EOS Workshop

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

Sorry als ik mijn vraag op de verkeerde plaats vraag, er zijn zoveel onderdelen op dit forum dat ik echt niet weet waar ik deze vraag neer moeten zetten. Mocht het verkeerd staan, kan het dan verplaatst worden naar het juiste deel? :oops:

Bij de aanschaf van mijn camera afgelopen weekend, kreeg ik ook een kaartje mee voor een Workshop Digitale Fotografie voor o.a. de EOS 1100 D. Dit gaat via de Fotovakschool en kost € 25,- i.p.v. de "normale" € 150,-.
Nu is de dichtsbijzijnde cursusdag voor mij in Rotterdam, dat is toch ruim een uur rijden voor mij en ik vraag mij af of iemand van jullie ervaring heeft met deze cursus.

Dit is mijn eerste spiegelreflexcamera en zelfs de basis is nieuw voor mij, gaat deze cursus wel op dit niveau zijn of verwachten ze toch al enige kennis of ervaring van de cursist?
Is het inderdaad mogelijk om de basiskennis uit te leggen in 1 dag? Met andere woorden, is het mijn geld en tijd waard?

Het gaat mij niet echt om die € 25,- maar het is voor mij niet naast de deur en vrije tijd is kostbaar ;-)

En mocht dit dan niets zijn, weten jullie alternatieven? :-)
Brell

Beste Jola,

Het is zeker de moeite waard, een paar jaar geleden deed ik mijn eerste ervaring op met een spiegelreflex en heb de basisvaardigheden daar geleerd.

Arnold
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Als echte beginner zou ik de gelegenheid zeker aanpakken.
Heb eens begrepen dat het geen echt geweldige cursus is.
Maar toch, alternatieven zijn al snel duurder en tijdrovender.
En aanrommelen kost nog meer tijd.

Hoewel er op internet, maar ook via het forum hier ook veel te basiskennis vinden is. Zoals op leuke en duidelijke info op de blog van o.a fotojeroen.
Maar dat kan altijd nog natuurlijk, ook na die workshop.

In een dag kan een beetje goede persoon je best veel vertellen. Deels misschien ook gericht op gebruik van je camera.
Of je het ook in 1 dag allemaal begrijpt is de vraag.. ;<)

Maar zou het zeker doen.een beetje basis is altijd aangenaam. je kunt dan je " foutjes" die je maakt achteraf beter analyseren.
En daar leer je het meeste en snelste van.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
hoekie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 09:03
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Zeker de moeite waard. Alle basiskennis wordt in vogelvlucht behandeld en er is ook tijd voor de praktijk. En je bent met meerdere beginners, dus je kan van elkaar leren. En het is bovendien erg gezellig en goed verzorgd.
Canon EOS 80D en toebehoren
Blog: http://hhoekstra.wordpress.com
stammetjes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2012 12:02
WoonplaatsCOLON Zeeland

Ik heb ook nog niet zo lang mijn 1100D en hoewel ik geen cursus kreeg bij aanschaf heb ik zelf een eendags cursus gevolgd voor de eerste basis.
In een dag heb ik veel geleerd over diafragma en sluitertijd instellingen en hoef ik sinds die dag de "auto"stand van mijn camera niet meer te gebruiken, er is nog veel te leren (iso heb ik bijv meestal wel nog op auto) maar ik kan in elk geval een "leuke foto" afgedrukt krijgen. Ik zou dus zeker die cursus volgen of een andere uitzoeken bij jou in de omgeving
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Frank64 schreefCOLON Hoewel er op internet, maar ook via het forum hier ook veel te basiskennis vinden is. Zoals op leuke en duidelijke info op de blog van o.a fotojeroen.
Via dit forum en via de blog van fotojeroen heb ik veel kennis opgedaan. Die cursus vond ik maar weggegooid geld, das toch weer 1/4e van een 50mm 1.8 ;) Maar ik ben ook vrij handig met dit soort dingen, het technische gaat me wel goed af. Compositie enz is voor mij een stuk moeilijker.

Mijn zus heeft bij de concurrent(nikon) wel een cursus gevolgd. Die heeft er veel van geleerd, maar was het na een halve week al weer kwijt. Puur omdat ze der minder makkelijk mee is.

Oftewel:
Het ligt eraan hoe je zelf bent. Vind je het leuk om het vooral zelf te proberen, ben je daar makkelijk in en kan je de tijd beter gebruiken adviseer ik niet doen.
Als je het lastig vind, leuke uitleg wilt krijgen, de tijd kan missen en op weg geholpen wilt worden zeg ik doen.
stammetjes schreefCOLONiso heb ik bijv meestal wel nog op auto
Dat doe ik soms ook nog, zeker als ik buiten bezig ben en de zon komt telkens snel tevoorschijn. Soms is de automaat makkelijk, maar je moet je er niet door laten beperken en je moet hem wel sturen in wat jij wilt.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Het is zeker de moeite waard om deze cursus te doen! Ik heb hem destijds ook bij mijn 400D gedaan en die cursus was echt bedoeld voor mensen die net een reflexcamera in hun handen hebben. Alleen al de oefening met het instellen van een handmatige witbalans is een echte eye-opener! Hierna kun je met een basis aan bagage aan de slag met je camera waardoor je veel beter voorbereid kunt gaan oefenen. Ook kom je dan goed vorobereid bij (eventuele) andere fotocursussen binnen.
(en je kunt daarna blindelings de knoppen op je camera bedienen :wink: )
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De ervaring met die "gratis" workshops zijn wisselend. Sommige mensen hebben een leuke dag, andere komen met een kater thuis, omdat ze alleen maar gehoord hebben dat de instap modellen en objectieven niet zo denderend zijn, en dat ze eigenlijk nog zeker 2000 euro uit mogen geven voor een beetje kwaliteit.
Het kan nuttig zijn, maar verwacht niet dat er veel wordt behandeld wat niet ook in de handleiding is te lezen.
Gebruikers-avatar
hoekie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 09:03
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Moet wel nog even vermelden dat mijn docent een Nikon gebruiker was, die zich terplekke nog moest verdiepen in de Canon 1000d :-). Maar zijn uitleg over de techniek en compositie was verder wel goed.
Canon EOS 80D en toebehoren
Blog: http://hhoekstra.wordpress.com
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik heb diezelfde cursus een paar jaar geleden ook gehad bij mijn 450D. Hoewel de basiskennis al wel aanwezig was, toch wel een paar leuke nieuwe dingen of handigheidjes geleerd. Voor mij toen bijvoorbeeld het instellen van handmatige witbalans, maar ook een snelle lichtmeting naar een grijze stoeptegel toe. Toen ik die cursus had was dat een paar maanden naar het koninginnedag drama in Apeldoorn, en hij vertelde bijvoorbeeld dat hij die dag binnen zat bij de beeldredactie van het ANP.. De allereerste foto's die binnenkwamen waren allemaal verkeerd belicht, omdat iedereen qua belichting nog ingesteld stond op de bus tegen de blauwe lucht. Slechts 1 fotograaf had in de hectiek van het ongeluk snel een meting op een stoeptegel gedaan en een juiste belichting. Pas na een paar minuten kwamen de andere fotografen ook met juiste belichtingen.... Juist ook dit soort dingen tussendoor maakte het interessant vond ik (en het voorbeeld heeft geholpen, want ik weet het nog steeds ;))

Al denk ik ook wel dat het uitmaakt wat voor cursusleider je hebt. Ik had toen Brian Dragstra (ANP-fotograaf, dslr.nl en cameranu) en die wist ook redelijk wat te vertellen dus.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb deze cursus in 2007 ook gevolgd bij de aankoop van mijn 400D. Ik vond het als beginner een leuke en leerzame dag. De camera werd uitgebreid besproken en de basisprincipes duidelijk uitgelegd. Tijdens koffie en lunch voldoende gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met andere cursisten. De groep was redelijk groot dus weinig persoonlijke aandacht. Ik denk dat je dat ook niet mag verwachten voor dat geld.

Ik zou het zeker doen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

Dankjulliewel voor de reacties. Ik heb mij opgegeven voor een cursusdag begin Februari :-)
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

Ondertussen heb ik de cursus gehad en ik kan alleen maar zeggen dat het een aanrader is :D Ik weet nu in ieder geval waar alle knopjes voor dienen en wat ik er mee kan doen, allemaal op basis niveau, maar dat maakt niet uit. Ik kan nu gerichter gaan oefenen met de camera en gaande weg leer ik wel weer bij 8)
Anoniem 4

Fijn dat je het nog even hebt laten weten. Daar kunnen anderen dan weer hun voordeel mee doen.
Succes met je verdere fotografische ontwikkeling.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik wens je ook veel succes toe!
Waar de knopjes voor dienen staat ook in de hele goede handleiding van Canon, waar vond jij de toegevoegde waarde?
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

Ik had al in de handleiding zitten lezen, maar op een of andere manier registreerde er bij mij niet voldoende :oops:

Op zo'n dag wordt er gewoon in eenvoudige taal uitgelegd hoe en wat. Je hebt tijd om vragen te stellen, hoe simpel ook waardoor het kwartje ineens wel viel :D We waren met een groep van 25 dus je "profiteert" ook mee met de vragen van anderen. 's Morgens was er uitleg over alle knopjes en met name de TV en AV stand kwamen aan bod. Voor de lunch zijn we ook naar buiten geweest (en nog een hagelbui op ons kop gehad) en hebben datgene dat wij 's morgens geleerd hadden in de praktijk gebracht, dat lukte al aardig en onderling gaven we elkaar advies en tips :)

's Middags hebben we uitleg gehad over o.a. witbalans en de histogram en hoe je dat gebruikt. Ik was daar in de handleiding nog niet aan toegekomen, toen was mijn aandacht allang verdwenen :wink: Tja, de een leert uit boeken en de ander door een goede uitleg :D

De handleiding gebruik ik nu als naslagwerk voor als ik iets even vergeten ben en nu begrijp ik wel wat er staat 8)
Kaboutertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2013 12:07

Ha leuk, deze workshop ga ik eind april ook volgen. Hoop dat ik ook zo'n ervaring heb als die van jou Jola.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Denk dat het ook gewoon heel erg per persoon verschilt hoe je het makkelijkste leert. Ik heb net als Spreading nooit een cursus gevolgd, toen ik mijn camera kocht (expres op de eerste dag van 2 weken vrij) heb ik nog voor ik er iets mee deed de handleiding van voor naar achteren doorgespit, alle begrippen die ik nog niet kende opgezocht, een boek erbij gepakt met basisbegrippen in de fotografie, en ze mezelf een soort snelcursus gegeven in hoe de camera in elkaar zit (functies van de knopjes, menu, etc) en de basisbegrippen (sluitertijd, diafragma, ISO, brandpuntsafstand, scherptediepte, etc etc). Daarna in de twee weken vakantie met dat alles gaan oefenen tot ik het gevoel had de camera voldoende onder de knie te hebben. En gewoon steeds opzoeken waar ik nog niet zeker van was, en zoveel mogelijk uitproberen, zodat ik ook tegen zoveel mogelijk dingen aan zoe lopen. Later nog wat boeken gekocht om m'n kennis wat uit te breiden.
Maar ik hou ook wel van technische dingen en leer snel en makkelijk uit boeken, ben dat ook gewend. En ik hou er meestal meer van mezelf zoveel mogelijk te leren, zelf dingen uit te zoeken, en dan pas vragen te stellen, dan blijft het beter hangen ook, begrijp ik echt het hoe en waarom en vergeet ik het dus niet meer. Terwijl je veel sneller dingen vergeet als iemand het je vertelt. Maar goed, dat is heel verschillend per persoon, ik kan me ook goed voorstellen dat het voor een ander juist beter binnenkomt tijdens zo'n cursus dan met het lezen van het boekje (toch vrij abstract).
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar