Beste lens voor newborn fotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
daphne89
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2012 10:32

Hallo,

ik ben op zoek naar een goede lens voor babyfotografie op een canon eos 600d.
Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

meestal worden bij New-born foto's graag weinig DOF gebruikt..
ik denk dat je moet gaan voor een 50 1.8 (deze is goedkoop en fijn om te kijken of je de mm bevallen) en evt. later overstappen naar een 1.4 als je dit nodig vind..
je kunt ook eventueel kijken voor een 85 1.8 maar is wel betreft budget van 50 1.4 en met crop heb je wel fijne afstand met 50mm (vind ik dan..)

gr. Michel


[edit]
misschien is het handigste ook om even je budget te vermelden.. ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
a.van.dijk
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2012 08:45

EF 85mm..op dit moment het meest gebruikte objectief bij mij. Zeker voor portretten! Ik gebruik 'm wel op mijn 5D..
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

85 mm op een fullframe, dat is dus op de cropcamera te veel tele.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik fotografeer baby's waar het wat minder goed mee af is gelopen (maar dat maakt voor het onderwerp baby niets uit) en gebruik daarvoor steevast de 24-70.
Gebruikers-avatar
laurenskoster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 22:16
WoonplaatsCOLON utrecht

Ton Canon schreefCOLON"Ik fotografeer baby's waar het wat minder goed mee af is gelopen..."
Eehm... wat?
Het gaat er niet om hoe duur 'ie is, maar om wat je ermee doet
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

@ laurens: daar is toch niet zoveel fantasie voor nodig?

ontopic: Ik zou ook beginnen met de 50mm f/1.8, niet te duur, goeie kwaliteit en voor op je 600D een mooi brandpunt.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

@laurens: http://www.makeamemory.nl

Natuurlijk is de 50mm 1.8 een betaalbare en prima lens. Alleen bij een vast brandpunt ben je natuurlijk wel beperkt of je voldoende ruimte hebt om met je voeten te zoomen.
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Toen onze dochter nog een baby was heb ik heel veel plezier beleefd aan de 35mm 1.4 Zeker een aanrader.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

De 50mm is een geschikt lensje voor het onderwerp, waar het niet dat je zoals Ton al zegt heel beperkt ben in je ruimte. Vaak ben je in woonkamers/babykamers aan het fotograferen kunnen grote herenhuizen zijn met voldoende ruimte maar kom je in een kleine flat/babykamer dan kan de 50mm in je tas blijven zitten en is het wellicht alleen mogelijk om close-up te schieten en geen full body of bv een baby in een mand.
Ik gebruik ook standaard zoals Ton de Canon 24-70 voor de newbornshoots. Yentl heeft wel de 50mm maar daarnaast ook haar kitlensje 18-55 die ze gebruikt in kleinere ruimtes.
Nu is de 24-70 vrij prijzig en zou je voor een meer betaalbare lens kunnen kijken met wat groothoek..mits je budget het wel toelaat om de 24-70 aan te schaffen dan is het wat mij betreft een aanrader! Ook is het een must om een lichtsterke lens te kopen, in ieder geval een 2.8
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Steevast áltijd de 50mm 1.4, óók in hele kleine ruimtes.... en laatst hád ik me toch een kleine ruimte! Voor voetjes, handjes en andere close-ups eigenlijk altijd de 100mm 2.8 (macro).
De laatste tijd neem ik de 24-70 niet eens meer mee :oops:
Lichtsterk is (n.m.i.) een must i.c.m. een camera die in de hoge(re) ISO ook goed presteert.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Ondertussen kan ik ook al wat vertellen wat foto's nemen van baby's inhoud. :D
Ik gebruik tegenwoordig (95% van de tijd) mijn nieuwe ef 70-200 f4 L voor deze portretjes of snapshots. Voor deze kleintjes is 70 mm op een crop nog best te doen en heb je niet zo heel veel ruimte nodig. Op f4 is deze echt heel scherp.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De tamron 17-50 F/2.8 (300€ nieuw) lijkt mij samen met een lichtsterke prime zoals aangegeven, een ideale combi.
Deze tamron is echt goed!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Misschien dat TS een budget aan kan geven ? 24-70 lijkt mij ook een heerlijk objectief voor dit soort fotografie maar is wel 2e hands tussen 800 en 1000 Euro. Zelf gebruik ik m'n Canon 50 mm 1.4 in dit soort situaties. Als je nog een beetje zoekende bent zou ik beginnen met een 50 mm 1.8 welke je voor onder de 100 Euro koopt en ook nog makkelijk doorverkoopt met weinig waardeverlies als toch wil doorgroeien naar een andere (duurdere) lens.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
laurenskoster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 22:16
WoonplaatsCOLON utrecht

MarcoEOS550D schreefCOLON@ laurens: daar is toch niet zoveel fantasie voor nodig?
Ik denk juist dat fantasie mij op het verkeerde been heeft gezet. Ik was mij er niet van bewust dat er fotografen zijn die zich op een dergelijke nichemarkt richten.
Het gaat er niet om hoe duur 'ie is, maar om wat je ermee doet
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

laurenskoster schreefCOLONIk was mij er niet van bewust dat er fotografen zijn die zich op een dergelijke nichemarkt richten.
Het woord nichemarkt is in dit verband nogal smakeloos gebruikt. Het is 100 % vrijwilligerswerk, soms bij nacht en ontij, en er valt geen stuiver mee te verdienen en dat zou ik ook niet eens willen.
jeannettebo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 23:15
CONTACTCOLON

Ton Canon schreefCOLON
laurenskoster schreefCOLONIk was mij er niet van bewust dat er fotografen zijn die zich op een dergelijke nichemarkt richten.
Het woord nichemarkt is in dit verband nogal smakeloos gebruikt. Het is 100 % vrijwilligerswerk, soms bij nacht en ontij, en er valt geen stuiver mee te verdienen en dat zou ik ook niet eens willen.
dat kan ik me voorstellen dat je dat voelt, het zijn denk ik foto's met een grote emotionele (ouders/familie), Diagnostische (behandelend artsen) en wetenschappelijke (toekomst/andere patientjes) waarde.
Toen ik nog in de rontgen werkte moesten wij er de rontgenfoto's van maken, dat is niet altijd even makkelijk, maar vaak wel noodzakelijk
een tas vol fotospul
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ton Canon schreefCOLON
laurenskoster schreefCOLONIk was mij er niet van bewust dat er fotografen zijn die zich op een dergelijke nichemarkt richten.
Het woord nichemarkt is in dit verband nogal smakeloos gebruikt. Het is 100 % vrijwilligerswerk, soms bij nacht en ontij, en er valt geen stuiver mee te verdienen en dat zou ik ook niet eens willen.
Hoewel ik me de reactie voor kan stellen, onderschrijf ik 'm niet. Ik neem aan dat het woord "nichemarkt" gewoon technisch gebruikt is, en daar is volgens mij niets mis mee. Kijk maar naar de omschrijving die bijvoorbeeld Wikipedia geeft: dat klopt toch?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Marco, die omschrijving klopt niet in de zin dat hier helemaal geen sprake is van een MARKT. Je richt je op een markt uit winstbejag (om te handelen etc.) en daarvan is hier geen sprake en het voelt zelfs l*llig als dat het motief zou zijn.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Maar, met alle respect voor jouw insteek, er is toch gewoon een markt voor? Er zijn ook fotografen die gewoon tegen betaling postmortale fotografie bedrijven. En daar lijkt me primair ook niets mis mee - al moet iedereen voor zichzelf uitmaken of hij dat soort foto's wil maken en er al dan niet betaling voor wenst te ontvangen. Dus ja, het is een niche, en ja, er is een markt voor. Dat maakt dat het woord nichemarkt niet verkeerd gekozen is.

Ik bekijk het ongetwijfeld wat rationeler dan jij het doet, maar zo zal de poster het ook bedoeld hebben neem ik aan.

Overigens wel een beetje offtopic bedenk ik me - sorry!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar