Door al die prachtige bomen zie ik het bos niet meer...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Sorenos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2012 09:14

Hallo iedereen,

Ik weet dat dit een canon forum is, maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening over het volgende:

Sinds ongeveer 8 maanden ben ik bezig met het zoeken van een geschikte DSLR voor mij. Lange tijd viel mijn oog op de 600D omdat ik hem goed in de hand vind zitten, menu overzichtelijk vind, en de kleuren vaak goed vind. Echter heb ik laatst ook nog de sony (a37) in mijn handen gehad met een elektronische zoeker. De eerste keer dat ik die elektronische zoeker probeerde, vond ik het helemaal niks, de tweede keer vond ik het juist heel fijn.

De laatste keer (vorige week dinsdag) dat ik de camera's in mijn handen kon houden, vond ik elke camera goed vast pakken. Canon staat toch wat bovenaan, maar sony en nikon vond ik ook fijn. Voor een precieze beoordeling van de nikon zou ik hem toch vaker in de hand moeten houden.

Ondertussen begint deze vraag wat onoverzichtelijk te worden en zal ik per camera dat ik zou willen kopen de pluspunten en minpunten neer zetten. Mijn budget is btw niet meer dan rond de €800

Canon 600D.
+ Makkelijk uitklapbare scherm
+ Kleuren over het algemeen vind ik mooier dan de Nikon
+ Menu overzichtelijk

- Liveview autofocus is dramatisch, zelfs als er veel contrast is.
- Naar wat ik gehoord heb wil de canon af en toe nog te veel overbelichten
- Geen inside stabilisatie.

Sony 57A
+ Elektronische zoeker bevalt me goed, vooral de preview van wat je hebt geschoten. Kan je direct controleren of foto gelukt is, zonder de camera van de oog te halen. Dat je hierdoor een kleine seconde geen live-beeld hebt, vind ik geen probleem.
+ Live view is heel accuraat, ook al is zal ik vooral de zoeker gebruiken.
+ Inside stabilisatie (heb behoorlijk trillerige handen), en autofocus in de camera zelf.
+ Autofocus is erg snel en precies
+ Geeft huidkleuren mooi weer naar mijn mening
+ Hoge fps
+ Minolta lensen kunnen er op, en hebben dan ook af en stabilisatie

- Verlies van licht?
- Snel ruis, dus minder geschikt voor bij optredens etc.
- Optische zoeker is toch mooier dan een digitale zoeker.
- Sony lensen (vooral kit lens) komt niet echt over alsof ze tegen een stootje kunnen (erg plastic) (kan een vooroordeel zijn)

Nikon D5100 (nog niet veel ervaring mee, dus kan er toch nog niet veel over zeggen)

+ Realistische kleuren
+ snelle autofocus in live view

- Kleuren kunnen af en toe zwak overkomen.
- autofocus in film ga ik sowieso niet gebruiken, vind ik vreselijk.
- Menu vind ik niet echt geweldig

Pentax K-30, nog weinig over gelezen, maar is veelbelovend met de nieuwe soort AF?

Dit is een soort lijstje hoe ik over deze camera's denk. Al ben ik waarschijnlijk nog wel wat dingetjes vergeten. Maar ik zou graag jullie mening horen over wat jullie denken.

Ik wil de camera vooral all-round gaan gebruiken, maar ga vooral richting reizen en portretten neigen. Ook straatfotografie spreekt mij heel erg aan, en daarom lijkt de sony toch wat voor mij vanwege de elektronische zoeker waardoor je direct het resultaat ziet zonder direct de camera naar beneden te moeten halen om het resultaat te bekijken.

Graag zou ik jullie visie over "mijn probleem" willen horen. Welke camera raden jullie aan, of raden jullie toch meer een systeem-camera aan? (Wil het liefste wel een zoeker, heb namelijk al een compact camera gehad, en vond dat turen op een scherm niet fijn). En hoe denken jullie over die minolta lenzen?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, mocht dat niet zo zijn hoor ik dat graag!.

Alvast heel erg bedankt!
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Goed dat je de tijd neemt om dingen te overwegen.
Huiswerk doen word zeker gewaardeerd.
Ik heb ervaring met een A100 van Sony en daarna een switch gemaakt voor Canon.
Waarom? Omdat ik een bredere keuze wilde hebben in glas.

De Minolta lenzen zijn natuurlijk heel goed, maar er waren geen objevtieven met USM.( SSM bij Sony )
En voor het soort fotografie wat ik doe ( bv Jachtvliegtuigen en ook Airliners ) kwam ik AF-snelheid te kort, of ik was gewoon veel te langzaam.
De prijzen voor Minolta glas liggen wel lager als die van Canon ook al kan de G-klasse van Minolta zich aardig meten in prijs.
De Sony objectieven en met name de Zeiss varianten liggen ook op 'L' niveau

Ik denk dat je in geen geval een verkeerde keuze kan maken; alle toestellen die je noemt zijn goed.
Persoonlijk vind ik juist een 'normale' zoeker het beste werken, dus dat zou voor mij een pré zijn.
Wat betreft de 'in-body' stabilisatie van Sony weet ik niet hoe effectief die is met bv 400mm? Misschien zijn daar wel wat testen van of kan je het proberen in de winkel

Ik weet wel dat de IS van Canon een goed merkbaar effect heeft op je zoekerbeeld, zeker bij langer lenzenspul.
Dat gestabiliseerde beeld geeft een mooi rustig plaatje.
Wat betreft de Nikon... Geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat die camera helemaal vergelijkbaar is met een Canon, Sony of wat dan ook.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wat wil je weten over Minolta lenzen? Die zijn net zo goed als Canon en Nikon lenzen uit dezelfde periode. Ikzelf gebruik naast Canon een Sony A900 met een range aan hoge kwaliteit Minolta G-lenzen (vergelijkbaar met de L-lenzen van Canon) en ik ben er heel erg tevreden over. De goede lenzen zijn net als bij Canon echter niet goedkoop en niet altijd eenvoudig te vinden.

De electronische zoeker is denk ik niet voor iedereen, maar ik denk dat ik er wel aan zou kunnen wennen! Helaas is die in de A57 geen OLED zoals in de A65/A77....

Zowel de Sony als de Nikon hebben de Sony 16mp sensor, zo'n beetje de beste sensor op de markt. Sterker, velen hadden graag een A77 met die sensor gehad. Maar ik denk dat de sensor in de 600D ook heel erg goed zal zijn.

Als je straatfotografie wilt gaan doe, zou ik echter neigen naar een kleinere systeem camera. Ik gebruik een Sony NEX 5 met een Sigma 19/2.8 daarvoor en het werkt als een tierelier. Een Olympus/Panasonic zal ook goed zijn, maar de micro 4/3s is weer net wat kleiner dan APS-C en dat is vervelend bij legacy lenzen.
Voor portretten is denk ik een Dslr weer beter... Blijft een probleem.

Wat betreft autofocus: Sony is heel ver gekomen sinds de A100, de nieuwe cameras zijn gewoon vergelijkbaar met Canon. En Sony heeft inmiddels een uitgebreider lenzenprogramma met daarin de spotters droom van de 70-400G en ik hoor weinig mensen klagen over de IS, alhoewel die wel net even minder is effectief als een in-lens IS.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik denk dat degenen voor mij het allemaal al heel goed hebben verwoord. Het enige dat ik er nog aan toe wil voegen is dat je vooraf
goed moet overwegen of je in geval van aanvullingen van je objectieven altijd zult kiezen voor nieuw.
Zou je nu al weten dat een goede kwaliteit gebruikt objectief voor jou ook geen probleem is, dan zul je objectieven geschikt voor een
Sony body lastiger op de 2e hands markt kunnen vinden want er worden nu eenmaal veel minder Sony camera's dan Canon/Nikon verkocht.
Kies je voor nieuw dan zal het probleem er naar mijn idee niet zijn. Canon en Nikon hebben een veel grotere range maar volgens dekt
het aanbod objectieven tbv Sony de lading tegenwoordig ook heel goed.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,
Jij neemt als startpunt de camera.
Ik zou als startpunt de objectieven nemen. Immers, daar zitten de verschillen in.
Geen enkel programma is compleet. Zo heeft alleen Canon een 70-200 mm 4.0. Nikon heeft bijvoorbeeld een 18-300 mm maar geen 300 mm 4.0 met beeldstabilisatie.

Bedenk wel, lenzen bepalen sterk het beeld en gaan lang mee.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Als uitgangspunt de lenzen nemen is denk ik "the way to go" een body vervang je om de zoveel jaar.

Maak anders ook een shortlist van wat jij erg belangrijk vind. Die hoge fps van de Sony heb ik die nodig, of wil ik juist die preview van de Sony in de zoeker...

LV op manueel werkt bij mijn 500D wel heel goed (handig voor macro) op AF ook hier niet geweldig.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Het zijn inderdaad de objectieven die erg belangrijk zijn. Als ik momenteel een herstart zou moeten maken, zou ik twijfelen tussen Sony en Canon. Canon heeft momenteel fantastisch spul in de vorm van enkele tele's en goede TS-E's. Sony zou ik kiezen vanwege de goede body's en Zeiss-objectieven met AF. En natuurlijk die prachtige 135mm STF...smullen!

Als je echter kiest voor een instap-body (zoals jij nu doet), heeft het denk ik niet zo heel veel zin om te gaan kijken naar objectieven. De objectieven die er 'toe doen' vallen dan waarschijnlijk buiten je budget. Dan is het misschien verstandiger om te kijken met welke combi's je momenteel het beste uit je geld haalt. Maar misschien zit ik er ook wel naast en ben je van plan om ook nog flink te gaan investeren in objectieven. Wat is je budget ongeveer?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Sorenos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2012 09:14

Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden!

Ik heb me allemaal nog in verdiept en uiteindelijk heb ik toch de sony laten vallen omdat ik de hoge fps niet echt nodig heb en iso-prestaties maar twijfelachtig vind. Naar aanleiding van de tip: Wat voor soort objectieven zou je er bij willen, is mijn keuze op de Nikon gevallen. En wel de D90 of D5100. Al gaat mijn voorkeur uit naar de D90 vanwege de 2 dials, grotere body, "doorleermogelijkheid" en de AF in de body zelf. Aan de eerste objectief denk ik aan 18-105mm vanwege het behoorlijke bereik. En dan later rond de winter als ik weer wat centjes heb de 35mm of de 50mm te kopen. Zit ook nog te twijfelen over de combinatie van 18-55mm en de 55-200mm vanwege het extra bereik.

Mijn budget is het liefste niet over de 750€ omdat ik ook nog een tas, geheugenkaart, extra batterij misschien en een statief wil kopen.
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

Sorenos schreefCOLONAllemaal heel erg bedankt voor de antwoorden!

Ik heb me allemaal nog in verdiept en uiteindelijk heb ik toch de sony laten vallen omdat ik de hoge fps niet echt nodig heb en iso-prestaties maar twijfelachtig vind. Naar aanleiding van de tip: Wat voor soort objectieven zou je er bij willen, is mijn keuze op de Nikon gevallen. En wel de D90 of D5100. Al gaat mijn voorkeur uit naar de D90 vanwege de 2 dials, grotere body, "doorleermogelijkheid" en de AF in de body zelf. Aan de eerste objectief denk ik aan 18-105mm vanwege het behoorlijke bereik. En dan later rond de winter als ik weer wat centjes heb de 35mm of de 50mm te kopen. Zit ook nog te twijfelen over de combinatie van 18-55mm en de 55-200mm vanwege het extra bereik.

Mijn budget is het liefste niet over de 750€ omdat ik ook nog een tas, geheugenkaart, extra batterij misschien en een statief wil kopen.
Waarom een behoorlijk verouderde body als de D90 kiezen? Ja, qua handling erg fijn, ben ik met je eens, maar een 4 jaar oude sensor zal bij hogere ISO waardes beduidend minder dan een nieuwere. AF en verdere functies zijn dan wel geavanceerder. Als je vooral met redelijk licht gaat schieten is het allemaal een wat minder groot punt, trouwens.
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Dat was ook het eerste dat ik dacht. Hier heb ik gelezen dat men verwacht dat in augustus of misschien beter, het najaar, een opvolger voor de D90 wordt aangekondigd. http://thepixelchase.com/nikon-d90-succ ... iled-soon/

Dat lijkt me niet geheel ongeloofwaardig aangezien deze body inderdaad al 4 jaar op de markt is.
Misschien wel iets om mee te nemen in de overwegingen.

Heb je ook gekeken naar de Nikon D7000.
En nu stop ik over Nikon, want ik ben Canon fan :)
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Mijn broer heeft de D90, fijne camera maar ook hij loopt af en toe tegen de lage ISO waarde aan..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Sorenos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2012 09:14

karin115 schreefCOLONDat was ook het eerste dat ik dacht. Hier heb ik gelezen dat men verwacht dat in augustus of misschien beter, het najaar, een opvolger voor de D90 wordt aangekondigd. http://thepixelchase.com/nikon-d90-succ ... iled-soon/

Dat lijkt me niet geheel ongeloofwaardig aangezien deze body inderdaad al 4 jaar op de markt is.
Misschien wel iets om mee te nemen in de overwegingen.

Heb je ook gekeken naar de Nikon D7000.
En nu stop ik over Nikon, want ik ben Canon fan :)
Haha, en dat zou inderdaad wel logisch zijn. Echter zal de prijs waarschijnlijk ook weer een stuk hoger zijn gok ik.

En daar heb ik ook naar gekeken, maar dat zou voor een beginner toch direct iets te hoog gegrepen zijn. Ook zeker de prijzen. En 2ehandse body doe ik liever niet. 2ehandse lenzen vind ik geen probleem.
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

Sorenos schreefCOLON
karin115 schreefCOLONDat was ook het eerste dat ik dacht. Hier heb ik gelezen dat men verwacht dat in augustus of misschien beter, het najaar, een opvolger voor de D90 wordt aangekondigd. http://thepixelchase.com/nikon-d90-succ ... iled-soon/

Dat lijkt me niet geheel ongeloofwaardig aangezien deze body inderdaad al 4 jaar op de markt is.
Misschien wel iets om mee te nemen in de overwegingen.

Heb je ook gekeken naar de Nikon D7000.
En nu stop ik over Nikon, want ik ben Canon fan :)
Haha, en dat zou inderdaad wel logisch zijn. Echter zal de prijs waarschijnlijk ook weer een stuk hoger zijn gok ik.

En daar heb ik ook naar gekeken, maar dat zou voor een beginner toch direct iets te hoog gegrepen zijn. Ook zeker de prijzen. En 2ehandse body doe ik liever niet. 2ehandse lenzen vind ik geen probleem.
Een tweedehands body hoeft geen obstakel te zijn, mits je er garantie bij krijgt. Heb onlangs een 40D met 1 jaar garantie gekocht. Datzelfde ook met lenzen. Succes met je keuze.
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik ben een low-ISO shooter en ik wordt gek van al dat geneuzel over high-ISO performance.... Anyway, Canon heeft zonder twijfel het beste programma aan lenzen - period.

Anyway, waarom ik terug kwam was een video review van de Pentax K30, indrukwekkend:
https://www.thecamerastore.com/blog/201 ... field-test.
Pentax heeft mooie lenzen, maar niet zo'n heel groot programma.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar