Foto's gestolen - hoe ga je hier mee om?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ondanks ben ik tot de ontdekking gekomen dat sommige foto's van mij "gestolen" ("gebruikt") zijn door derden. De foto's had ik op flickr staan met de term "All rights reserved".

Het gaat om meerdere foto's, die allemaal op buitenlandse websites staan. Het betreft doorgaans blogs over steden in Nederland. Het zijn vaak wel foto's waar ik toch wel enig werk in heb gestoken. Van sommige foto's is zelfs dat irritante watermerk eruit geknipt :D

Als mensen netjes toestemming vragen heb ik er overigens echt geen moeite mee dat ze mijn foto's gebruiken (heb ik wel vaker gedaan, ook gratis). Hier ben ik echter niet echt blij mee. Ik vroeg mij af hoe de andere gebruikers van dit forum hier mee omgaan. Laat je het er bij zitten of maak je er werk van? Indien het laatste het geval is, hoe pak je zoiets aan in het geval de persoon in kwestie in het buitenland zit? En als je een brief schrijft, wat zet je daar allemaal in? Ik zit niet te wachten op een juridische procedure, maar iets voor het werk terug zien zou wel mooi zijn.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik had een keer een japanse site die heel netjes van mij de foto's hotlinkte (dat betekent dat de link naar de foto in hun website ge-implementeerd werd, men keek op de Japanse site naar een foto op mijn site) Dit was heel snel afgelopen met een stukje code.
Ben er verders niet achteraan gegaan, vond het de moeite niet waard

Als men de foto van je Flickr heeft gehaald en ze hosten hem zelf, dan wordt het wat lastiger.
Je zult ten eerste bewijs moeten maken, dus maak schermafdrukken. Ten tweede zul je ze aan moeten schrijven dat het niet mag, dat je ze verwijderd wil zien.
Mocht dat niet baten, dan zul je toch met meer over de brug moeten komen en toch een juridische procedure moeten opstarten.
Zeker bij buitenlandse websites die zo opereren, zul je waarschijnlijk weinig respons krijgen als je zelf schrijft. Maar bedenk ook dat als je wel een advocaat inschakeld, de kosten daarvan waarschijnlijk voor jouw rekening gaan komen. Daarnaast dekt ook niet iedere rechtshulpverzekering dit soort dingen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Afgelopen week heeft iemand mijn foto's van een van de paarden (die wij gefokt hebben) zonder toestemming van mij gebruikt voor een advertentie om dat paard te verkopen :(; ik heb er bij marktplaats melding van gemaakt en ze hebbend e advertentie per direct verwijderd :)
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Begin eens met een mailtje met het vriendelijke verzoek de foto's te verwijderen.

Het maakt naar mijn mening een verschil of het een "commerciele" site is, of iemand die gewoon wat mooie foto's van Nederland laat zien. Als het een commerciële zite is, dan zou een bedrag op zijn plaats zijn en dat zou ik ook in de mail vermelden: als u gebruik wilt maken van mijn foto's, graag €50,- (%100,.-, €200,- afhankelijk van hoe irritant je het vindt :wink: ) per jaar overmaken op mijn rekening, anders meteen verwijderen.
Als het om een privé site gaat, zo ik gewoon een vriendelijke mail sturen met het verzoek om de foto's weg te halen of, als je dat wilt, een vermelding van de fotograaf.

Mocht dat niet helpen, dan kun je natuurlijk opschalen - afhankelijk van hoe belangrijk je het vindt, natuurlijk.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Ik sluit me aan bij Addy. Ik zou ook maar eens met een vriendelijk mailtje beginnen.

Ik weet natuurlijk niet waar die sites gehost worden, maar ik kan je voor de Amerikaanse situatie vertellen dat je pas echt sterk staat als je je foto's hebt geregistreerd bij de US Copyright Office. En een juridisch traject in gaan zou ik zelfs dan als last resort zien, want dat kost al snel klauwen met geld, dus of dat het waard is...
7D en route
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2011 19:59

Stuur een rekening. Stel vast wat er geconstateerd is en laat die constatering vergezeld gaan van een rekening.
Beperk op die rekening het gebruiksrecht van de foto.
Betalen ze niet dan heb je een zaak. Betalen ze wel dan heb je je gelijk.
Het meest voor de hand liggend is dat ze de foto van de site halen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Of je wordt genegeerd waar je bij staat en dan? Procederen?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dark_Angelus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2010 15:32
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Inmiddels heb ik ook zoveel online staan dat het niet meer te behappen is om alles te gaan controleren.
En als je het online zet op een flickr, eigen site ed dan gaan sowieso particulieren de boel downloaden, op blogs, tumblr, facebooken of waar dan ook zetten.

Over het algemeen gaan mensen die er echt wat mee willen (zakelijk) er professioneel mee om en zullen je even mailen, mocht je het dan nog tegenkomen dan kan je uiteraard een factuur sturen. Maar ik zou me er vooral niet zo druk om maken, is een risico als je het online zet.
Canon EOS 1Ds Mark III, Canon 70-200 f/2.8L IS II USM, Canon 24-70 f/2.8L USM, Canon 50mm F1.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar