Hoe belichten met 2 lampen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
kransd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2012 19:44

In de hoop dat iemand mij iets kan helpen toch even een account aangemaakt.

Ik werk met 2 hedler lampen, ik krijg de schaduw maar niet weg achter het model. Hoe moet ik deze lampen opstellen qua positie en hoogte om geen schaduw achter het model te krijgen?

Alvast bedankt!

Daan
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Met 2 lampen? Dit is zo'n algemene vraag dat daar niet goed een antwoord op te geven is.
Ver weg van je achtergrond zijn is mijn eerste gedachte.
Richt 1 lamp op de achtergrond is een 2e.
Neem een zwarte achtergrond is een 3e
Maar wees specifieker. Hoe wil je het model belicht hebben? Hoeveel ruimte heb je? Wat is de kleur van je achtergrond. Mag deze ook totaal donker worden.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Zorg voor voldoende afstand tussen model en achtergrond. Gebruik 1 lamp voor het belichten van de achtergrond, en de 2e lamp voor het model i.c.m. evt reflectie scherm of een groot stuk wit tempex o.i.d.

Gr. Leo
kransd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2012 19:44

Bedankt voor de eerste antwoorden!

Ik wil kinderen of gezinnen fotograferen op een witte achtergrond. Ik heb een wit doek strak gespannen als achtergrond. Ik wil de kinderen zonder schaduw op de witte achtergrond.

Ik werk in een ruimte van 4m bij 6m.

Daan
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Vergeet tevens niet je belichtingsratios. Daarnaast ook nog van belang welk effect wil je bereiken.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

@55k: hedler lampen is continu licht en daarmee kun je op zo'n kleine oppervlakte niet heel veel met ratio's voor/achter.

Ik denk dat je lampen niet heel sterk zijn en dat is lastig met meer dan een model. Het mooiste is toch als je nog een lamp erbij neemt om de schaduwen weg te belichten. En anders toch zoals genoemd: een hoofdlicht voor (op ca. 45 graden t.o.v. je modellen), een reflectiescherm (maar lastig met meer modellen) en een lamp op de plek waar je schaduw achter je modellen krijgt. Dan wordt je achtergrond niet egaal wit, maar dat kun je in de nabewerking corrigeren.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Misschien dit topic even doorlezen. Voor dit probleem zou ik eenzelfde oplossing adviseren. :D
groetjes,
Rob
kransd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2012 19:44

De lampen zijn 1250 watt per stuk! Is het een oplossing om voor het model een lamp te zetten en aan de zijkant om de schaduw weg te werken? Of is een reflectiescherm daadwerkelijk nodig?

Daan
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Waarom de keuze voor deze 2 lampen voor studiowerk...?
Maar goed. Nog steeds weinig info over gebruikt materiaal...
Bijv. Gebuik je Softboxen of heb je kleppen om je licht waar gewenst af te blokken?.?

Je herhaalde vraag wordt overigens eigenlijk al heel keurig beantwoord door Ton....
Als basis de volende opstelling;

1e licht voor je model, hoek van ong 45 graden opzij en stuk boven model (gezin/groep wordt lastig)
Model meter of twee van de achtergrond. Stel je zet die als voorbeeld even rechts voor het model.
2e licht aan tegenovergestelde zijde dan hoofdlicht (links in dit voorbeeld) ongveer op 1 meter tussen model en achtergrond in. Bij voorkeur zo dicht mogelijk bij het model, zonder dat de lamp zelf in beeld komt uieraard. Ongeveer bosthoogte.

Zo heb je de meest egale belichting direct achter en rondom je model.
Maar verval zul je houden. Zeker als de 2e lamp meer naar de buienzijde en onder grotere hoek wordt geplaatst.
Voorkom dan ook dat strooilcht van de 2e lamp het model van achteren belicht, bijv. Door zijkant van 2e lamp af te schermen met stuk zwart karton
Om dat verval toch ietsje op te vangen met maar 2 lampen kun je dus tegenover de 2e lamp nog voor wat reflectie zorgen om wat licht van lamp 2 op te vangen en terug te kaatsen naar de achtergrond.
Dat kan mbv een reflectiescherm of bijv. Met witte tempex platen.

En dan steeds wat opschuiven en uitproberen wat jou zelf het beste bevalt....
Maar helemaal egaal en net zo helder als de direct belichte zijde wordt de achergrond zo uiteraard nooit, daarvoor zijn meer lichtbronnen nodig.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

OK, 1250 watt is best sterk, misschien wel te sterk zonder frost of ander spul om het licht te strooien.

Het mooie van daglichtlampen is wysiwyg.. perfect om te beoordelen en te controleren wat het licht doet. De basis voor de opstelling heb ik al gegeven en is door Frank nog eens uitgebreider toegelicht. Vraag een partner, vriend, vriendin om een uurtje op een stoel/kruk te gaan zitten... begin met de geschetste basisopstelling en ga dan schuiven met je lampen... kijk wat het licht doet in jouw specifieke situatie... corrigeer etc. etc.

Daarnaast hangt het er ook nog eens vanaf welke belichtingsstijl je voorkeur heeft en dat is erg persoonlijk. Kortom: uitproberen is het devies.
kransd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2012 19:44

Hier kom ik een heel stuk verder mee, bedankt!

Ik heb deze lampen gekocht om het studiofotografie onder de knie te krijgen. Ik heb getwijfeld tussen dit setje lampen of een nieuwe set Falconeyes van 159,95. Is die set volgens jullie beter dat de vaste lampen? Of is er een andere set beter van dezelfde prijscategorie dan mijn huidige lampen?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Even vooropgesteld dat ik geen prof ben...

Continue licht is niet de meest geschikte vorm voor studio/model fotografie.
Door de constante lichtopbrengst bepaalt het licht voor eenngroot deel je instellingen en daardoor mogelijkheden en met name onmogelijkheden.
Met een flitstset ben je zelf veel meer baas over het licht. En kun je vaak veel meer lichtvormers gebruiken om een bepaald gewenst resultaat te bereiken.

Een beginsetje van bijv. 150 watt is leuk om kennis te maken.
Echter, ga je het leuk vinden loop,je al snel tegen tekortkomingen aan en wil je meer/beter.
Meer dan een halfbody portret wordt toch al bijna ondoenlijk.
Zoals zo vaak, goedkoop is ook hier meestal duurkoop.
Omdat je, zoals gezegd, al heel snel tegen tekortkomingen aanloopt.
Zowel wat instellingen en mogelijkheden betreft, maar ook de beschikbaarheid van accesoires.

En bovendien, zoals al benoemd, ook dan zul je voor een egaal witte achtergrond 2 flitskoppen moeten gebruiken voor de achtergrond. Aan 2 stuks heb je dan niet voldoende.
Bovendien kun je de goedkopere flitskoppen te vaak onvoldoende aan kracht minder zetten.

Eigenlijk is er maar 1 goed advies als je echt serieus wilt beginnen met studio fotografie;
Zorg eerst voor een voldoende budget, volg dan eerst eens een goede workshop en bekijk dan eens wat je echt als basis nodig hebt en waarom. Zo weet je veel beter met welk materiaal je moet/wilt starten.

Zoals met met alles is er leuk, goed, beter en top materiaal. Elk met eigen prijskaartje.
Maar voor een beetje geschikte set met 3 lampen en wat lichtvormers moet je toch al snel aan een bedrag van 500 euro denken.
Andere optie is 1 goede flitskop met lichtvormer te kopen en daarmee te starten. (er worden veel modelfoto's met 1 lamp geknipt hoor)
En dan met je ervaringen waar gewenst nieuw materiaal aan te schaffen als er budget is.
Nadeel is dan dus dat je dan een goed belichte witte achtergrond even moet vergeten.

Hoop dat je hier ook iets wijzer van geworden bent... :wink:
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

+1
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Thx Rob...

Lol
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Begin met 1 lamp en zie wat dat doet.
Kijk naar de schaduwen en beweeg de lamp en zie wat de schaduwen doen, op eens gegeven moment Gaat dat vanzelf.

Denk om de hoeken zowel zijkant als bovenkant als je schaduwen weg wilt hebben van de achterkant. En natuurlijk de afstand tot de achtergrond zoals al eerder aangegeven.

Verder .....
Als je denkt dat je 2 lampen nodig hebt, probeer het met 1
Als je denkt dat je 3 lampen nodig hebt, probeer het met 1
Als je denkt dat je 4 ..............

Voeg pas lichtbronnen toe als je alles kunt doen met 1.
90% van mijn beste werk is gemaakt met 1 lichtbron.
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Frank,

Helemaal mee eens.

Ik zal het nog beter vertellen: Ik werk praktisch alleen maar met één lichtbron!

Veel mensen maken het zich veel te moeilijk. Ze willen gelijk alles uit de kast halen, terwijl het begrijpen van het licht de truc is. Begrijp je dat, dan weet je ook wanneer je lichtbronnen "moet" bij zetten.

Maar zoals ik eerder zei: De meeste commerciële portretten maak ik meestal met één enkele lichtbron.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

En als je dan 1 lichtbron gebruikt wat moet je dan aanschaffen om mee te beginnen? Ik ben me daar al een aantal weken op aan het oriënteren maar het blijft lastig. Hoeveel watt en welk soort licht. Een wat simpeler oplossing dus, dat is wat ik voor ogen heb. Ik wil gewoon een lamp (evt. met statief) aanschaffen die ik op een willekeurige plek kan inzetten als hulpmiddel.
Ik heb destijds het topic van Sjuulleke helemaal gevolgd maar daar is sprake van een echte studio-opstelling en dat wil ik (nog) niet.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Wat wil je ermee gaan doen Karin...?!
Want met een reportageflitser met wat accesoires kom je ook een heel eind en multifuncioneel inzetbaar.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik heb met een aantal mensen een "fotoclubje". Elke maand verzinnen we opdrachten.
Nu was het idee om eens een keer met ons allen in onze ontmoetingsruimte (een mooie aanbouw, serre) wat te gaan experimenteren met fotografie mbv kunstlicht (studiofotografie vind ik hiervoor zo'n groot woord). Gewoon voor 's avonds binnen, als invulling voor de donkere dagen zeg maar.
Dat kan dus gaan om portretfotografie, stillevens, iets met water of verf (bijv. druppelfotografie).
Het hoeft niet professioneel te zijn, maar gewoon leuk, want ook ik ben van mening dat je met weinig veel kunt bereiken.
Zelf heb ik ooit zo'n goedkoop softboxje van Xenos met 2 lampen gekocht. Daar fröbel ik zelf al wat mee.
Maar nu denk ik aan één oplossing waarmee we een groter deel van de ruimte kunnen belichten en zo wat opstellingen kunnen maken voor diverse onderwerpen. Dus echt een lamp op een statief o.i.d. We zijn met 6 personen.
Het is zo lastig zoeken naar een eenvoudige geschikte oplossing. (Vind ik tenminste). Wat ik al schreef, over het soort licht van bouwlampen zijn de meningen nogal verdeeld. Maar waar moet ik dan naar kijken zonder dat ik meteen een kapitaal kwijt ben.

Zelf heb ik een opzetflitser die ook los van de camera kan worden bediend maar dat hebben de andere deelnemers niet.
Het zou iets moeten zijn waar iedereen profijt van heeft. En als we het dan uiteindelijk allemaal erg leuk vinden kunnen we er meer geld in gaan investeren maar dat willen we op voorhand nog niet.
Ik hoop dat zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar