AF via liveview scherper dan via zoeker

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Bij alle objectieven die ik in gebruik heb zijn levert de AF via liveview een scherper resultaat dan AF via de zoeker. Het verschil is weliswaar subtiel, maar met de lichtgevoeliger objectieven toch goed zichtbaar.

Ik gebruik een Canon 60D met de volgende Canon objectieven: EF-S 15-85 IS USM, EF28 2.8 en EF50 1.8II. De camera heb ik in de garantieperiode al eens laten calibreren (de objectieven bleken toen correct), maar ik ben helaas niet echt tevreden. Met name het Canon objectief EF50 1.8II is bij gebruik van AF via de zoeker eigenlijk onbruikbaar en dat vind ik jammer. Maar bovenal het verschil tussen zoeker en liveview bevreemd mij. Ik vraag mij af of meer forumleden dit hebben geconstateerd en of dit verschil normaal is.
Bijgaand 100% crops van een deel rond het scherpstelpunt van een AF-opname via zowel de zoeker als liveview. Dit zijn beelden van de EF28 2.8, niet de scherpste lens, maar het verschil is ook hier zichtbaar. Afstand ca.15 mtr.

Hartelijk dank,
Willem Nijhof.

AF via zoeker:

32468

AF via liveview:

32469

dkreijkes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2012 07:25

Calibreren is hiervoor de oplossing.
groet,
Dik
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Dat is wel heel kort door de bocht, Dik... En daarbij heeft TS zijn spullen al eens laten calibreren :)

Ik zie inderdaad een subtiel verschil in scherpte, maar durf niet te zeggen of dat ook door de liveview of niet komt. Ik kan dat technisch namelijk niet echt verklaren waarom daar verschil tussen zou zitten! Immers het licht wat via het objectief binnenkomt wordt via de spiegl naar een AF-sensor gebogen, welke voor de scherpte zorgt. En dat heeft niks met de manier van kijken te maken.

Is deze foto uit de hand of met statief?
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Rocker schreefCOLON het objectief binnenkomt wordt via de spiegl naar een AF-sensor gebogen, welke voor de scherpte zorgt. En dat heeft niks met de manier van kijken te maken.
+1
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Wanneer ik met lieveview zoek, heb ik een rechthoekje op mijn scherm wat groen wordt wanneer het scherpstellen gedaan is. De zoeker heeft 9 punten die rood oplichten waar het beeld scherp is gesteld. Is het niet zo dat de liveview het beeld overall scherp stelt, terwijl de zoeker een bepaald punt pakt?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Middelste focuspunt gebruikt in spotmode?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Al zo snel reactie, hartelijk dank.
Dik; aan wederom calibreren had ik al gedacht, maar ik wilde eerste weten of dit normaal is of niet.
Rocker: de foto's zijn allen op statief gemaakt, met zonnekap, IS uit, geen (UV) filter, middelste scherpstelpunt vd zoeker.
Steven; dat liveview op het hele beeld scherpstelt lijkt mij sterk. Wat heeft dan dat groene kader voor zin. Bovendien zou liveview dan m.i. nooit scherper kunnen zijn. Dat groene kader is natuurlijk wel wat groter dan 1 scherpstelpunt in de zoeker.
Boels; middelste focuspunt in meervlaksmeting.

Met mijn EF-S 15-85 objectief was mij dit in 1e instantie niet opgevallen. Dit lens presteerde zoveel beter dan mijn voorgaande. Sinds ik echter de EF28 en EF50 erbij heb bemerkte ik dat foto's niet echt scherp zijn. Vreemd omdat vooral die EF50 de hemel in wordt geprezen op dat gebied. Als ik in liveview fotografeerde was ik wel (zeer) tevreden. Alle foto's in RAW genomen en in bij processing alle camera instellingen op 0 gezet.

Derhalve nu uitgebreid getest met al m'n lenzen en verschillende brandpuntsafstanden. Overal hetzelfde resultaat: liveview scherper.

Groeten,
Willem Nijhof.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

LiveView maakt gebruik van een kontrastmethode, via de zoeker zie je het resultaat van de fasedetectiemethode.

Afhankelijk van het testonderwerp kan er verschil in zitten.

Test eens met een siemensster (googlen op "siemens star") en zorg dat de optische as van de camera exact loodrecht staat op de afdruk van de siemensster (de sensor parallel aan de afdruk).

Het zou overigens best kunnen dat de camera bijgesteld moet worden; de optische weg is bij normale AF anders dan die bij LiveView.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Boels069,

Er blijkt een keur aan Siemens Stars te bestaan, maar ik heb inmiddels een fraaie klaar staan.
Ik vraag mij af of kontrast- of fasedetectie echt verschil uitmaakt; althans in deze situatie. De plek waarop ik scherpstel is n.l. in beide situaties, hoewel onscherp, wel het scherpst van het hele beeld. Maar misschien is dat wat simpel geredeneerd. Morgen ga ik volgens jouw voorstel testen.

Dank en groeten,
Willem Nijhof.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Bij liveview wordt er scherp gesteld met informatie van de sensor, bij normale AF via de zoeker via een spiegel met separate sensor. Dus is het in principe wel logisch dat AF bij liveview nauwkeuriger is.
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Hiertegen durf ik niets in te brengen, SanderL. Maar wel frustrerend dat je foto's via de zoeker moet nemen terwijl liveview eigenlijk een scherper resultaat levert. Velen zijn immers nogal op scherpte gefocused en de traagheid van liveview is lang niet altijd een belemmering. Brengt mij wederom op de vraag of andere (Canon-)gebruikers dit verschil tussen liveview en zoeker ook wel eens hebben geconstateerd.

Groeten,
Willem.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

AF moet ook scherpe foto's opleveren.
Is er wel op hetzelfde punt scherpgesteld en waar zit het scherpstelpunt?
Heb je hetzelfde verschil in scherpte wanneer een muur fotografeerd (met optische as loodrecht op muur)?

Hans.
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

HdB, ik ben met je eens dat via de zoeker ook scherpe foto's moeten kunnen worden opgeleverd.
Helaas zie ik dit verschil in alle gevallen waarin ik dezelfde foto maak met liveview en via de zoeker, da's dus vaak als ik twijfels heb. Foto's heb ik ook van een (stuk) muur, met balustraden, vensters en allerlei troep op de balkons van de flat tegenover mijn huis. Loodrecht genomen vanaf mijn balkon. Zelfde resultaat (lees: verschil). Met de EF28 en EF50 zijn de verschillen het grootst bij alle diafragma's, doch bij grotere diafragma's het heftigst.

Groeten,
Willem.
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Sorry HdB, ik vergat te vermelden dat op hetzelfde punt is scherpgesteld, n.l. op de bovenzijde van het vertikale metalen staandertje voor het wiel. Om precies te zijn: exact het middelpunt van elke foto.
Groeten,
Willem
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Liveview is spot-on, maar dat neemt niet weg dat eea via de normale manier ook zou moeten lukken. Je body / objectieven (laten) controleren / calibreren is een optie.

Weet je zeker dat het gaat om onscherpte door AF verschillen? Bij livieview is de spiegel namelijk opgeklapt, dat neemt ook een hoop trillingen / bewegings onscherpte weg.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Aangezien de lenzen zijn gecalibeerd, zou je er vanuit mogen gaan dat AF goed werkt.
De vraag is dan of de testen goed zijn uitgevoerd. Het volgende valt mij op.

Het vlakje waarop je met AF hebt scherpgesteld is erg klein. Je hoeft er maar iets naast te zetten en er wordt op een ander vlak scherp gesteld.
Stel voor controle de camera zo in dat het scherpstelpunt op de foto zichtbaar wordt.

Je zegt dat je scherpgesteld hebt op het midden van de foto zoals ze in dit topic staan.
Dit kan niet het middelste AF punt zijn. Je camera maakt geen vierkant foto's, maar rechthoekig in de verhouding 3:2.
Het beste voor dit soort testen is om een vast AF punt in te stellen.

Het beste is om een foto van een vlakke muur (met contrast, bijvoorbeeld een muur bestaande uit bakstenen) te maken zonder ramen en balustraden, zodat je zeker weet dat in alle gevallen de scherpstel afstand hetzelfde is.

Ander dingen die zou kunnen doen is de lens op een ander camera proberen, of een goede lens van een ander op jou camera.
Laat ook iemand ander met verstand van fotografie meekijken bij het maken van test foto's.

Het kan natuurlijk dat er iets mis is met de AF censor, misschien zit die een beetje schreef (het is maar een brainwave van mij).
Camera en lenzen (met foto bewijs) zal je dan voor reparatie moet wegbrengen.
ROFA Repair in Den Haag staat zeer goed bekend, doet ook reparatie onder garantie en heeft korte reparatie tijden.

Succes,
Hans.
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Hartelijk dank Hans d B voor je uitgebreide meedenken. Om gelijk met je eerste opmerking te beginnen: Ik twijfel dus of de calibratie effectief is geweest.

Of mijn tests goed zijn uitgevoerd, tja? T'is geen formele testopstelling, maar overeenkomstig dit resultaat ervaar ik bijna al mijn foto's die ik met de lichtgevoelige objectieven maak.
In de geplaatste beelden ligt het scherpstelpunt in het centrum. Dit zijn 100% crops rond het middelste scherpstelpunt, wat verklaart dat ze vierkant zijn. Het middelste scherpstelpunt is het enige, geselecteerde vaste scherpstelpunt dat ik voor deze foto's heb gebruikt. Hier onder een beeldje waarin dat scherpstelpunt wel zichtbaar is. In Liveview is dat vierkantje natuurlijk groter. Overigens kun je met een 60D wel vierkante foto's maken hoor; aspect ratio 1:1, maar dat terzijde, geldt alleen voor jpg. Je voorstel van een muur zonder toestanden zal ik nog opvolgen de komende dagen.

Rofa ken ik door mijn eerdere calibratie, sympathieke mensen. Als ik wat meer zekerheid heb overweeg ik voor een second opinion echter TechRepair in B.op Zoom.
K'zal nog eens kijken of ik iemand in met kennissenkring met een Canon kan vinden (zijn veel Nikon-lovers bij).

32479

Vandaag vrouw, kinderen en kanarie vrijwillig de deur uitgestuurd om te testen met de Siemens Star op aanraden van Boels069.
Naast eventueel eerder genoemde criteria hierbij nog de volgende extra's gehanteerd:
- spiegel opgeklapt bij opnamen via zoeker (dank SanderL),
- draadloze afstandsbediening (10 sec),
- voor elke opname objectief op oneindig ingesteld,
- uiteraard op statief, zonnekap, geen filters
- diafragma en sluitertijd manueel ingesteld.
Het resultaat van de tests met een 50-tal opnamen was wel wat verrassend. Zo bleek hieruit dat met de EF-S 15-85 liveview een ietwat scherper resultaat levert. Maar naarmate de brandpuntsafstand kleiner wordt is het verschil steeds minder goed zichtbaar. Met de EF28 2.8 was 3/4 van de opnamen met liveview aanzienlijk scherper. Met de EF50 1.8 waren de resultaten zeer wisselvallig. In de helft van de gevallen leek het liveview resultaat ietwat scherper.
Wel, dit staat wel enigszins in contrast met wat ik zo in de praktijk ondervind: Met de EF-S15-85 heb ik in de praktijk niet de meeste problemen, wel met de EF50, waarmee ik via de zoeker nooit tot zelden een scherpe opname krijg. En over de EF28 ben ik helemaal niet zooo ontevreden, die bevalt mij bij fotograferen via de zoeker beter dan de EF50. Alleen dat verschil met liveview, hè. Maar da's de praktijk. Wellicht speelt in de testopstelling de relatief korte afstand (1 a 1,5 mtr) tot het onderwerp een grote rol?

Helaas nog geen forum-lid die mij verteld dat hij/zij heeft geconstateerd dat AF via liveview en zoeker hetzelfde resultaat oplevert.

Dank allemaal voor het meedenken,
Willem Nijhof.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik sta (figuurlijk dan) te trappelen om het te gaan testen.
Maar tijdgebrek, ook al ben ik "in ruste", staat dat op het moment in de weg.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Nadat ik mijn objectieven gekalibreerd heb is er eigenlijk geen verschil.
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Aha, da's fijn om te horen, SanderL. 't Lijkt er dus op dat er inderdaad met mijn camera/objectieven iets niet goed is.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar