Welke PC?? tips en adviezen

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Gerrit550 schreefCOLONmaar wie kan mij uitleggen waarom ik 500 euro meer moet betalen voor de iMac, terwijl de dell dezelfde specs.
Maar dat is simpel.. Gewoon omdat Windows 8 het beste draait op een Macbook Pro :mrgreen:, zie http://www.technewsworld.com/story/75396.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelfs bij Microsoft zijn er medewerkers die op een Macbook zitten omdat deze kennelijk de beste performance geeft :)

Alle gekheid op een stokje.. Het is uiteraard niet enkel de hardware specs wat je daarin dan zou moeten vergelijken. Vreemd genoeg is dat altijd het argument van de niet Apple gebruiker, ik reageerde altijd precies zo, totdat ik zelf een Apple ging gebruiken.
Maar je moet je vooral laten leiden door je eigen gevoel.. Wat voelt voor jou als de beste combinatie binnen het beschikbare budget, maar kijk daarbij dan ook naar de levensduur en de verwachte restwaarde.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

wernerfotografie schreefCOLONKijk daar is dat zere been al ;), Gewoon met zn alleen lekker die onbetaalbare fotobewerkingssoftware kopen. Maar goed om te weten dat Eos4all voor al zijn software heeft betaald (is hij wel 1 van de weinige)...
Yep ik gebbruik nog gewoon windows. Dan houd ik namelijk geld over om mijn software van te kunnen betalen. Ipv die mac loosers die het kennelijk de boel moeten jatten.
Tot zover de zure opmerkingen.
Wanneer gebruik je nou echt je OS? Adobe Lightroom op de mac en op de Win PC werken echt het zelfde. Hetzelfde geldt voor photoshop. En wil je textverwerken??? Ooooo, dan is Microsoft opeens niet te min...

Wil je alles in 1 kastje, niet alles uit willen pluizen voor het beste: koop een mac.
Weet je iets meer, gebruik je de centjes graag optimaal: dan heb je de keuze.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Gerrit550 schreefCOLONwie kan mij uitleggen waarom ik 500 euro meer moet betalen voor de iMac, terwijl de dell dezelfde specs?
De prijs van de iMac bevat ook de monitor. Ik weet niet of je die al had meegerekend. Een vergelijkbaar 27" Dell scherm kost je zo'n €600.
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Gerrit550 schreefCOLON Maar op dit punt is er nog weinig (foto) software beschikbaar voor windows 8.... Dus moeilijk allemaal nog...
Bijna alle software die op windows 7 draait werkt ook goed op versie 8.
Ik heb zelf een Mac mini staan en die werkt heerlijk, hiernaast heb ik een windows 8 laptop en een android tablet. Alles communiceert met elkaar, zonder omweg, en het werkt allemaal even soepel en makkelijk. kwestie van het beste uit al je producten halen ;)
Een Imac kan ik ook aanraden, vooral de nieuwe die vanaf december leverbaar zijn, maar een goede aio windows 8 is ook niet verkeerd hoor. Al zou ik wel een touchscreen aanraden inderdaad.
HP Pavilion 23-B040ED is bijvoorbeeld een super apparaat! Al heb je voor een paar centen meer een Imac 21,5 inch. Kwestie van keuzes. Beide zijn nieuwe besturingssystemen voor je gok ik, dus is het beide wennen.
Ga in een winkel waar ze beide hebben en niet in je nek hijgen even kijken en ervaar het.
Jij moet ermee werken en JIJ maakt de keuze apple/windows, niet wij.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

eos4all schreefCOLONIpv die mac loosers die het kennelijk de boel moeten jatten.
Op dat soort opmerkingen zitten we niet te wachten. Kom met bewijzen of kom met niets. En wanneer je bewijzen kunt vinden, kom dan ook met het bewijs dat Windowsgebruikers dit nooit doen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gerrit550
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2011 08:18

Wel leuk om te lezen allemaal weer de voor en tegenstanders van MAC/Windows....

@ Pieter. Bij dell is het net als de mac een all in one pc met scherm erbij.

Maar ik neig nu toch meer naar een MAC, alleen wel een groot verschil van prijs voor 21,5 en de 27 inch.... Groter is beter.. maar werk nu op laptop 15,4 dus zou ik aan een 21,5 genoeg hebben toch??

iedergeval al bedank voor de reacties
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ook als je met de 21,5" start, zou je er later altijd nog een tweede scherm aan kunnen hangen als je het toch te weinig vindt?
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Bijkomende kosten bij een Mac 27": een computerbril :shock:
Want ik zag het echt niet meer zuiver met varifocus, en had ook ineens last van m'n nek.........
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Gerrit550 schreefCOLONMaar ik neig nu toch meer naar een MAC, alleen wel een groot verschil van prijs voor 21,5 en de 27 inch....
http://store.apple.com/nl/browse/home/s ... amily/imac" onclick="window.open(this.href);return false;
21,5-inch: 2,7-GHz €1.379
21,5-inch: 2,9-GHz €1.579
27-inch: 2,9-GHz €1.899
27-inch: 3,2-GHz €2.079
Dat is waar. Maar van zo'n fraai 27" scherm ga je de eerstkomende jaren zeker veel plezier hebben. :D
Als je het geld er voor (over) hebt zou ik je de 27" aanraden.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Het vervelende is alleen, dat als je computer wilt vervangen, je ook het scherm moet vervangen. Ik ben zelf niet zo weg van die "alles in een" oplossingen. Eigenlijk kan dat ook niet meer in een tijdperk van verantwoord omgaan met resources.
Anoniem 4

Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Een goed scherm gaat wel 2 of 3 (soms nog meer bijv. als 2e scherm) computers mee.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

eos4all schreefCOLONHet vervelende is alleen, dat als je computer wilt vervangen, je ook het scherm moet vervangen.
Het aardige van de iMac is dat die ook als los scherm is te gebruiken, van je MacBook bijvoorbeeld. :D :lol:
Gebruikers-avatar
eos7duser
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2011 22:01
WoonplaatsCOLON Julianadorp

wernerfotografie schreefCOLONIk zal wel weer het stoute boefje zijn ;),

Ik heb jaar geleden een Imac gekocht met heerlijk groot scherm. In begin echt wennen, nieuwe workflow creeeren want mijn paintshoppro x3 waar ik mee werkte wordt niet ondersteund door Apple. Moet bekennen dat ik geen " legaal" verkregen software heb voor de imac, terwijl ik aperture en photoshop erop heb staan. Ik verdien er op dit moment niet mijn brood mee (misschien wel nooit) vandaar dat ik niet investeer in het legale software. Ik denk dat ik nu tegen menig been aanschop maar dat is dan zo.

Dus optie is gewoon: Imac kopen en illegaal verkregen software erop zetten

Once i went Imac, i never want to go back, ben er heel blij mee !!
Ook ik zit met een vraag over het al dan niet overstappen op een imac. Ik zie dat jij bent overgestapt en dat het je goed bevalt. Nu heb ik een paar vragen en hopenlijk kun je die voor mij beantwoorden.

Ik had voor mijzelf een nieuwe supersnelle 27 inch imac samengesteld 16Gb/of 32Gb intern 2Gb videokaart 3TB harde schijf.
Ik draai nu photoshop CS5, Lightroom 4.3, Perfect photo suite 7.0 op mijn windows pc/laptop met 4Gb intern en ondervind nu regelmatig problemen doordat het systeem vastloopt. Inladen van Raw foto's 25Mb per foto in lightroom duurt redelijk lang.
En ook met bewerkingen in Perfect Photo Suite 7.0 is mijn laptop redelijk lang bezig.

Met welke configuratie werk jij zelf en is dit voldoende om photoshop en Lightroom te draaien, en kan ik dan bv met minder intern geheugen toe in de nieuw aan te schaffen imac dan 16 en of 32 Gb. Ik weet hoe meer intern geheugen hoe sneller.

Wat ik me ook nog afvraag is het volgende, die nieuwe imac is zo smal en alles is gelijmd, hoe zit het eigenlijk als je problemen ondervind met je imac hoe krijgen ze hem in vredesnaam weer open??? Of is dat not done. Want dan wordt het wel een hele dure investering.

Heb je ook een service plan aangeschaft €179,00 voor 3 jaar bij je imac?

Ook heb ik zitten kijken naar een eigenbouw pc met een Dell 27 inch scherm met 2560 x 1440 resolutie a €699,00
en dan kwam ik op ongeveer €2200,00 euro uit, terwijl ik bij de imac op dik €3300,00 euro zit.

Mijn Lightroom 4.3 en Perfect Photo Suite v7.0 kan ik ook draaien op de mac alleen zal ik weer een andere photoshop moeten
aanschaffen.

Ik heb ook nog gekeken naar een Dell 27inch all in one, een HP 27inch all in one en dan is er nu ook nog een Asus 27inch all in one, maar ik denk toch dat ik daar niet voor zou kiezen, maar in plaats daarvan dan liever een zelf bouw computer met los 27inch scherm zou kopen.

Het is misschien wat verwarrend maar ik hoop dat je mijn vragen kunt beantwoorden want ik ben er nog steeds niet uit of ik nu voor die mooie maar erg dure imac zal moeten gaan.
5DMK3 + BG-E11 en wat glas.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

eos7duser schreefCOLON Ik had voor mijzelf een nieuwe supersnelle 27 inch imac samengesteld 16Gb/of 32Gb intern 2Gb videokaart 3TB harde schijf.
... en kan ik dan bv met minder intern geheugen toe in de nieuw aan te schaffen imac dan 16 en of 32 Gb. Ik weet hoe meer intern geheugen hoe sneller.
... terwijl ik bij de imac op dik €3300,00 euro zit.
Een tip kan ik je alvast geven. Als je een 27" iMac gaat bestellen, neem dan vooral alleen de standaard hoeveelheid geheugen van 8GB, en koop en plaats zelf extra geheugen bij. Twee reepjes van 8GB kost je op die manier slechts zo'n €100 extra, terwijl je bij Apple een veelvoud betaalt. Je komt dan op 24GB. Daar kun je een flinke tijd mee vooruit.

De standaard 3.2GHz 27" iMac kost €2085. Met het aanvinken van allerlei meerwerkopties loopt de prijs flink op. Je kunt je echter afvragen hoe zinvol al die opties zijn. Zo heel veel sneller wordt het photoshoppen daar echt niet van. Ik zou zelf van die opties hooguit alleen de opslag uitbreiden (bv een 3TB schijf, of de 3TB fusion, dan kom je op €2235 resp. €2485). Plus €100 voor de twee reepjes achteraf.
eos7duser schreefCOLONIs dit voldoende om Photoshop en Lightroom te draaien?
De iMac die je noemt is uiteraard ruim voldoende daarvoor!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

eos7duser schreefCOLONHet is misschien wat verwarrend maar ik hoop dat je mijn vragen kunt beantwoorden want ik ben er nog steeds niet uit of ik nu voor die mooie maar erg dure imac zal moeten gaan.
Ik heb een jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan en toen (mede dankzij dit topic) niet voor de Imac gekozen. Nog geen seconde spijt van gehad.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^+1
Voor fotobewerking is overigens een tweede monitor voor de menu's wel heel erg handig.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

^+1 :) Je thumbnails op het tweede scherm is ook erg handig.
Als je foto's wilt bewerken, vergeet dan de scherm-calibrator niet.
Gebruikers-avatar
eos7duser
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2011 22:01
WoonplaatsCOLON Julianadorp

Pieterr schreefCOLON
eos7duser schreefCOLON Ik had voor mijzelf een nieuwe supersnelle 27 inch imac samengesteld 16Gb/of 32Gb intern 2Gb videokaart 3TB harde schijf.
... en kan ik dan bv met minder intern geheugen toe in de nieuw aan te schaffen imac dan 16 en of 32 Gb. Ik weet hoe meer intern geheugen hoe sneller.
... terwijl ik bij de imac op dik €3300,00 euro zit.
Een tip kan ik je alvast geven. Als je een 27" iMac gaat bestellen, neem dan vooral alleen de standaard hoeveelheid geheugen van 8GB, en koop en plaats zelf extra geheugen bij. Twee reepjes van 8GB kost je op die manier slechts zo'n €100 extra, terwijl je bij Apple een veelvoud betaalt. Je komt dan op 24GB. Daar kun je een flinke tijd mee vooruit.

De standaard 3.2GHz 27" iMac kost €2085. Met het aanvinken van allerlei meerwerkopties loopt de prijs flink op. Je kunt je echter afvragen hoe zinvol al die opties zijn. Zo heel veel sneller wordt het photoshoppen daar echt niet van. Ik zou zelf van die opties hooguit alleen de opslag uitbreiden (bv een 3TB schijf, of de 3TB fusion, dan kom je op €2235 resp. €2485). Plus €100 voor de twee reepjes achteraf.
eos7duser schreefCOLONIs dit voldoende om Photoshop en Lightroom te draaien?
De iMac die je noemt is uiteraard ruim voldoende daarvoor!

Dank je wel voor dit advies. Van dat geheugen dat had ik ook al gehoord maar het probleem was dacht ik dat je daar niet zo 1, 2, 3. geheugen kon bij plaatsen. Vandaar dat ik van fabriek af hem al 16Gb mee wil geven.
En is een 1 Gb videokaart ook voldoende of zou ik er een 2 Gb videokaart in moeten zetten? Of is dit alleen voor spelletjes en niet zozeer voor foto's te bewerken. Spelletjes speel ik toch niet.
Maar als het anders is dat je er zonder veel problemen bij kan om geheugen te plaatsen zou ik het graag van je vernemen.
Ik zal de laatste zijn die duur apple geheugen zal kiezen boven goedkoper geheugen van een ander goed merk.
Laatst gewijzigd door 1 op eos7duser, in totaal 8 keer gewijzigd.
5DMK3 + BG-E11 en wat glas.
Gebruikers-avatar
eos7duser
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2011 22:01
WoonplaatsCOLON Julianadorp

MarcoEOS550D schreefCOLON
eos7duser schreefCOLONHet is misschien wat verwarrend maar ik hoop dat je mijn vragen kunt beantwoorden want ik ben er nog steeds niet uit of ik nu voor die mooie maar erg dure imac zal moeten gaan.
Ik heb een jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan en toen (mede dankzij dit topic) niet voor de Imac gekozen. Nog geen seconde spijt van gehad.

Mag ik vragen wat jij daar dan ipv heb genomen. En met welke programma's werk je? Zoals ik al vertelde wil ik met mijn Lightroom 4.3, en Perfect Photo Suite 7.0 gaan draaien en dan nog een versie van photoshop CS5 of 6.

Wat voor voordeel heeft een 2Gb videokaart voor fotobewerken of is dit alleen van toepassing als je spelletjes speelt, maar dat doe ik toch niet. Dus zou ik dan aan een 1Gb videokaart voldoende hebben.
5DMK3 + BG-E11 en wat glas.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

eos7duser schreefCOLON Dank je wel voor dit advies. Van dat geheugen dat had ik ook al gehoord maar het probleem was dacht ik dat je daar niet zo 1, 2, 3. geheugen kon bij plaatsen. Vandaar dat ik van fabriek af hem al 16Gb mee wil geven. Maar als het anders is dat je er zonder veel problemen bij kan om geheugen te plaatsen zou ik het graag van je vernemen. Ik zal de laatste zijn die duur apple geheugen zal kiezen boven goedkoper geheugen van een ander goed merk.
Zelf 2 reepjes geheugen bijplaatsen in de 27" iMac is een fluitje van een cent. Aan de achterkant zit een klepje wat je kunt openen om 2 reepjes bij te prikken. Er zijn in totaal 4 geheugenslots. Je hoeft de iMac zelf dus niet open te maken.
eos7duser schreefCOLON En is een 1 Gb videokaart ook voldoende of zou ik er een 2 Gb videokaart in moeten zetten? Of is dit alleen voor spelletjes en niet zozeer voor foto's te bewerken. Spelletjes speel ik toch niet.
Zo'n 2GB videokaart is inderdaad alleen een must als je een hard-core gamer bent. (Je gaat er niet sneller door photoshoppen.)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar