Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
petje74
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2013 20:55

37699

37698

Hoi,

Dit zijn mijn eerste stappen op het gebied van landschapsfoto's. Afgelopen dinsdag naar de Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen geweest.
In kleur vond ik de foto's niet heel veel zeggen en eigenlijk heel saai. Ben toen ook voor het eerst aan de gang gegaan in Lightroom om ze om te zetten naar zwart/wit.
Nu vind ik ze meer spreken en een beter beeld geven.

Instellingen foto 37699:
ISO 100
Sluitertijd 1/800
Diafragma F/3.5
Brandpuntafstand 47mm

Instellingen foto 37698
ISO 100
Sluitertijd 1/50
Diafragma F/14
Brandpuntafstand 36mm

Graag hoor ik wat ik beter of anders had moeten doen om er nog meer gevoel in te kunnen leggen.

Alvast bedankt

Petje
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Vroeger, toen ik nog in Tilburg woonde, heb ik daar vaak gefietst.
Het was op het moment van deze foto's een grauwe dag zo te zien. Dan ziet alles er zo saai en flets uit.
Foto 1 vind ik het contrast tussen takken en lucht goed gelukt.
Bij foto 2 gaat mijn blik naar die twee kleine stipjes in het midden van de foto. Volgens mij zijn dat mensen. Ik had ze liever iets dichterbij gehad, zodat je zeker kon zijn of het mensen waren. Of helemaal van de foto af.

Maar dat is mijn persoonlijke smaak.


Welkom op het forum, trouwens.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Niet verkeerd. Ik vind het wel jammer dat het dikkere gedeelte samenkomst van de bomen precies in de horizon lijn valt. Wat meer contrast en scherpte mag ook wel.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
petje74
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2013 20:55

Bedankt voor de reacties.

Even een vraag hoe kan ik er voor zorgen dan dat ik meer contrast en scherpte kan krijgen?

Het was die avond heel erg grijs en totaal geen zon die door wilden komen. Dus ik heb gezocht en gekeken wat ik er mee kon doen om ook in dit soort omstandigheden een foto interessant te kunnen maken.

En bedankt voor het welkom,

gr
petje
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Beste petje,

Bij foto 1 heb je bijvoorbeeld sluitertijd 1/800 (dat zou niet per definitie nodig zijn, omdat je geen bewegende objecten in beeld hebt, en je brandpuntafstand maar 47 mm is) en f3.5.
Dit houdt in dat je scherptegebied erg klein is, daardoor gebeurt het dat de gedeelten buiten dat gebied wazig ogen. Met een foto als deze zou je beter f8 of een beetje hoger kunnen gebruiken. Hogere f getal compenseer je qua belichting met langere sluitertijden. Let wel dat je met hogere f getallen vanaf f11 bijvoorbeeld meer kans op oncherpte krijgt. Dus wel een statief gebruiken. In die zin komt f2 al beter in de buurt. In de nabewerking kun je nog wat contrast toevoegen.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
petje74
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2013 20:55

Dank je wel voor de tips, ga de volgende keer het op die manier proberen.
Had nu de gedachte, focus op de boom omdat de rest zo saai is dan probeer ik die minder in beeld te brengen.

Gr.
Petje
b100
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2012 13:00

Goede compositie maar er ontbreekt enige scherpte aan de foto's naar mijn mening.
En ik vind het zwart wit niet echt bij deze foto's passen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar