keus van statief

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Hoi allemaal,

Flink zitten lezen en ook elders gezocht naar een oplossing. Probleem is dat hier in mijn buurt geen echte grote fotozaken zijn waar je een statief eens met je materiaal zou kunnen testen voor aanschaf. Je ziet op internet net zoveel merken, uitvoeringen als prijzen.

Nu vraag ik het hier eens naar jullie voorkeur. Veel zal persoonlijk zijn, maar misschien kan ik dan wat gerichter zoeken. Zelf heb ik een simpel aluminium statief van zo'n 25 jaren oud. In beginsel dacht ik, fijn, die heb je bewaard en hoef je geen nieuw statief meer te kopen. Echter komt dat statief uit de analoge tijdperk en toen waren de consumenten camera's toch een stuk lichter. Nu ging ik flink aan de slag. Statief vol vreugde uitklappen, positioneren en mijn Canon 7D met 70-200 L objectief erop. Nou, een schip op de golven was er niets bij. Dit ging gewoon niet. Het statief is gewoon niet stabiel genoeg. Ga je ook nog een beetje de hoogte in kun je het al helemaal schudden. Dit is echt niet werkbaar!

Conclusie..... Cellie moet een ander statief hebben. Maar welke? Natuurlijk heb ik enkele voorwaarden waar het statief aan moet voldoen. Buiten stabiel moet het statief ook een hoogte kunnen bereiken van 1.75/1.80. Daarnaast hoeft het geen vedergewicht te zijn omdat ik het hoofdzakelijk binnen zal gebruiken. Echter ook niet loodzwaar omdat het ook mogelijk moet zijn om hem soms eens mee te nemen. Uren ermee sleuren doe ik echter toch niet! De kop hoeft niet professioneel te zijn, wel stevig en moet wat gewicht aan kunnen. Een snelkoppeling is ook niet persé nodig. Misschien is een slinger wel handig om het statief ophoog te draaien...

Iemand suggesties waar ik eens naar zou kunnen kijken? misschien wat merken en types?

Ben jullie zeer erkentelijk.

groet,

Celles
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

licht eraan, wat wil je eraan uitgeven?
ik had laatst in de focus of de zoom gelezen dat de "3 legged things" erg fijne reis statieven zijn.. klein/compact niet te zwaar, vanaf 300 euro..
ik heb zelf de 055xProB .. betreft hoogte en stabiliteit, meer dan tevreden.. moet alleen kijken voor een balhoofd.. het 3 weg-kop vind ik persoonlijk maar waardeloos.. werkt niet snel genoeg voor mij.. :p

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Ik heb onlangs een Sirui gekocht bij KE in Amsterdam.

Ik werd daar goed geholpen kon uitvoerig met eigen materiaal testen, goede hoogte en in mijn ogen nog 'betaalbaar' ook.

Maar het idd belangrijk om te weten wat je budget is.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Wat is je budget ? Statieven kunnen nogal behoorlijk verschillen in prijs.

Zelf ben ik erg tevreden over de Gitzo traveler series 2 + Markins 3Q traveler. Compact reisstatief en ook nog eens stevig
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Dag JBWfotografie,

Net even gekeken naar jouw statief. Maximaal gewicht 1,3 kilo bij maximale lengte van 1,70 lijkt me met mijn combinatie niet al te stabiel. De prijs van 109 euro (zonder kop) is wel vrij goedkoop. Hoe ervaar jij de stabiliteit?

Groet,


Celles
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Het gewicht wat je daar noemt is het gewicht van het statief.

De maximale draaglast is 10kg. Ik vind hem uitermate stabiel.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Leuke vragen zijn dit waar je weer genoeg merken voorbij ziet komen.
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur denk ik.
Allereerst, zoals al eerder vermeld, wat is je budget.
Ik denk dat de meeste mensen hier Gitzo zullen zeggen als je budget hoog genoeg is.
Zelf heb ik een manfrotto gehad, leuk statief maar heb hem weg gedaan omdat ik er niet helemaal tevreden mee was.
Ben daarna op zoek gegaan en bij Benro uitgekomen, een vrij jong Chinees merk, volgens wat reviews die ik gelezen heb zit de kwaliteit ergens tussen manfrotto en Gitzo in.
Maar dat ik er tevreden mee ben wil niet zeggen dat jij er tevreden mee ben.
Wat ik wel heb geleerd is dat je op een statief ook niet te veel moet bezuinigen, uiteraard is 700 euro heel wat anders dan 400 euro, maar probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, meestal kom je bedrogen uit.
Nu een statief kopen en er over een jaar achter komen dat je toch net die andere beter had kunnen nemen kost alleen maar meer geld.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Oeps, foutje van mij dus. Vond 1,3 kilo al erg laag. Zal nog eens goed loeren. Dan heb ik nu al een merk en type waar ik naar kan uitkijken. dank je wel.

Celles
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Klopt Woody. Door schade en schande ben ik ook slimmer geworden voor wat betreft dat dubbeltje op de eerste rij. Maar 2e hands is een manfrotto nog steeds een manfrotto. Op marktplaats en elders vind je soms nog wel wat leuks. Wel als je weet wat je eigenlijk zoekt. Dus bij gericht zoeken kun je ook eens loeren naar 2e hands. En daar schort het bij mij aan. Dat stukje ervaring bij gebruik, merken en typen mis ik nu eenmaal. Ik zei al dat ik me bewust ben van het feit dat veel persoonlijk is. Alleen een budget noemen vind ik ook altijd lastig. Eigenlijk is er geen budget, het kost wat het kost. Maar inderdaad, 700,- euro ga ik er niet voor uitgeven, dat is duidelijk. Maar als ik zeg 200,- euro en er komt een statief voorbij die beter, stabieler en handiger is voor 250,- euro doe ik die 50,- euro er ook wel bij. Maar wat is een statief mij nu waard? Lieve hemel, dat is gokken op een broek waarvan ik niet weet of die past. Nou ik roep maar eens wat...... 250,- euro mag hij kosten... Ben benieuwd.

groet,

Celles
twistersam

Ik heb een vanguard tracker 3. Niet de lichtste maar zeker wel sterk en stabiel. Ik gebruik hem met mijn 300mm zonder probleem.
Hoogte zal geen probleem zijn, ding komt to boven de 1.80 mtr uit (vanuit het oculair van de camera gemeten)
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

ik heb ook een surui statief. ik ervaar hem enorm stabiel. Ik heb de Surui t2005X Travel tripod. Is gemaakt om mee op reis te nemen. Nu maakt dat voor jou natuurlijk niet heel veel uit maar ik kan beide deze wel vertellen dat deze versie alleen al erg stabiel en stevig is. en het feit dat er nog geen kop opzit betekent dat je volledig naar eigen voorkeur een kop kunt uitkeizen en later ooit eens vervangen.

Ook niet mis om te melden is dat ik op mijn statief 6 jaar garantie heb. ik weet niet of dit bij alle andere ook zo is maar ik meld het toch maar even.

Succes ermee nog verder.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Ik zie al wat merken voorbij komen. Zal me daar eens naar orienteren..

Dank je wel iedereen.

Groet,

Celles
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Hoi allemaal,

Ik heb een Manfrotto 075B Professional Statief + head 029 zien staan. Nu probeer ik al een hele tijd op Internet wat te vinden over dit statief en de kop. Helaas kan (natuurlijk ik weer) ik niets vinden. Wel die erop lijken maar niet deze exacte type. Ik weet dat dit statief gebruikt is geworden voor te filmen. Nu wilde ik eigenlijk weten hoe hoog dit statief kan, het gewicht en of ik de kop kan gebruiken voor mijn 7D (de schroefdraad/snelkoppelplaatje). Naar mijn idee moet dit ding best zwaar zijn. Maar dat zal weer ten goede komen aan de stabiliteit. Ik ga toch niet met het statief rondzeulen door bossen heide en steden. Maar ben wel nieuwsgierig naar het gewicht.

Kent iemand van jullie dit statief en de kop? Misschien hebben jullie een link met de gegevens of weten jullie zelf het antwoord erop. Ik zou het zeer waarderen. Misschien gaat dit mijn statief worden.

Groet,

Celles
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

ik heb sinds kort een Manfrotto 190XB + head 804 RC2. ben daar wel zeer tevreden over.
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ik begrijp dat een 1 poot geen optie is als je binnen ook wilt gebruiken voor (ik neem aan) studio gebruik.
Ik schiet motorsport vanaf een 1 poot omdat dat makkelijker is met het meetrekken. Heb als 3 poot een Manfrotto 055 met een 229 3-weg kop. De combi kan wel wat kg's hebben maar is met een uitgeschoven centerkolom niet het toonbeeld van stabiliteit (het statief dan vooral) en als je em op (of via een band aan) je schouder ben je die combi na 3 kwartier wel beu hoor. Als je veel gaat wandelen met je statief kan ik deze combi van harte afraden :wink:
Maar zoals ik al zei, voor het schieten met relatief langere sluitertijden (±1/100) gebruik ik een 1 poot zonder kop. Veel lichter (en goedkoper) gaat het niet worden :mrgreen:
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Hoi Panther 1881,

Vergeef me mijn onbenul, doch snap niet geheel de strekking van je verhaal. Ik haal er het volgende uit (verbeter me gerust als ik het mis heb). Jouw Manfrotto is niet al te stabiel, wellicht zwaar om mee te sleuren en zelf gebruik je voor motorfotografie een 1-poot omwille van de bewegingsvrijheid. Tot zover oké. Maar eigenlijk vroeg ik in mijn laatste bericht of iemand de Manfrotto 075B Professional Statief + head 029 kan. Hoogte en gewicht wilde ik graag weten. Ik wil eigenlijk een "mobiele studio" (zeer marginaal) op basis van strobistfotografie in elkaar zetten. Veel heb ik al zoals een achtergrondsysteem een rammel reportageflitsers, softboxen en ga zo maar door. Ik dacht met mijn oude statief wel vooruit te kunnen, doch bleek bij het gebruik veel te onstabiel (Canon 7D met 70-200 L) en (Canon 7D met 60MM macro). Ik ga niet veel sleuren met de spullen of statief. Het is van plaats naar plaats met de auto. Opzetten en gaan met die banaan. Dus het statief mag omwille van de stabiliteit wel een beetje gewicht hebben. Natuurlijk moet het wel voor de handzaamheid binnen perken blijven. Ik kan het statief kopen voor een net prijsje. Maar het gaat allemaal via via waardoor navraag lastig is. Dat is de reden dat ik eens heb rondgesnuffelt op internet. Echter kan ik dit type niet vinden. Of wel vinden maar niet de gegevens ervan.

Maar hartelijk dank voor je reactie.

Groet,

Celles
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Hey Celles,

ik heb ondertussen het balhoofd 498rc2 binnen.. super! het werkt echt fijn..
deze in combinatie met de 055xprob .. top!
ik heb op een berg gestaan laatst (wel nog met de 804rc2) en het waaide ontzettend hard.. (ik moest m'n map van de statief achterna rennen) en zag helemaal geen een beweging in de foto's.. helaas heb ik ze niet meer omdat ze waar mislukt door overbelichting op plekken wat ik op dat moment niet had opgemerkt.. en toch heel erg stoorden.. hahaha :P

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

celles schreefCOLONHoi Panther 1881,
Vergeef me mijn onbenul, doch snap niet geheel de strekking van je verhaal. Ik haal er het volgende uit (verbeter me gerust als ik het mis heb). Jouw Manfrotto is niet al te stabiel, wellicht zwaar om mee te sleuren en zelf gebruik je voor motorfotografie een 1-poot omwille van de bewegingsvrijheid. Tot zover oké. Maar eigenlijk vroeg ik in mijn laatste bericht of iemand de Manfrotto 075B Professional Statief + head 029 kan. Hoogte en gewicht wilde ik graag weten...
Dat had je helemaal goed begrepen. Ik reageerde op je vraag om ervaringen met wat stevigere statieven.

Met zowel het statief en de kop heb ik geen ervaring. De 029 lijkt me een voorganger van de 229 (als ik de foto's even bekijk op Google) die mij zeer bevalt... maar ja... daar schiet je niet zoveel mee op.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Hoi Panther1881,


Dan had ik het zowel goed als verkeerd begrepen. Hahahahahaha.. Maar het is me nu duidelijk. Dank voor je antwoord.


Fijn weekend allemaal..



Celles
rEOS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2013 11:37

Ook ik kijk naar een statief. Zoals vaker gelezen/gehoord is het een moeilijke keuze. Zie door de bos de bomen niet :p.

Ik ben naar eentje op zoek die stabiel, niet te zwaar en stevig aan voelt. Er zal een Canon 6D icm 70-200mm II op gemonteerd worden en dan zit je al bijna tegen 3KG.

Budget varieert: 150-300.

Welke merken raden jullie aan en welke niet? En waarom?
Wat voor kop opties hebben we?
Uhm, naar wat kan ik nog op letten? Tips?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar