Sterfilter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Rens8
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2013 14:45

Goedemiddag,

Bij nachtfotografie zie ik vaak op foto's van anderen mooie sterretjes bij lampen, veroorzaakt door het dichtdraaien van het diafragma. Met mijn (enige) kitlens (Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II) krijg ik inderdaad ook sterretjes, maar in geen geval zo mooi als ik wel eens bij anderen zie. Ik dacht dat daarvoor een sterfilter handig was, maar daarmee krijg ik hoofdzakelijk strepen vanuit alle lichtbronnen, wat een discosfeer geeft (niet geheel wat ik wilde).
Hebben jullie nog tips om wel tot het gewenste resultaat te komen?

Afbeelding
van links naar rechts: het gewenste resultaat, mijn resultaat zonder filters (diafragma F/11) en mijn resultaat met het sterfilter
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

welk diafragma heb je gebruikt met het sterfilter erop??
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Geen sterfilter gebruiken. Je geeft zelf al aan waarom :)
De kwaliteit van de sterretjes is erg afhankelijk van het soort lens. De ene doet het veel mooier dan de ander. Het grappige is, dat sommige goedkope 3rd-party lenzen het beter kunnen dan sommige dure Canon L-lenzen.
Rens8
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2013 14:45

In dat geval zou ik dus het beste even kunnen zoeken welke lenzen de mensen gebruiken die van die mooie sterretjes krijgen.

@Rocker: Bij het sterfilter heb ik diafragma F/9.0 gebruikt, maakt dat dan veel uit bij zo'n filter?
Laatst gewijzigd door 1 op Rens8, in totaal 11 keer gewijzigd.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik denk dat bij die linker toch minstens f/22 of photoshop is gebruikt. Omdat het andere lichtje helemaal geen stervorming heeft vermoed ik het laatste. Ik vind jouw resultaat zonder filter nog helemaal niet zo gek.

edit: wat voor sterfilter heb je?
Rens8
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2013 14:45

Bij die linker foto is F/8.0 gebruikt (volgens exif), dus dan zou photoshop inderdaad geen rare suggestie zijn voor de herkomst van die sterretjes.
Het sterfilter dat ik hier heb is een Phottix STAR-8 slim filter, 58mm.
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Niet alle sterretjes op foto's komen uit de camera
... zie bijvoorbeeld een tutorial over Photoshop Elements
http://www.youtube.com/watch?v=2Q28lvDy ... 1&index=91" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Misschien heb je hier iets aan.

http://vinkacademy.nl/fotografieles/cre ... dium=email" onclick="window.open(this.href);return false;
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Sterretjes komen niet alleen van een geknepen diafragma, maar ook van het aantal lamellen en de vorm daarvan.
Het kan lang zoeken zijn naar een mooi objectief daarvoor. Hoeft niet duur te zijn, maar je moet er maar tegenaan lopen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ik heb goede ervaringen met de goedkope 50mm 1.8 lens.
Mooie sterretjes op f18 als je wilt kan ik je wel een voorbeeld laten zien.
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Met de 50mm 1.8 heb ik juist minder mooie sterretjes. In ieder geval minder punten aan de ster, wat ik dus minder mooi vind.
M'n 24-70 met 9 lamellen geeft mooiere sterretjes met geknepen diafragma
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ik heb juist weer mindere ervaring met mij 70-200, met 8 lamellen. Misschien ligt het ook wel aan de grootte van en de afstand tot de lichtbron.

Ik zal eens een testje doen met al mijn objectieven.
Rens8
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2013 14:45

Ik ben wel benieuwd naar wat voorbeelden ja :-)
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Ik snap er niks meer van, van die sterretjes. Bij daglicht knijp ik het diafragma altijd heel erg, 20/22 ofzo. Was er ook heilig van overtuigd dat dat de manier was.
Vanmorgen vroeg voor het eerst foto's gemaakt in de schemer. Met de combinatie 7d/17-40 L lens bij f11 ISO 100 en verschillende (lange) sluitertijden alleen maar de sterretjes zoals op voorbeeld 1. Óok foto's waarbij ik behoorlijk de expose to the right techniek heb toegepast, waar kleine stukjes overbelichte delen in zaten. Ben heel tevreden met die foto's, mede door de sterretjes :) maar snappen doe ik het nog steeds niet.
Voorbeelden volgen ;)

EDIT: zie hier voor voorbeelden :)
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=108178
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar