"vergoeding" voor een foto

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Gus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
WoonplaatsCOLON Leudal
CONTACTCOLON

Hallo,

Iemand heeft mij benaderd of ik een foto voor hem wilde maken. Deze foto wordt op een doek van 3,5m x 10m afgedrukt. Deze wordt vervolgens als achtergrond gebruikt in een museum met een WO2 Jeep ervoor.
Hiervoor heb ik een oude boerderij in segmenten gefotografeerd. In photoshop heb ik vervolgens de segmenten aan elkaar geplakt om één grote foto te krijgen en enkele kleine aanpassingen gemaakt zoals brievenbus weghalen, deurklink aanpassen en aan de linkerkant een achtergrond toevoegen (alles in opdracht).

Wat kan ik hiervoor als vergoeding vragen? Ze willen me graag iets geven maar ik heb geen idee wat normaal zoiets kost. Ik wil echt geen hoofdprijs maar aangezien ik er enkele kilometers voor heb moeten rijden (20) en toch wat photoshop tijd erin heb zitten zou een vergoeding fijn zijn.

Wat zouden jullie zelf een net bedrag vinden?
www.gustlock.nl
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

200 Euro.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Op z'n minst..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Misschien gek van mij hoor, maar je hebt het allemaal al gedaan en dan ga je nu een vergoeding vragen? Volgens mij spreek je dit van tevoren toch af? Of heb je een blanco cheque ;-)
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Het lijkt mij dat een foto op dergelijk formaat niet bij het eerste het beste museum komt te hangen.
De foto moet dan een behoorlijke kwaliteit hebben.
Ik kan me dus voorstellen dat dergelijke kwaliteit betaald moet worden...

Van te voren een prijs afspreken was natuurlijk het beste... Da's voor de volgende keer.
Ik kan er geen 'kaartje' aan hangen, maar zorg ervoor dat je kosten gedekt zijn

Er is immers tijd gestoken in het maken van het beeld, reiskosten,brandstof, afschrijving,stroomverbruik, uren beeldbewerking. Enz.

Succes
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Gus,

Inkoop/onkostenprijs + winstmarge.
200 Euro.
Veel te weinig: ben je waarschijnlijk al dik kwijt aan inkoop.

Gus, stuur me maar eens een pb met je inkoop/onkostenprijs, dan zal ik wel zeggen wat je daar marktconform voor kunt vragen als verkoopprijs. Uiteraard, blijf ik over je inkoopprijs discreet. Tel wel echt alle onkosten op!

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Je kunt het ook als een eer zien dat jou foto daar hangt (wel zorgen dat je naam ergens op
of om de foto terug komt) en hier door je richten op andere betalende klanten.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

jvdh,

En wat heb je daar (eer) aan...?

Heb je er enig idee van, wat zoiets kost, als je 3.50 x 10.00 laat drukken? Ik ga er vanuit, dat de TS de afdruk zelf moet verzorgen. Zo niet, dan zijn er heus nog wel andere onkosten.

Moet je zelf laten drukken, dan kom je al gauw aan een netto verkoopprijs van tegen de € 6000,00!!! ja je leest het goed. :)

Het is maar wat je duur vindt.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik ga er eerder vanuit dat TS de inkoop niet voor zijn rekening neemt, maar alleen de foto levert.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Marco,

Laten we voor 't gemak daar even vanuit gaan.

Dan maakt de TS uiteraard nog kosten. En ik vind, dat de TS die zeker in rekening mag brengen + een winstmarge. TS heeft immers ook een tijdje in Photoshop bezig geweest, om het één en ander voor elkaar te maken.

Algemeen,

Eer voor je werk is uiteraard mooi, maar de ervaring leert mij, dat zoals jvdh zegt, "Wel zorgen dat je naam ergens op of om de foto terug komt) en hier door je richten op andere betalende klanten", dat dat in praktijk vaak vies tegenvalt. Ik durf gerust te beweren, dat de meesten er niet op letten welke naam er van de fotograaf bij staat. Dus dan heb je nog geen reclame en potentie mogelijkheden...

Ik haal in ieder geval niet de meeste opdrachtgevers binnen doormiddel van naamsvermelding. De meesten komen hier binnen -via via, mond tot mond, zelf actief opzoek gaan enz. enz.

Naamsvermelding stel ik meestal wel verplicht: "Baat het niet, dan schaad het ook niet", onder dat motto. Mocht dan iemand toch naar de naam van de fotograaf kijken en interesse hebben, dan kan daar wat uit ontstaan, maar de meeste mensen letten totaal niet op de naam van de fotograaf.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Gus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
WoonplaatsCOLON Leudal
CONTACTCOLON

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties! Hier kan ik wat mee :)

Ik lever inderdaad alleen het beeldmateriaal aan. Het afdrukken is verder in handen van het museum. Er was vooraf geen prijs afgesproken omdat ik nog geen idee had hoeveel werk ik ermee zou hebben en hoeveel km's ik moest maken.
Nu heb ik de km's en uren bij elkaar geteld en daar een prijsje omheen gebouwd.

Mijn naam op de foto doe ik niet. Het museum weet mij evt wel te vinden en er komt nog van alles voor de foto te staan (Jeep en enkele poppen/straataankleding) dus erg opvallen zou het ook niet.

Als de foto hangt zal ik een totaalplaatje hier plaatsen :)
Nogmaals bedankt!
www.gustlock.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar