Vlaamse Gaai

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Goede middag allemaal,

Zo op 2de kerstdag lekker de tijd gehad om me uit te leven op onze gezamelijke hobby.

Deze foto is genomen vanuit onze slaapkamer. De vogel zat in de tuin van de buren. Dus snel mijn camera gepakt 55-250 lens erop.
De tips die ik had gekregen van diverse mensen van mijn vorige post mee genomen.En zie hir het resultaat.
Ik heb op het uiteinde van me lens gefotografeerd dat is niet het scherpste deel besef ik achteraf.
Al met al ben ik niet ontevrede met het resultaat. Zeker gezien dat iso 1600 soms onbruikbare beelden oplevert bij mijn 400d.

Ik heb de orginele raw ook omgezet om hier te posten. Ik dacht dat het misschien zou kunnen helpen om commentaar te geven.

Veel kijkplezier.

Fotogegevens:

Brandpunt 250mm, sluiter 1/1000, diafragma F5.6, ISO 1600, 0EV.

Orginele RAW.

34715

Crop.

34716

"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

250 keer gezien en niemand die kan of wil reageren heel jammer.

Ik denk dat ik toch maar naar een ander forum ga. Sorry maar hier heb ik zo geen zin meer in.

Vorig topic is ook al niet op gereageerd zal allemaal wel aan mij liggen. Zeer triest gedoe hier allemaal.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Anoniem 3

Niet opgeven..
Doe ik ook niet...

Er zijn forums genoeg en andere plekken waar je je foto's kunt parkeren, maar weinig waar zo druk gecommuniceerd wordt als hier.

Mijn tip:
Probeer het kooitje met noten eens ergens geïsoleerd op te hangen, zodat je geen last hebt van een onrustige achtergrond. Die gaaien vinden dat snel weer terug.
Heb je een afstandsbediening? Zet die ook in. Camera in de tuin, scherpstellen op kooitje, jij binnen en druk maar op het knopje....
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Hé, ik wil reageren, maar iemand was me voor.
fotopapa schreefCOLON250 keer gezien en niemand die kan of wil reageren heel jammer.

Ik denk dat ik toch maar naar een ander forum ga. Sorry maar hier heb ik zo geen zin meer in.

Vorig topic is ook al niet op gereageerd zal allemaal wel aan mij liggen. Zeer triest gedoe hier allemaal.

Dat dacht ik eerst ook

Het aantal keer bekeken geeft geen eerlijk beeld van wat er daadwerkelijk gebeurd. Websites zoals Google, scannen om de zoveel tijd andere websites, zoals dit forum, voor updates. Telkens wanneer dit gebeurd, geeft het een "bekeken" melding op dit forum.
Ook wordt er, zoals bij veel forums, meer gekeken dan gereageerd. Soms word er eerst een aantal keer de foto's bekeken, voordat een reactie geplaatst wordt. Veel mensen willen een constructieve reactie geven waar je iets aan hebt. Dus kijken ze nog een keer, denken na over de foto, beginnen met schrijven, bedenken zich, enz. enz. Ondertussen tikt de "bekeken" teller door. Dat kan frustrerend zijn, als je deze achterliggende informatie niet weet.

Maar goed, genoeg over dit forum. Je foto: geweldig dat je een vlaamse gaai zo uit je slaapkamerraam kan schieten. Je geeft zelf al de reactie waar ik me bij aansluit. ISO1600 is vrij hoog, uiteinde van een lens is meestal niet ideaal qua scherpte. Sluitertijd mocht wel wat langer zodat de iso wat lager kan.

Qua compositie had je in dit geval misschien niet veel keuze. Misschien was het mooier geweest wanneer de vlaamse gaai op een armleuning zou zitten. Nu zit hij er een beetje ongemakkelijk bij. Heb je foto's die een betere compositie hebben? De gecropte foto is wat mij betreft wel een verbetering.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

En nu zorgen dat die blijft komen.
Hier komen er ook 2 bijna elke dag langs om hun portie doppindas te claimen.

Tips die ik heb.
Maak het voeder plekje hoger, zodat je de camera niet zo ver naar de grond hoeft te richten.
En houd de voeder plek mobiel, zodat je het bv om de 2 a3 dagen een beetje korter bij kan plaatsen, zodat die mooi in het zoom bereik van je lens komt.

Als je de tijd ervoor hebt, let dan eens op de tijd dat die komt, dat is praktisch steeds om dezelfde tijd (tenminste bij mij wel).
Ook komen ze via een vrijwel dezelfde route aangevlogen.
Je kan dan al van tevoren wat posities bekijken waarvan je een foto zou willen maken.
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Ik kan me de opmerking van fotopapa wel voorstellen... Ervaar dit zelf ook, maar denk wel dat de opmerking van Steven1 hierover klopt. Moet helaas ook bekennen dat ik zelf erg weinig reageer op foto's van anderen, meestal als gevolg van het idee dat ik weinig kan toevoegen aan de opmerkingen van anderen, of dat mij gewoonweg de kennis ontbreekt om er iets van te zeggen, laten we maar gewoon zeggen, onzekerheid...

Moet er wel bij zeggen dat ik liever hoor dat iemand zegt dat het een draak van een foto is (wel beargumenteerd dan) dan dat ik helemaal niets hoor. Forum is toch zeker ook een leerschool...

Wat de foto zelf betreft vind ik de scherpte niet slecht. Misschien had je voor een groter diafragma kunnen kiezen zodat de achtergrond wat minder onrustig wordt. Ook vind ik de kleuren op de eerste foto wat natuurlijker overkomen. Misschien een beetje teveel saturatie of contrast toegevoegd in de nabewerking...
Compositie is inderdaad waarschijnlijk niet zoveel aan te doen, of je moet al een heel goede band hebben met de buren;-)

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Anoniem 3

Verr*k, had ik nog niet eens gezien dat het in de tuin van de buurvrouw was... :wink:
En dan nog wel vanuit jouw slaapkamerraam. :oops:

Dat belooft wat voor de zomer. :mrgreen: :lol:

Maar mijn tip blijft. Hang zo'n mandje of pindasliert op in je eigen tuin, bekijk het gedrag van de gaaien even en zet je camera buiten. Met een afstandsbediening. Echt... dat wordt genieten.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Telescoop schreefCOLONVerr*k, had ik nog niet eens gezien dat het in de tuin van de buurvrouw was... :wink:
En dan nog wel vanuit jouw slaapkamerraam. :oops:

Dat belooft wat voor de zomer. :mrgreen: :lol:
:mrgreen: en of er dan gereageerd wordt.

Vwb je foto's, leuke waarneming en neem de tips mee die je gekregen hebt.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reacties. Geeft de amateurfotograaf weer moed :D

Ik heb al een voederplaats gemaakt alleen de pindas van de buren zijn lekkerder denk ik haha
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

De gaai staat er netjes op. Een mooi 'betrapt' moment.
Deze vogels eten de pinda's niet meteen op maar verstoppen deze ergens als geheime voorraad.
Als je een voederplaats maakt met zaad en andere kleine dingen dan is dit minder interessant dan vette pinda's. Ik moet het hier helaas doen met eksters die alles leeg roven :)
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

fotopapa schreefCOLONBedankt voor jullie reacties. Geeft de amateurfotograaf weer moed :D

Ik heb al een voederplaats gemaakt alleen de pindas van de buren zijn lekkerder denk ik haha
Doppindas zijn ze gek op.
En beschadigde noten laten ze liggen tot laatste.
Je moet ze lokken, en vooral geduld hebben.

Wat ik doe is, zorg dat er ook mussen komen.
Met de mussen komen ook de roodborstjes en meesjes mee, en lijsters zie je dan ook komen.
De Gaai komt, zodra die druktemakers weer vertrokken zijn.

ps.
De meesjes hier gaan alleen naar de vetbollen die ik eens bij de action gekocht heb, die van de boerenbond laten ze links liggen, raar maar waar.
Hier een paar van mij in de sneeuw.
http://mozes1.tumblr.com/post/37505210154/gaai" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Mozes schreefCOLON http://mozes1.tumblr.com/post/37505210154/gaai" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaaf zeg, vooral de eerste (laatste het minste) ... welke lens/body gebruikt?
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Wow Mozes echt hele mooie foto's.

Vraag me ook af hoe he het zo scherp krijgt
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Mijn schoonouders doen, wanneer ze in een vakantiehuisje zitten, pindakaas op een boom smeren. Daar zijn vogels dol op. Lekkerder dan pinda's.
Dat ziet er ook wat natuurlijker uit dan pinda's. Die groeien hier immers niet aan de bomen. :wink:
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

edvdwal schreefCOLON
Mozes schreefCOLON http://mozes1.tumblr.com/post/37505210154/gaai" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaaf zeg, vooral de eerste (laatste het minste) ... welke lens/body gebruikt?
de eerste met een EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM, en de laatste met een hele oude 200mm 2.8L.
Bij de laatste préfocus gedaan, net voor de gaai, zodat als die in focus kwam de foto gemaakt werd.
En dat was het koppie toen die sprong. Body is een 1DmarkII
exif zit overigs in het plaatje
http://25.media.tumblr.com/9b21b8443108 ... 3_1280.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
fotopapa schreefCOLONWow Mozes echt hele mooie foto's.

Vraag me ook af hoe he het zo scherp krijgt
Niks speciaals eigenlijk, niet veel meer dan de standaard verscherpingen in Ps.
steven l schreefCOLONMijn schoonouders doen, wanneer ze in een vakantiehuisje zitten, pindakaas op een boom smeren. Daar zijn vogels dol op. Lekkerder dan pinda's.
Dat ziet er ook wat natuurlijker uit dan pinda's. Die groeien hier immers niet aan de bomen. :wink:
Hier willen ze die niet.
Maar er is speciale pindakaas voor vogels, kost een paar euro... :idea:
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar