Meriansborstel

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Even ontsnappen uit het paddo wereldje :wink:
Deze rups viel mij een paar weken geleden op terwijl ik eigenlijk op zoek was naar paddenstoelen.
Daar was ik wel blij mee, aan paddenstoelen geen gebrek maar deze rups van de Meriansborstel (een nachtvlinder) komt minder vaak voor.

Het was een druk beestje dat maar heen en weer kroop. Tussendoor deze foto's kunnen maken.

1.

33514

2.

33515

3.

33516

4.

33517

Mooie rups, toch . . . ?

Gr. Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

De 4e is echt mooi !
Bij de andere helaas toch teveel storende elementen naar mijn mening.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Dat zijn mooie platen, Jan... vooral #2 en #3 vind ik fraai!
#2 vanwege de bijna abstracte uitstraling, mooie kleurschakeringen en #3 vanwege de mooie algehele scherpte/kleuren en compo... Knap werk, Jan...

ps het aanbod is idd niet zo groot meer qua insecten.... ik was ook al blij dat ik de afgelopen dagen nog een bijtje, lh-beestje en een wants tegen kwam.... half december hoop ik weer wat springstaartjes tegen te komen....

Rob,
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Wauw wat een super mooie en scherpe foto's! Echt geweldig :D
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Wauw Jan!!!
Dat heb je heerlijk gedaan!!!
Plaat twee is, hoewel de andere ook fijne platen zijn, toch wel de allerfraaiste voor mij met een prima compositie, bijzonder licht en een sublieme scherpte............
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Inderdaad een mooie rups Jan. Hoe krijg je hem gevonden..... :shock:

Staat er fraai op en met name bij foto 2 en 4. Foto 2 vanwege het licht en de speelse dof en foto 4 vanwege de rust en achtergrond.
Foto 3 heeft een mooie schakeling van kleuren in de achtergrond, maar bij deze vind ik het blad wat onrust geven.
Foto 1 vind ik de mindere en meer gewonere van de serie en heb het idee dat bij deze, vergeleken met de andere drie, de scherpte net niet optimaal is.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Fraai!! Allemaal, maar de laatste vind ik de met stip de mooiste.
Wel zie ik op 1 en 4 en verscherpingsrandje (langs blad en onderkant rups op 1 en langs stengel op 4). Ook zou ik de haartjes wat minder verscherpen.
Gewoon wat aandachtspuntjes die je eigenlijk bij zulke mooie foto's moet zien te voorkomen.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Potverdullemekes, wat een pracht. Wat een scherpte. Wat een heerlijke achtergrond. Smullen wat mij mij betreft (in overdrachtelijke zin).
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Erg mooi, het zijn stuk voor stuk plaatjes maar nummer 2 heeft een klein streepje voor bij mij.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
wilw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2011 13:06
WoonplaatsCOLON Beek -L-
CONTACTCOLON

alle superlatieven zijn al gebruikt :D
Super, zeker de laatste
Don't blame the Canon, blame the cannonnier
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Op zoveel enthousiaste reracties had ik niet gerekend, erg bedankt allemaal :)
Eigenlijk verdient de rups ook een bedankje natuurlijk, want die heeft het uiteindelijk mogelijk gemaakt :wink:
BartjeD schreefCOLONInderdaad een mooie rups Jan. Hoe krijg je hem gevonden . . .
Van veel beestjes kun je wel inschatten waar en wanneer je ze kunt tegenkomen. Deze was puur toeval :)
almanbrother schreefCOLONWel zie ik op 1 en 4 en verscherpingsrandje (langs blad en onderkant rups op 1 en langs stengel op 4). Ook zou ik de haartjes wat minder verscherpen.
Gewoon wat aandachtspuntjes die je eigenlijk bij zulke mooie foto's moet zien te voorkomen.
Aldert, ik heb mijn best erop gedaan, maar zie nu ook deze hele kleine onvolkomenheden. Bewerking is niet mijn sterkste kant :wink: .
premiumblue schreefCOLONDe 4e is echt mooi. Bij de andere helaas toch teveel storende elementen naar mijn mening
Sorry, kijk jij dan naar andere foto's als die ik geplaatst heb :? ?
Foto 1 heeft 2 elementen. Welke zal ik weghalen, de rups of het blaadje? Idem foto 2 en 3.

Gr. Jan
Canon materiaal
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Inderdaad een mooie afwisseling in het paddo-seizoen :)

Nr2 vind ik de tofste houding. DoF mocht daar wat meer zodat ook de borstels en de 'staartpluim' mee scherp waren geweest. Maar ook zo een mooie plaat. Ik ben wel snel voor een beperktere DoF te vinden, maar hier maken de borstels de rups toch grotendeels.

Bij Nr4 zeker voldoende DoF, een klassiekere maar goede compo en een mooie BG kleur.

Bij Nr1 hadden de voorkant en de pootjes best wel dezelfde mate van scherpte vertoont als de achterkant.

Bij Nr3 vind ik het blad niet echt storen. Het hoort er hier wel bij en is net oof genoeg. Het beestje moet tenslotte ook eten hé :)

Voor alle foto's had de naverscherping inderdaad iets minder gemogen. Met haartjes heb je al gauw dat overscherpingsgevoel en dan komt het minder natuurlijk over.

Mooie serie van een heel mooi beestje.
Hier heeft het nu voor de 2de nacht op rij gevroren. De eerstvolgende beestjes zullen terug springstaartjes zijn denk ik...

Grtz,
Kurt
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Zeker een mooie rups... ! :wink:
Maar ook de foto's zijn mooi !
Fraaie achtergronden en loei-scherp, misschien wat té verscherpt. Zie reaktie Aldert.
Foto 1: had ik ietsje ruimer opgezet, zodat het blaadje wat minder prominent aanwezig was.
Foto 2: Het geheel wat laten zakken maakt, denk ik, de compositie ook wat spannender.
Foto 3: Jammer dat het blaadje op de achtergrond de foto ietsje minder mooi maakt.
Foto 4: de mooiste van de serie ! Fraaie plaat !

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
admiral freebee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2010 17:14

Jumper schreefCOLON
premiumblue schreefCOLONDe 4e is echt mooi. Bij de andere helaas toch teveel storende elementen naar mijn mening
Sorry, kijk jij dan naar andere foto's als die ik geplaatst heb :? ?
Foto 1 heeft 2 elementen. Welke zal ik weghalen, de rups of het blaadje? Idem foto 2 en 3.

Gr. Jan
:lol: haha, helemaal gelijk hoor!
Knappe foto's, ik wou dat ik ze zo kon maken :oops:
Mijn voorkeur gaat naar 2 en 4
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Prachtig, en wat een mooie bokeh ook! Resultaat om trots op te zijn.
Ik vind alle foto's erg mooi, maar foto 2 is mijn favoriet, daar kan ik echt naar blijven kijken, prachtig die details!

Nog een vraagje: gebruik jij een macrolens voor dit soort foto's? Welke lens heb je hier gebruikt?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Vier mooie foto's van een rups die ik zelf nog nooit heb gezien.
Eigenlijk vind ik alleen foto #2 net iets minder. Smaken verschillen. Ik mis gewoon wat scherpte.
Voorkeur voor #1 en #3.

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Erg mooi dit. Wat een scherpte zeg, toppie.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Fraaie serie. Wat een scherpte en heerlijke kleuren.

Gr. Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Anoniem 3

2 en 4 zijn voor mij de mooiste.
Super gedaan en prachtige kleuren.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Allen weer erg bedankt voor de fijne reacties :) .
Zelf ben ik uiteraard ook erg blij met deze serie foto's. De kans dat je deze prachtige rups nog eens tegenkomt is minimaal. Ik had het geluk op de juiste tijd op de juiste plaats te zijn :wink: .
Jasmino schreefCOLONPrachtig, en wat een mooie bokeh ook! Resultaat om trots op te zijn.
Nog een vraagje: gebruik jij een macrolens voor dit soort foto's? Welke lens heb je hier gebruikt?
Inderdaad een macrolens. De Sigma 150mm op mijn 7D. Was even wennen in het begin maar ik wil echt geen andere meer.

Gr. Jan
Canon materiaal
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar