Nieuwe 7d; Vraag over ruis en scherpte *update*

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Ik zie wel een lijst met bestandsnamen, maar ik kan geen foto tevoorschijn halen ??

Grtz,
Kurt
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik zie het. Thuis lukt het wel; wat vervelend dit! Ik zoek het vanavond wel even uit..
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb de CR2's vluchtig bekeken.

Heb je MFA (Micro Focus Adjust) per objectief toegepast?
Boven f/8 (f/11, f/16, enz.) krijg je al wat effect van onscherpte door aberratie (lichtbuiging).

Van ruis heb ik niets gemerkt :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ik ga met boels mee. ruis zie ik eigenlijk ook niet, wel vind ik de 17-40 aan scherpte missen maar misschien idd de mfa ??
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik vroeg me al af of het nou aan mij lag; kennelijk zit ik dan toch teveel op pixel niveau te pielen, waardoor ik niet meer wist wat ik wel/niet mocht verwachten.. Ik heb wel met MFA zitten klieren, maar ik vind het moeilijk inschatten wanneer er nou echt sprake is van verbetering. uiteindelijk toch maar weer uitgezet. Misschien moet ik er nog eens mee aan de slag. Ik heb de volgende gebruikt:

http://www.dphotojournal.com/focus-test-chart.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog andere tips?

Robbert
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Met die testkaart zie je hooguit of er sprake is van front- of backfocus.

Gebruik dezelfde opstelling als boven, maar gebruik dan de EOS-utility in LiveView om scherp te stellen (lange USB-kabel van camera naar PC of kortere naar laptop).
Dan zie je eenvoudig of je MFA moet instellen of niet.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Front en backfocus is toch ook het enige dat je kunt corrigeren? Wat zou je met live view dan nog meer willen zien?
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Met de EOSutility is het mogelijk om via de PC/laptop het scherptepunt te verleggen.
(En uiteraard met die instellingen een opname te maken)
Als dat betere resultaten geeft dan bij AF (half indrukken sluiterknop) dan is MFA nodig/wenselijk.

De testkaart voor B/F-focus is niet geschikt voor MFA; daarvoor moet de focusafstand ongeveer 50x de brandpuntsafstand van het objectief zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb op Youtube een alternatieve manier van MFA gevonden en toegepast. Ik heb een bladzijde uit een tijdschrift opgehangen en dan met AF scherp gesteld en vervolgens via LiveView ingezoomd (met de lens op MF). Zo bepaald bij welke MFA waarde de tekst het scherpste leek. Vervolgens testshots gemaakt rond dit MFA getal en die op pixel niveau bekeken in Lightroom.

Dit resulteerde in de volgende aanpassingen:
17-40: -10 adjustment (dit is een compromis; met verschillende focale lengten lag het ideale punt tussen -9 en -11)

50mm: +5 adjustment

70-200: geen adjustment. Bleek op 200 mm zonder adjustment het scherpst, dus daar heb ik verder niet naar gekeken.

Volgens mij heb ik zo het antwoord op mijn vragen:
*Er zat dus lichte onscherpte in de testfoto's, wat het gevolg was van de afstelling van de lenzen met de camera en van de manier waarop ik de camera bediende (te lange sluitertijd voor handmatig schieten).
*Van overmatige ruis is geen sprake; ik denk dat ik teveel op pixel niveau heb zitten kijken.

Dank voor jullie feedback en adviezen; morgen maar eens oefenen op de marathon van Amsterdam!

Groeten,

Robbert
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Goed te horen dat het opgelost is. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar