Welke camera om hobby weer op te pakken.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
marlepe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 17:03

Hallo allemaal,

Ik ben Stefan en ben nieuw op dit forum. Ik heb 8 jaar geleden met een compact camera mijn eigen leuk kunnnen vermaken.

Het fotovirus is weer helemaal terug. Nu wil het geval dat ik van iemand 3 lenzen heb gekregen nog van het analoge tydperk. Namelijk de canon 35-105, canon 100-400, en een 50mm F 1.8. Dit zijn alle EF lenzen.

Nu had ik zelf bedacht om hier een canon 6d bij te kopen. Omdy dit een instap fullframe is. De 5dm3 is helaas te veel van het goede financieel is deze te duur voor mij. Nikon D600 heb ik ook aan gedacht, maar me gevoel trekt me naar canon.
Ik wil landschap portret lowlight gaan doen. Ik ben niet zo van de sport fotografie. Dieren natuur bloemen enz vind ik ook altyd mooi.
De camera zal ook mee op reis gaan en gewone familie foto's zullen ook best gemaakt worden.

Eigenlijk heb ik het voor mezelf wel rond. Ik vroeg me alleen af of ik misschien iets over het hoofd zie.

groetjes Stefan
peter56
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2012 16:05

Zo'n geschenken wil ik ook wel! Waarom wil je fullframe?
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Welkom!

Als ik in jouw schoenen stond zou ik waarschijnlijk eerst naar een body in de xxxD/xxD serie zoeken. Gaat de hobby serieus bevallen, dan zou ik mijn objectieven verzameling naar het juiste niveau brengen voordat ik de stap naar FF zou maken (of je moet de luxe hebben dat je dat gelijk met je body kunt doen natuurlijk). Waarom wil je met een FF body beginnen?
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Welkom op het forum Stefan.

Ik zou op Internet even zoeken naar testen van de genoemde objectieven.

Een snelle zoektocht op Internet laat zien dat er van de 35-105 een aantal versies zijn verschenen die er niet allemaal even goed uitkomen.

Het zou misschien dus zo kunnen zijn dat je al snel tot de conclusie komt dat één of meerdere van de objectieven die je hebt gekregen onvoldoende kwaliteit bieden in combinatie met de 6D.

Dat houdt dan in dat je op korte termijn wellicht weer met een aardige investering te maken krijgt.
Lijkt mij zinvol om te proberen daar enige inzicht in te krijgen.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Heb je van iemand een Canon 100-400L gekregen? :shock:

Waarom koop je niet een leuke tweedehandse originele 5D om het uit te proberen? Ergens tussen de €500,- en €600,- moet die eenvoudig op de kop te tikken zijn (zelfs met garantie) om het uit te proberen of het (weer) wat voor je is? Filmen kun je er alleen niet mee.

Die 35-105 is niet de beste lens, maar "onvoldoende kwaliteiten biedt in combinatie met de 6D" is een onzinnige uitspraak. Ook minder goede lenzen doen het beter op een betere camera.... Anyway, die zul je waarschijnlijk als eerste gaan vervangen!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

addy101 schreefCOLON
Die 35-105 is niet de beste lens, maar "onvoldoende kwaliteiten biedt in combinatie met de 6D" is een onzinnige uitspraak. Ook minder goede lenzen doen het beter op een betere camera....
Hier ben ik het toch niet mee eens, een minder goede lens zal op een crop cam beter uit de verf komen dan op een FF body.
De meeste lenzen zullen in het midden scherp zijn maar naar de randen toe zal je verschil gaan zien met de betere lenzen.
Op een crop cam zal je hier dus minder last van hebben terwijl je dit op een FF body juist meer gaat zien door de grotere sensor.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@addy101:
Ik lees toch regelmatig op dit forum dat het investeren in "glas" te preferen is boven het investeren in een body.

We hebben het hier over oude objectieven uit het analoge tijdperk.
Dat wil niet zeggen dat die objectieven per definitie qua lenzen slechter zijn dan de huidige objectieven maar het lijkt mij toch zinvol om te onderzoeken hoe de betreffende objectieven presteren. Zeker op het gebied van AF (als ze dat hebben) en welke informatie ze wel en niet aan de body doorgeven.

Zo onzinnig is die uitspraak volgens mij dan ook niet.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
marlepe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 17:03

Ik heb een paar foto's gemaakt van de objectieven waar het hier over gaat.

35-105 zoom

34997

34996

34995


100-300 tele zoom

34994

34993

34992

Ik zie nu dat ik in mijn begin post een fout heb gemaakt het gaat om een 100-300mm en niet de 100-400mm. De lenzen hebben wel allebei AF.

Stel dat de lenzen niet super zijn dan zijn er toch nog zat andere goedkopere alternativen om het eerste jaar mee door te komen. Ik dacht zelf aan bv de canon 85mm 1.8.
Deze moet ook erg goed zijn en kost maar iets van 300 euro ofzo. En ik heb ook na gedacht over crop. Heel even maar trouwens. Ik wil toch heel graag low light fotografie gaan doen en landschap vraagt ook flink wat resolutie heb ik me eens laten vertellen. Met portretten kun je een mooiere DOF creeren. Dus al met al rede genoeg voor mij om geen crop te nemen.
Dit houd niet in dat ik cropcams allemaal ruk vind ofzo alleen ik ken me eigen. Dan koop ik nu een cropcam en over een half jaar moet er dat toch weer een fullframe komen. (Enigs kind zeker lol)
Dus goed bedoelde adviezen van eerst een cropcam kopen daar heb ik niet zo veel aan. Enige kennis van fotografie heb ik al wel opgebouwd vanuit hobby.

Zijn er nog meer goede objectieven voor een leuke prijs? Het liefst nieuw ik ben niet zo van tweede hands.

Nu ik het zo terug lees hoop ik dat ik niet te arrogant over kom op jullie. Is niet me bedoeling bij deze.

groeten Stefan
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Je kan ook een body ( of meerdere, bv crop en FF ) huren om er die lensen op los te laten?
Weet je meteen waar je je centen in mag steken...
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik zou liever een crop body hebben met geweldige objectieven dan een FF body met middelmatige objectieven.
Kheb zelf de 7D met een paar geweldige objectieven erbij, dat zou ik echt niet met je ruilen als je met jouw huidige objectieven en een 6D aan komt zetten, ook niet als je de 85mm erbij doet.
De mooiste plaatjes worden uiteindelijk gemaakt door de betere objectieven ( uiteraard komt de fotograaf op de eerste plaats ), met een FF body met mindere objectieven zal je echt geen betere platen mee maken dan met een crop body zoals de 7D met betere objectieven erop.
Maar goed, dat is mijn mening.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Het kan ook te overwegen zijn om nu een 5D classic tweedehands te kopen voor ca 500 euro, dan hou je nog wat budget over om mooie lenzen aan te schaffen en dan upgrade je later je body (zonder dat je met een berg crop lenzen zit opgescheept).
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Afotos schreefCOLON (zonder dat je met een berg crop lenzen zit opgescheept).
Waarom zou je met een crop body met een berg " crop lenzen" opgescheept zitten.
De enigste ef-s lens die ik heb is de 17-55 en die is makkelijk te verkopen zonder al te veel verlies.
Voor de rest heb ik gewoon ef lenzen dus overstappen naar FF zou niet zo'n probleem hoeven te zijn.

Maar goed, TS heeft aangegeven beslist geen crop body te willen, mijn idee is dan toch om een berg geld uit te gaan geven voor een body en een paar nieuwe lenzen anders blijf je m.i. toch zitten met een mooie body en wat mindere lenzen en krijg je toch niet de resultaten die je misschien voor ogen heb en die je volgens mij dan toch wel kan krijgen met een crop body en betere lenzen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb niet gezegd dat je altijd met een berg crop lenzen zit opgescheept als je met een crop camera begint, ik heb alleen gezegd dat je dat uitsluit als je met een FF body begint.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Sorry, verkeerd begrepen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Heb geen eigen ervaring met FF body's wel verschillende crop body's gehad. (400D,40D en nu de 7D). Wat lenzen betreft van kitlens en instap zoom lens naar nu L lenzen (24-105 en 70-200). Mijn ervaring is dat ik de grootste verschillen in mijn foto's zag als ik andere lenzen kocht.

Je noemt geen budget maar ik denk dat je beter meer in lenzen kan investeren en dan een andere body kopen. Als je nu voor een nieuwe body gaat dan loop je de kans dat tegen de tijd dat je lenzen op orde zijn de body weer verouderd is. Lenzen zijn toch wat duurzamer wat dat betreft en gaan vaak een paar body's mee.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Zover ik begrepen heb van de ts heeft hij alleen de lenzen die hij gekregen heeft en moet hij nog een body kopen.
Voor de rest heb je gelijk wat mij betreft, liever een crop body kopen met 1 of 2 goede lenzen dan de veel duurdere 6D.
Als ik uitgaat van de 6d=2000euro en hij heeft het nog gehad over de 85mm van 300euro dan is dat bij elkaar 2300 euro.
Met een 60D en de 17-55 f2.8 en bijv. De 70-200 f4 IS zit je net over de 2300euro en kan hij gezien zijn wensen goede platen maken denk ik.
Eventueel de 70-200 f4 zonder IS, dan zit je onder dit bedrag, kan je nog een statief of filters erbij halen.
Maar nogmaals, dit is wat ik zou doen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

marlepe schreefCOLONNu had ik zelf bedacht om hier een canon 6d bij te kopen. Omdat dit een instap fullframe is. Eigenlijk heb ik het voor mezelf wel rond. Ik vroeg me alleen af of ik misschien iets over het hoofd zie.
Er is helemaal niks mis met de 6D. Als je er voor jezelf al uit bent, en je hebt de centjes ervoor, gewoon kopen dat ding!

Verder kun je altijd ook nog (later) geld aan betere objectieven uitgeven.

Veel plezier alvast van je aanschaf! :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik begrijp dat ik een minderheid ben, maar als iemand full-frame wil voor hem moverende redenen, dan zijn de lenzen die hij heeft geen enkele reden om dat niet te doen. Je camera gaat er niet kapot van hoor...

Dat een lens ontworpen is voor film, wil niet zeggen dat het een slechte lens is. Dat geldt immers ook voor favorieten zoals de 35/1.4L en de 85/1.8.

De 35-105/3.5-4.5 is de beste van de verschillende 35-105 en helemaal geen slechte lens om mee te beginnen, zeker in combinatie met de 50/1.8. Van de lenzen is de 100-300/5.6 de slechtste lens (ik heb de L-versie en die is veel beter).

En ja, glas is heel belangrijk, bodies minder. Ik gebruik zelf een 1DsII en ik heb geen enkele behoefte om een nieuwere camera aan te schaffen. Als iemand een full-frame camera wil, dan moet 'ie geen crop camera kopen want dan koopt 'ie over een jaar toch weer een nieuwe camera. Ik koop over een jaar liever een nieuwe lens dan een nieuwe camera :0

Kortom, zoals pieterr als zei: gewoon kopen dat ding!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Er is zeker niets mis met de 6D, als ik de knaken had zou ik hem er zo bij kopen.
Maar zo blijft er in ieder iets om van te dromen :-)
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@TS:
Ik zou een 6D-kit kopen en geen losse body in jouw geval.
Dus inclusief een EF 24-105 of een EF 24-70.
Dan weet je zeker dat je goed zit en ben je goedkoper uit dan het later apart aanschaffen van een EF 24-105 of een EF 24-70.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar