Canon 5d mk 3 voor sport?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wie heeft de 5d mk 3 in bezit en heeft hier ook sport mee geschoten. Ik ben benieuwd naar ervaringen vooral op het gebied van scherpte en tracking van het onderwerp.
Het gebruik van slechts 6 beelden per seconde ipv 10 bij de 1d. En hoe ver ga je met bruikbare beelden op hoge iso waarden.
Is de buffer voldoende of valt dat tegen bij raw?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb (helaas) geen persoonlijk ervaring.
Maar halverwege de pagina van de volgende link staan toch wel indrukwekkende resultaten AI-Servo:
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier een hele lading JPG's en CR2's:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/c ... kiiiA7.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb even een ISO 102400 CR2 uit de 2de link hierboven door DxO gesleurd:

31077

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Oldsmobile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2004 10:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

Ik heb de camera inmiddels een aantal maanden en ongeveer 2000 foto's ermee geschoten , in het begin veel mislukt omdat ik heel veel met instellingen heb gespeeld
Ik heb hem als upgrade van een 30D gekocht ( heb ik ook nog steeds )
En tot op heden geen moment spijt
Snelle focus en vooral de goede prestaties op hoog iso
Twee weken geleden in Washington air / space museum geweest en geen flitser bij me
Alle foto's geschoten in RAW en thuis nabewerkt in photoshop , 30% ruis onderdrukking en een redelijke / goede foto
Dit kon ik met de 30D wel vergeten
voor sport kan je ook je eigen instellingen maken en deze opslaan in de camera , zo kan je voor diverse toepassingen je eigen instellingen oproepen
life is like a Camera. Just focus what's important and capture the good times , develop from the negatives.
And if things don't work out. Just take another shot
Gebruikers-avatar
MvdVaart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 19:18
CONTACTCOLON

Ik ben ook zeer benieuwd hoe deze camera presteert bij sport en dan met name bij slechte lichtomstandigheden. Je hebt bij voetbal wel eens dat je bij avondwedstrijden bij bepaalde amateurvoetbalverenigingen te maken krijgt met zeer slechte verlichting. Soms wel zo slecht dat je ISO 6400 a 12800 moet gebruiken om nog op een acceptabele sluitertijd uit te komen.

Op de onderstaande site wordt lovend over de 5d mark 3 gesproken.
http://www.canonrumors.com/forum/index. ... board=66.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier onder staan wat sport / actie foto’s => http://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=7504.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier nog een filmpje waar de Canon 5d mark 3 wordt vergeleken met een Nikon D800 . (bij slechte lichtomstandigheden)
http://www.youtube.com/watch?v=4W9EeDCaVFM" onclick="window.open(this.href);return false;
benv

Ga er maar van uit dat ie heel goed presteerd. Mag ook wel voor dat geld.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

nou, de 5D mk II was ook duur bij de introductie (daarna ook hoor :D)
Maar om te zeggen dat je daar sport mee kunt fotograferen..... Een sportfoto maken gaat wel, maar een voetbalwedstrijdje professioneel fotograferen is iets anders. En dat is wat Jan zich afvraagt, dus om iets te veronderstellen aan de hand van de aanschafprijs is wat kort door de bocht. Dan moet het met een digitale Hasselblad zeker ook lukken? Heb je dat wel eens geprobeerd bij het kunstlicht van de Nederlandse velden? Gaat niks worden
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

benv schreefCOLONMag ook wel voor dat geld.
Omdat hij veel geld kost hoeft hij toch nog niet goed te presteren bij sport?

Dat ^^ bedoelde ik dus :)
Grtz, Gerard.
benv

Als je de specificaties leest dan mag je wel aannnemen dat ie goed presteerd. Deze mkIiI is 1000 euro duurder dan de mkII bij introductie. Vroeger in het analoge tijdperk zonder AF werden prima sportfoto's gemaakt maar dat terzijde. Met 6 fps en een verbeterde AF moet het toch wel lukken. Met de eerste 5D kon ik bv ook vogels in de vlucht maken en met de mkII ook, je hebt alleen maar kans op wat meer missers maar alles wat je nodig hebt is 1 goeie foto toch?
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

benv schreefCOLONAls je de specificaties leest dan mag je wel aannnemen dat ie goed presteerd. Deze mkIiI is 1000 euro duurder dan de mkII bij introductie. Vroeger in het analoge tijdperk zonder AF werden prima sportfoto's gemaakt maar dat terzijde. Met 6 fps en een verbeterde AF moet het toch wel lukken. Met de eerste 5D kon ik bv ook vogels in de vlucht maken en met de mkII ook, je hebt alleen maar kans op wat meer missers maar alles wat je nodig hebt is 1 goeie foto toch?
Allereerst werkten ze vroeger ook met motordrives onder de camera's om de snelheid op te voeren en ja ook zonder autofocus kan het ook. We leven echter nu in een tijd waarbij snelheid en kwaliteit erg belangrijk is en men vroeger niet beter kon!
Aan 1 gelukte foto heb ik niets, zoals Jeroen al aangeeft hoef ik daar niet mee terug te komen na een wedstrijd. Laat staan 3 foto's in een heel weekend. Er moet productie gedraaid worden om opdrachtgevers tevreden te houden waarbij series van een hoger aantal wel gewenst zijn zodat op deze manier stock (vrijstaanders) en een goed beeldverslag terug te zien over het verloop van de wedstrijd.
Ik heb er een 5d mk II bijgehad, prima maar niet voor de actie's op het veld met flink tele, daarbuiten als de AF minder belangrijk is gaat dat prima.

Maar aangezien de tarieven in medialand eerder naar beneden gaan dan naar boven is een camera die de helft goedkoper is dan de 1dx een serieuze overweging. Daarnaast werk ik nu met meerdere 1d's die helaas qua beeldkwaliteit te veel achter gaan lopen met name op hoger iso bereik.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
benv

Dan zou je inderdaad een snelheidsmonster moeten hebben. 1DmkIV niets voor je? Heb begrepen dat zo'n beetje elke serieuze sportfotograaf daarmee werkt. Wel iets duurder dan de 5DmkIII maar ja erg robuust, snel, goeie beeldkwaliteit en weersbestendig.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,

Ik heb de 5D MK3 uitgebreid getest met auto's die met 80 km/uur naar mij toe reden. Van de pakweg 18 beelden per serie waren er dan 16 of 17 scherp. Ook het volgen ging heel heel aardig. Als objectief gebruikte ik een 70-200 2.8 II.

Hoe groot moet buffer voor jouw toepassingen zijn?
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De buffer moet zo groot mogelijk zijn maar minimaal gelijk waardig aan de 1d mk 3.
Juist de grote bestanden baren me een beetje zorgen wat betreft buffer.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De Mark 4 heb ik overwogen maar de 5d 3 lijkt op behoorlijk wat vlakken beter op papier.
Ik zou graag weer een jaar of 4 met een nieuwe camera doen en wil zo op to date mogelijk instappen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Kan je concreet aangeven hoe groot de buffer moet zijn?
Het kost mij een paar seconde om voor je uit te proberen of de 5d MK3 voor jou OK is op dit punt.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
MvdVaart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 19:18
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLON De buffer moet zo groot mogelijk zijn maar minimaal gelijk waardig aan de 1d mk 3.
Juist de grote bestanden baren me een beetje zorgen wat betreft buffer.
Je kunt misschien ook het bestand aanpassen. Misschien niet ideaal, maar er zit weinig verschil in RAW en mRAW tussen de Canon 5d Mark III en EOS-1D Mark III.

Hoe het met de buffer zit tussen deze twee camera’s geen idee.

RAW-afbeelding:
Canon 5d Mark III:
RAW 5760 x 3840
mRAW 3840 x 2560
Canon EOS-1D Mark IV:
RAW 4896x3264
EOS-1D Mark III:
RAW 3888 x 2592
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

De 1DX gaat het werkpaard van Canon worden, zeker voor sport en andere snelle fotografie. Dat zie je nu al aan de beperkingen van de 5DIII. Stel je RAW schiet en op zowel CF als SD de bestanden opslaat dan is de buffer aanzienlijk kleiner dan wanneer je alleen op CF schiet. Dat is bij de 1DX niet zo.

Canon doet het allemaal wel slim. HSS i.c.m. remote triggering werkt b.v. bij de nieuwe 600EX RT flitsers alleen op de 5DIII of 1DX.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Misschien is eerst huren ook een optie.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar