Sara

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
corny121
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2012 08:46
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

En we oefenen rustig door. Achtergrond is nu echt wit. Dus dat is vast geslaagd. Met verdere belichting ook gespeeld. Hoop op wat gerichte op en of aanmerkingen.

1

35614

2

35616

3

35617

4

niet de meest charmante foto, maar toch toegevoegd om de lol te laten zien door dochterlief.

35615

Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Leuke foto's!

Ik had ze zelf waarschijnlijk nog even "recht" gezet, maar misschien heb je daar wel bewust voor gekozen.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Nou, ik wil wel richten hoor...
Allereerst complimenten voor Sara, geweldig model voor de leeftijd.
Prima gedaan samen, erg leuk om te hebben!
Kunnen jullie vast een hoop mensen blij mee maken.

Dan de technische kant:
Scherpte is prima in orde, de scherptediepte ook.
De kleur van het onderwerp lijkt me ook goed. Maar is wat lastig oordelen omdat Sara (en Ernie) helaas onderbelicht zijn.
En zowel Sara als het kleed hebben last van overstraling van het achtergrondlicht. Vooral op de eerste en laatste goed te zien.
Maar ook aan de "doorzichtige" oortjes op 2 en 3 en aan de achterkant van het kleedje.
Dit is te o.a. te voorkomen door de binnenkanten van je achtgrondlicht met bijv. een stuk karton af te schermen van je onderwerp.

Ik kan niet zo snel precies inschatten wat precies je lichtopstelling is geweest.
Maar als je de ruimte hebt zou ik wat meer afstand nemen tussen onderwerp en achtergrond in ieder geval.
Verder zou ik de achtergrond even ondergeschikt maken aan het onderwerp.
De catchlights zijn vrij zwak, dus frontlicht had wat meer vermogen mogen hebben.

Dus eerst altijd zorgen dat de belichting van je onderwerp correct is, dan pas zorg voor je achtergrond.
Overigens is dat met een beetje programma achteraf nog redelijk te corrigeren. Maar ook een eventuele schaduw kan soms juist iets toevoegen.
hopelijk duidelijk en kun je er wat mee....

EDIT; Even de h-tjes weggehaald. Beetje slordig, sorry...
Laatst gewijzigd door 2 op Frank64, in totaal 2 keer gewijzigd.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Wat belichting betreft heeft Frank64 al wat gezegd,
wat mij opviel was het tapijt wat je gebruikt heb, misschien wat te hoogpolig.
Op de eerste foto valt het een beetje op maar op de laatste foto is het net of je dochter een voetje mist, deze verdwijnt helemaal in het tapijt.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
corny121
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2012 08:46
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Dank voor de reacties. Kan er weer een hoop mee.

Sara (zonder h) vind het geweldig. Ook omdat ze gewoon kan spelen terwijl ik foto's maak. Worden de opa's en oma's (ouders ook trouwens) blij van bij de regelmatige foto update.

Dan respons voor de aanmerkingen, ik heb de foto's expres niet rechtgezet. Vond zo wat hebben.

Zoals gezegd, met de belichting ben ik nog erg aan het spelen. Waar ik in voorgaande keren de achtergrond niet lekker wit kreeg en het onderwerp wel goed belicht was is het nu meer andersom inderdaad. Ik heb twee flitsers achter het onderwerp op het doek gericht en twee flitsers voor het onderwerp op beide zo'n 45 graden.
In eerste instantie kreeg ik nog meer reflectie van met name rechts, omdat het licht daar nog via een witte muur terug kaatste. Met het ophangen van een zwart doek werd dat wel grotendeels gereduceert.

Met de nabewerking zou ik natuurlijk het onderwerp wat lichter kunnen maken, maar dan blijf je natuurlijk wel met de oren zitten.

Last de ondergrond. Goed punt. Iets voor de volgende keer, ik had eerst geen ondergrond, maar dan was er een hele rare overgang tussen achtergrond en vloer. Dit was even het enige wat ik voor handen had..
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar