ivm scherpstellen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Doenja
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2013 14:52

Hoi hoi

Ik ben geen professionele fotograaf, zelfs geen amateur fotograaf, ik ben gewoon iemand met een spiegelreflex... :D
Maar ik hoop om toch beetje bij beetje wat meer te weten te komen over mn toestel zodat ik hem niet altijd op automatisch moet laten staan.

Ik heb een Canon EOS 550D. Standaard, zoekt die altijd automatisch zelf het onderwerp waarop hij zal scherpstellen. Maar soms is dat heel vervelend. Zo probeerde ik onlangs een foto te nemen van mijn schoonzus met mijn dochtertje op haar schoot, en ik kreeg het maar niet voor elkaar dat hij scherp stelde op de 2 gezichten, hij stelde steeds scherp op slechts 1 gezicht.

Is er een instelling die ervoor zorgt dat gewoon de volledige foto scherp is?
Een feesttafel trekken met heel de familie gaat ook niet op deze manier, want alleen die voorste personen zullen scherp zijn.

Alvast bedankt!

Grtjs
Doenja
Anoniem 3

Welkom Doenja.
Zet de foto even online. Dan kunnen we zien wat er eventueel niet goed is gegaan.
De automatische stand is sowieso niet de beste.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ook welkom hier.
Zoals telescoop al zei, zet een voorbeeld hier op het forum dan kan er beter geantwoord worden.
als eerste reactie zou ik zeggen zet je camera op de av stand en zet hem dan op f8.
Probeer het dan nog eens.
Nog beter is het als je je eigen wat meer gaat verdiepen in sluitertijden, diagfragma en ISO instellingen.
kijk bijv. HIER eens.
Zo is er heel wat te vinden op het net waar je verder mee kan komen.
Ik weet niet waar je woont maar er zullen genoeg mensen hier zijn waar je een paar uurtjes mee op pad kan zodat ze het een en ander kunnen uitleggen, praktijk doet vaak meer dan theorie.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Telescoop schreefCOLONDe automatische stand is sowieso niet de beste.
Want?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Hallo Doenja,

Als de twee gezichten op dezelfde afstand van de lens zijn zal het geen probleem zijn dan stel je scherp op 1 van de gezichten en is de ander ook wel goed.

Als de twee gezichten bv achter elkaar zijn zul je een kleiner diafragma moeten kiezen (groter F getal) waardoor een groter gedeelte van de foto scherp is.

Scherpstellen op 2 punten tegelijk is niet mogelijk. Je kan wel meerdere scherpstelpunten selecteren (dat de camera zelf kiest waar hij scherpstelt) maar dan zorgt de camera er ook gewoon voor dat hij een klein diafragma gebruikt waardoor die punten scherp zullen zijn
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Anoniem 4

Beasar schreefCOLON
Telescoop schreefCOLONDe automatische stand is sowieso niet de beste.
Want?
Simpel, omdat de camera dan alles zelf doet en heb je geen enkele controle. Dat is nou precies wat de TS niet wil. Hij wil juist controle.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Illuminatus schreefCOLON
Beasar schreefCOLON
Telescoop schreefCOLONDe automatische stand is sowieso niet de beste.
Want?
Simpel, omdat de camera dan alles zelf doet en heb je geen enkele controle. Dat is nou precies wat de TS niet wil. Hij wil juist controle.
Ik denk dat de TS een zij is.....

Maar het is onzin. De automatische stand kan in sommige situaties perfect zijn. Als je zelf dingen wilt instellen niet, maar als je niet veel van fotografie weet, werkt het vaak heel erg goed.

Mijn tip, ga eens naar een introductiecursus, bijvoorbeeld bij de lokale volksuniversiteit. Ook voor iemand die af en toe fotografeert is het heel erg nuttig!
(En dan weet je ook wanneer de auto stand wel en niet handig is)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Doenja
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2013 14:52

Thx voor de reacties alvast! Ik kan alle hulp gebruiken :D

En jep, ik ben een zij ;)

Hier een foto van mij met m'n nichtje. Meerdere malen geprobeerd, maar het toestel weigerde scherp te stellen op m'n nichtje :)
Welke instelling hadden we hier best genomen?

Afbeelding

Ik heb net al een beetje zitten spelen met het diafragma, 'k ben al blij dat ik dat gevonden heb :p

'k Ga hier nog veel leren denk ik!! :D

Grtjs
Doenja
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Zoals Robbert1978 al aangaf. Een camera kan niet op 2 plekken tegelijk scherp stellen. Dus zul je je instellingen moeten aanpassen. Met de auto stand loop je nu dus al tegen de beperkingen aan, je wilt meer dan de auto voor je wilt doen. In dit geval moet dus je diafragma getal (F) omhoog. van b.v. F5,6 naar naar F8. Zet je camera maar eens op de M stand en pruts maar eens wat met je diafragma. Je zult zien als het diafragma getal omhoog gaat hoe meer in je foto scherp wordt.
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Even ter aanvulling, op sommige compact camera's zie je als je scherpstelt op meerdere personen dat de camera op meerdere gezichten scherp stelt, laat je hierdoor niet van de wijs brengen.
In zo'n geval zal de camera ook een kleiner diagfragma (groter getal) kiezen om ze allemaal scherp te krijgen.
Ik kreeg zoiets pas ook onder mijn neus geschoven, zo van zie je wel, mijn goedkope camera kan het wel.
Bij het kijken naar de exif info werd het wat duidelijker voor ze.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
timvk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2012 13:51
WoonplaatsCOLON Voorne Putten

Wellicht een idee om in eerste instantie de p stand (één draai verder dan automatisch) te gebruiken of inderdaad av. P stand bied net iets meer mogelijkheden dan automatisch zoals je flitser wel of niet gebruiken, bepaalde kleur aan de foto geven (witbalans), iso waarden en niet te missen je Focus instellen.

Op automatisch kan je je focuspunt niet automatisch instellen, bij de p stand wel. Het knopje zit rechtsboven, zodra je erop drukt (op de p stand) zie je een venster met allemaal punten (branden allemaal rood), dit zijn je mogelijke focuspunten. Nu kan je met je pijltjes toetsen dat focuspunt verplaatsen naar alleen het punt in het midden. Het richten is dan easy..... Als je terugwilt naar alle mogelijk focuspunten: naar het middelste punt gaan en op ok drukken, je ziet vanzelf alle punten rood oplichten.
Canon EOS 450D Tamron 17-50 F/2.8 VC Canon 70-200L F/4 IS USM
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@Doenja,

Het Auto-Focus systeem werkt in de automatische stand kortgezegd als volgt:

In de zoeker zie je een aantal vakjes.
Binnen al deze vakjes gaat de camera op zoek naar het dichtsbijzijnde punt met de meest contrast.
Wanneer de camera dat punt gevonden heeft zie je in de zoeker een rood puntje oplichten, hoor je een piepje en kan je de foto maken.

De camera kiest dus het punt waarop scherp gesteld wordt (door de camera op de automatische scherpstelstand te zetten heb je de camera verteld dat hij dat mag doen) en dat hoeft dus niet altijd het punt te zijn waarop jij als fotograaf wilt scherpstellen.

Dat is overigens geen probleem als de scherptediepte voldoende is.

Veel fotografen stellen de camera zodanig in dat alleen het middelste scherpstelpunt actief is en niet allemaal (in de handleiding kan je vinden hoe dat moet).

De techniek daarbij is dan als volgt:
Richt het middelste scherpstelpunt op het punt dat je scherp wilt hebben.
Druk de sluiterknop half in en wacht totdat het rode puntje oplicht en het piepje klinkt.
Houd de sluiterknop half ingedrukt en verander de positie van de camera zodanig dat je de juiste compositie hebt.
Druk nu af.

Er zijn instellingen waarbij bovenstaande niet werkt maar als alles nog op standaard staat, dan moet het lukken.

In jouw voorbeeld:
Het middelste scherpstelpunt op de ogen van je nichtje richten en de sluiterknop half indrukken.
Na het oplichten van het rode puntje en het klinken van het piepje de camera iets bijdraaien en afdrukken.

Het werken met diafragma, sluitertijd en iso-waarde is dan de volgende stap.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
Fotomeisje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2013 16:05
WoonplaatsCOLON Hengelo

Ik had nog een aanvullende vraag hierover. Ik heb laats foto's gemaakt op de P stand. Aangezien ik toen geen flits kon gebruiken. alleen vond ik dat de meeste foto's niet scherp werden. Wat doe ik verkeerd?
Ik zal een van de foto's opzoeken.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Bij weinig licht zal de camera in de P stand een langere sluitertijd instellen en/of een grotere diafragma opening. Nadelige gevolgen zijn:
- Bij Lange sluitertijd (langer dan 1/60s) kan je last krijgen van bewegingsonscherpte (door bewegingen van het object en/of bewegingen van camera)
- Bij een grote diafragma opening (klein getal) wordt de scherptediepte (erg) klein.

Hans.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar