scherpstellen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Hallo allemaal,

Heb sinds vrijdag eindelijk een spiegelreflex gekocht wat ik allang heb willen hebben. het is de eos 650D met een 18-55 IS2 lens geworden.

Ga 27januari op huwelijkreis dus wil daar mooie foto's schieten wat hopelijk tot dan lukt met hulp van jullie :oops:

Hierbij dus even paar vraagjes:

Nu ben ik even aan het spelen geweest met de instellingen in de M-stand.
Puur ter ontdekking wat wat doet.

Echter vraag ik me af hoe je nu de wazige achtergrond kan krijgen.Mijn diafragma kan tot 4.8 volgens mij,Maar krijg het achtergrond niet onscherp.

Ik kijk al weken rond hier maar snap nog steeds niet welke waardes ik moet instellen.Snap wel dat ik niet binnen 2 dagen super fotos kan maken.Maar misschien heeft iemand zo tips welke diafragma/iso/sluitertijd "zone" moet blijven/oefenen.


Mvg Mehmet
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Onscherpe achtergrond krijg je door een kleine scherptediepte. Scherptediepte (DOF) is de diepte van het gebied dat scherp is (duh)... grote scherptediepte betekend dat veel scherp is (bijvoorbeeld van 20 tot 50 meter afstand) en kleine scherptediepte betekend dat weinig scherp is (bijvoorbeeld van 3,50m tot 3,60m afstand)

Dus onscherpe achtergrond krijg je door een kleine scherptediepte en een relatief lange afstand van het onderwerp tot de achtergrond

De scherptediepte beïnvloed je door:

1) Aperture: hoe groter de aperture (kleiner het f/getal) hoe kleiner de scherptediepte
2) focal length: hoe langer de focal length hoe kleiner de scherptediepte (dus op 55mm kleinere scherpte dan op 18mm)
3) afstand tot het onderwerp: hoe dichter bij het onderwerp hoe kleiner de scherptediepte

Er zijn DOF calculators op internet te vinden waarmee je je scherptediepte kan berekenen.

Het probleem van je lens is dat je op 55mm (grootste focal length) een maximale aperture van f/5.6 hebt (best hoog getal) om dan nog een geblurde achtergrond te krijgen moet de achtergrond best ver van je onderwerp staan en je zelf best dichtbij.

Probeer buiten overdag te schieten in Av-mode (camera kiest sluitertijd) op:

Aperture: f/5.0
focallength: 50mm
ISO 100

Op ongeveer 2 meter van het gezicht van je onderwerp met de achtergrond op bijvoorbeeld 20m afstand.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat je een hele mooie camera hebt een een leuke allround lens erbij... maar om dit soort effecten te creëren heb je eigenlijk een snelle lens nodig (laag f/getal) -- meeste mensen kopen een snelle lens erbij met een laag f/getal; voor een laag budget is dat de 50mm f/1.8 van Canon (ongeveer 75 euro tweedehands of 100 euro nieuw).
Met meer budget kopen mensen bijvoorbeeld een snelle prime van f/1.2 tot f/2.0 tussen de €300-1500 (bijvoorbeeld de 35mm f/1.4L of 50mm f/1.4 of 30mm f/1.4 van sigma) er is ook een best dure zoom op f/2.8 constant (17-55mm f2.8 IS USM) die kost ongeveer €600 2e hands en €900 nieuw.

Als je nog niet veel geld uit wil geven aan je hobby is een 50mm f/1.8 eigenlijk een must-buy ... niet zo flexibel als de 18-55mm IS II qua bereik, maar wel binnen te gebruiken zonder flits (tenzij het echt donker wordt) omdat hij lichtsterk is... betere scherpte op 50mm dan de 18-55mm en je kan er DOF effecten mee creëren. Enige risico is dat je die lens er altijd op houdt en de 18-55mm IS II alleen nog maar gebruikt als je een landschap / wideangle shot wil maken... en dat je verslaaft raakt aan die lens en later de 50mm f/1.4 of 50mm f/1.2 wilt kopen :)
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

http://300d.nl/forum/viewtopic.php?f=10 ... b70ffda0bf" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien als je deze tutorial eens hebt doorgelezen, kun je gerichter vrahen stellen. Want waardes van sluitertijd en diafragma varieren per situatie.
Met de kitlens wordt het wel moeilijker om een wazige achtergrond te creëren. Probeer dit: Diafragma groot (klein F getal) Onderwerp dichtbij en achtergrond ver weg.

Succes en veel plezier! En alvast gefeliciteerd natuurlijk!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

DIT IS SUPEP SUPER SNEL REACTIE :shock: :shock:

Bedankt!

edvdwal:hoe kun je zien wat de focal length is? :oops:
Is de Av stand "beter" dan de M-stand? Ik wou meteen de machine "optimaal" gebruiken met de M-stand wat eigenlijk niet reel is met de kennis die ik (niet) heb.

Houd een 50mm lens in dat dat geen zoom heeft?Ik wil vooral foto's maken van stilstaand motors van dichtbij.Huisdieren en mensen hoe stom het ook klinkt.

Beasar: Bedankt! Had dat al gelezen maar "zover" was ik al.Punt is dat bv de F waarde wel staat maar niet de sluiertijd en iso waarde. of andersom.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

psycho-tr schreefCOLONDIT IS SUPEP SUPER SNEL REACTIE :shock: :shock:

Bedankt!

edvdwal:hoe kun je zien wat de focal length is? :oops:
is waar je lens op staat, je hebt een 18mm tot 55mm lens... als je hem naar 50mm draait dan zou hij op f/5.0 moeten kunnen schieten. (dus f/5.0 instellen in Av mode)
psycho-tr schreefCOLON Is de Av stand "beter" dan de M-stand? Ik wou meteen de machine "optimaal" gebruiken met de M-stand wat eigenlijk niet reel is met de kennis die ik (niet) heb.
Met Av mode stel je ISO en Aperture in en berekend je camera welke Shutterspeed 1/250 of 1/500 of 1/25 ofzo er nodig is. Op zich is Av niet perse beter. Maar omdat ik je instructies wilde geven en ik niet weet hoe het licht morgen is als je buiten gaat fotograferen stelde ik Av-mode voor :)

Bij constant licht wil je in M fotograferen moet je alleen eerst paar test foto's maken en je dan je Shutterspeed instellen zodat je goed exposure hebt. Als je Shutterspeed te laag wordt (met jouw lens zeg maar onder de 1/80 ofzo) dan wil je je ISO omhooggooien... per verdubbeling van je ISO halvering van je shutterspeed (dus ISO100->ISO200 dan shutterspeed 1/50 -> 1/100) langzame shutterspeed (1/20 is langzamer dan 1/100) betekend meer motionblurring, hoge iso betekend meer ruis.
psycho-tr schreefCOLONHoud een 50mm lens in dat dat geen zoom heeft?Ik wil vooral foto's maken van stilstaand motors van dichtbij.Huisdieren en mensen hoe stom het ook klinkt.
Ja, 50mm prime heeft geen zoom... 18-55mm heeft zoom van 18mm tot 55mm. Met een prime moet je 'zoemen met je voeten' oftewel naar voren of achteren lopen om je compositie goed te krijgen.

Voor motors (mits je voldoende ruimte hebt om achteruit te lopen) mensen en huisdieren is een prime prima...

Voor 'walkaround' oftewel af en toe een landschap, dan een gebouw, dan het hele strand en dan iemand zijn gezicht. Is een zoom wel fijn.

een prime heeft over het algemeen bij gelijke prijs betere performance (image quality / snelheid / aperture) dan een zoom.

Voor portretten is een 50mm f1/8 prima op een 650D, als je meer breedbeeld wilt (een picnic, een gebouw met mensen ervoor, een marktplein vol of 5 vrienden die samen op een bank zitten) dan is de 50mm wat lastiger.

Het is ook vooral smaak / style en type fotografie. ** MAAR... de 50mm f/1.8 is zo goedkoop en heeft zo enorm goede prijs/kwaliteit verhouding dat eigenlijk iedereen die een 650D kit koopt voor toch wel €600+ deze lens er gewoon bij zou moeten nemen.

Zie hier 2 testplaatjes:
* 18-55mm op 55mm op f/5.6 op een Canon 60D
* 50mm f/1.8 II op 50mm op f/5.6 op een Canon 60D

34357

34356

6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Het is ook vooral smaak / style en type fotografie. ** MAAR... de 50mm f/1.8 is zo goedkoop en heeft zo enorm goede prijs/kwaliteit verhouding dat eigenlijk iedereen die een 650D kit koopt voor toch wel €600+ deze lens er gewoon bij zou moeten nemen.
En hier nog meer beeldmateriaal van de Canon EF 50mm f/1.8 II:

http://photography-on-the.net/forum/sho ... ?t=1059085" onclick="window.open(this.href);return false;
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

of hier http://www.flickr.com/groups/99827226@N00/pool/" onclick="window.open(this.href);return false;
6D | 50mm f/1.4 EX DG
peter56
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2012 16:05

Hoi Mehmet,

Kijk ook eens op digitalefotografietips.nl

Daar is veel te leren. Ook voor de absolute beginner. Tenminste, ik heb er veel van geleerd.

Peter
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

edvdwal schreefCOLON
psycho-tr schreefCOLONDIT IS SUPEP SUPER SNEL REACTIE :shock: :shock:

Bedankt!

edvdwal:hoe kun je zien wat de focal length is? :oops:
is waar je lens op staat, je hebt een 18mm tot 55mm lens... als je hem naar 50mm draait dan zou hij op f/5.0 moeten kunnen schieten. (dus f/5.0 instellen in Av mode)
psycho-tr schreefCOLON Is de Av stand "beter" dan de M-stand? Ik wou meteen de machine "optimaal" gebruiken met de M-stand wat eigenlijk niet reel is met de kennis die ik (niet) heb.
Met Av mode stel je ISO en Aperture in en berekend je camera welke Shutterspeed 1/250 of 1/500 of 1/25 ofzo er nodig is. Op zich is Av niet perse beter. Maar omdat ik je instructies wilde geven en ik niet weet hoe het licht morgen is als je buiten gaat fotograferen stelde ik Av-mode voor :)

Bij constant licht wil je in M fotograferen moet je alleen eerst paar test foto's maken en je dan je Shutterspeed instellen zodat je goed exposure hebt. Als je Shutterspeed te laag wordt (met jouw lens zeg maar onder de 1/80 ofzo) dan wil je je ISO omhooggooien... per verdubbeling van je ISO halvering van je shutterspeed (dus ISO100->ISO200 dan shutterspeed 1/50 -> 1/100) langzame shutterspeed (1/20 is langzamer dan 1/100) betekend meer motionblurring, hoge iso betekend meer ruis.
psycho-tr schreefCOLONHoud een 50mm lens in dat dat geen zoom heeft?Ik wil vooral foto's maken van stilstaand motors van dichtbij.Huisdieren en mensen hoe stom het ook klinkt.
Ja, 50mm prime heeft geen zoom... 18-55mm heeft zoom van 18mm tot 55mm. Met een prime moet je 'zoemen met je voeten' oftewel naar voren of achteren lopen om je compositie goed te krijgen.

Voor motors (mits je voldoende ruimte hebt om achteruit te lopen) mensen en huisdieren is een prime prima...

Voor 'walkaround' oftewel af en toe een landschap, dan een gebouw, dan het hele strand en dan iemand zijn gezicht. Is een zoom wel fijn.

een prime heeft over het algemeen bij gelijke prijs betere performance (image quality / snelheid / aperture) dan een zoom.

Voor portretten is een 50mm f1/8 prima op een 650D, als je meer breedbeeld wilt (een picnic, een gebouw met mensen ervoor, een marktplein vol of 5 vrienden die samen op een bank zitten) dan is de 50mm wat lastiger.

Het is ook vooral smaak / style en type fotografie. ** MAAR... de 50mm f/1.8 is zo goedkoop en heeft zo enorm goede prijs/kwaliteit verhouding dat eigenlijk iedereen die een 650D kit koopt voor toch wel €600+ deze lens er gewoon bij zou moeten nemen.

Zie hier 2 testplaatjes:
* 18-55mm op 55mm op f/5.6 op een Canon 60D
* 50mm f/1.8 II op 50mm op f/5.6 op een Canon 60D

34357

34356


Nou dat is heel duidelijk.

hartelijk bedankt!

Ik zal zo snel mogelijk de 50mm bestellen.
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

CrisM schreefCOLON
Het is ook vooral smaak / style en type fotografie. ** MAAR... de 50mm f/1.8 is zo goedkoop en heeft zo enorm goede prijs/kwaliteit verhouding dat eigenlijk iedereen die een 650D kit koopt voor toch wel €600+ deze lens er gewoon bij zou moeten nemen.
En hier nog meer beeldmateriaal van de Canon EF 50mm f/1.8 II:

http://photography-on-the.net/forum/sho ... ?t=1059085" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou dat zijn mooie fotos!

IPS.is de herder in de avatar foto van jouw?
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

peter56 schreefCOLONHoi Mehmet,

Kijk ook eens op digitalefotografietips.nl

Daar is veel te leren. Ook voor de absolute beginner. Tenminste, ik heb er veel van geleerd.

Peter

Thnx Peter!
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Ik lees net in een topic dat de sluiertijd richtlijn bv x mm x 1.6 crop= 1/.. minimale sluiertijd moet zijn.

Wil dat zeggen bij 50mm prime lens 50x1.6crop = 1/80 als laagste sluiertijd dit moet hanteren?

Zijn er zo ook richtlijnen voor diafragma/iso?

Als ik in huis wat wil fotograveren met matige licht zijn me fotos donker ondanks me iso 3200.
Zit ik in bereiken waar ik niks te zoeken heb of?

Heeft de flits iets te maken met de iso waarde?Althans heeft het invloed?
Gebruiken jullie wel is de interne flits?zo,ja wanneer welke omgeving?
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

psycho-tr schreefCOLONIk lees net in een topic dat de sluiertijd richtlijn bv x mm x 1.6 crop= 1/.. minimale sluiertijd moet zijn.
Dit is een richtlijn voor "uit de hand schieten" -- vanaf statief gaat dat niet op (is alleen beweging van onderwerp van belang)

Op zich als je heel goed je toestel stil kan houden dan kan je ook lager gaan dan 1/80.

psycho-tr schreefCOLONWil dat zeggen bij 50mm prime lens 50x1.6crop = 1/80 als laagste sluiertijd dit moet hanteren?
Als je een "stil" beeld wil en niet bizar goed bent in je camera stil houden is dat wel een richtlijn... niets moet, als je wat meer beweging in beeld wilt dan kan je lager gaan met je shutterspeed.
psycho-tr schreefCOLONZijn er zo ook richtlijnen voor diafragma/iso?
Nou, de hoogte van je ISO is afhankelijk van wat je camera aankan... meestal wil je max tot 400-800 gaan ofzo maar eigenlijk zo laag mogelijk... met hele dure camera's kan je eventueel wel tot 1600-3200 gaan.

Elke verdubbeling van je ISO kan je een halvering van je shutterspeed krijgen voor dezelfde exposure.
Dus een goede exposure met 1/40 sec bij ISO 200 kan je naar 1/80 krijgen door naar ISO 400 te gaan.
psycho-tr schreefCOLONAls ik in huis wat wil fotograveren met matige licht zijn me fotos donker ondanks me iso 3200.
Zit ik in bereiken waar ik niks te zoeken heb of?
Donkere foto betekend te weinig exposure:

Meer ISO (maar 3200 is eigenlijk al erg hoog op een 650D)
Langere Shutterspeed (maar niet zo laag dat je niet meer vast kan houden of je kamera op statief zetten)
Grotere Aperture (dus lager f/getal)
Meer licht (lampen erbij of flitsen)

psycho-tr schreefCOLONHeeft de flits iets te maken met de iso waarde?Althans heeft het invloed?
Gebruiken jullie wel is de interne flits?zo,ja wanneer welke omgeving?
Flits betekend meer licht, dus ka je ISO omlaag, je sluitertijd korter of je diafragma smaller... flitsen is meestal lelijk, zeker de flip-up-flits.. eigenlijk alleen geschikt voor 'invulflits' om bijvoorbeeld schaduwen een beetje weg te werken.

de 50mm f/1.8 zal je iets makkelijker mee binnen kunnen schieten (omdat je Diafragma omlaag kan)

f/5.6 bij ISO3200 bij 1/40 sec geeft (ongeveer) zelfde belichting als
f/1.8 bij ISO600 bij 1/80

Dus je kan met lagere ISO wel uit de hand binnen schieten... als het nu te donker is zou het zo maar kunnen dat je met f/1.8 bij ISO800 bij 1/80 ok gaat :)
6D | 50mm f/1.4 EX DG
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

edvdwal schreefCOLON
psycho-tr schreefCOLONIk lees net in een topic dat de sluiertijd richtlijn bv x mm x 1.6 crop= 1/.. minimale sluiertijd moet zijn.
Dit is een richtlijn voor "uit de hand schieten" -- vanaf statief gaat dat niet op (is alleen beweging van onderwerp van belang)

Op zich als je heel goed je toestel stil kan houden dan kan je ook lager gaan dan 1/80.

psycho-tr schreefCOLONWil dat zeggen bij 50mm prime lens 50x1.6crop = 1/80 als laagste sluiertijd dit moet hanteren?
Als je een "stil" beeld wil en niet bizar goed bent in je camera stil houden is dat wel een richtlijn... niets moet, als je wat meer beweging in beeld wilt dan kan je lager gaan met je shutterspeed.
psycho-tr schreefCOLONZijn er zo ook richtlijnen voor diafragma/iso?
Nou, de hoogte van je ISO is afhankelijk van wat je camera aankan... meestal wil je max tot 400-800 gaan ofzo maar eigenlijk zo laag mogelijk... met hele dure camera's kan je eventueel wel tot 1600-3200 gaan.

Elke verdubbeling van je ISO kan je een halvering van je shutterspeed krijgen voor dezelfde exposure.
Dus een goede exposure met 1/40 sec bij ISO 200 kan je naar 1/80 krijgen door naar ISO 400 te gaan.
psycho-tr schreefCOLONAls ik in huis wat wil fotograveren met matige licht zijn me fotos donker ondanks me iso 3200.
Zit ik in bereiken waar ik niks te zoeken heb of?
Donkere foto betekend te weinig exposure:

Meer ISO (maar 3200 is eigenlijk al erg hoog op een 650D)
Langere Shutterspeed (maar niet zo laag dat je niet meer vast kan houden of je kamera op statief zetten)
Grotere Aperture (dus lager f/getal)
Meer licht (lampen erbij of flitsen)

psycho-tr schreefCOLONHeeft de flits iets te maken met de iso waarde?Althans heeft het invloed?
Gebruiken jullie wel is de interne flits?zo,ja wanneer welke omgeving?
Flits betekend meer licht, dus ka je ISO omlaag, je sluitertijd korter of je diafragma smaller... flitsen is meestal lelijk, zeker de flip-up-flits.. eigenlijk alleen geschikt voor 'invulflits' om bijvoorbeeld schaduwen een beetje weg te werken.

de 50mm f/1.8 zal je iets makkelijker mee binnen kunnen schieten (omdat je Diafragma omlaag kan)

f/5.6 bij ISO3200 bij 1/40 sec geeft (ongeveer) zelfde belichting als
f/1.8 bij ISO600 bij 1/80

Dus je kan met lagere ISO wel uit de hand binnen schieten... als het nu te donker is zou het zo maar kunnen dat je met f/1.8 bij ISO800 bij 1/80 ok gaat :)
Ok word steeds duidelijker. Behalve de flits..Invulflits hoe kun je schaduw wegwerken? dan word de gedeelte die geen schaduw bevat toch overbelicht :oops:

Iso dus liefst niet hoger dan 400/800 "willen".

Meteen een vraagje betreft de diafragma..hoe kleiner de getal hoe meer wazig buiten de "onderwerp" hoe hoger diafragma alles scherp? formuleer ik dat zo goed?

Ben net met een appel op tafel aan het oefenen soms is alleen de appel wazig en de rest scherp of appel scherp en rest wazig.
Waardoor komt dit?
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

psycho-tr schreefCOLON Ok word steeds duidelijker. Behalve de flits..Invulflits hoe kun je schaduw wegwerken? dan word de gedeelte die geen schaduw bevat toch overbelicht :oops:
Als het beschikbare licht het onderwerp fatsoenlijk belicht (bijvoorbeeld felle zon, buiten) dan zal je camera belichtingsmeter automatisch je flits op een lage stand zetten om een beetje "bij te flitsen" om de harde schaduwen weg te werken...
psycho-tr schreefCOLON Iso dus liefst niet hoger dan 400/800 "willen".
Zou je eigenlijk gewoon moeten testen op je camera... een goed belichte foto schieten op 100/200/400/800/1600/3200 dan downloaden op je computer en bepalen welke je nog "mooi" vindt voor je doelstellingen.
psycho-tr schreefCOLON Meteen een vraagje betreft de diafragma..hoe kleiner de getal hoe meer wazig buiten de "onderwerp" hoe hoger diafragma alles scherp? formuleer ik dat zo goed?
Ja, klopt wel ongeveer... klein diafragma = groot getal (bijvoorbeeld f/16) groot diafragma = klein getal (bijvoorbeeld f/2) scherptediepte is afhankelijk van diafragma, afstand tot het onderwerp en lengte van je lens...

kleine scherptediepte (veel wazig in de achtergrond) =
Groot diafragma (klein f/getal)
Veel lengte (veel millimeters)
dicht bij het onderwerp (vlak bij de appel)
psycho-tr schreefCOLON Ben net met een appel op tafel aan het oefenen soms is alleen de appel wazig en de rest scherp of appel scherp en rest wazig.
Waardoor komt dit?
Klinkt alsof je soms op de appel scherpstelt en soms op de achtergrond. Ik gok dat dat te maken heeft met de instelling van je Autofocus (die kan je instellen als Punt, spot, vlek, auto, gebied etc..

Als je deze op Punt instelt (zie handleiding) dan zal je meer controle hebben over waarop hij scherpstelt.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

psycho-tr schreefCOLON
CrisM schreefCOLON
Het is ook vooral smaak / style en type fotografie. ** MAAR... de 50mm f/1.8 is zo goedkoop en heeft zo enorm goede prijs/kwaliteit verhouding dat eigenlijk iedereen die een 650D kit koopt voor toch wel €600+ deze lens er gewoon bij zou moeten nemen.
En hier nog meer beeldmateriaal van de Canon EF 50mm f/1.8 II:

http://photography-on-the.net/forum/sho ... ?t=1059085" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou dat zijn mooie fotos!

IPS.is de herder in de avatar foto van jouw?

Inderdaad, m'n trouwe metgezel, Raico:

Afbeelding
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

(Off topic, mooi!! İk krijg mijn duitse pup midden februari. Doe je ook aan sporten?)
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

psycho-tr schreefCOLON(Off topic, mooi!! İk krijg mijn duitse pup midden februari. Doe je ook aan sporten?)
Neen, m'n hond ook niet :mrgreen:

Geen competievormen, wel lopen we geregeld samen in het bos.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

edvdwal schreefCOLON
psycho-tr schreefCOLON
psycho-tr schreefCOLON Ben net met een appel op tafel aan het oefenen soms is alleen de appel wazig en de rest scherp of appel scherp en rest wazig.
Waardoor komt dit?
Klinkt alsof je soms op de appel scherpstelt en soms op de achtergrond. Ik gok dat dat te maken heeft met de instelling van je Autofocus (die kan je instellen als Punt, spot, vlek, auto, gebied etc..

Als je deze op Punt instelt (zie handleiding) dan zal je meer controle hebben over waarop hij scherpstelt.
Heb net de focus op punt gesteld(volgens de boekje op One-shot) en hij(ik)blijf dit doen
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@Mehmet,

One-shot heeft niets te maken met de scherpstelpunten.
Hoe je de scherpstelpunten kiest kan je op blz 97 van de handleiding lezen.

Het lijkt er overigens op dat je nu wel erg grote stappen aan het nemen bent, zeker als je voor het eerst een DSLR in je handen hebt.

Mijn advies:
a - Zet de camera op vol-automaat.
b - Kies een stabiele houding (op internet kan je sites vinden die je de juiste houding tonen)
c - Druk de sluiter rustig half in. De camera laat in de zoeker zien op welk punt wordt scherp gesteld.
d - Controleer of de sluitersneld 1/125 of sneller is (later kan je gaan oefenen met langere sluitersnelheden).
d - Druk de sluiter rustig volledig in.

Maak veel foto's (staand, knielend enz) en controleer op de computer of je geen last hebt van bewegingsonscherpte.
Je begint dus met het "bewust" maken van een foto, waarbij je dus let op lichaamshouding en ademhaling.

Wanneer je dat onder de knie hebt kan je gaan spelen met diverse instellingen.

Lees ondertussen de handleiding rustig helemaal door.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar