Powershot G1X

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
RBteR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2009 19:34
WoonplaatsCOLON Roden

Hallo,

Zijn er forumleden in het bezit van de Canon Powershot G1X?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, zowel positief als negatief.

groeten RBteR
alles komt altijd goed, DDWW
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

niet voor het een of ander, maar ik heb sinds kort een Nikon J1 gekocht, kost incl pancake lens net zoveel als een GX en ik zou voor geen goud over willen steken, toestelletje is vele male sneller en handiger dan een Gx (even in beschouwing gelaten dat het toestel een compact moet zijn, geen vervanger van een reflex), d ebeeldkwaliteit is geweldig, ruisverhouding voor een ""compact"" ook nog eindelijk eens een keer goed boven de 800, zelfs tot 1600 bruikbaar, daarna begint het zichtbaar te worden op een vervelende manier, maar nog steeds acceptabel (ook weer als compact beschouwd).

Voordeel van dit Nikon toestelletje tov de Gx is toch de verwisselbare lenzen, de geweldige videofunctie, snelheid AF.

Wellicht ook eens even meenemen, kan het je van harte aanbevelen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@ Close Shooter, Ik begrijp dat je helemaal in de wolken bent met je Nikon maar heb je de G1X ook gebruikt in de praktijk?
De sensor is namelijk groter dan die van de Nikon J en V.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

nee klopt, maar wil alleen maar even de aandacht vestigen op een ander ""compact"" toestel, met name als je iets erbij wil, heb nl de G7 en die bevalt me totaal niet (is niet te vergelijken, maar ..)
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
RBteR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2009 19:34
WoonplaatsCOLON Roden

Ik zoek juist niet iets met verwisselbare lenzen.
Jammer dat er niemand op dit forum in bezit is van de G1X.
Zijn er wel mensen die eraan hebben gedacht om hem te kopen? om welke reden hebben jullie het niet gedaan?
alles komt altijd goed, DDWW
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Om eerlijk te zijn heb ik zeker interesse in de G1X als vervanger van de G7 die toch wat mankementen begint te vertonen. Echter houd de prijs mij tegen.
Dergelijke camera moet toch een stukje goedkoper kunnen laten we zeggen rond de 500 euro. Maar dan zal de G12 of zijn vervanger niet meer verkopen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

heb even een uitgbreide test zitten lezen over de Gx1, maar het is absoluut niet mijn camera voor erbij, beeldkwaliteit schijnt geweldig te zijn, vergelijkbaar met SLR niveau, erg goede ruisprestatie''s, maar erg langzame AF en verdere prestatie''s, daar gaat voor mij het nut van een compactcamera voorbij. Tevens heb ik mijn vraagtekens als je erg goede ruisprestatie''s hebt en de AF functioneerd niet goed bij schemer je de goede ruiseigenschappen ook niet ten volste kunt benutten.

Lijkt me wel een erg goed reisgenoot als je landschappen, stedentrips ed wil fotograferen en toch licht wil reizen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Let ook op de "Shutter Response (Lag Time)" :wink:
Image-Resource meet dat soort dingen:
http://www.imaging-resource.com/camera-reviews" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Zo goed is de G1X niet, qua beeldkwaliteit :wink: Tenminste, als we DXOmark moeten geloven. Ik heb verder geen ervaring met het toestel. Ik heb als compact een Fuji X100 waar ik erg tevreden over ben. Idd. geen zoom, wel een heerlijke lichtsterke prime, is toch ook veel mooier :mrgreen:

Zonder gekheid, de G1X zal een prima camera zijn, maar zoals Closeshooter al aangeeft, er zijn prachtige alternatieven. Het hoeft toch geen Canon te zijn?
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

klopt Canon is niet heilig zeker als alternatieven beter zouden zijn. Maar echte praktijk ervaringen heb ik hier nog niet gelezen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
RBteR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2009 19:34
WoonplaatsCOLON Roden

Nee canon is voor mij ook zeker geen must, maar mijn 40D bevalt goed! Vandaar dat ik eerst bij Canon kijk. Ik zoek rustig verder, geen haast!
alles komt altijd goed, DDWW
Gebruikers-avatar
RBteR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2009 19:34
WoonplaatsCOLON Roden

blijkbaar is niemand in het bezit van een G1X..... dat zegt misschien wel genoeg ;-)
alles komt altijd goed, DDWW
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Het ligt ook niet zo voor de hand om een GX1 aan te schaffen als je een DSLR hebt.....
Zoek je iets handzaams voor erbij dan is een S100 toch een veel betere keus.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik denk dat de G1X te duur is voor wat hij bied, zelf heb ik net als Sander de X100 die toch het dichts in de buurt komt van de G1X. Beide hebben een vaste lens en beide zijn APS-C sensors. De X100 is ook net zo duur als de G1X, maar daar bied de Fuji toch meer dan de Canon. De directe bediening en de retro look maken een hoop goed, evenals de uitmuntende beeldkwaliteit.

Wat echter niet vergeten mag worden is dat de G1X een voorbode is van de aanstaande CSC van Canon die de zelfde sensor krijgt als de G1X. De geruchten zijn dat Canon die in juli gaat presenteren.

@GdH: dat hangt volledig af van wat je van plan bent met de extra camera. Hoe je het ook went of keert, de sensor van de S100 is inimini en de lens is van een lagere kwaliteit. Het is een goede camera hoor, maar in theorie draait de G1X rondjes om de S100.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Arnoud1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2012 17:26

Sinds een paar dagen heb ik de g1x in bezit. Ik heb hem voor 690 gekocht bij digitalstreet maar ze zijn ook uit Engeland te importeren voor nog eens 100 minder. (heb je wel een andere lader nodig ivm stekkerformaat). De Nikon d90 is de laatste vakantie bijna de koffer niet uit geweest ivm gewicht/omvang dus het werd tijd voor een camera met vergelijkbare/betere kwaliteit die veel minder ruimte/gewicht heeft.

Ik heb nog niet veel geschoten met de camera maar na een paar testjes kan ik er dit over zeggen.

Wat jezelf al terecht opmerkte is dat de g1x een groot formaat sensor heeft. Dit is een groot voordeel! waar de d90 het bij iso 640 nog net vol kan houden gaat de g1x met gemak tot 1600 maar ook 3200 vind ik nog acceptabel. Ik ben erg onder de indruk van de beeldkwaliteit en de prestaties op hoge iso.

Maar inderdaad is deze camera trager en is de zoeker die erop zit weinig zinvol. Ik heb hem in ieder geval nog niet gebruikt. Het aantal plaatjes met een volle acculading is ook niet al te best. Een extra accu is een absolute must terwijl ik met m'n d90 wel een lang weekend weg durf zonder reserve.

Qua bediening ten opzichte van de d90 was het even wennen. Deze is wat omslachtiger dan bij een dslr. Echter na een paar uur prutsen ben ik al volledig gewend. Ik heb iemand een g1x op eBay aan zien bieden omdat hij niet aan de bediening kon wennen.

Is deze camera geschikt voor jou? Dat hangt er vanaf wat je ermee gaat doen. Iedere camera is tenslotte een compromis! Voor sport, bewegelijke kinderen, huisdieren en andere soorten fotografie waar snelheid van belang is is deze camera zeker niet de beste keus. Maar gebruik je hem net als ik voor vakanties / stedentrips en wil je een handzaam model camera met een degelijke lens, grote sensor en goede beeldkwaliteit dan vind ik de g1x een goede keus!

Hou er bij eventuele aanschaf rekening mee dat de accessoires zoals adapter ring zodat je uv/polar kunt plaatsen, veel goedkoper zijn op eBay dan bij bv konijn. Daar vragen ze enkele tientjes voor een simpel ringetje terwijl die op eBay incl verzenden voor 10$ op je deurmat ligt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar