Batterijgrip op statief

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
hscmk24
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2012 17:54
WoonplaatsCOLON Bemmel

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met dit "probleem".
Heb een redelijk statief gekocht met een zware, stevige kop erop om avond/nachtfoto's en panorama's te maken.
Met de (Imitatie-Meike) batterijgrip om mijn EOS5D-Mk2 en dat geheel met een normaal objectief op het statief trilt/beweegt de boel al als je hoest dus zal het in de praktijk zeker niet werken.
Is dat met de orginele batterijgrip BG-E6 ook zo of is die steviger en/of kwalitatief heel anders?
Of moet de batterijgrip er gewoon altijd af als je de camera op een statief gebruikt.
Bij voorbaat dank voor de reactie(s)
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Wat is een "normaal" objectief en wat is een "redelijk" statief?
Ik heb niet de ervaring met de body eb grip die je noemt, op mijn 7D heb ik een orginele grip zitten en dat werkt prima.
als je je grip wilt uitsluiten haal hem dan eraf en probeer het dan eens op je statief, dan weet je in ieder geval iets meer.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik hoest nooit als ik afdruk, ik gebruik gewoon een draadontspanner :)
Zit er speling tussen grip en camera? Doe er anders eens iets tussen, een plakje post-elastiek of zo.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Wat versta je onder een redelijk statief met zwaar balhoofd.
Geef bijvoorbeeld ook aan welke statief/balhoofd combinatie je gebruikt. Maak je gebruik van een midden zuil van je statief ?

Zoals hierboven al wordt aangehaald test het eens zonder grip. Om zo te kijken of het de grip is en niet je statief/balhoofd combinatie.
Maak je gebruik van een draadontspanner of remote. Of druk je op het knopje van de camera ;-)

Het wil nog wel eens voorkomen dat er spelling zit tussen een imitatie grip en de camera, maar dit verschilt per merk en type. Heb je lst van spelling dan kun je bovenstaande optie proberen....

Zelf gebruik ik met enige regelmaat de (originele) batterij grip op de 5D III + 70-200 II en heb geen problemen met stabiliteit. Zelfs als ik gebruik maak van de midden zuil. Statief combinatie Gitzo carbon traveler series 2 + markins Q3t. Maak wel gebruik van een draadontspanner negen van de tien keer.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesiƫ
.
hscmk24
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2012 17:54
WoonplaatsCOLON Bemmel

Heb een Redged RTC-428 carbon statief met een zware (53mm kogel) statiefkop de Redged RHDB-53.
Met een normaal objectief bedoel ik de standaard L zoom.
Heb de boel nog eens goed bekeken, je kunt gewoon de camera t.o.v. de grip bewegen, ook als de schroef strak vast zit.
Kun je voorstellen hoe veel erger deze beweging wordt als de boel op statief staat en je druk op het objectief. Er beweegt helemaal niets, middenzuil of niet,statief niet, statiekop niet enz alleen de camera tov de grip.
De Meike grip lijkt uitwendig mooi maar past gewoon niet goed, ook pasvorm ziet er niet goed uit.
Wilde eigenlijk weten of dit probleem met een orginele grip helemaal weg is anders is het zonde van de investering.
Anoniem 4

Ik heb een 7D met originele grip en die zit perfect. Werkelijk geen millimeter speling.
Speling tussen camera en grip lijkt me ook niet bevorderlijk voor de contacten.
Ik zou zeggen terug naar de leverancier met die grip en niet knoeien met rubbers en/of pasringen.
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Ik snap wat je bedoeld. In mijn 5D II met de originele grip zit geen (op het eerste gezicht) speling en mijn vorige 50D met Meike grip ook niet. Maar op statief was er een heel klein beetje beweging zichtbaar, althans voor mij voldoende om zonder grip op statief te werken.
Als ik de Canon 100-400 L zoom gebruik (een behoorlijke zware jongen) is het effect het meest zichtbaar.
Kortom: alle extra verbindingen (lees: grip) is een risico voor trillingen door minuscule bewegingsruimte. Alle kleine beetjes maken een grote ...
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

RienW schreefCOLONIk snap wat je bedoeld. In mijn 5D II met de originele grip zit geen (op het eerste gezicht) speling en mijn vorige 50D met Meike grip ook niet. Maar op statief was er een heel klein beetje beweging zichtbaar, althans voor mij voldoende om zonder grip op statief te werken.
Als ik de Canon 100-400 L zoom gebruik (een behoorlijke zware jongen) is het effect het meest zichtbaar.
Huh? Moet ik hier uit opmaken dat je een combinatie van een body+grip+100-400 op een statief bevestigt aan de grip? En dus niet aan de statiefmount van het objectief?
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Heel scherp. Afotos. Mijn statief gondel is defect en de nieuwe is besteld.
Een ander voorbeeld: de combinatie met de 100 mm Macro.
Moraal van mijn verhaal: laat weg wat weg gelaten kan worden. Voorkom een stapeling van oorzaken.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Wow.... daar is je lens mount niet voor gemaakt.. die statief mount is er niet voor niks.
757D + 8-400 mm
Anoniem 4

Heel onverstandig om camera's met dit soort grote, zware objectieven op statief te plaatsen in het schroefpunt van body of grip.
Je hebt dan een enorme onbalans en er komt veel te veel kracht op de verbinding statief(kop)schroef en schroefpunt camera/body.
Niet doen, gebruik daarvoor een goede kwaliteit statiefgondel. Je camera/objectief-combinatie is het waard.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Als je het gewicht goed verdeeld door de schroef goed aan te draaien is er niets aan de hand, je koppeling kan het echt wel hebben. Het werkt alleen niet lekker...
Anoniem 4

De statiefgondel is juist voor verdeling van het gewicht. Hoe kan je door een schroef goed aan te draaien gewicht verdelen?
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De plaat heeft een bepaalde oppervlakte. Door de schroef goed aan te draaien (ZEKER NIET TE STRAK!!!) verdeel je het gewicht. Ik schiet af en toe ook stiekum wel eens met de 70-200 2.8 IS (weegt ca een ton) vanaf de basisplaat. Nooit problemen.
hscmk24
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2012 17:54
WoonplaatsCOLON Bemmel

Zie dat het niet meer over de grip gaat.
Ik ga naar de winkel om een orginele grip te proberen. De beweging met de immitatie is zo groot dat het denk ik gelijk merkbaar is als de orginele veel beter is.

Ben het ook eens met de opmerking om helemaal geen grip te gebruiken als je een fotoserie op statief maakt.

Verder begrijp ik niet waarom je een 100-400 die ik overigens ook zelf heb ooit ergens anders zou bevestigen als op de statiegondel. Zit toch standaard bij een objectief!
Je krijgt een ideale gewichtsverdeling tussen objectief-body met of zonder grip.
Als je dit bevestigd op de schroef van de body of grip loop je het risico dat je de schroefdraad kapot maakt.

Via de gondel kun je de camera ook snel 90 draaien.

Met de grip ben ik er wel uit, mede door julie adviezen.

Groeten,

Hans.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar