Canon EOS 300D Accu Probleem ???

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

Beste eosdigtaal,

Ik ben in het bezit van een Canon EOS 300D digitale camera, en nu zit ik met het volgend probleem.
De camera geeft na 3 foto's aan dat de accu leeg is, terweil als ik de accu erna in de oplader doe (BC-5L) dat de accu vol is na 30 seconden.

Stop ik hem terug in de camera geeft ie weer vol aan, maar maak ik 3 foto's is ie weer leeg.
stop ik hem wederom terug in de lader geeft de lader na 30 seconden weer aan dat de accu vol is ???

Is dat nou een probleem van de camera of van de accu, ik heb dit bij 2 accu's (1 x origineel 1100 Mah, 1 x 1300 Mah Yanec)

Wie weet waar dit verschijnsel vandaan komt ??


Groetjes
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
Jasper B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2011 14:45

Ik denk dat je toch op zoek moet gaan naar nieuwe accu's. Indien oudere accu's niet volledig ontladen worden, dus opgeladen voordat ze daadwerkelijk leeg zijn, neemt de capaciteit af. Ze laden snel op, maar zijn ook snel leeg. Zeker als de accu's op leeftijd begint te raken ga je hier hoe dan ook last van krijgen. Advies dus: net zo lang door fotograferen totdat de accu echt leeg is, en dan zo snel mogelijk opladen. Ook een lege accu te lang laten liggen, zonder op te laden, gaat achteruit in capaciteit

Moderne LiOn accu's hebben hier geen last van, maar die kosten dan ook een lieve duit.
50D, 50mm F1.8 II, 70-200 F2.8L IS USM II, , 580 EXII
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

@jasper B

Dat klopt daar ben ik me ook van bewust, echter is het laden van de accu eigenlijk niet eens laden, de lader controleert de status en geeft dan direct vol aan, ook met een multimeter geeft de accu voldoende voltage af.

Ik ben eerder bang dat ik het in de camera moet zoeken in het kader van lekspanning, fout in de lens, of misschien zelfs kortsluiting ergens in het systeem, of een probleem met de aarde in de body ??
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

@Jasper B: onzin, de 300D heeft een Lithium Ion batterij en die hoeft dus niet eerst helemaal leeg.

Maar ook Lithium Ion batterijen verouderen, dus ja, nieuwe batterij halen. Het kan de chip in de batterij zijn die kapot is. Ik zou het eens proberen met een andere batterij, de batterij in de 300D is de BP511, die is nog vrij gangbaar omdat 'ie ook gebruikt in veel xxD cameras.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Als dit nog de oude accu's zijn zouden ze defect kunnen zijn, hoewel mijn oude 300D werkte 2mnd geleden nog perfect met die eerste accu's.
Ken je een collega met een canon en dezelfde acu's??
Zou eerst eens proberen hoe die accu's werken. Dan weet je of het de accu's of de camera is
Succes, Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

addy101 schreefCOLON@Jasper B: onzin, de 300D heeft een Lithium Ion batterij en die hoeft dus niet eerst helemaal leeg.

Maar ook Lithium Ion batterijen verouderen, dus ja, nieuwe batterij halen. Het kan de chip in de batterij zijn die kapot is. Ik zou het eens proberen met een andere batterij, de batterij in de 300D is de BP511, die is nog vrij gangbaar omdat 'ie ook gebruikt in veel xxD cameras.

Dat klopt inderdaad, de 2de accu is ongeveer anderhalf jaar oud, maar die heeft precies hetzelfde probleem, vandaar dat ik ook niet gok dat het aan de accu's ligt, maar aan de camera of misschien zelfs aan de lader.

De originele accu gedraagt zich net zo als de 2de accu, buiten het leeftijdsverschil, de lader gaat eerst controleren hoever de accu leeg is door de knipperfunctie te gebruiken, hij gaat 3 statussen af en daarna geeft hij aan dat de accu vol is (continue flash). dit doet hij bij beide accu's, maar eenmaal in de canon camera zijn het tot hooguit 10 foto's en de batterijstatus knipperd dat ie leeg is.
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wisselen van objectief helpt?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
twistersam

accu probleem, heb hetzelfde gehad met een accu van mijn oude 400D, vervangen en geen probleem meer gehad.
Kamp

Ik zou een gegeven advies opvolgen: kijk eens of iemand bij je in de buurt een accu heeft en probeer die. Accu pas bijv. ook in een 50D of bepaalde videocamera's.
Ik heb accus (niet origineel) die ik al in mijn 300D gebruikte en die lopen niet leeg zoals je aangeeft.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Heb hetzelfde gehad met mijn 350D destijds. De accu's worden er niet beter op na verloop van tijd. Zowel de originele als third party. Is toch een beetje probleem op de lange termijn.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar