Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Met de zoekfunctie kon ik helaas het antwoord op mijn vraag niet vinden dus heb ik maar een nieuw topic aangemaakt
Ik heb dus een foto waar op een gedeelte van de lucht 'uitgebeten' is. Ik vind de kleuren mooi maar ze lopen in het midden en rechter gedeelte niet lekker over in elkaar. Met nabewerken heb ik geprobeerd door met verschillende instellingen, levels en kleuren te spelen het te verminderen maar dit lukte niet. Links hebben de kleuren een mooi verloop.
Hoe kan ik de lucht repareren zodat de kleuren beter in elkaar overlopen?
Ik heb Photoshop CS5.
Echt uitgebeten is het inderdaad niet maar ik weet de juiste benaming niet. De eigenschappen lijken er in ieder geval veel op Vandaar dat ik het 'uitgebeten' noem.
Je ziet rechts verschillende 'lagen' kleuren. Het lijkt een beetje alsof er wolken in de lucht hangen maar deze was gewoon helder.
Kijk even in het histogram en je ziet heel duidelijk dat het rood kanaal behoorlijk clipped. Dat hoeft geen probleem te zijn. Ik zie het hier wel heel duidelijk en ik zie ook dat het verloop naar de rest van de lucht niet zo mooi is.
Er zijn verschillende grapjes die je kunt uithalen: Allereerst in de raw converter proberen zoveel mogelijk van de overbelichting er uit te halen. Daarna zou je een stuk lucht van elders over het uitgebeten stuk kunnen leggen en die erin blenden. Ook zou je lokaal het contrast wat kunnen verminderen zodat de overgang van uitgebeten naar goed wat zachter wordt. Dit is overigens meestal een lastige, vervelende en langdurig klus. probeer het niet ineens te doen maar beetje bij beetje.
Veel beter is: kijk tijdens het schieten ALTIJD naar het histogram en maak gebruik van gradientfilters of meerdere belichtingen om dit soort dingen te voorkomen.
Succes!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')