Tag op foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Bij 9 op de 10 websites van fotografen staat op elke foto een tag/naam van de fotograaf zelf.
Niks mis mee wat mij betreft, het is immers het internet en vrij kopieerbaar (of het wat helpt is vraag 2, maar goed).

Op mijn eigen bruiloft zou ik echter absoluut geen tag op welke foto dan ook willen hebben. Ruimte voor credits voor de fotograaf is wat mij betreft op de achterzijde (b.v. 'Foto345 - Jan de Fotograaf.jpg) , maar niet voorop. De credits krijgt de fotograaf wel in de vorm van een betaling en misschien een fooi, als het beter is dan verwacht.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere fotografen hier tegenaan kijken. Plaatsen jullie ook standaard jullie tag op geleverde foto's? Of ben ik de enige die dit irritant vindt? :wink:

[Doe het dus zelf niet, ongeacht de opdracht]
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Ik doe het niet!
zeker niet bij mensen die er voor betalen want dan heb je geen enkel recht meer op die foto`s.
de mond op mond reclame werkt volgens mij het beste.
ik geef een extra kaartje mee, en stikkertje op het cd hoesje of achterop de vergroting, en de mond op mond reclame doet de rest.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Is dit nu een serieuze vraag/opmerking?

Denk je nou echt dat een prof. fotograaf zijn watermerk op al zijn foto's zet die hij aflevert bij een bruidspaar?

Denk nog eens...
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

ik ben het wel met haamhof eens , ik zou het niet op mijn eigen trouwfoto's willen , en als ik bruiloften zou fotograferen dan zou ik mijn naam er ook niet opzetten! mond op mond werkt beter in dit geval denk ik!
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik vroeg me ook af of het een serieuze vraag is, maar dat denk ik wel. Ben dan alleen wel benieuwd wat de aanleiding is voor de vraag, want ik heb nog nooit een (pro) fotograaf gezien die bij opdrachtfoto's z'n naam op de foto zet. Zelf doe ik het in elk geval nooit.. ook niet bij niet-opdrachtfoto's trouwens.

Overigens kan mond op mond reclame erg fijn zijn, afhankelijk van met wie je reclame maakt en voor DE trouwfoto is het ook wel heel toepasselijk, maar ik neem aan dat jullie mond-tot-mond reclame bedoelen? :wink:
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik denk dat de TS foto's ziet op websites van bruidsfotografen en daar een copyright op de foto's??
Bij mijn foto's op mijn website staan ook copyrights in de kaders van mijn foto's bij de bruidsfoto's maar ook bij alle andere foto's, dit houd echter niet in dat deze copyright ook op de bestanden zit die verkocht zijn aan de klant...
Mijn klanten krijgen de trouwfoto's aangeleverd zonder kader en zonder copyright, en zover ik weet leverd elke bruidsfotograaf ze zo af..lijkt mij ook niet meer dan logisch.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik stuur altijd mijn foto's in klein formaat op met een watermerk. Deze zijn dan bedoeld voor op facebook/eigen sites/etc.
Het grote formaat zit geen watermerk op, dat wil je tenslotte niet hebben bij een afdruk.

En ik maak zelf liever het kleine formaat (900px), zodat ik nog de controle heb over de scherpte. Anders gaan ze zelf met crappy software resizen en met de kwaliteit van de plaatjes aan de haal
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Dit is een serieuze vraag. Ik heb het namelijk al een paar keer gezien en vroeg me af of dit gebruikelijk was. ;-)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Heb je dan afdrukken gezien van een bruiloft met copyright erop, of heb je het hier over foto's op websites en/of reclame matriaal?

Zoals ik al eerder zei..op websites en/of reclame matriaal is het niet vreemd, echter houd dit niet in dat het bruidspaar de afdrukken of het fotoboek ook geleverd krijgt met een copyright..dit laatste is zeker niet het geval.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Rocker schreefCOLONIk stuur altijd mijn foto's in klein formaat op met een watermerk. Deze zijn dan bedoeld voor op facebook/eigen sites/etc.
Het grote formaat zit geen watermerk op, dat wil je tenslotte niet hebben bij een afdruk.

En ik maak zelf liever het kleine formaat (900px), zodat ik nog de controle heb over de scherpte. Anders gaan ze zelf met crappy software resizen en met de kwaliteit van de plaatjes aan de haal
+1
Ik plaats ook op de kleintjes een logo, op de grote, afdrukbare niet.
Gebruikers-avatar
K9 Design
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2011 23:03
WoonplaatsCOLON Bolsward
CONTACTCOLON

Toen ik mijn trouwalbum kreeg stond de naam van fotograaf groot op de
voorkant van het album en meerdere malen met website en al in het album.
Uiteraard niet mee akkoord gegaan.
Kwaliteit van foto's en album waren trouwens ook bagger.
De foto's die de gasten gemaakt hadden waren bekant beter in ieder geval leuker.
Een heel leuk setje fotografeer ik mee.
http://www.forum.k9-design.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
flight
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2012 17:13
WoonplaatsCOLON ZAANDIJK

Mijn advies zou zijn: vantevoren goede afspraken maken met de fotograaf over wat de wensen en eisen zijn. Je betaalt er per slot van rekening voor. Wat je als eigenaar er verder mee doet is geen zaak van de fotograaf meer.
CANON EOS 7D;CANON EOS 5D Mark II |Canon EF 24-70mm f/2.8L |Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | Extender 2x III | Nikon Coolpix P4 VR
en een 
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Judith schreefCOLONHeb je dan afdrukken gezien van een bruiloft met copyright erop, of heb je het hier over foto's op websites en/of reclame matriaal?
Was in een album. Geen loeigroot logo oid, maar wel op elke foto rechtsonder de naam van de fotograaf. In klein lettertype, op zich wel redelijk beschaafd, maar vond het toch eigenlijk niet kunnen.

Er is veel concurrentie momenteel op het gebied van bruiloftsfotografie. Kan er ook mee te maken hebben dat veel mensen een camera hebben tegenwoordig. ;-)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hoe serieus neem je jezelf als je op je eindproducten zoals trouwalbums je naam als fotograaf gaat zetten??
Ik kan me niet voorstellen dat een zichzelfrespecterend fotograaf dit doet. Je foto's moeten zichzelf verkopen. Zo'n watermerk wordt in dat soort producten echt wel als storend ervaren en ik denk dat er juist minder werk uit voort kan komen dan wanneer het er niet op staat
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Dit is gewoon een van de dingen die je van te voren moet bespreken, net als met alle opdrachten alles draait op het managen van verwachtingen.

Je weer verder ook de omstandigheden niet, ik kan me goed voorstellen dat het bruidspaar dit ook hebben gezien in het voorbeeld album en daar zelf niet over zijn gevallen.
Het is in het geval van een bruidsalbum nog maar net de vraag of je dat wil zien op de foto's van de dag van je leven maar ik heb mensen wel op gekkere dingen zien besparen :P

Normaliter zetten de meeste fotografen enkel een watermerk op webpublicaties of samples en niet op de high res foto's aangezien de klant daarvoor zal betalen.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar