waterspiegel

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Hoi,
vorige week (toen het nog niet sneeuwde) erop uit getrokken waarbij ik een mooi vennetje heb getracht vast te leggen.
Het liep tegen het eind van de middag en de zon was aan het ondergaan. Dit leverde mooie warme kleuren op. Het lastige was wel de redelijke contrasten tussen licht en donker en dat zie je ook wel terug in de eerste 2 foto's.
Het water was zo strak als een spiegel.
De lucht kreeg ik niet meer mooi blauw.... :cry:
Misschien had ik dan toch bracketing moeten gebruiken of zo ??
De foto's zijn verkleind, beetje contrast toegevoegd en verscherpt, that's all.
Ik hoop dat ze een beetje smaken, bedankt voor het kijken !
gr.
Roland

foto 1

35272


foto 2

35273

foto 3

35274

foto 4

35275

foto 5

35276

foto 6

35277

vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Foto 5 de favoriet!
Prachtige serie.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Foto 5 is inderdaad de beste. door de samen spel van de zon en de schaduw
1 en 2 is inderdaad minder waarbij foto 2 wel mooi is in het water maar niet bij de lucht.
Misschien dat HDR zonder teveel poespas hiervoor geschikt is.

foto 4 stoort mij de aanleg stijger want ik denk dat de bomen en de weerspiegeling van de bomen het onderwerp zijn.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Bedankt voor de comments beide.
@Mark, de steiger weerspiegelt ook en ik vond het wel passen in deze serie.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Het is genieten!
Prachtig vastgelegd.

En ja, foto 5 is een topper.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Voor mij foto 3 en 5. Ik zie in je exif data bij foto 1 in dat je f9 gebruikt en 100 iso sluitertijd 10. Naast een polarisatie filter welke ik soms ook gebruik. Kun je ook de iso iets omhoog stellen, en je f waarden flink hoger. Bij f 16 bijvoorbeeld kleurt de lucht ook veel beter, vanwege de lage sluitertijd is een statief wel nodig. Als je het licht niet met hogere iso kunt compenseren.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

bedankt voor jullie reacties en Stefan voor de tip. ik ga er zeker nog een keer terug.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Een moeilijk onderwerp om op de foto te krijgen, vind ik. De spiegelingen in het water zijn mooi, en altijd aantrekkelijk. Foto's worden echter al snel vrij standaard bij dit soort omgevingen. Vaak is het spannender om elementen eruit te lichten, details in de natuur te vangen die (al dan niet) gespiegeld zijn in het water. Dat betekent minder groothoek, meer telelens. Daarmee vang je vaak dan ook beter de mooie lichtomstandigheden omdat je niet afgeleid wordt door een overbelichte lucht.

#1: mooie spiegeling. Een hoog dynamisch bereik dat alleen te vangen is met meerdere belichtingen samen te voegen. Een filter brengt in dit geval ook weinig meerwaarde omdat je zowel lucht in het water als boven het water hebt.

#2: Wederom: meerdere belichtingen om het dynamisch bereik in de foto te vangen. Maar ik denk dat het dan ook meteen erg druk wordt. Ik zie wel een heel mooi stukje: rechts waar de oever zo mooi in het valt, en de berken oplichten.

#3: kijk, dit is wat ik bedoel: pak een element en maak daar je onderwerp van. De spiegeling en de lucht is een mooie toevoeging. Ik vind dit de mooiste van alle foto's

#4: Een mooi steigertje. Maak gebruik van dezelfde techniek als in foto 3: geen lucht en alleen de bomen en de spiegeling daarvan: het water is donkerder waardoor je dan wel de blauwe lucht ziet.

#5: Hier zou ik wel voor groothoek (nog meer) gegaan zijn: een mooi silhouet tegen een mooie lucht en laagstaande zon op zijn tijd is niet slecht.

#6: Hier maak je eigenlijk al gebruik van de techniek die ik bij #4 bedoel. Maar je kunt nog meer gebruik maken van de begroeiing op de oever. De riethalmen staan nu erg op de rand: laat ze nog meer deel uitmaken van je compositie.

Het is niet makkelijk om dat allemaal ter plekke te doen, en vaak zie je dat pas achteraf. Ik heb dat ook vaak, hoor. Maar gewoon uitproberen en niet alleen maar denken in 'groothoek voor landschappen' Ik heb daar afgelopen weekend nog iets over op mijn blog geschreven. Je moet maar eens kijken, als je wilt
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Nando, erg bedankt voor je uitgebreide comments !! hier kan ik echt wat mee. goeie tips voor een volgende keer.
het vastleggen van een panorama in portretstand ga ik vanaf nu zeker doen en ook nog meer letten op de details.
en je website bezoek ik regelmatig, dus die blog ga ik zeker tegenkomen.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar