Dophei en Tormentil

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Bij het fotograferen van flora blijf ik het lastig vinden om een mooie maar ook spannende compositie te vinden.......respect dus voor Jo die dat toch telkens voor elkaar krijgt. :P
Vanmiddag trof ik tijdens een wandeling deze twee plantjes aan en heb toch weer een poging ondernomen...... :wink:

gr. Bart

1. Gewone dophei

31127

2. Gewone dophei

31128

3. Tormentil (bloemetje van ik schat 7mm)

31129

Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
eospeter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2012 19:23
WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant - BE

scherptediepte is toch te beperkt, zeker in opnames 2en3
Canon 7D en wat glas van Canon / Sigma / Tokina
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ja, Jo is ook de expert in bloemetjes :wink:

Foto 1: had idd iets meer scherptediepte mogen hebben
Foto 2: het standpunt is niet mooi gekozen, daardoor komt de achtergrond rommelig over en zelfde mbt scherptediepte
Foto 3: goede compositie, als er meer stampers scherp waren was het een mooie plaat geweest.

Wel apart soort bloempjes van foto 1 en 2.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Persoonlijk vind ik de bloem op foto 1 en 2 niet geschikt voor een groot diafragma.
Hierdoor krijg je het grootste gedeelte van de bloem onscherp, zodat ie wat onrustig op me overkomt.
Ik had ik eerder gekozen voor een kleiner diafragma, zodat meer van de bloem scherp is.
Bij de 3e heb je mooi scherpgesteld op de meeldraden.
Die vind ik ook meer geschikt hiervoor.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Ik denk precies te weten wat Bart heeft willen bereiken: Een overzichtsplaat met toch de balans tussen storende onscherpte(voorgrond) en een fraaie weglopende DOF.
Persoonlijk vind ik alleen foto 2 minder geslaagd. De fraaiste opname vind ik foto 1! :D
Deze zou ik zelf onder een ietwat ander camerastandpunt gefotografeerd hebben, zodat het fraai scherpgestelde bloemetje méér blikvanger wer tov de andere.
Bart's opzet in dezen vind ik echter geslaagd. Het is zijn kijk op de foto en zo wil ik deze ook waarderen en respecteren.
In foto 2 vind ik de gele bloem? in de linker bovenhoek de eerste aandacht opeisen, terwijl beneden veel meer te zien is.........
Bovendien zou ik deze ook liever een tikkie donkerder gezien willen hebben.
Foto 3 zou ik in landscape en closer gefotografeerd hebben. De invoerende lijn (dmv de stengel) is prima gezien maar dit betekent wel dat het moeilijker wordt om een meeldraad door ultieme scherpte icm groot diaframa van de rest te isoleren.
Voor mij foto 1(een prima plaat), foto 3(ook mooi) en dan foto 2(de mindere).

Bedankt voor je compliment naar mij toe Bart, maar dat is niet nodig hoor. Ik fotografeer vrijwel uitsluitend plantjes en als je mij zou vragen om een serie autoraces te fotograferen, zou ik er gegarandeerd niets van bakken. Wie verdient er nu eigenlijk een compliment..........................? :oops: :oops:

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties en Jo voor het compliment en jouw kijk op mijn vorm van fotografie.... :P

Het standpunt van bovenaf bij foto 2 is inderdaad wat ongelukkig gekozen en verkeerd uitgevallen, zie ik nu achteraf ook......blijft toch een specialiteit flora fotografie.
De tip wat betreft foto 3 zal ik de volgende keer aan denken.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar