Perspectief correctie in Photoshop - snelle tutorial

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 4

Laat ik vooropstellen dat er in Photoshop ook vele wegen naar Rome leiden. Zo heeft een ieder eigen voorkeuren om bepaalde doelen te bereiken. Als je ergens aan gewend bent, dan is dat altijd mooier, makkelijker, sneller, geavanceerder etc.
Mijn bedoeling is om een startende of nog niet vergevorderde gebruiker van Photoshop een helpende hand te bieden. Van mij mag iedereen dit topic aangrijpen om ook andere werkwijzen te laten zien, maar doe dat dan ook constructief en niet met een simpel bericht van “Dat kan veel beter en sneller.”

Aanleiding voor mij was de vraag van MarcoEOS550D in dit topic
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 3&t=101606" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik realiseerde me dat hij niet alleen staat met zijn probleem. Ook ik heb daar in het begin mee geworsteld.
Perspectivische vervorming los je niet op met automatische lenscorrectie. Voor een klein deel kan dit de vervorming verbeteren, maar met de rest blijf je zitten.

Het gaat om het rechtzetten van lijnen. Hoe gaan we te werk?

De eerste stap is het activeren van de linialen (als dat nog niet is gebeurd).
Ga naar Weergave en zet een vinkje bij linialen. Die verschijnen nu in beeld.
Maak een kopie laag met Ctrl-J.
Nu kun je vanuit de linialen (met muis in het witte deel van de liniaal gaan staan) meerdere hulplijnen trekken. Plaats die zodanig op plaatsen waar je rechte lijnen wilt krijgen zowel horizontaal als verticaal.
Ga naar Bewerken > Transformatie > vervormen
Er verschijnt nu een kader met diverse kleine vierkantjes.
Met die vierkantjes ga je door verschuiven het beeld zodanig vervormen dat de lijnen van het beeld gelijk getrokken worden aan de hulplijnen.
Dat is best een lastig en secuur karweitje. Voor het fijnere werk bij het schuiven met de vierkantjes tevens de Ctrl-toets ingedrukt houden.
Als je tevreden bent, druk je op ENTER.
Klopt het toch nog niet helemaal, dan kun je opnieuw de Transformatie doen.
Wel helemaal klaar? Dan de helpers weghalen met Weergave > hulplijnen wissen.

Voor wie het met eigen ogen wil zien
http://youtu.be/CXNxEPlxOjA" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Illuminatus schreefCOLONPerspectivische vervorming los je niet op met automatische lenscorrectie. Voor een klein deel kan dit de vervorming verbeteren, maar met de rest blijf je zitten.
Er een paar zaken die verwarrend kunnen zijn bij het pogen om een beeld te corrigeren: perspectivische vertekening, ton/kussen/snor-vervorming van rechte lijnen door een objectief en vignetting.

Het is m.i. verstandig om eerst (indien nodig) de vignetting en de ton/kussen/snor-vervorming aan te pakken en dan pas de perspectivische vertekening.

Het is verder handig om in de opname voldoende ruimte buiten het te corrigeren object te hebben; door de transformatie vallen (soms) grote delen weg.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Rinaldo Gisquiere
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2012 06:18

vond het een nette tutorial ... ik heb nog een paar nachtfoto's waar ik deze tutorial zal kunnen gebruiken.

Alvast bedankt.

Mvgr
Rinaldo
Canon eos 60D , EF 85mm f1.8USM, EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS
Digital arts photography Rinaldo Gisquiere
slashdesign
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dank je wel Gerard, dat maakt het "spelen" voor mij vast eeb stuk makkelijker! Ik laat het resultaat nog wel zien tzt!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Inderdaad een duidelijke tutorial, Illuminatus. Zulke topics zouden we vaker moeten hebben.

Ook in Photoshop Elements is de Transform operatie overigens beschikbaar.
Anoniem 3

Jammer dat die functies niet in Picasa zitten.... :mrgreen:
Anoniem 4

Misschien toch tijd om over te stappen naar Photoshop Elements?
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Net zelf ook even de eend erbij gepakt om te oefen in photoshop en is zeker iets wat goed werkt
hoef je niet eens een tilt en shift lens voor te gebruiken.
Geweldige uitleg Illuminatus
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
dobara
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2012 06:58

Het is m.i. verstandig om eerst (indien nodig) de vignetting en de ton/kussen/snor-vervorming aan te pakken en dan pas de perspectivische vertekening.
"StewarD"
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nou Gerard, 't heeft even geduurd maar ik ben er eindelijk toe gekomen om eens te gaan spelen met perspectiefcorrectie. Mij was gevraagd om een foto van een kerk te maken, en die had nogal behoefte aan (oa) perspectiefcorrectie. Die kerk staat namelijk bovenop een heuvel, dus dat vráágt, zeker bij een UWA, om vervormingen. Onderstaand de oorspronkelijke foto, een gecleande foto en tot slot de foto met gecorrigeerd perspectief.

Oftewel: mijn dank voor deze tutorial! ;)

grt, Marco

De oorspronkelijke foto:
Afbeelding
IMG_8260 by marcoeoscanon, on Flickr

De "gecleande" foto:
Afbeelding
IMG_8260E by marcoeoscanon, on Flickr

en de gegcorrigeerde foto:
Afbeelding
IMG_8260F kopie by marcoeoscanon, on Flickr
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Ziet er goed uit. Blij dat ik je van dienst heb kunnen zijn.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Gaat in cs6 met twee handelingen superfast.
Ctrl + T, dan perspektief wijzigen.
Ctrrl + T, dan warp, en hier kan je alle kanten op.
Bovendien verlies je minder van het origineel.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

In CS6 kan het ook heel makkelijk zo:


https:/youtube.com/watch?v=sNuCMwfklUc
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Op die manier ben je bijna je plaat kwijt ;-)
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Valt best wel mee, in het filmpje word niet het beste voorbeeld gebruikt.
Als je zelf foto's aan het maken bent kun je er rekening mee houden door iets meer ruimte om je onderwerp heen te bewaren voor dit soort nabewerkingen.

Als je gaat warpen zoals jij beschrijft dan 'verschuif' je gedeeltes van de foto en trek je dus heel het beeld uit z'n proporties.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

C8080 schreefCOLONValt best wel mee, in het filmpje word niet het beste voorbeeld gebruikt.
Als je zelf foto's aan het maken bent kun je er rekening mee houden door iets meer ruimte om je onderwerp heen te bewaren voor dit soort nabewerkingen.

Als je gaat warpen zoals jij beschrijft dan 'verschuif' je gedeeltes van de foto en trek je dus heel het beeld uit z'n proporties.
Indien je dit goed aanpakt en niet overdrijft, valt dat best mee. Natuurlijk hangt dit af van het soort fotografie.
Ik heb voorbeeldje hierboven geprobeerd, vandaar m'n reactie.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar