Mijn eerste stappen met LR

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Afbeelding

Graag jullie adviezen en (opbouwende) kritiek.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Het oogt misschien wat vlak. Misschien kun je er wat meer een S-curve in trekken. Hooglichten of helderheid iets omhoog, iets meer contrast, iets meer zwarten.. Wellicht wat minder vignet?

Zomaar wat mogelijkheden. Het is natuurlijk ook afhankelijk van persoonlijke smaak
5D + gLas
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Ok, hier kan ik wat mee!

Wat ben ik trouwens kwijt voor een volledige LR versie, en dat mag ook een iets oudere zijn. Dit was een uitprobeerversie en ik hou niet zo van illegaal downloaden (diefstal)
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Anoniem 4

http://www.wehkamp.nl/games-films-muzie ... yBpAgfuwwp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.laptopshop.nl/product/184537 ... comparison" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kamera-express.nl/product/ad ... -version-/" onclick="window.open(this.href);return false;

Om maar wat te noemen. 8)
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

O dat valt nog mee, en ja ik had ook zelf kunnen zoeken natuurlijk :mrgreen:
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Vooropgesteld is LR iedere cent waard voor 100 euro.

Ik vind het een heerlijk programma, waarbij de instructie-video's binnen de help functie vaak glashelder zijn en heerlijk kort (you-tube filmpje van 2 minuten max. voor een bepaalde bewerking).

Voor deze foto al wat er eerder gezegd is - ik vind dat softe / vignettering niet mooi. Qua foto is het jammer dat bij de dame een takkenbos uit het hoofd steekt.

In LR zou ik de foto naar een andere horizon zetten, de ogen van het kind als centrale horizon nemen en zorgen dat die recht staan.
Voorts de iris van kind en man iets ophalen, en de wallen van de man iets drukken (resp. iris verbeteren en huid verzachten in Lightroom, en even in de goeie vergroten van 4:1 of 8:1 gaan staan.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Persoonlijk hou ik zelf niet van de witte vignettering.. Een vignette an sich vind ik wel mooi, maar bij deze foto vind ik het geen toegevoegde waarde hebben. Het maakt de foto namelijk nog zachter dan hij al is, terwijl er juist wat meer pit in mag, meer contrasten.
Qua compositie valt die takkenbos die uit haar hoofd groeit gelijk op, dat is dus iets om rekening mee te houden tijdens het fotograferen...

Als ik jou was zou ik nogmaals eens met de foto in LR aan de slag gaan, er is nog veel meer uit te halen! En inderdaad, LR is elke cent van die 100,- waard, absoluut een aanrader!
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Voordat je aan creative bewerkingen begint, zou ik eerst beginnen met het begrijpen van het programma. Probeer eerst de foto op een normale manier beter te krijgen voordat je gekke filters gebruikt.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Kijk, en die mening deel ik. Je wilt er direct al veel te veel mee. Daardoor krijg je een erg onnatuurlijk (en lelijk :D ) resultaat.
Start met eenvoudige verbeteringen en bouw dat op.

Goed is te starten met 1 basisfoto waarmee je uitgebreid aan het experimenteren slaat. De diverse versies sla je op en dan zul je naar verloop van tijd zien
met welk soort bewerkingen je de juiste weg in bent geslagen. Begin eerst eens met de diverse schuifjes v.w.b. belichting, contrast, niveau's, curven, kleuren en noem maar op.
Als je dat een beetje onder de knie hebt start je met (verloop) filters. Dan begrijp je veel beter wat je aan het doen bent en wat je hebt gedaan.

Er is zo ontzettend veel mogelijk, je moet oppassen dat het niet "te" wordt.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Ok dank jullie :D

Wou eigenlijk nooit met een foto-bewerking-programma beginnen, dus heb ik er toen met bovenstaande foto geen rekening mee gehouden om dat ooit nog eens te doen. Het was eigenlijk een simpel 'kiekje' en de mensen voor wie ik hem heb gemaakt waren helemaal verrukt en daar gaat het mij tenslotte om.

Bewerking geeft net dat beetje extra, en eigenlijk ontkom je er niet (meer) aan.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar