Wim_B schreefCOLON Ik hoop dat je nu niet meteen afhaakt, maar dit als een poging ziet om je verder te helpen.
Ik neem aan dat je de foto's van Mike en Spike bekeken hebt en ook tot de conclusie komen dat deze scherper zijn en veel lekkerder wegkijken dan jouw foto's.
Ik zou beginnen om de sluitertijd nog iets korter te maken en er eerst voor zorgen dat je scherpe platen krijgt, wanneer je aan het pannen bent met de camera. Zo gauw je ziet dat je foto's scherp zijn, ga je elke keer een stapje omlaag om zodoende te ontdekken tot waar je in staat bent om de foto's scherp te houden. Dit blijft natuurlijk een kwestie van oefenen.
Mocht je overigens een image stabilizer op je lens hebben zitten, zet deze uit. Mocht je er een hebben met 2 standen voor de image stabilizer. Zet hem dan op stand 2.
Daarnaast denk ik, dat jij de camera de focuspunten laat kiezen. Doordat jij dit doet, loop je het risico dat de camera het focuspunt op de verkeerde plek gelegd wordt. Ik zou er voor gaan om deze in te stellen op één punt, zodat jij zelf bepaald waar de auto scherp is.
Heel veel succes!!!
Afhaken zal ik niet gauw doen, maar geen enkele scherpe (en niet bewogen) vind ik toch wel wat overdreven, als je het mij vraagt. Belangrijker is dat ik afgelopen weekend dus (voor mijn gevoel) een flinke stap voorwaarts heb gezet, ook al is dat niet meteen zichtbaar in de foto's. En als ik de foto's van afgelopen weekend vergelijk met vorig jaar bijvoorbeeld, dan zie je gewoon dat de kwaliteit erg is toegenomen. Dat niet elke auto scherp is, so be it. Daar kan ik alleen maar van leren en de volgende keer verder gaan experimenteren. Als je bijvoorbeeld rallyfotografie vergelijkt met circuit-fotografie merk ik ook bij mezelf dat rally-fotografie toch een stuk gecompliceerder is, omdat je -normaal gesproken- veel dichter op de auto's zit. Terwijl als ik naar Zandvoort ga, ik gewoon mijn telelens erop zet, en bovenop een duin mooi kan pannen. No problemo, zie bv mijn foto's van de Historic Grand Prix.
Ik heb inderdaad IS (1 stand) op mijn lenzen en heb deze standaard eigenlijk altijd aan. Ik zal de volgende keer (euregio-rally) eens gaan experimenteren met IS uit, maar neem aan dat ik dan wel kortere sluitertijden moet gaan gebruiken. En eens even mijn vader lief aankijken of ik ook zijn DSLR mee kan nemen (EOS350 met 2 objectieven zonder IS) zodat ik direct vergelijkingsmateriaal heb.
Verder heb ik de autofocus bij rally's ook bijna altijd op AI Servo staan. Neem aan dat AI Focus niet echt veel zin heeft onder deze omstandigheden.
Toch bedankt voor de tips, ik kan hier inderdaad alleen maar beter van worden. En ben nu ook extra gemotiveerd om hopelijk dit jaar toch nog een paar hele gave actiefoto's te maken.
Een dagje met z'n allen lijkt me ook erg interessant en ben ik zeker voor te porren! Met een aantal fotograven is toch altijd leerzamer en gezelliger dan afgelopen weekend in mijn eentje, en dan afgelopen weekend in het bijzonder onder de paraplu, op mijn stoel, de poot van de paraplu tussen mijn benen, en de ijzeren staven van de paraplu tussen mijn hoofd geparkeerd zodat ik met mijn hoofd de paraplu mee kon draaien als ik foto's aan het maken was. En mijn camera ook nog ingepakt in plastic