probleem focussen op wandelende / rennende hond

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hallo,

Ik was net met mijn honden (chihuahua's) aan het wandelen en wilde ze al wandelend / rennend op de foto zetten.
De foto's nam ik met mijn EF 100mm f/2.0 met opening f/2.0 en f/2.8
Ik gebruik een 5D classic

Doel was om alleen het gezicht (neus / ogen) er scherp op te krijgen.

Optie 1: servo heb ik laten varen omdat die steeds achter de feiten aan scherp stelde
optie 2: centrale focus punt en meteen helemaal de knop indrukken liep ik ook achter de feiten aan. Scherpstellen gebeurde dan dikwijls op de oren of hals.

Het lukte alleen nu en dan door voor het hondje te gaan focussen en dan hopen dat het kopje er scherp op staat.

Bij statische objecten / stilstaande hond is het geen probleem.

Ik weet dat mijn camera geen wonder is met focussen op (snel) bewegende voorwerpen, maar heeft iemand nog adviezen die mij kunnen helpen?
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Wat was je afstand tot het hondje? Kwam de hond op je af rennen of wilde je hem/haar vn opzij al langsrennend fotograferen?
Anoniem 3

F2 en 2.8 zijn natuurlijk niet echt de diafragma's waarmee je meters scherptediepte hebt....
Diafragma knijpen naar F11/16, camera op AI-servo, klikken maar en achteraf uitzoeken.

En.. rennende hondjes zijn niet alleen rennend, maar bewegen alles wat ze in huis hebben....
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

ze renden naar me toe.

En ik wil juist een dunne DOF hebben met alleen het kopje scherp.

De afstand zal max 3 a 3.5 meter zijn geweest (DOF van 10-15 cm)
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

AI Servo heeft een paar seconden tijd nodig om de beweging goed te kunnen inschatten.

Oefenen met een op je afkomend voertuig kan helpen (wel achter een fors betonblok gaan staan als het voertuig een truck is).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

De AF op de servo stand werkt bij naar je toe bewegende onderwerpen niet binnen n meter of 8 oid; dus misschien proberen om ze te schieten als ze wat meer dan die 8 m van je af zijn? Dan is ook je DOF iets groter.
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Marfique schreefCOLONDe AF op de servo stand werkt bij naar je toe bewegende onderwerpen niet binnen n meter of 8 oid; dus misschien proberen om ze te schieten als ze wat meer dan die 8 m van je af zijn? Dan is ook je DOF iets groter.
mm een chihuahua op 8 meter afstand met een 100mm lens wordt een heel klein chihuahuaatje op de foto ;)

Ik wist niet dat servo niet goed werkt binnen 8 meter op naar je toekomende onderwerpen :s

Een tip om met F/11 f/14 te fotograferen is niet realistisch als je de sluitersnelheid ook flink hoog wilt houden (en overdag niet op ISO 1600 wilt gaan werken)
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
Jonevertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2009 21:18

heel bekend verhaal...
ik had (heb?) hetzelfde probleem, hier ook gevraagd: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=95279" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb het hierna nog niet opnieuw geprobeerd, dus weet de oplossing niet... deze foto's zijn overigens met diafragma F4 genomen
Misschien dat je er iets aan hebt?

groet,
Johan
Gebruikers-avatar
mg75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 07:55

Ook heel bekend verhaal. ik heb het ook geprobeerd echter nog in de sneeuw met een rennende chihuahua :-) en met een 70-200 2.8 en dat was koud!!!
Er moet genoeg afstand zijn en je moet met z'n 2en zijn.
en jij moet liggen. je lens op ooghoogte van de hond. Initiële afstand van jou t.o.v. de hond 50meter. Scherpstellen, hond loslaten en weg klikken.
Zorg ervoor dat jij stabiel ligt en de camera ook! Maar met een f3.5 heb je over die afstand ook een aardige DOF. Ik zal morgen wat foto's van de hond in mijn album zetten.
30D|7D|1Dmkiv plus heldere jampot glazen
m-etops.nl
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik heb het eens doorgelezen.
resumé: Ik heb niet de beste camera (lees focus systeem) voor dit soort werk. Veel oefenen met focussen op de grond iets voor de hond (wat ik al probeerde).
en nog meer oefenen, en nog meer :)
Ik zou ook nog heel snel handmatig kunnen corrigeren (mijn lens heeft FTM, maar dat vergt nog meer oefenen denk ik).
Jonevertje schreefCOLONheel bekend verhaal...
ik had (heb?) hetzelfde probleem, hier ook gevraagd: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=95279" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb het hierna nog niet opnieuw geprobeerd, dus weet de oplossing niet... deze foto's zijn overigens met diafragma F4 genomen
Misschien dat je er iets aan hebt?

groet,
Johan
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je zou een siets anders kunnen proberen, je camera op een bepaald punt alvast scherpstellen, knop vasthouden en wachten tot het beestje daar aankomt, dan afdrukken (meerdere beelden per seconden proberen, al is dat niet bijster veel met een 5D), probeer het eens op deze manier, maak er een heleboel, zit er vast eentje tussen die bruikbaar is, dit is echt de enige manier met een 5D en een rennend hondje, de AF is nou eenmaal veel te traag hiervoor.
Fotograferen is kijken niet klikken.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Verkeerde camera, lens en instellingen voor het onderwerp......

De 5D is niet gemaakt voor autofocus op (snel) bewegende onderwerpen. En dan gebruik je ook nog een 100mm lens met een open diafragma waardoor de scherpte al erg kritiek is. Eigenlijk allemaal dingen waardoor het je niet gaat lukken een fatsoenlijk resultaat te krijgen. Meest eenvoudige optie is om in ieder geval een ander diafragma te gebruiken. Dan krijg je wel een ander resultaat maar is wellicht meer van de hond scherp waardoor je in ieder geval met iets enigzins bruikbaars eindigt.

Maar eigenlijk is ook een 100mm niet zo geschikt voor dit soort foto's, je hond is te dichtbij (en te klein :-)) waardoor het focussen nog lastiger wordt met je 5D.

Handmatig corrigeren zal je zonder veel geluk in een enkele opname ook niet gaan helpen. Beste optie met je huidige instellingen en materiaal is inderdaad scherpstellen op een vast punt en wachten tot de de hond daar is. Krijg je met een beetje geluk 1 redelijk scherpe opname.
Gebruikers-avatar
mg75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 07:55

@GdH qua focus onderwerpen ben ik niet geheel met je eens. Ja de 5D heeft een lagere framerate. Maar maakt hem helemaal niet ondergeschikt om snelle objecten te schiet. Ja je zal veel slechte hebben. Ik ken fotografen met een 5D die op luchtshows staan.

De afstand is de grootste factor hierin. Je hebt gelijk in de dof op 2.8 of hoger maakt de shot al heel stuk moeilijker.
De foto's die ik heb geschoten zijn met een 30d en een F2.8 lens maar op F3.2 op laagst.

Laat je zeker niet ontmoedigen. blijf proberen. OP een gegeven moment heb je er een juweeltje tussen zitten.

Ik heb wat foto's in mijn persoonlijk album van "Dopey" Chihuahua van mijn ouders gezet met de exif info. Allemaal geschoten met een 30d. Ook heel veel trial en error.
30D|7D|1Dmkiv plus heldere jampot glazen
m-etops.nl
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik ga het vanmiddag weer proberen met de tip van vast scherpstelpunt kiezen, veel klikken en dan met mijn 200mm f/2.8. Meer tele heb ik niet :)

Zou ik met een 7D wel zonder problemen een tegenmoet rennende hond zonder problemen met de servo modus scherp op de foto kunnen zetten?
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
mg75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 07:55

Ik heb de 7D verkozen boven de 5DII omdat de framerate hoger was maar een 1d veel te duur vond.
Met de crosstype focus punten veel meer raak geschoten. Maar ook veel foute shots. maar hogere juweeltjes gehalte.

2.8 blijft lastig. maar niet onmogelijk
30D|7D|1Dmkiv plus heldere jampot glazen
m-etops.nl
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

mg75 schreefCOLON@GdH qua focus onderwerpen ben ik niet geheel met je eens. Ja de 5D heeft een lagere framerate. Maar maakt hem helemaal niet ondergeschikt om snelle objecten te schiet. Ja je zal veel slechte hebben. Ik ken fotografen met een 5D die op staan
De autofocus en bewegende objecten heeft weinig met de framerate van de camera te maken... De 5D heeft onvoldoende focuspunten en een te langzame focus voor snel bewegende objecten. Waarom het voor een luchtshow wel kan werken is dat het object welliswaar snel beweegt maar de afstand tot de camera voor de focus niet zoveel wijzigt.

En met elke camera kan je uit vele opnames een goede toevalstreffer hebben. Alleen met een andere camera en lens (en nog even niet te vergeten iets als een statief) wordt het een enigzins zinvolle bezigheid als je niet afhankelijk wilt zijn van die ene toevalstreffer.
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

na ja door de hitte had de chihuahua geen zin te hollen.

Afbeelding

Onze mix chinese naakthond + iets russeligs wel even.

Op één vast punt gefocused en toen hij er bijna was klikken maar. Eentje was scherp.

Afbeelding
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar