Hallo mede fotovrienden,
Ik krijg de volgende vraag, om een trouwreportage te maken op 1 februari 2013 .
Nu komt de bruidegom de bruid om ca 8.00 uur ophalen maar dan is het nog niet licht de zon komt om ca 8.30 uur pas op. Welke flitser of set kan ik daar dan het beste voor gebruiken, ik bezit zelf een canon 550 ex maar ik verwacht dan dat ik zeer veel schaduw creëer.
Wie o wie kan mij helpen hiermee.
Ruud
Welke flitser (set) kan ik hier voor gebruiken
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Ik zie het nu pas. Als je met je 550 schaduw verwacht, dan zal dat met een 580 II of 600 ook zo zijn. Het zit meer in je techniek dan in de flitser zou ik zeggen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
Ruud,
Ik zie het nu ook pas!
Het maakt niet uit, of je een 550EX, 580EX (II) of 430EX II gebruikt. Het zit hem, zoals Jeroen ook al zegt, meer in de techniek van het flitsen.
Ik weet zo de tijden van het licht worden niet uit mijn hoofd, maar ik neem gelijk van je aan, dat het in februari 2013 om 8.00 nog niet licht is.
Het probleem is: Je wilt de sfeer ook niet plat flitsen, maar je moet toch flitsen. Een veel gemaakte fout is, om je ISO te laag in te stellen en de sluitertijd te snel; bijvoorbeeld een sluitertijd van de maximale synchronisatietijd.
Laat je flitser hierbij gewoon lekker op ETTL staan.
Ik ken de situatie niet, maar een richtlijn qua instellingen kan ik wel geven.
- Camera op de M-stand.
- ISO 800 a 1600: meestal kom ik zelf uit op 1600 ISO.
- Diafragma F2.8 t/m hooguit f5.6. Meestal zit ik zo rond de f4 a f4.5
- Sluitertijd zo rond de 1/8ste a 1/15de.*
- Flitsers op ETTL
- Flitscompensatie op 0 of -1/3 a -2/3 stop (even uitproberen!).
* Voor de lange sluitertijd hoef je niet bang te zijn, want de beweging wordt toch wel bevroren door de flits. Mits er nog niet teveel daglicht is en het dus nog donker is.
Wanneer het kan, flits dan zoveel als mogelijk indirect. Dus tegen een niet te hoog plafond of tegen een muur. Kun je nergens tegenaan flitsen: flits dan direct.
De voorbeeld instelling is een leidraad en zul je zelf even moeten fine-tunen.
Maar ga absoluut niet te laag met je ISO zitten en ook niet te snel met je sluitertijd! Daar krijg je de bekende, gehate flitsfoto's van...
En ruis? Maak je daar niet druk om: "Beter een goed belichtte plaat met wat meer ruis, dan een slecht belichtte plaat met geen ruis."
Ik hoop, dat je er wat mee kunt. En ga oefenen voor de tijd; zeer belangrijk!
Benny
Ik zie het nu ook pas!
Het maakt niet uit, of je een 550EX, 580EX (II) of 430EX II gebruikt. Het zit hem, zoals Jeroen ook al zegt, meer in de techniek van het flitsen.
Ik weet zo de tijden van het licht worden niet uit mijn hoofd, maar ik neem gelijk van je aan, dat het in februari 2013 om 8.00 nog niet licht is.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Het probleem is: Je wilt de sfeer ook niet plat flitsen, maar je moet toch flitsen. Een veel gemaakte fout is, om je ISO te laag in te stellen en de sluitertijd te snel; bijvoorbeeld een sluitertijd van de maximale synchronisatietijd.
Laat je flitser hierbij gewoon lekker op ETTL staan.
Ik ken de situatie niet, maar een richtlijn qua instellingen kan ik wel geven.
- Camera op de M-stand.
- ISO 800 a 1600: meestal kom ik zelf uit op 1600 ISO.
- Diafragma F2.8 t/m hooguit f5.6. Meestal zit ik zo rond de f4 a f4.5
- Sluitertijd zo rond de 1/8ste a 1/15de.*
- Flitsers op ETTL
- Flitscompensatie op 0 of -1/3 a -2/3 stop (even uitproberen!).
* Voor de lange sluitertijd hoef je niet bang te zijn, want de beweging wordt toch wel bevroren door de flits. Mits er nog niet teveel daglicht is en het dus nog donker is.
Wanneer het kan, flits dan zoveel als mogelijk indirect. Dus tegen een niet te hoog plafond of tegen een muur. Kun je nergens tegenaan flitsen: flits dan direct.
De voorbeeld instelling is een leidraad en zul je zelf even moeten fine-tunen.
Maar ga absoluut niet te laag met je ISO zitten en ook niet te snel met je sluitertijd! Daar krijg je de bekende, gehate flitsfoto's van...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik hoop, dat je er wat mee kunt. En ga oefenen voor de tijd; zeer belangrijk!
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind dit nogal een gevaarlijk advies (handmatige instellingen, en zo'n lange sluitertijd). Als het langzaamaan steeds lichter wordt loop je steeds meer risico op bewegingsonscherpte en of overbelichting.Ik ken de situatie niet, maar een richtlijn qua instellingen kan ik wel geven.
- Camera op de M-stand.
- ISO 800 a 1600: meestal kom ik zelf uit op 1600 ISO.
- Diafragma F2.8 t/m hooguit f5.6. Meestal zit ik zo rond de f4 a f4.5
- Sluitertijd zo rond de 1/8ste a 1/15de.*
- Flitsers op ETTL
- Flitscompensatie op 0 of -1/3 a -2/3 stop (even uitproberen!).
* Voor de lange sluitertijd hoef je niet bang te zijn, want de beweging wordt toch wel bevroren door de flits. Mits er nog niet teveel daglicht is en het dus nog donker is.
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 65
- GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 20:11
Mijn reactie zal wel weer negatief overkomen, maar bruidsreportages vraagt veel technische kennis en ervaring.
Vooral het flitsen en met name het invulflitsen is iets dat je zonder meer goed moet beheersen.
Dus veel oefenen en onthouden wat je gedaan hebt en van je fouten leren. Anders dien je er simpelweg niet aan te beginnen, is mijn mening.
En zoals al eerder is opgemerkt, je hebt nog tijd om e.e.a. onder de knie te krijgen.
Vooral het flitsen en met name het invulflitsen is iets dat je zonder meer goed moet beheersen.
Dus veel oefenen en onthouden wat je gedaan hebt en van je fouten leren. Anders dien je er simpelweg niet aan te beginnen, is mijn mening.
En zoals al eerder is opgemerkt, je hebt nog tijd om e.e.a. onder de knie te krijgen.
- DigiLife
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 416
- GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
- WoonplaatsCOLON Deventer
- CONTACTCOLON
Ik zou gaan voor een lichtsterke lens i.c.m. een hogere iso waarde. Gebruik hiervoor b.v. vaak mijn 35mm 1.4
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
- DigiLife
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 416
- GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
- WoonplaatsCOLON Deventer
- CONTACTCOLON
Of anders de eerste ontmoeting binnen doen in b.v. een ruime slaap- of woonkamer ofzo. Zou er dan een zwart/wit serie van maken zodat het kunstlicht niet zo opvalt.
Zoiets.
Zoiets.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
Praktijk ervaring, hè...Ffred schreefCOLONIk vind dit nogal een gevaarlijk advies (handmatige instellingen, en zo'n lange sluitertijd). Als het langzaamaan steeds lichter wordt loop je steeds meer risico op bewegingsonscherpte en of overbelichting.Ik ken de situatie niet, maar een richtlijn qua instellingen kan ik wel geven.
- Camera op de M-stand.
- ISO 800 a 1600: meestal kom ik zelf uit op 1600 ISO.
- Diafragma F2.8 t/m hooguit f5.6. Meestal zit ik zo rond de f4 a f4.5
- Sluitertijd zo rond de 1/8ste a 1/15de.*
- Flitsers op ETTL
- Flitscompensatie op 0 of -1/3 a -2/3 stop (even uitproberen!).
* Voor de lange sluitertijd hoef je niet bang te zijn, want de beweging wordt toch wel bevroren door de flits. Mits er nog niet teveel daglicht is en het dus nog donker is.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
Ffred,
Hier een voorbeeld:
![Afbeelding](http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery/image.php?album_id=2574&image_id=34167)
Exif staat in de foto, maar ISO 800, f5.6, sluitertijd 1/15de is gebruikt; uit de hand.
En de M-stand is niks moeilijker dan de Av-stand, Tv-stand en P-stand...
Benny
Hier een voorbeeld:
Exif staat in de foto, maar ISO 800, f5.6, sluitertijd 1/15de is gebruikt; uit de hand.
En de M-stand is niks moeilijker dan de Av-stand, Tv-stand en P-stand...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Met nog twee maanden te gaan, heeft hij toch tijd zat om dat onder de knie te krijgen?
Voorwaarde is dat ie er echt blijft aan oefenen!
Voorwaarde is dat ie er echt blijft aan oefenen!
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
Ffred,
TS moet gewoon heel veel gaan oefenen, en weten wanneer het aantal procenten daglicht hoger is als de duisternis, dat de flits dan niet zo goed meer bevriest. Wanneer de flits écht als hoofdlicht (zie voorbeeld foto) gebruikt wordt, dan kun je er vanuit gaan dat de flits de beweging bevriest. Ga je hem daarintegen als invulflits gebruiken, dan moet je wél zorgen dat je sluitertijd acceptabel snel genoeg blijft om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Benny
Dat klopt, maar je mag ook verwachten dat de TS dat zelf wel weet, want hij is immers fotograaf die de lichtomstandigheden in de gaten moet blijven houden.Die handmatige instelling van jou past zich niet vanzelf aan als het lichter wordt.
TS moet gewoon heel veel gaan oefenen, en weten wanneer het aantal procenten daglicht hoger is als de duisternis, dat de flits dan niet zo goed meer bevriest. Wanneer de flits écht als hoofdlicht (zie voorbeeld foto) gebruikt wordt, dan kun je er vanuit gaan dat de flits de beweging bevriest. Ga je hem daarintegen als invulflits gebruiken, dan moet je wél zorgen dat je sluitertijd acceptabel snel genoeg blijft om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een tip, blijf altijd op de lichtmeter onderin je viewfinder letten. zolang die tussen -2 of 0 zit gaat het wel goed maar wanneer je hoger dan de 0 gaat even de sluitertijd aanpassen (of iso maar liever sluiten aangezien er bij meer licht grotere kans op beweging is.
Canon EOS 6d | 16-35mm F2.8 II | 24-105mm F4 L IS | 70-200mm F4 L IS| 430EXII