Aankoop advies uitrusting: 7D/6D/5D3

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Pieterr schreefCOLON
edvdwal schreefCOLONMis ik nog een set? Idee?
Ook de overstap naar het andere kamp overwogen? Nieuwer dan deze body krijg je momenteel niet. :D :lol:
Heb ik inderdaad over nagedacht... Mooie testresultaten / waardering ... daarna naar glas gaan kijken (voelt allemaal heel vreemd het glas van het andere kamp) maar niet echt het gevoel dat ik daarmee uit zou komen. Idee nog niet 100% afgeschreven, maar zal eerst veel en veel meer onderzoek moeten doen voordat ik over zou stappen.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

WireWess schreefCOLONDe 7D kan qua snelheid, AF en scherm redelijk meekomen met de huidige generatie maar de sensor begint al een oud beestje te worden dus verwacht geen wonderen van de ruisprestaties.
De 6D heeft wat mij betreft te weinig focuspunten en is niet zo'n rappe rakker, dan kan je ook naar een 5d2 kijken maar wel leuke features zoals wifi en gps.
De 5D3 is toch echt een stapje hoger, beter scherm, dubbele kaartjes, rappe AF en full-frame.
De 24-105 F4L IS zal een dezer dagen worden vervangen voor het nieuwe model de 24-70 F4L IS en dat is ook wel nodig ook! ;)

Je kan uiteraard met alle camera's aan de slag en omdat je zo'n breed interessegebied hebt moet je altijd een compromis sluiten of zoals sommige gewoon meerdere body's kopen.
Een 5d3 kost bijna €3k dus dat zal je wellicht even moet overwegen maar een 7D trek je al voor €750,- van marktplaats dus die kan je er altijd nog bij kopen.

De keuze van een body is heel persoonlijk en zal je toch echt zelf moeten maken, er zijn genoeg vergelijkingstesten te vinden over de door jou genoemde hardware en de eerste keus die je zal moeten maken is je voorkeur voor full-frame of crop zodat je daarvoor de gepaste objectieven kan uitzoeken.
Jouw bericht vat mijn gedachten goed samen... is net allemaal niet, 7D briljant in 2009, 6D niet echt rap, 5D3 te duur.

Ik neig sterk naar een voordelige 7D en een eventuele upgrade naar 7D2 als ik dat dan perse wil.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Sharky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 262
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2009 11:24

Hallo Ed,

Gisteren mijn nieuwe 5D MKIII opgehaald nu blijf ik zitten met mijn ruim 1 jaar "oude" 7D body + originele batterijgrip Canon.
Camera heeft nog geen 4000 kliks! en is in nieuwstaat!
Als ik hem inruilde kreeg ik er € 750,00 voor (zonder de batterijgrip) vond dit iets te weinig, met € 200,00 erbij compleet met de BG7 grip ben je koopman.

Interesse doe dan even een PB.

Groeten Jan
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Pfoeeee, veel discussie over iets waar ik ook over denk. Ik ben nu wel pure beginneling "af" en loop soms tegen de grenzen aan van de 400 D, vooral als er weinig licht is (hoge ISO waardes) is er veel ruis en ik heb het idee dat huidige camer's veel beter met de kleurenkunnen werken maar of dat ook werkelijk veel uitmaakt weet ik niet. Ik hoef dan niet per se het nieuwste van het nieuwste maar wil wel in één keer weer jaren vooruit kunnen. Een tweedehands 5DII kost met garantie bijna net zoveel als een nieuwe 7D.

Toch heb ik die 5D weer uit mijn hoofd gezet omdat ik mij afvraag of ik wel naar FF moet overstappen en kijk nu regelmatig diep verliefd naar een 7D. En dan weer die twijfel of ik toch niet gewoon bijvoorbeeld een xxD model moet kopen of gewoon de 400D moet houden en eerst moet investeren in glas. Maar komt die begeerde 70-300 L dan wel tot zijn recht op zo'n "oude" camera.

Kortom: twijfeltwijfeltwijfel en ik zie bijna door de bomen het bos niet meer, maar gelukkig heb ik ook alle tijd. Maar dit draadje volg ik wel met veel interesse.

Bytheway Ed, voor de vakantie heb ik een prima tweedehands 10-20mm lens gekocht met garantie. Ook voor glaswerk staat er regelmatig mooi spul te koop en dat zie ik in je overzichten nog niet terug.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

XXXL schreefCOLONPfoeeee, veel discussie over iets waar ik ook over denk. Ik ben nu wel pure beginneling "af" en loop soms tegen de grenzen aan van de 400 D, vooral als er weinig licht is (hoge ISO waardes) is er veel ruis en ik heb het idee dat huidige camer's veel beter met de kleurenkunnen werken maar of dat ook werkelijk veel uitmaakt weet ik niet. Ik hoef dan niet per se het nieuwste van het nieuwste maar wil wel in één keer weer jaren vooruit kunnen. Een tweedehands 5DII kost met garantie bijna net zoveel als een nieuwe 7D.

Toch heb ik die 5D weer uit mijn hoofd gezet omdat ik mij afvraag of ik wel naar FF moet overstappen en kijk nu regelmatig diep verliefd naar een 7D. En dan weer die twijfel of ik toch niet gewoon bijvoorbeeld een xxD model moet kopen of gewoon de 400D moet houden en eerst moet investeren in glas. Maar komt die begeerde 70-300 L dan wel tot zijn recht op zo'n "oude" camera.
Herkenbaar.. en de 650D ziet ook er echt heel veel beter uit dan de 400D :? 1049 of 549 na cashback.... de 60d heb ik veel naar gekeken op reviewsites / vergelijkingssites maar die viel eigenlijk zoiezo al af.
XXXL schreefCOLONKortom: twijfeltwijfeltwijfel en ik zie bijna door de bomen het bos niet meer, maar gelukkig heb ik ook alle tijd. Maar dit draadje volg ik wel met veel interesse.

Bytheway Ed, voor de vakantie heb ik een prima tweedehands 10-20mm lens gekocht met garantie. Ook voor glaswerk staat er regelmatig mooi spul te koop en dat zie ik in je overzichten nog niet terug.
Ja ik wilde tweedehands vs nieuw eigenlijk buiten de discussie halen... tweedehands vs. tweedehands of nieuw vs. nieuw lijkt me niet veel uit te maken alleen kwestie van budget & voorkeur wat betreft nieuw/garantie.

Eerst principe besluit over camera en dan kijken of je die 2ehands of nieuw koopt, zelfde voor lensen... mijn onderzoek levert toch wel op dat bij een goede voordelige camerawinkel (bijvoorbeeld in een vissersdorp) na cashback het niet zo heel veel uitmaakt qua prijs vergeleken met wat veel mensen er tweedehands voor vragen. Ook wel te begrijpen,... iemand die 1 jaar geleden 1500 voor een camera betaald heeft die nu voor 1000 te koop is wil er wel graag 800-900 voor hebben want die kijkt naar de bon met 1500 erop :)
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

iemand die 1 jaar geleden 1500 voor een camera betaald heeft die nu voor 1000 te koop is wil er wel graag 800-900 voor hebben want die kijkt naar de bon met 1500 erop
Eén van de redenen waarom ik echt niet het nieuwste van het nieuwste hoef te hebben.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
wernerfotografie

Volg het draadje van begin af aan en leuk om te lezen, ga gewoon voor de 7d, en upgrade hem later. Je zal vanzelf merken dat de 7d zelfs te veel camera voor je is als je van de 400d komt.

Moet wel zeggen dat ik nieuwsgierig ben naar je foto kunsten want je gaf aan dat je een enthousiaste beginneling bent! Ik zou er ook niet aan moeten denken dat toen ik net mijn rijbewijs had, al een ferrari voor mijn deur had. Ik zou eerst beter willen rijden en precies weten wat een auto allemaal kan en de voertuigenbeheersing onder controle hebben voordat ik zou overstappen naar de ferarri.

Bedoel ik niet verkeerd maar als jij alles leuk vind om te schieten is het misschien eerst verstandiger om echt te kijken wat je wil voordat je zon bedrag gaat uitgeven.

Voorbeeld: was laatst in dierentuin Emmen en zag iemand metde 5d3 en 100-400 L op standje auto schieten en hij had geen flauw idee wat hij aan het doen was. Ja hij had de nieuwste van het nieuwste camera maar weet zeker dat ik met betere platen thuis zou komen met mijn 450d. Ik wil niet zeggen dat jij in deze categorie hoort maar het zou zo maar kunnen.

7d, 5d2, het zijn beesten trust me!
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Hoi Werner, bedankt voor je bericht!
wernerfotografie schreefCOLONVolg het draadje van begin af aan en leuk om te lezen, ga gewoon voor de 7d, en upgrade hem later. Je zal vanzelf merken dat de 7d zelfs te veel camera voor je is als je van de 400d komt.
Ja, zoals eerder in de thread, ik denk dat hem dat gewoon wordt, en kan altijd nog upgraden, als ik nu een 7d voor een goede prijs in goede staat kan kopen (bijvoorbeeld 2e hands) en er zuinig mee ben dan zal ik daar niet teveel waarde op verliezen (nu kopen voor 750-850 kan ik vast nog wel voor 500+ verkopen over 1-2 jaar)
En ik heb al veel trainingfilmpjes van de 7D gekeken en ik denk dat ik daar voorlopig nog niet op uitgeleerd ben, denk dat je gelijk heb dat het (te) veel camera voor me is... maar dat geldt natuurlijk ook voor de 6d/5d2/5d3 etc.
wernerfotografie schreefCOLONBedoel ik niet verkeerd maar als jij alles leuk vind om te schieten is het misschien eerst verstandiger om echt te kijken wat je wil voordat je zon bedrag gaat uitgeven.
Ik vraag me af in hoeverre dat echt op gaat. Mijn ervaring is toch wel dat als je voor DSLR gaat dat je niet echt kan "kijken wat je leuk vind" zonder daar ook geld tegenaan te gooien... mijn experimenten in het eerste paar maanden met de langzame 18-55 (non-IS) Kit lens zonder flitser op de 400D waren nu niet echt jovel.. ja buiten op een heldere dag kon je leuke fotos van je katten of stukjes landschap schieten. Maar macro schieten of in de dierentuin proberen in te zoomen of binnen schieten zit er dan niet echt in.

De 17-55 heeft me ook een hoop plezier gebracht maar die was meer dan 2x zo duur dan de camera. Maar zelfs met de 2.8 17-55 IS/USM op een ISO waar je 400D nog een beetje wat mee kan op f2.8 kon ik zonder flitser geen plaatjes schieten van de dansvloer op de bruiloft van mijn nicht.

Dus als beginner die 'wil kijken wat hij leuk vind' zit je al snel aan een xxxD body + flitser + 'goede' allround lens + eventueel telelens danwel macro lens als je dat wil proberen... is al snel serieus geld.

Don't get me wrong, ik ren morgen niet naar Urk of Apeldoorn met 3000,= euro in mijn zak.. die budget/nieuw oefening was meer een academische oefening zo van: als ik 100,= gemiddeld per maand aan mijn hobby uitgeef (wellicht ietsje meer in het begin) waar kan je dan op uitkomen met 3500 als ik voor welke optie kies... of betekent het dat als je een bepaald setje 'compleet' hebt dat je dik boven de 5000,= uitkomt wat ik gewoon niet wil.
Voorlopig lijkt de 7D me de optie te geven om zonder al te veel problemen een mooie flitser en mooi glas bij te kopenIk denk er overigens sterk over om als eerste een fast 50 te kopen, wellicht 'gewoon' de f/1.8 II 50mm omdat die lekker goedkoop is en redelijk waardevast, of misschien toch wel de f/1.4 omdat die er gewoon mooier uitziet (en ook wel mooier schiet).
wernerfotografie schreefCOLONVoorbeeld: was laatst in dierentuin Emmen en zag iemand metde 5d3 en 100-400 L op standje auto schieten en hij had geen flauw idee wat hij aan het doen was. Ja hij had de nieuwste van het nieuwste camera maar weet zeker dat ik met betere platen thuis zou komen met mijn 450d. Ik wil niet zeggen dat jij in deze categorie hoort maar het zou zo maar kunnen.
Eh,... ja... ok..., ik moet zeggen dat ik ook wel eens met de 55-250 op auto heb geschoten in de dierentuin :oops:
wernerfotografie schreefCOLON7d, 5d2, het zijn beesten trust me!
Mooi :)

Thanks voor je feedback!
6D | 50mm f/1.4 EX DG
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Bedankt voor al jullie hulp,

Ik heb vandaag een set vanuit een erfenis opgekocht, niet precies de lensen die ik voor ogen had en waarschijnlijk ga ik daar nog wat zaken van verkopen/ruilen maar nu is het even 'compleet'.

Ik heb gekocht:
7D body + extra batterij
50d body + 3 extra batterijen en opladers
EF-S 60mm macro
EF 70-300 IS USM + zonnekap
EF 28-135 IS USM + zonnekap
stuk of 6 filters
Paar wat oudere geheugenkaartjes (1G,2G,4G)

Alles in prima tot uitstekende staat voor 1225,=

Nu maar eens het boekje van de 7D goed doorlezen, wat een knopjes / opties zeg!
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd! Dat is een leuke nieuwe aanwinst... En qua budget nog genoeg mogelijkheden om nog wat qua objectieven te wisselen
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ed, jij hebt een mooi setje op de kop getikt, gefeliciteerd!

@wernerfotografie: ooit hard gelachten om iemand die op een Bretons strand in een snoeiharde wind met een knoeperd van een telelens "uit het handje" stond te fotograferen. Testshot van de IS mogelijkheden? (en ik gok een na vijf minuten gezandstraald filter)
Maar als je vanaf een 400D komt en je hebt wel door dat je ook doorgaat met deze hobby kun je naar mijn idee beter iets "op de groei" kopen dan dat je na een jaartje weer bij de winkel staat. Ik wacht nu totdat er nog zo'n setje langskomt :P
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Bedankt Rocker en XXXL,

Vandaag bij de Fotografica (sp) het een en ander geruild en wat verkocht en met het geld wat ingekocht.

Voor de gene die geïnteresseerd zijn, mijn setje is nu:

7D Body
EFS 17-55mm IS USM
EF 50mm 1.4 USM
EF 200mm 2.8L USM II

(effectief 935,= bijgelegd bij mijn EOS400d 18-55 & 55-250)

Handelen lukt wel, nu nog leren fotograferen :P
6D | 50mm f/1.4 EX DG
wernerfotografie

Nice ! nieuwsgierig vraagje: Waarom de 200mm met vaste brandpunt en bijvoorbeeld niet de 70-200 ? maakt je namelijk een stuk mobieler in mijn ogen..
hendrikkieb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2012 20:44

Als je de nieuwste firmware op je 7D zet zul je zien dat het een dijk van een camera is.
Ik gebruik hem al 2 jaar met veel plezier, hij is snel, maakt hele mooie foto's en je kunt hem helemaal customizen naar je eigen hand.
Onlangs heb ik ook een 5D mark 3 gekocht, behalve FF en het fabuleuze ruisgedrag en onovertrefbare AF systeem (van de 1DX) vind ik de 7D concurrerend met de 5D (zal voor een prof wel iets anders liggen).
Goeie keus waar je geen spijt van zal krijgen, veel plezier ermee.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

wernerfotografie schreefCOLONNice ! nieuwsgierig vraagje: Waarom de 200mm met vaste brandpunt en bijvoorbeeld niet de 70-200 ? maakt je namelijk een stuk mobieler in mijn ogen..
Bedankt Werner,

1) Mijn ervaring is dat ik eigenlijk met de zoomlens toch voornamelijk op max zoom schiet.
2) 70-200L heeft overlap in focal length met de 100mm L USM II Macro die ik ooit graag wil hebben.
3) 200mm weegt een halve kilo lichter
4) Het was een enorm goede deal (in perfecte kwaliteit in doos) -- weet zeker dat als ik spijt krijg en toch zoom nodig heb dat ik hem met winst of iig voor gelijke bedrag kan verkopen
5) IQ van de prime 'schijnt' iets beter te zijn.
6) Vind het een mooie lens om te zien.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

hendrikkieb schreefCOLONAls je de nieuwste firmware op je 7D zet zul je zien dat het een dijk van een camera is.
Ik gebruik hem al 2 jaar met veel plezier, hij is snel, maakt hele mooie foto's en je kunt hem helemaal customizen naar je eigen hand.
Onlangs heb ik ook een 5D mark 3 gekocht, behalve FF en het fabuleuze ruisgedrag en onovertrefbare AF systeem (van de 1DX) vind ik de 7D concurrerend met de 5D (zal voor een prof wel iets anders liggen).
Goeie keus waar je geen spijt van zal krijgen, veel plezier ermee.
Gisteren meteen al de firmware erop gezet (was nog wel lastig zonder CF reader en zonder de originele CDs, maar google helpt) -- nu de camera leren kenne.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar