Diafragma zit vast

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Manders
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2011 11:33

Hoi,

Na wat testen ben ik er achter gekomen dat van mijn groothoek het diafragma vast zit.
Het gaat om de Sigma 12-24mm 4,5-5,6 DG HSM.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dit zelf los te krijgen op een of andere manier?

Mvg, Jeroen
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

Wat bedoel je met vast? Staat hij helemaal open of dicht of er tussenin?
En wat heb je al geprobeerd? Contactpunten schoongemaakt bijvoorbeeld?
Een goede techneut is nou eenmaal eigenwijs
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Er zijn lenzen die daar bekend/berucht om zijn. De diafragmabladen gaan aan elkaar kleven door te weinig gebruik dan wel onjuist gebruik smeermiddelen.

Gewoon uit elkaar halen dus als je zeker weet dat het niet een communicatie probleem is.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Manders
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2011 11:33

Het diafragma staat helemaal open geloof ik.
Ik krijg met f4.5 dezelfde foto als met f22 met dezelfde sluitertijd.

Ik heb de lens 2e hands gekocht en twijfel er aan of het al was of niet. Heb er erg gave fotos van en erg slechte. Dus verdenk het diafragma er van.

Hoe kan ik de contactpunten schoonmaken/controleren?
De AF werkt wel gewoon namelijk.

Jeroen
Anoniem 4

Wat gebeurt er als je de scherptedieptecontroleknop (3x woordwaarde) indrukt.
Dat is dat kleine knopje onder de objectiefvergrendelingsknop.
Als het goed is, moet je bij hogere diafragma's (kleinere opening) het zoekerbeeld donkerder zien worden.
Ook in de live-view-stand kun je dat op je schermpje zien. Druk dat knopje eens een paar keer achter elkaar in.
Zie je geen verandering bij de verschillende diafragma's dan is er of een elektronische fout (communicatie tussen objectief en body) of een mechanische.
In het laatste geval blijven de lamellen hangen en zul je met het objectief naar een repair-center moeten gaan.
Bij een elektronische fout kun je proberen de contactpuntjes schoon te maken met een klein gummetje (pas op dat er niets in de body komt) of met een microvezeldoekje met isopropylalcohol (verkrijgbaar bij de apotheek).
Manders
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2011 11:33

Als ik dat knopje indruk en kijk door de zoeker gebeurt er niets. Als ik via de live view stand kijk dan word het beeld lichter.
Maar inderdaad als ik mijn 24-70 er op doe zie ik in de live view stand word het donkerder bij de zelfde sluitertijd/diafragma.

Ik zal de contacten van de lens eens schoonmaken met een gummetje.

Zou een mechanische fout zelf op te lossen zijn? Door de lens open te draaien en te kijken wat er aan de hand is?

Alvast Bedankt!

Jeroen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar