Pannen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Hallo,

Ik ben vandaag met mijn vrouw naar het nabijgelegen recreatieterrein, voor fotos van haar op de fiets...actie/sportfotografie.

Over "pannen" gesproken, wat is daarvoor op een zonnige dag als vandaag, nu een goede instelling? Mijn mislukte fotos zaten op f13, ISO 100, 1/125e...met invulflits (strobist way...opzetflitser los van camera).

Dus voor fotos waarbij de sportieve medemens het onderwerp van de fotos is en de achtergrond vaag/wazig moet zijn, zodat de snelheid in het beeld te zien is.

Gr.

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik zet bij pannen de camera altijd op stand TV, sluitertijd op ca. 800 na gelang ik fotografeer qua snelheid van het onderwerp. De rest laat ik bepalen door de camera.

Plaats eens een foto om te zien wat er precies mislukt.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

De fotos zijn reeds beland in een zekere ronde blikken emmer zeg maar..

Hoewel ik de achtergrond precies zo had als ik 'm wilde hebben, maar m'n vrouw stond er onscherp op. Ik veronderstel bewegingsonscherpte. Binnenkort nieuwe pogingen! Maar tips zijn welkom uiteraard!

Hoe verhoud zich de snelheid van het te fotograferen onderwerp tot de sluitertijd? Dus waarbij de achtergrond wazig is op een manier waardoor de snelheid van het te fotograferen onderwerp goed zichtbaar wordt?

Gr.

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

goed pannen bereik je vooral door veel oefenen, een stabiele houding en de juiste snelheid/afstand mbt je object. Als je ver weg staat kun je met veel langere sluitertijden werken dan wanneer je erg dicht op je onderwerp staat. Uiteraard je camera op AI-Servo en in burst zetten. Ik kom net terug van de TT in Assen en heb daar sluitertijden variërend van 1/60 tot 1/125 en dan sta ik wel op een meter of 30 afstand.
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Jef-W schreefCOLONIk zet bij pannen de camera altijd op stand TV, sluitertijd op ca. 800 na gelang ik fotografeer qua snelheid van het onderwerp. De rest laat ik bepalen door de camera.

Plaats eens een foto om te zien wat er precies mislukt.

pannen met 1/800 ? bedoel je geen 1/80 ?
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Het moet idd 1/80 zijn. :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

marcel73 schreefCOLONgoed pannen bereik je vooral door veel oefenen, een stabiele houding en de juiste snelheid/afstand mbt je object. Als je ver weg staat kun je met veel langere sluitertijden werken dan wanneer je erg dicht op je onderwerp staat. Uiteraard je camera op AI-Servo en in burst zetten. Ik kom net terug van de TT in Assen en heb daar sluitertijden variërend van 1/60 tot 1/125 en dan sta ik wel op een meter of 30 afstand.
Nav deze opmerking, vooral voor wat betreft de afstand...ik stond denk ik op het moment van afdrukken, max. 3 mtr van m'n onderwerp vandaan. Vanavond weer even geprobeerd, maar nog geen succes. Zaterdag nieuwe pogingen, maar dan idd met meer afstand. Dank!!

Andere tips zijn natuurlijk ook nog welkom!
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

http://digital-photography-school.com/m ... g-subjects" onclick="window.open(this.href);return false; deze ook even goed gelezen btw: http://digital-photography-school.com/m ... g-subjects" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Oefenen op auo's in een straat is ook een mogelijkheid.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Pannen heb ik ook moeten doen voor mijn cursusavondschool en het is niet iets dat je op 1-2-3 doet.
Mijn laatste min of meer gelukte foto was gemaakt op statief toen.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Mijn 1e keer pannen was vorig jaar bij de EuregioRally in Hengelo. Eerst even ingelezen hoe en wat, daarna oefenen.

Camera goed vasthouden, armen tegen het lichaam voor stabiliteit en met het pannen ligt het draaipunt bij de heupen, dus niet met je armen meebewegen. Sluitertijd eerst nog wat hoger instellen en als het goed gaat dan steeds je sluitertijd verlagen. Dit werkte bij mij super. Statief vind ik persoonlijk bij pannen onhandig, schiet liever uit de hand.

Op mijn site staan wat foto's van die rally. Alles geschoten met de hierboven genoemde techniek.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar