photomatix naar ps elements , uitgebeten lucht Update!

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Hallo mensen,

Ik heb een probleem met het bewerken van stukken uitgebeten lucht. Zal eerst mijn workflow aangeven, te verduidelijking...

1. Ik open 3 bracketed foto's (RAW)
2. Verwerken met photomatix tot hdr, m.b.v. deghosting, alignment, CA, ruisreductie etc.
3. Ofwel tonemapping ofwel fusion. heb gemerkt dat het niet uitmaakt welke van de twee ik gebruik.. Als er iets uitgebeten is komt het in beide gevallen voor.
Ook whitepoint en contrast e.d. terugschuiven heeft hierop geen effect...
4. Opslaan als: 3 mogelijkheden: .jpeg, .tif 8 bit, en .tif 16 bit

Daarna open ik de afbeelding in ps elements10 en probeer de uitgebeten delen te corrigeren door hooglichten te verminderen.

Nu het probleem: De uitgebeten lucht wordt niet herkend als hooglichten en dus niet teruggeschroefd.

Ter verduidelijking een voorbeeld uit een eerder topic: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=106106" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Doe ik iets verkeerd in mijn workflow? Ik heb al veel geprobeerd maar kom er niet uit. Kan natuurlijk ook dat ik een optie niet ken binnen ps, ben hierin nog niet echt ver... :oops:

Hopelijk kan iemand me een tip geven...

Groet,

Fred
Laatst gewijzigd door 1 op fred6, in totaal 29 keer gewijzigd.
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
madebysander
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2012 12:55

begin eens met meerdere foto's te nemen ik gebruik standaard 9 frames voor een hdr, de meesten vergeten de donkerste exposures ik gebruik soms wel -8 voor de ramen om ze niet uitgebeten te krijgen.
gewoon je histogram in de gaten houden.
ligt in mijn ogen niet aan je workflow
http://www.flickr.com/photos/sanderclaassen/" onclick="window.open(this.href);return false;
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank je voor je antwoord Sander. Ik gebruik inderdaad standaard 3 foto's met aeb. De oorzaak hiervan is simpel, nl. dat ik bij dit soort foto's niet de tijd heb de belichtingen steeds opnieuw handmatig in te stellen. Kan weliswaar niet tot -8, maar -5 zal ook wel schelen... Ga jij dan ook tot +8 trouwens?
Ik zal dus eens een andere situatie (zonder aanstormend water e.d.) opzoeken en je tip uitproberen. Het blijft natuurlijk een probleem dat er dan in de lucht veel beweging zal zitten, maar dat is inherent aan het onderwerp. Hdr is natuurlijk ook niet bij uitstek de manier om bewegende onderwerpen vast te leggen.

Zal je tip morgen eens uit proberen (moet kunnen gezien de weersverwachting). Weet ik tenminste of het al dan niet aan de workflow ligt.
Zal het resultaat hier plaatsen eenmaal vanuit 3 opnames en eenmaal zoals door jou aangegeven!)

Nogmaals dank,

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Er zit een een breaketing functie op je camera,waarbij hij 3 foto's achter elkaar neemt met verschillende belichting zolang je de ontspamknop ingedrukt houdt.
Overdag bij voldoende licht worden die foto's binnen de seconde gemaakt afhankelijk van je instellingen natuurlijk,dan zijn ze zo kort op elkaar gemaakt dat de beweging van de wolken geen probleem is.
Stel je belichting wat bij naar beneden,standaard staat hij op -1,0,+1 in veel gevallen kom je dan veel te licht uit,draai hem zelf vaak naar -2,-1,0 als is dat wel afhankelijk van je situatie natuurlijk.
Gewoon uitproberen en achteraf op pc kijken welke breaketing serie het beste uitkomt.
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Hoi Fred,

Ik had hier ook last van, zie de tweede foto van mijn post Heavy Metal.

Ik ben later ook overgegaan op -2,-1 en 0. Dit scheelt wel.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank je p-flash,

Ik gebruik altijd de bracketingfunctie, wel meestal met -2. 0 2 en +2 in de AEB of een afgeleide daarvan, dus wel altijd met 2 stops verschil.
Bij fel zonlicht zit ik dus vaak op 0, -2 en -4.
Heb gelukkig met de deghostingfunctie van photomatx bijna geen last van wolkenverdubbeling of zo, dit in tegenstelling tot DPP.
@ Svennie: (zie je post net)Ik zag het inderdaad. Vind dit ook een beetje jammer. Heb je betere resultaten nu? Het blijven immers wel heel lichte delen.... ik bedoel, de donkere delen worden dan toch ook donkerder, zodat het donker/licht verschil praktisch hetzelfde blijft?

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ik zag het helaas te laat bij deze foto (pas bij thuiskomst). De andere zijn wel iets beter.

Ik heb het voor deze maar zo gelaten, met bewerken wordt het meer een grijze vlek, heb jij dat ook?
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Yep,

Heb geprobeerd delen te clonen en stampen e.d., maar dat werd helaas een grote knoeiboel...
Volgende keer beter dan maar..

Blijft wel leuke materie zo, en ik denk dat je op deze manier toch een beetje effectiever leert omgaan met belichting, wat voor alle fotografie is meegenomen.
Trouwens, wat een lekkere lens, die 10-20... Krijg hem bijna niet meer van de camera af...

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

fred6 schreefCOLONYep,

Heb geprobeerd delen te clonen en stampen e.d., maar dat werd helaas een grote knoeiboel...
Volgende keer beter dan maar..

Blijft wel leuke materie zo, en ik denk dat je op deze manier toch een beetje effectiever leert omgaan met belichting, wat voor alle fotografie is meegenomen.
Trouwens, wat een lekkere lens, die 10-20... Krijg hem bijna niet meer van de camera af...

Groet,

Fred
Haha hier ook. Zo is dat, zo leer je elke keer weer wat en zal ik de volgende keer nog beter de resultaten beoordelen op mijn display.

Ik heb de lens sinds kort, Heavy Metal was ook de eerste serieuze test en hij bevalt prima. Daar ga ik nog veel plezier aan beleven.

Gr. Sven.
Anoniem 4

fred6 schreefCOLON... Heb geprobeerd delen te clonen en stampen e.d., maar dat werd helaas een grote knoeiboel...
Dat is voor dit werk niet de juiste tool.
Kies in Photoshop voor het gereedschap Doordrukken en selecteer in de menuregel bij Bereik voor Hooglichten, stel de Belichting om te beginnen op 5%.
Neem een niet te groot penseel en schilder voorzichtig over de te lichte delen.
Succes.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank je Illuminatus,

Ik zal hiermee eerst eens aan de slag gaan straks. Kon me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat dit niet met ps zijn te corrigeren. Zoals gezegd ben ik nog niet zover met ps, dus, weer een gratis les van je! Als het goed gaat zal ik de foto in een update plaatsen.
Denk dat meer mensen hier wat aan hebben, dus, nogmaals dank!

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Als ik kijk naar die foto die je als voorbeeld gaf,dan denk ik dat je er weinig aan kan doen.
Het lijkt als of de zon zit op de plek van het uitgebeten stuk wit(als dan niet achter de dunne bewolking)
Dat is dan zo helder,daar ontkom je niet aan.
Waarschijnlijk in je donkerste foto van je breaketing serie is die plek al uitgebeten.
Anders kan je proberen om die foto eerst apart te bewerken om daar het uitgebeten stuk terug te brengen indien mogelijk en dan weer samenvoegen in photomatix
Anoniem 4

Daar valt bij een verkleinde Jpeg erg weinig van te zeggen. Bij het omzetten van RAW/TIFF is al zoveel informatie verloren gegaan. Ook bij verscherpen en verkleinen verlies je nog behoorlijk wat detailinformatie.
Bewerken moet dan ook altijd vanuit het origineel (RAW) gedaan worden.
Heel goed mogelijk dat in het origineel met doordrukken nog net voldoende informatie beschikbaar is om tot een toonbaar resultaat te komen.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank jullie nogmaals!

Nog even een vraagje... Als ik de RAW's bewerk in ps, als wat moet ik hem dan opslaan voordat ik ze met photomatix ga bewerken?
Kan dit gewoon als photoshop RAW of beter a;s Tiff?

Wil natuurlijk zo min mogelijk info verliezen...

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Anoniem 4

Raw is ook een vorm van Tiff. Ken Photomatix niet (gebruik HDR van Nik Software), maar het zal geen Raw-ontwikkelaar zijn.
Je kunt het beste opslaan als 16 bits Tiff zonder compressie.
Houd er wel rekening mee dat je bestand een stuk groter wordt.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank je Illuminatus!

Ik ga maar eens aan de slag....;-)
Ik gebruik normaal gesproken overigens wel altijd RAW binnen photomatix maar omdat ik niet weet of photoshop Raw identiek is aan gewone RAW ga ik voor de .TIFF

Nogmaals dank,

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Ben dus even aan de slag gegaan met de doordruktips 8) van Illuminatus...

Denk dat dit inderdaad de manier is om dit te corrigeren.
Heb er even mee gestoeid en moet me dus nog duidelijk verdiepen in het gebruik van welke penselen e.d., maar denk dat ik weet waar het om gaat...

Heb en passant ook nog even de bui wat donkerder gemaakt met dezelfde tool...

origineel:

34802

na bewerking

34803

Heb vandaag vanwege een te sterke bries geen hdr kunnen maken van meer dan 3 opnames, dat volgt dus...

Morgen zal ik eens kijken wat er gebeurt als ik de foto's van tevoren bewerk in ps... Ben benieuwd... Leuke materie blijft het!

Nogmaals iedereen dank voor de tips!

Groet,

Fred

Zal er nog aan werken maar constateer met plezier dat de tip van Illuminatus erg handzaam is!
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

DPP van Canon heeft ook een HDR-tool voor 3 CR2-opnamen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Klopt Boels069,

Heb hiermee ook een tijd gewerkt. Het voordeel van photomatix is dat de deghosting goed werkt en dat er diverse instellingen mogelijk zijn voor tonemapping die binnen DPP niet zitten, maar voor een gratis programma krijg je toch mooie resultaten.
Voor mijn foto's met vaak bewegende delen, zoals wolken, is deghosting erg belangrijk, vandaar het uitgebreidere photomatix.

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar