendtsveen

Allen hartelijk bedankt voor de reacties en tips. ga de aankomende weken flink wat experimenteren. zal ook zeker weer foto's hier plaatsen.

gr.

Remy
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar