Vervanger voor de 450d , mogelijk een 50d?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hallo allemaal,

Ik zou mijn 450d graag willen vervangen voor een andere en betere body.

- Iso: ik vind de foto's tot iso 400 prima, 800 minder goed tot bijna onbruikbaar en 1600 compleet onbruikbaar
- Kleine en lichte camera. In combinatie met mijn 70-200 f4 non IS gaat het nog wel, maar in de toekomst komt er een 2.8 IS voor in de plaats. Ondanks dat ik een batterygrip heb, vraag ik mij af of dit een fijne combinatie blijft.

Nou vraag ik me af of ik met een 50d erg op schiet, of dat deze maar weinig beter presteert wat betreft iso?
De 50d heeft in de iso-waarden tussenstappen die kleiner zijn dan de complete stops (400 > 800), dit lijkt mij handig?
Het LCD scherm van de 50d is geloof ik groter dan de 450d (zover ik kan vinden op internet), dus makkelijker scherpte controleren?

Kan iemand mij vertellen of de 50d een handige optie is? Of heeft iemand andere opties?

Bedankt.

Kajotan
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Beide camera's hebben een 3 inch scherm, wat wel verschilt is het aantal pixels, de 50d heeft meer dan 4x zoveel pixels op het schermpje dan de 450d
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

kajotan schreefCOLONNou vraag ik me af of ik met een 50d erg op schiet, of dat deze maar weinig beter presteert wat betreft iso?
Dat klopt. De 50D heeft zeker een boel pluspunten tov de 450D:
http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_4 ... on_EOS_50D" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als je hoofdreden een (veel) betere iso performance is moet je nog even verder zoeken.
(De sensor van de 50D is vergelijkbaar met die in de 500D.)
Daffiedolf

Ik heb de 50D nu een paar jaar. Nieuw gekocht voor een prijs die nu tweedehands bijna nog wordt gevraagd.Hij volgde mijn 300D op.
Ik heb er een geweldige camera aan, op alle gebieden. Wat mij soowieso opviel was de degelijkgeid. Hij voelt robuust aan en is dit ook.
Een paar voordeeltjes: flitser in te stellen op de camera, AF per lens af te stellen, RAW en JPEG naast elkaar te gebruiken. Het aantal megapixels is ruim voldoende voor normaal gebruik.
Kortom: als ik nu een tweedehands cropcamera zou kopen, dan zou het een 50D worden. De prijzen beginnen al lekker terug te lopen trouwens.

Succes!
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Voor ongeveer 400 heb je een goede gebruikte 50D in handen met meestal minder dan 15000 klikjes. Ik ben van de 300D overgestapt naar de 20D en later de 7D .. en sinds twee weken er een tweedehands 50D naast als back-up camera. De 50D presteert niet veel slechter dan de 7D, maar wel weer een flinke vooruitgang navolgend op de 20D.
.. en als je je lens gaat vervangen door een lichtsterker exemplaar, dan zou ik me niet zo druk maken over de ruis boven iso 400. Ik gebruik zelden hogere iso waarden, behalve bij conncertfotografie in donkere zaaltjes.
canon-400d
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 12:15

kajotan schreefCOLONKan iemand mij vertellen of de 50d een handige optie is? Of heeft iemand andere opties?
De 50D is inderdaad een handig optie.
Voor mijn sport fotografie ben ik van een 400D gripped naar een 50D gripped gegaan.
Het is een wereld van verschil.
De 50D voelt degelijk aan en ligt goed in de hand.
De bediening is makkelijker, de Quick Control Dial is een verademing om mee te werken ten opzichte van de 400D (450D).
Met mijn 70-200 f/4 er aan vast voelt het zeer goed in balans.
Ik begin altijd op ISO 200, en aan de hand van de situatie en het onderwerp ga ik omhoog naar ISO 400 of ISO 800.
Zelfs ISO 1600 of 3200 is in extreme gevallen nog goed mogelijk.

En als je denkt dat je alle mogelijkheden van de 50D hebt doorgrond, dan kan je er nog Magic Lantern op zetten waardoor je nog meer mogelijkheden krijgt.
Maar uiteraard hangt alles af van de situatie waarin je jou camera gaat gebruiken.

Twee nadelen die mij te binnen schieten.
1: Het toestel is groter en zwaarder en daarom glijdt hij niet meer zo soepeltjes in en uit mijn cameratas.
2: Ik schiet in RAW en dan zijn de .CR2 files van de 50D een stuk groter dan die van de 400D, dus minder foto's op dezelfde geheugenkaart en meer harddisk ruimte.
Canon EOS 50D ML 2.3 / Canon EOS 650D / Canon 1100D / Canon EOS 400D
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Daffiedolf schreefCOLONEen paar voordeeltjes: flitser in te stellen op de camera, AF per lens af te stellen, RAW en JPEG naast elkaar te gebruiken. Het aantal megapixels is ruim voldoende voor normaal gebruik.
Alleen de "AF per lens af te stellen" kan de 450d niet, de andere "voordeeltjes" zijn geen voordeeltjes want dat kan de 450d ook allemaal.
cano-400d schreefCOLONIk schiet in RAW en dan zijn de .CR2 files van de 50D een stuk groter dan die van de 400D, dus minder foto's op dezelfde geheugenkaart en meer harddisk ruimte.
Ik weet niet hoeveel de cr2 files van een 50d zijn, die van een 450d zijn ongeveer 15mb.
Wat betreft minder foto's op de geheugenkaart, dat maakt niets uit in dit geval, er moeten toch andere kaarten komen, de 450d heeft namelijk sd kaarten en de 50d heeft cf kaarten.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Daffiedolf

In voorgaande berichten staat een link ter vergelijking van de twee camera's. Lees eens goed door.
Dat je erop vooruit gaat is duidelijk als je de vergelijking goed bekijkt.
Blijft een persoonlijke keuze, maar de grootte en de degelijke uitvoering blijft voor mij een pluspunt en dan wil ik niet doorgaan over tal van technische voordelen (denk eens aan de processor. Is een Digi IV). Het overzicht spreekt voor zich.
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Mannen,

Allemaal heel hartelijk dank voor het meedenken, en het aandragen van de informatieve linkjes.
Momenteel staat mijn 450D te koop, zodra deze verkocht is ga ik - zoals ik er nu over denk - een 50D kopen! :)
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Ik heb een aantal jaar geleden de zelfde stap gezet. Nooit spijt van gehad. Geweldig toestel waarmme ik weer verder kon waar de 450d ophield. Robuust, beter bij hogere iso's, allround, snel enz. Bedenk je wel dat je andere geheugenkaarten nodig hebt. Ik heb zelf bewust gekozen voor een aantal kleinere (4-8 gig) ipv een grote.

Kortom zeker goede keuze!

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

je kan hem hier op het forum ook nog aanbieden, in de sectie 'te koop'.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Road8 schreefCOLONje kan hem hier op het forum ook nog aanbieden, in de sectie 'te koop'.
gr.
Roland
Goed idee. Had hem alleen op marktplaats.nl staan, maar nu ook hier op het forum:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=107060" onclick="window.open(this.href);return false;
GRoel schreefCOLONIk heb een aantal jaar geleden de zelfde stap gezet. Nooit spijt van gehad. Geweldig toestel waarmme ik weer verder kon waar de 450d ophield. Robuust, beter bij hogere iso's, allround, snel enz. Bedenk je wel dat je andere geheugenkaarten nodig hebt. Ik heb zelf bewust gekozen voor een aantal kleinere (4-8 gig) ipv een grote.

Kortom zeker goede keuze!

GRoel
Dank voor je bericht.
Heb zojuist je site bekeken, ziet er mooi uit! Zijn alle ''tele'' foto's met de 70-200 F4 IS gemaakt?

Kajotan
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Ja met de 4.0 is. Een enkele serie met een geleende 70-200 2.8 is II. Daar was toen echt heeeeel weinig licht. Was een concert in een kerk.
Ben nu zelf toch ook aan het kijken voor een 2.8.

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Om nog even een terugkoppeling te geven.....

Een dikke 2 weken geleden mijn 450D te koop gezet, en binnen een week verkocht. Hierna via marktplaats een gebruikte Canon 50D kunnen overnemen, ding ziet er prima uit: geen krassen etc.

Kan iemand mij vertellen hoe ik kan uitlezen hoeveel clicks de camera heeft gemaakt? Ben ik dan wel benieuwd naar...

Iedereen bedankt voor de adviezen! :)
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Gefeliciteerd met je camera! Heb ook een 50D en geen moment spijt van gehad.

Er zijn programma's voor om je clicks uit te lezen, zal eens zoeken...
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Met eosinfo (http://astrojargon.net/eosinfo.aspx?Asp ... eSupport=1) kun je het aantal clicks van een 50D uitlezen.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar