Film & nostalgie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik bekeek afgelopen week nog wat oude foto's in foto-albums van vroeger en schrok (in positieve zin) van de kwaliteit van de foto's. Dat had ik in dit digitale tijdperk niet gedacht. Weliswaar op 13x18 formaat, maar de kleuren en met name de huidtinten vond ik echt fenomenaal goed. Ik zou het omschrijven als "onnatuurlijk natuurlijk". Ik denk dat ik er een Portra film in heb gehad. De nieuwe Portrafilms schijnen daarnaast erg geschikt te zijn om in te scannen op hoge resolutie.

Misschien toch eens wat vaker de analoge camera er weer bij pakken...

Doen meer mensen dit wel eens of is echt bijna iedereen over op digitaal?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Jij bent niet de enige. Er is een ware revival aan de gang zo lijkt het wel. Zelf laatst ook de Petri, Olympus, Minolta en nog een hele oude Agfa ( uit de vijftiger jaren) opgedoken. Een vijn mijn zonen was razend enthousiast. Hij heeft die Afga nieuw leven ingeblazen. Een rolltetje gekocht. Vandaag ontvangt hij de eerste reslutaten. Wij zijn razend benieuwd.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik ben vroeger begonnen met een 35mm compact camera. Daarna overgestapt naar een van de eerste digitale compact camera's. Ik vond toen het digitale beeld even wennen, maar gezien de techniek die nog in de kinderschoenen stond, wel aardig. De volgende digitale camera's werden steeds beter en beter. Ondertussen ben ik de oude 35mm film vergeten en met mij ook de detailhandel volgens mij. Vroeger kon je overal rolletjes kopen en laten ontwikkelen. Nu zijn er nog maar een paar bedrijven die kunnen ontwikkelen.
Een tijdje geleden heb ik Rianne's oude 35mm spiegelreflex gevonden en ben daarmee gaan experimenteren. Ook ik stond versteld van de kwaliteit van de foto's. Veel meer kleur en schakeringen tussen donkere en lichte tinten.
Als je het een echte analoog fotografie enthausiast vraagt, valt er niet te tippen aan film. Het heeft geen pixels. Als je de pixels zou moeten vergelijken met iets analoogs, dan kom je op moleculair niveau. Het dynamisch bereik is stukken beter dan digitaal. Zelfs wanneer je in RAW fotografeert. Een verkeerd belichte analoge foto bevat nogsteeds alle informatie en kan in de donkere kamer weer opgehaald worden, zonder veel kwaliteitsverlies.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Goed idee. Ik heb nog een oude EOS 600 (zo een).

Huidige lenzen passen daar gewoon op. Ik ga het binnenkort weer eens proberen.
Gebruikers-avatar
EdGFotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2011 23:52
WoonplaatsCOLON Den Bosch

Die nostalgie kwam wel op een hoogtepunt doordat Steve McCurry enkele jaren geleden het allerlaatste rolletje Kodachrome heeft volgeschoten. Dit was onlangs nog op NGC, een mooi verhaal hierover vind je hier: http://www.vanityfair.com/culture/featu ... how-201102" onclick="window.open(this.href);return false;
600, sigma 28-70, 50-200mm, 100mm 2.8, 420ez
500D, 10-22 usm, 15-85mm is usm, 50mm 1.4 usm, 100mm 2.8 is usm, 100-400mm is usm, 430ex ii
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Vrijwerk, maak ik meestal op kleinbeeld film. Echter, voor mijn werk als beroepsfotograaf, komt analoge fotograferen praktisch niet meer voor. Dat is zeker voor 98% digitaal. Daarom, vind ik het prettig, om vrijwerk analoog te maken.

Of fotograferen op film nu "beter" is of niet, daar laat ik me niet overuit. Wat ik wel kan zeggen, dat van bepaalde films hun look erg gewaardeerd wordt. Het gaat dus meer om de zogenaamde look, die bijvoorbeeld bij bepaalde kleurenfilms erg geliefd is of bij zwart/wit door de combinatie van de zwart/wit film én de gebruikte ontwikkelaar. Kleur (C-41) negatieffilm, is immers maar een standaard proces; zwart/wit negatief niet...

Het één is dus niet beter of slechter dan het andere!

Als ik analoog fotografeer, dan doe ik dat bijna altijd op (zowel kleur als zwart/wit) negatieffilm. Voor portretten in kleur was/is mijn favoriet: Kodak Portra 160 of 400 NC of nu de nieuwe Portra. Deze film geeft een mooie natuurlijke huidstoon en geen lelijke opgepepte kleuren in de foto. Bovendien, is de film van zichzelf een laag contrast film, wat de Portra ideaal maakt voor portretten. Ook heeft deze film een hele ruime belichtingsomvang! Bovendien, is het een film die zich heel gemakkelijk laat scannen; vooral de nieuwere versie van de Portra.

Bij zwart/wit geef ik de voorkeur aan: Ilford HP5+ 400, Ilford Delta 100 en Ilford Delta 3200. Allen ontwikkeld in Rodinal en als stand development ontwikkeld. De combinatie van de film én de gebruikte ontwikkelaar, geeft een bepaald karakter aan de foto mee. Het is dus heel bepalend, welke film én welke ontwikkelaar je gebruikt, aangezien bij zwart/wit (negatieffilm) geen standaard is, zoals wel bij C-41 en E-6 het geval is. Je hebt bij zwart/wit dus vele soorten ontwikkelaars en ieder met hun eigen kenmerk/eigenschap.

Als ik op diafilm (kleur) fotografeer, wat overigens bijna nooit gebeurd meer, dan kies ik voor Fuji Astia 100 of Fuji Provia 100. Beiden, omdat ze een natuurlijke kleurtoon hebben en het mooie portret diafilms zijn. Bij diafilm is er praktisch geen correctie mogelijkheid meer na de hand tijdens het ontwikkelproces! Hierbij geld: Fout belicht = fout belicht! Dus zeer nauwkeurig belichten geld hierbij. Overigens, vind ik dat je altijd heel nauwkeurig moet belichten, maar zit je er perongeluk een keer ietsje naast, dan is dat naderhand met negatieffilm veel beter op te vangen. Bijna alle diafilms, geven geen enkele correctie mogelijkheid; hooguit 1/3 a 1/2 stop. Correctie mogelijkheid bij een negatieffilm is al gauw ruim 1 stop tot wel 2 stops...

Negatieffilm, staat ook bekend om zijn enorme dynamisch bereik. Vooral, wat betreft de middenformaat films. Kleinbeeld is ongeveer gelijk aan RAW of iets hoger in dynamisch bereik. Daarom, wordt bij digitaal het RAW bestand ook wel het "digitaal negatief" genoemd en direct in JPEG gefotografeerd ook wel het "digitale diafilm" genoemd. Negatieffilm en diafilm belicht je beiden anders: Neatieffilm belicht je op de schaduwen en diafilm belicht je op de hooglichten.

Het is inderdaad weer een tendens, dat weer veel mensen hun analoge apparatuur voor de dag halen. Ik denk, puur omdat het weer eens wat anders is en omdat het gewoon nolstalgiese gevoelens met zich meebrengt.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik heb recent ook weer een stap naar analoog middenformaat gemaakt. Persoonlijk vind ik vooral de manier van fotograferen rustiger en bewuster en dat geeft mij op dit moment veel voldoening.
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Film heeft een bepaalde look, zelf vind ik dat ook zeer mooi.
Ik schiet zelden film maar doe het nog wel.
Ik ben wel helemaal "verliefd" op impossible/polaroid.

Als je trouwens de film looks wil namaken kun je eens kijken naar plugins er zijn er verschillende die echt zeer in de buurt komen van film looks zoals DxO filmlooks en Alien Skin Exposure.
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Frank,

Klopt. :wink:

Ook een leuke plug-in hiervoor is: Nik Color Efex 4. Zitten ook hele mooie looks in wat betreft kleurenfilms. Echter, een foto echt op film gemaakt, heeft toch iets meer dan de digitale imitatie "analoge" foto, vind ik.

Frank, als jij op film fotografeert, ontwikkel je dan ook nog zelf?

Zelf ontwikkel ik zowel kleur als zwart/wit negatieffilm zelf. Echter, omdat kleuren negatieffilm ontwikkeling (C-41) een standaard proces is, zit ik er toch aan te denken om dat voortaan uit te gaan besteden. Als je kijkt wat een rolletje laten ontwikkelen maar kost, dan kun je daar eigenlijk niet meer zelf voor gaan ontwikkelen, wat betreft kleuren negatieffilm.

Chemie (kleur negatief) aanmaken: voorspoel water, kleur ontwikkelaar, bleekbad, fixeerbad en stabilisatorbad. Dan alles precies op 38 graden Celsius. En dan moet je nog 's beginnen met ontwikkelen. Nee, ik geloof maar dat ik voortaan kleuren negatieffilm uitbesteed. :) :wink:

Echt op polaroid fotograferen is soms ook best leuk! Maar behoorlijk duur: zo'n € 18,00 a € 20,00 pér polaroid (10 stuks!) cassette, maar wel leuk. Over de datum... :P

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Ik heb alles staan voor ontwikkelen en wil er een keer mee experimenteren, maar moet me er even toe zetten :D
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Frank,

Aan de gang dan maar! :D

Nee, ikzelf heb een broertje dood aan kleuren negatieffilm ontwikkelen, omdat het tóch een standaard proces is. Bij zwart/wit negatief ligt dat anders, dat vind ik wel leuk, omdat het geen standaard proces is. 8) Je look bepaal je "helemaal" zelf... :)

Ik denk, dat voor jouw modelfotografie, dat analoge ook wel een mooie aanvulling is. Het geeft toch een bepaalde sfeer cq look...

Dus vlug je er toe zetten! :lol:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar