Polarisatiefilter voor groothoek Tokina F/2.8 11 - 16

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Kasperr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2013 11:32

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een polariser op een groothoeklens te plaatsen.
Ik kom er maar niet echt uit of het nu wel of niet goed gaat. Sommige zeggen beter geen polariser op een groothoek andere zeggen dan weer dat dit totaal geen probleem is.
En moest het dan gaan. Welke raden jullie me aan. Ik ben er al uitgekomen dat degene van B+W mij iets minder lijken. Doordat hier geen schroefdraad vanvoor op de filter zit.
Ik gebruik namelijk ook een Lee filter systeem met ND filters en moest het mogelijk zijn zonder vignettering zou ik deze graag voor de polariser opschroeven.

Ik heb al eens zitten rondkijken en kwam uit ofwel bij de goedkopere oplossing een Hoya Pro 1 C Pol of degene van Lee filter zelf. Maar deze heeft ook wel een behoorlijk prijsje. Deze laatste kan ik dan natuurlijk wel op al mijn toekomstige objectieven gebruiken.

Nu had ik nog en bijkomend vraagje ik heb nu nog maar één ND filter een 0.6 Soft. Ik trek vooral landschapsfoto's in heuvelachtige, bergachtige gebieden. Raden jullie me dan aan soft te nemen of toch ook opteren een hard op te nemen in mijn collectie. De filters worden vooral op de Tokina gebruikt op dit moment heb ik ook nog maar alleen voor dit objectief een adapterring.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Welkom hier en vergeet jezelf niet even voor te stellen!

Een paar opmerkingen:
Polisarisatiefilter op een groothoek kan heel goed, maar je moet wel opletten. Het probleem is dat het polarisatieeffect over de foto verschillend kan zijn. Dan krijg je een blauwe lucht die links donkerblauw en rechts lichtblauw is. Met minder extreme groothoeken heb je daar (bijna) geen last van. Veel oefenen dus!

B+W heeft ook filters met schroefdraad waar je een ander filter (systeem) kunt zetten. Ik weet enkel niet of de Tokina misschien zgn "slim filters" nodig heeft.
Hoya Pro serie zijn ook gewoon goede filters, daar zul je geen buil aan vallen.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bij Lee raad ik je de Hard aan. Deze zijn vergelijkbaar met de soft van Cokin. zelf gebruik ik de 3 stops (.9) het meeste.
De Tokina heeft best al wat polarisatie van zichzelf, met polarfilter krijg je op ultragroothoek een verloop in het polarisatieeffect. Ofwel aan de randen heftiger en in het midden niets of andersom. Daar moet je van houden.
Ik zou zelf de polar van Hoya nemen ivm de schroefdraad. Slim filter is echt nodig!
Ik heb de filterhouder zo verbouwd dat je nog maar 2 slots hebt, de derde geeft op 12mm al aardig vignettering.
Kasperr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2013 11:32

Wat bedoel je juist met van 3 slots naar 2 slots gaan? Hier kan ik niet echt volgen... En denk je dat er dan vignettering gaat optreden als ik mijn lee filters voor de polarisatiefilter schroef... ?
Gebruik je dan 0,9 ND hard voor berglandschappen? Voor wat kan de soft dan gebruikt worden?
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik zou juist zeggen dat je de Soft voor bergachtige landschappen en evt sky-lines/gebouwen-op-afstand zou gebruiken en de 'hard' voor Zee-(land)schappen(?)

ik ben zelf ook aan het kijken voor een lee-filter systeem.. dus wel fijn dit topic.. hehe

gr. MIchel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Kasperr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2013 11:32

Ja ik dacht dus hetzelfe Michel ... Kom er totaal niet uit...
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Lee-hard is al redelijk soft, prima voor landschappen. Lee soft is erg soft en leuk voor bergbeekjes of sneeuw.
De filterhouder kun je uit elkaar halen. Er is standaard ruimte voor 3 filters, maar de voorste houder komt bij 11 mm in beeld, dus die moet eraf.
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik gebruik een slimline Hoya pro polarisatie filter op mijn Tokina groothoek lens. Het filter schroef ik op het objectief. En werkt prima!
In samen werking met Lee nd filters weet ik (nog) niet hoe de uitwerking is qua vignettering. Lijkt me geen probleem trouwens.
Ga zelf de volgende set aanschaffen:

LEE Filter 77 mm adapter ring in een speciale " Wide Angle " uitvoering.
prijs ( 52,50,-
==========================
LEE Filter Foundation kit voor het gebruik van LEE filters met een breedte van 100 mm, de foundation kit wordt met 2 gemonteerde filterslots geleverd, een 3e filtersslot wordt meegeleverd zodat u de filterhouder naar eigen behoefte kunt samenstellen.
Het is mogelijk om 1, 2, 3 of zelfs 4 filters op vrijwel elk objektief te bevestigen
De houder is gemakkelijk op een standaard of groothoek adapter ring ( optioneel ) te bevestigen en kan roteren zodat u de filters naar behoefte in elke gewenste positie kunt plaatsen. prijs 76,-
======================================
LEE Filters - Neutral Density filter kit Hard Grad: 0,3 0,6 0,9 prijs 249,-

Goedkoop is het niet maar wel een uitstekende basis set denk ik! ;) Suggesties voor een andere configuratie welkom.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Kasperr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2013 11:32

eos4all schreefCOLONLee-hard is al redelijk soft, prima voor landschappen. Lee soft is erg soft en leuk voor bergbeekjes of sneeuw.
De filterhouder kun je uit elkaar halen. Er is standaard ruimte voor 3 filters, maar de voorste houder komt bij 11 mm in beeld, dus die moet eraf.
Oké bij mijn filter zijn er maar 2 slotjes er zitten wel de stukken bij voor het naar drie slotjes te kunnen zetten.
Kasperr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2013 11:32

SvdL schreefCOLONIk gebruik een slimline Hoya pro polarisatie filter op mijn Tokina groothoek lens. Het filter schroef ik op het objectief. En werkt prima!
In samen werking met Lee nd filters weet ik (nog) niet hoe de uitwerking is qua vignettering. Lijkt me geen probleem trouwens.
Ga zelf de volgende set aanschaffen:

LEE Filter 77 mm adapter ring in een speciale " Wide Angle " uitvoering.
prijs ( 52,50,-
==========================
LEE Filter Foundation kit voor het gebruik van LEE filters met een breedte van 100 mm, de foundation kit wordt met 2 gemonteerde filterslots geleverd, een 3e filtersslot wordt meegeleverd zodat u de filterhouder naar eigen behoefte kunt samenstellen.
Het is mogelijk om 1, 2, 3 of zelfs 4 filters op vrijwel elk objektief te bevestigen
De houder is gemakkelijk op een standaard of groothoek adapter ring ( optioneel ) te bevestigen en kan roteren zodat u de filters naar behoefte in elke gewenste positie kunt plaatsen. prijs 76,-
======================================
LEE Filters - Neutral Density filter kit Hard Grad: 0,3 0,6 0,9 prijs 249,-

Goedkoop is het niet maar wel een uitstekende basis set denk ik! ;) Suggesties voor een andere configuratie welkom.
Een deel van de set heb ik dus al en dat werkt allicht perfect op mijn Tokina lens. Dan ben ik ook geneigd voor de kit aan te schaffen. Van de drie filters. Ik ben juist nog aan het twijfelen of de Big stopper ook wat voor mij zou zijn.
Kasperr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2013 11:32

http://leefilters.uservoice.com/knowled ... oft-grads-" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze link laat me dan toch weer twijfelen. Ik gebruik op dit moment een Small frame camere. Maar meestal wel met een groothoek objectief. Dan raden zij eigenlijk aan soft te nemen.
Ik zal na een tijdje wel zowel soft als hard hebben. Maar wil met mijn eerste set toch graag een tijdje toekomen ;)
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb ook een set LEE filters, doorgaans gebruik ik op volgorde van vaakst gebruikt:
1. Big stopper. Brengt compleet nieuwe mogelijkheden voor foto's, met name bij vlak water of bewegende wolken. Watervallen heb ik er ook enkele keren mee op de foto gezet, ik ben er achteraf toch niet zo'n fan van.
2. 2 en 3 stops GND hard. Erg handig wanneer de lucht lichter is dan de rest.
3. Vierkant circulair polarisatie filter, voor luchten of reflecties op het water. Tot nu toe ervaar ik het niet als nadeel dat je deze niet helemaal vrij kunt roteren. Ik heb ook de ring om twee houders op elkaar te kunnen zetten, echter nooit gebruik van gemaakt.
4. 3 stops GND soft. De soft GND's gebruik ik bijna alleen maar met een supergroothoek lens (in mijn geval ook de tokina 11-16). Als je naast het water staat heb je bij het water wat je dicht bij de kant ziet vaak minder licht reflectie, naarmate je verder naar de horizon kijkt wordt dit lichter. Een donkere voorgrond die geleidelijk verloopt naar lichter kan je hier goed mee corrigeren.
De 1 stops GND soft heb ik nooit gebruikt volgens mij. De 2 stops heb ik niet heel erg nodig, je kunt door het donkere deel van de 3 stops niet helemaal voor het beeld te schuiven een bijna vergelijkbaar resultaat halen.
5. 2 stops ND, uit plaats gebrek neem ik deze vaak niet mee. Zou ik wel moeten doen, ik merk overdag dat ik met de big stopper al niet kom aan de bijvoorbeeld gewenste 2 minuten sluitertijd(de polariser gebruik ik vaak om dit alsnog te bereiken). 3 stops zou eigenlijk beter zijn icm de big stopper, dan zit je in de meeste gevallen wel goed.

Een polariser tussen de filter houder en objectief vind ik niet zo'n aantrekkelijk idee:
- grotere kans op vignetting
- past niet op alle objectieven, tenzij je een 82 mm koopt en weer losse verloopringen neemt
- ik vind de filterhouder erg handig: je haalt er makkelijk een filter tussen uit. Als je de polariser tussen de filter houder en lens moet uitschroeven loop je best lang te klooien.
- hoe werkt dat eigenlijk als je de polariser wilt bijstellen/draaien, draait de filter houder dan mee? lijkt me niet handig

Lee heeft overigens ook een ring om een 105mm rond circulair polariser filter aan de voorkant te kunnen monteren.
757D + 8-400 mm
Kasperr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2013 11:32

Afotos schreefCOLONIk heb ook een set LEE filters, doorgaans gebruik ik op volgorde van vaakst gebruikt:
1. Big stopper. Brengt compleet nieuwe mogelijkheden voor foto's, met name bij vlak water of bewegende wolken. Watervallen heb ik er ook enkele keren mee op de foto gezet, ik ben er achteraf toch niet zo'n fan van.
2. 2 en 3 stops GND hard. Erg handig wanneer de lucht lichter is dan de rest.
3. Vierkant circulair polarisatie filter, voor luchten of reflecties op het water. Tot nu toe ervaar ik het niet als nadeel dat je deze niet helemaal vrij kunt roteren. Ik heb ook de ring om twee houders op elkaar te kunnen zetten, echter nooit gebruik van gemaakt.
4. 3 stops GND soft. De soft GND's gebruik ik bijna alleen maar met een supergroothoek lens (in mijn geval ook de tokina 11-16). Als je naast het water staat heb je bij het water wat je dicht bij de kant ziet vaak minder licht reflectie, naarmate je verder naar de horizon kijkt wordt dit lichter. Een donkere voorgrond die geleidelijk verloopt naar lichter kan je hier goed mee corrigeren.
De 1 stops GND soft heb ik nooit gebruikt volgens mij. De 2 stops heb ik niet heel erg nodig, je kunt door het donkere deel van de 3 stops niet helemaal voor het beeld te schuiven een bijna vergelijkbaar resultaat halen.
5. 2 stops ND, uit plaats gebrek neem ik deze vaak niet mee. Zou ik wel moeten doen, ik merk overdag dat ik met de big stopper al niet kom aan de bijvoorbeeld gewenste 2 minuten sluitertijd(de polariser gebruik ik vaak om dit alsnog te bereiken). 3 stops zou eigenlijk beter zijn icm de big stopper, dan zit je in de meeste gevallen wel goed.

Een polariser tussen de filter houder en objectief vind ik niet zo'n aantrekkelijk idee:
- grotere kans op vignetting
- past niet op alle objectieven, tenzij je een 82 mm koopt en weer losse verloopringen neemt
- ik vind de filterhouder erg handig: je haalt er makkelijk een filter tussen uit. Als je de polariser tussen de filter houder en lens moet uitschroeven loop je best lang te klooien.
- hoe werkt dat eigenlijk als je de polariser wilt bijstellen/draaien, draait de filter houder dan mee? lijkt me niet handig

Lee heeft overigens ook een ring om een 105mm rond circulair polariser filter aan de voorkant te kunnen monteren.
Dus ik kan er vanuit gaan dat ik best met soft kan starten? Het zit zo ik heb op dit moment meestal alleen mijn Tokina 11-16mm bij. Ik fotografeer het meeste tijdens mijn meerdaagse hikingtochten. En dan moet die rugzak toch niet te zwaar worden. Heb de filters en en statief ook al bij he.

Dus zou dan het beste zijn me nog een ND soft 0.9 aan te schaffen ofzo? Of beter een ND hard 0.6? Als ik dat laatste zou doen zou ik na een tijdje natuurlijk wel merken welke ik het meeste zou gebruiken. De big stopper lijkt me heel intressant. En ik ben nog steeds aan het twijfelen een Hoya Circulair Pol of een LEE 100 x 100 of circulair. Aan die laatste hangt natuurlijk wel een mooi prijskaartje vast.

Raadt je voor beken en watervallen zo een mooi golvend effect te geven gewoon de big stopper te gebruiken of zou ik hier toch al gauw voor een ND 0.6 of 0.9 mogen gaan ( 100x100) dan?
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Je hebt nu een 0.6 GND soft, ook van LEE neem ik aan? Hoe bevalt die? Vind je het verloop in sommige gevallen te soft? Of is de 2 stops vaak niet voldoende?

Het is erg persoonlijk natuurlijk, maar ik lees wel vaker dat de 2 en 3 stops GND hard filters door veel mensen als meest gebruikt worden bestempeld. Er is ook een 2,5 stops versie geloof ik. Ongeacht de lens zou ik een ieder aanbevelen om met een GND hard te beginnen.

Met een 2 of 3 stops egaal ND filter zal je in sommige gevallen voldoende hebben om het water te blurren. In ieder geval met een snel stromende waterval. Ik denk eigenlijk meer aan 1 enkel golfje bewegings blur geven dan een bewegend water oppervlakte helemaal egaal maken.

Water zoals op onderstaande foto gaat je overdag niet lukken met een 2 of 3 stops ND filter, dit is met een big stopper, polariser en 2 stops GND hard.

35053

757D + 8-400 mm
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Je ziet overigens in bovenstaande foto dat het water onderin wat donkerder is. Hier kan je met een GND soft iets aan doen.
757D + 8-400 mm
Kasperr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2013 11:32

Afotos schreefCOLONJe hebt nu een 0.6 GND soft, ook van LEE neem ik aan? Hoe bevalt die? Vind je het verloop in sommige gevallen te soft? Of is de 2 stops vaak niet voldoende?

Het is erg persoonlijk natuurlijk, maar ik lees wel vaker dat de 2 en 3 stops GND hard filters door veel mensen als meest gebruikt worden bestempeld. Er is ook een 2,5 stops versie geloof ik. Ongeacht de lens zou ik een ieder aanbevelen om met een GND hard te beginnen.

Met een 2 of 3 stops egaal ND filter zal je in sommige gevallen voldoende hebben om het water te blurren. In ieder geval met een snel stromende waterval. Ik denk eigenlijk meer aan 1 enkel golfje bewegings blur geven dan een bewegend water oppervlakte helemaal egaal maken.

Water zoals op onderstaande foto gaat je overdag niet lukken met een 2 of 3 stops ND filter, dit is met een big stopper, polariser en 2 stops GND hard.

35053

Ja ik vind hem op veel momenten te soft maar heb hem pas sinds deze winter. En heb hem dus nog niet kunnen gebruiken op mijn tochten in Noorwegen en Frankrijk enzo. Ik vraag me dan ook af of je toevallig weet of ik hier met Hard ook nog ga kunnen werken? Oké zou je dan opteren voor een polariser te nemen zoals jij nu hebt dit is toch een 100x100 denk ik? Vind de circulaire namelijk wel vrij duur.

Mooie foto BTW
Kasperr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2013 11:32

Ja mijn 0.6 ND soft is van LEE
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Oja, nog even mijn reactie.

Ik heb een 100x100 vierkant filter, dit is echter wel een circulair filter! Het andere type polariser is lineair. Wat het verschil is wat betreft het eindresultaat weet ik niet precies, maar lineaire polarisers vernaggelen je AF en/of lichtmeting, zie http://www.leefilters.com/index.php/camera/polariser" onclick="window.open(this.href);return false;
Linear or Circular? (...and we're not talking about the shape)

There are two types of polarising filter: linear and circular.

These terms do not refer to the shape of the filter, but rather the way in which the filter modifies the light waves that pass through it.

The type of filter required depends on the camera. If you use an autofocus SLR (digital or 35mm) in, for example, spot metering mode, you will need a Circular Polariser. This is because a Linear Polariser will interfere with the complex metering and AF systems of modern cameras.
Op die pagina vind je nog meer info over een rond vs vierkant filter, het vierkante filter kan je alleen per 90 graden draaien als je tegelijkertijd ND grad filters gebruikt. Ik ervaar het zelf niet als probleem, maar kan me wel voorstellen dat je soms wat minder wilt draaien.

Tsja, wat is wijsheid? Ik pak zelf bijna standaard als eerste een ND grad hard filter. Ik weet ook dat veel mensen een polariser als enige filter hebben terwijl ik deze kan missen.
Als ik een verkoper was had ik je al lang het een en ander aangesmeerd, maar persoonlijk zou ik niet weten wat in jouw geval de beste keuze is. :)

Misschien heb je nog wat aan deze topics trouwens:
http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=224448" onclick="window.open(this.href);return false;
http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=277329" onclick="window.open(this.href);return false;
http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=784867" onclick="window.open(this.href);return false;
757D + 8-400 mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar