Accu of Batterij voor korte oplaad tijd flits ?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Hallo,

woensdag mag ik foto's maken op een trouwerij, nu heb ik dat nog nooit gedaan (en hoop het ook nooit meer te hoeven doen). Ik ga er vanuit dat ik veel gebruik ga maken van de flits en ook vaak kort achter elkaar. Wat laadt de flits sneller op, standaard oplaadbare accu's of een setje duracel batterijen? Het betreft een 430 EX.

Bedankt alvast voor het delen van de ervaring,


Arjan
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Ik ga ervan uit......
Heb je niet geoefend? Of de plek des onheils bekeken? Zou ik zeker doen.
En zo min mogelijk flitsen. Liever helemaal niet.

Paar setjes gewone batterijen zou ik meenemen, als je toch gaat flitsen.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

Ehm.

Je eerste zin, vindt ik nog al 1.
Je mag foto`s maken, maar je hoopt daarna nooit meer te doen.
Weet je nou zeker dat je het wel zal doen?

en op je vraag, inprincipe zijn de standaard batterijen wellicht beter ivm hogere voltage 1,5v tov 1,2 van de oplaadbare varrianten.
maar ik heb zelf erg goede ervaringen met Eneloop oplaadbare batterijen (fabrikant sanyo volgens mij).
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Petertje schreefCOLON Je mag foto`s maken, maar je hoopt daarna nooit meer te doen.
Wil ik wel uitleggen, het betreft de trouwerij van een vriendin van mijn vrouw. Om budgettaire reden kan er geen professionele fotograaf vanaf, aangezien ik beschik over een "professionele" camera (550+batterijgrip+"grote" flits) was de conclusie van de aanstaande bruid dat ik dat dan prima kon doen. Zelf heb ik dat idee niet omdat er in mijn ogen bij een trouwerij heel veel meer komt kijken dan af en toe een leuk plaatje maken, zeker als je bedenkt dat zo'n dag voorbij vliegt en de belangrijkste momenten niet over gedaan kunnen worden. Mijn motivatie dat ik het om bovengenoemde reden liever zie doen door een beroeps ipv mijzelf heb ik met het aanstaande paar besproken. Kennelijk zien ze mij als het minst slechte alternatief.

Dat "mag foto's maken" is natuurlijk een beleefde vorm van "jij maakt de foto's"
Laatst gewijzigd door 1 op nieuwsgroepen, in totaal 9 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Petertje schreefCOLONinprincipe zijn de standaard batterijen wellicht beter ivm hogere voltage 1,5v tov 1,2 van de oplaadbare varrianten.
Spanning is één, maar het gaat natuurlijk om het leveren van de grootste stroom (ampere).
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

nieuwsgroepen schreefCOLON
Petertje schreefCOLONinprincipe zijn de standaard batterijen wellicht beter ivm hogere voltage 1,5v tov 1,2 van de oplaadbare varrianten.
Spanning is één, maar het gaat natuurlijk om het leveren van de grootste stroom (ampere).
Beide gaat mijn oordeel naar uit :wink:
Nu dit gezegd te hebben, eigenlijk heb ik nog nooit naar wat voor een stroom de gemmiddelde niet oplaadbare batterij kan leveren.

Enne, die trouwerij zou ik op deze manier niet aan beginnen.
Vooral als ik het zo begrijpt je zelf er niet de volste vertrouwen in hebt.

Als ik 1 tip mag meegeven zorg voor een goede backup camera.
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Geelduikbootje schreefCOLONIk ga ervan uit......
Heb je niet geoefend? Of de plek des onheils bekeken? Zou ik zeker doen.
En zo min mogelijk flitsen. Liever helemaal niet.

Paar setjes gewone batterijen zou ik meenemen, als je toch gaat flitsen.
Inderdaad, ik heb niet geoefend, zowel de plek van de buitenfoto's en de ceremonie foto's heb ik nog nooit gezien. Het enige wat ik kan voorbereiden is het hebben van voldoende geheugen, volle accu's en een flits met de kortst mogelijke oplaadtijd. De afstand van waar ik woon en waar het gaat plaatsvinden is meer dan 250 km, dus even gaan kijken zit er om praktische redenen ook niet in. Soms word je gedwongen om even in het diepe te springen, het zij zo.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

globaal genomen kunnen gewone batterijen heel lang een stroom leveren, ze kunnen echter veel slechter een grote stroom leveren en zich daarvan herstellen.
Bij oplaadbare batterijen is het precies andersom, ze kunnen slecht lang een stroompje leveren, wel kunnen ze heel goed een grote stroom leveren en zich daarvan herstellen. Heel geschikt dus voor een flitser.
Er zijn batterijen die kunnen beide heel erg goed, o.a. de sanyo eneloop.
Als ik jou was zou ik een goede lader kopen met 2 setjes eneloop batterijen, ze zijn verkrijgbaar in 2000mAh en 2500mAh en zijn perfect voor je flitser.
Succes met de shoot.

Gr. Woody
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Voor die ene keer zou ik helemaal geen dure Eneloops en lader kopen. Gewoon een familiepak van 12 duracell aanschaffen, daar heb je die dag meer dan genoeg aan.
Wat betreft de argumentatie van de bruiloft, ik kan het wel begrijpen. Maak er het beste van en probeer zoveel mogelijk in overleg met het bruidspaar te doen, het is immers hun dag! En mocht er achteraf commentaar zijn van het bruidspaar over de foto's, dan was dat hun eigen keuze!
Succes in ieder geval.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Oja probeer waar dat kan direct flitsen te voorkomen (binnen) want niets is lelijker dan vette slagschaduw.
Buiten kun je prima flitsen (highspeed) maar kijk uit voor de (witte) jurk mocht de bruid die aan hebben.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Zo duur zijn eneloops niet en je gooit ze niet weg na die bruiloft.
Daarna gebruik je ze toch ook gewoon met je flitser, en bijkomend voordeel met je eneloops is dat je niet gauw naar lege batterijen grijpt, zeker als je weinig gebruik maakt van je flitser is dat ideaal
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Hoe meer stroom een batterij kan leveren hoe korter de oplaadtijd van de flitser.
De hoeveelheid stroom die een batterij/accu kan leveren wordt bepaald door interne weerstand. Hoe lager de interne weerstand hoe meer stroom de batterij kan leveren.
NiMH oplaadbare batterijen hebben een lagere interne weerstand dan Alkaline batterijen.
Bepaalde (chemische) systemen kunnen gemakkelijker energiestromen aan dan andere systemen. Naast de spanning (volt) is ook de interne weerstand (Ohm) van de batterij belangrijk. Je kunt de interne weerstand van de batterij vergelijken met een kraan waar water door stroomt. Als de interne weerstand laag is dan kan er veel water (stroom) door. Is hij hoog, dan kan er weinig water (stroom) door. Dit is te vergelijken met het verschil tussen een grote en een kleine kraan. Batterijsoorten met een lage interne weerstand zijn respectievelijk Nikkel-Cadmium, Nikkel-Hydride, alkaline, foto-litium en kwikoxyde. Een hogere interne weerstand hebben Lithium, zinklucht, zilveroxyde en zinkkool.
Bron: Batterijland.nl
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Arjan,

http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/godo ... 4/#tab-tb2" onclick="window.open(this.href);return false;

Moet volgens mij ook op de 430EX II kunnen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

nieuwsgroepen schreefCOLON
Geelduikbootje schreefCOLONIk ga ervan uit......
Heb je niet geoefend? Of de plek des onheils bekeken? Zou ik zeker doen.
En zo min mogelijk flitsen. Liever helemaal niet.

Paar setjes gewone batterijen zou ik meenemen, als je toch gaat flitsen.
Inderdaad, ik heb niet geoefend, zowel de plek van de buitenfoto's en de ceremonie foto's heb ik nog nooit gezien. Het enige wat ik kan voorbereiden is het hebben van voldoende geheugen, volle accu's en een flits met de kortst mogelijke oplaadtijd. De afstand van waar ik woon en waar het gaat plaatsvinden is meer dan 250 km, dus even gaan kijken zit er om praktische redenen ook niet in. Soms word je gedwongen om even in het diepe te springen, het zij zo.
Misschien kun je van de locatie foto's op internet vinden om een beetje een idee te krijgen?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Welke batterijen maakt niet zoveel uit.
Zorg dat je er voldoende hebt in ieder geval.
En wordt de oplaadtijd te lang, gewoon nieuwe erin. Dan maar een paar euro meer kwijt.

Zoals gezegd, probeer zo min mogelijk te flitsen als ruimte en licht het toelaten.
Desnoods maar wat hoger in de iso, ruis zal bij foto's in stadhuis niet zo'n probleem zijn aangezien die toch zelden of nooit groot gebruikt worden.
En wij doen daar vaak veel moeilijker over dan de kijkers.

Ga ook niet oneindig knippen zeker niet met flits. Check tussendoor je foto's als er tijd is, goed is goed.
En beste tip, geef het vooraf even aan dat je geen ervaring hebt maar er voor het bruidspaar het beste van wil maken.
Vragende mensen zijn te helpen en een ambtenaar zal daar vaak waar mogelijk wat rekening mee houden en je wat tijd gunnen.
En het bruidspaar kun je uiteraard vooraf vragen de belangrijke momenten rustig aan te doen.

Succes ermee.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Anoniem 4

Canon Benny schreefCOLONArjan,
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/godo ... 4/#tab-tb2" onclick="window.open(this.href);return false;
Moet volgens mij ook op de 430EX II kunnen.
Benny
Helaas, gaat hem niet worden en ook niet op de 430EX.
Gewoon een doos verse en/of opgeladen batterijen meenemen. Waar je aan gewend bent of wat je hebt.
Moet je nog aanschaffen en gebruik je regelmatig je flitser, dan zou ik gaan voor Eneloop/Sanyo XX 2500 mAh.
http://www.nkon.nl/sanyo-eneloop-aa-aaa ... eloop.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede, goedkope leverancier. Vandaag bestellen, morgen in huis.
Zorg wel voor een goede lader, bijv. deze combinatie, lader is makkelijk voor onderweg/op reis
http://www.nkon.nl/maha-powerex-sanyo-e ... -3uwx.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor het betere laadwerk is deze aan te raden
http://www.nkon.nl/maha-powerex-sanyo-e ... eloop.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien zijn er mede-EOS-ers die je willen helpen, maar dan moet je wel woonplaats/locatie vermelden.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Illuminatus,

Ik denk, dat we elkaar niet goed begrijpen... :) :wink:

Uiteraard, moeten er ook batterijen (Eneloop) in de flitser. Echter, als je een Godox accupack er op aansluit, dan is de herlaadtijd stukken sneller. De batterijen in de flitser dienen er dan alleen voor, om het menu van de flitser te kunnen bedienen, voor de rest worden de batterijen niet gebruikt.

Sinds ik met een Godox accupack flits, hoef ik mijn batterijen haast nooit meer bij te laden. En ik flits toch dagelijks...

Zo flits ik ook zelden full power, dat spaart ook al heel wat uit. En flitsen met hogere ISO-waarden scheelt ook; wanneer dit nodig is...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

Klopt helemaal Benny. Alleen hebben de 430EX en de 430EX II geen aansluiting voor een extern battery-pack.
De 430EZ en de 580EX (II) hebben wel zo'n aansluiting.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Illuminatus,

Kiek, dat dacht ik al: Ik had je verkeerd begrepen. :D

Dus die optie valt ook al af voor de TS. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

woody111 schreefCOLONglobaal genomen kunnen gewone batterijen heel lang een stroom leveren, ze kunnen echter veel slechter een grote stroom leveren en zich daarvan herstellen.
Bij oplaadbare batterijen is het precies andersom, ze kunnen slecht lang een stroompje leveren, wel kunnen ze heel goed een grote stroom leveren en zich daarvan herstellen. Heel geschikt dus voor een flitser.
Ik ga dus in eerste instantie mijn accu's maar gebruiken, ga niet bijkopen want heb al vijf en half setje klaar liggen, gisteren en vannacht opgeladen. De laatste 4 accu's leg ik vandaag wel aan de lader en stop ik samen met de 2 losse in de extra batterijhouder van de grip. Uiteraard haal ik vandaag wel een dubbelverpakking duracels als reserve.

Dank voor de reactie.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar