Kiezen tussen twee "kwaden"?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

Judith schreefCOLONToch zou ik voor paardensport ook zeker de IS versie kiezen als je ook in binnenbakken gaat fotograferen of in situaties waarbij je minder licht hebt.
Met de IS win je toch weer in je stops en dus met het licht.
Voor buiten tijdens concours of ergens anders met veel licht heb je de IS niet nodig.
Marfique schreefCOLONOok binnen moet je zo je instellingen kiezen dat je een snelle sluitertijd hebt; ga je te laag zitten in je sluitertijd, dan krijg je alleen maar bewogen beelden van de bewegende paarden; de IS gaat je daarbij niet helpen, want daar heb je volgens mij alleen profijt van bij langere sluitertijden ...
Juist, zo heb ik het wel altijd begrepen dus daarom altijd gedacht dat IS geen must was. Zijn er mensen die vinden dat IS wel degelijk zin heeft bij het fotograferen van paarden en andere dieren? Of mensen die het wel aanraden als je nog nooit echt met telezoom hebt gewerkt?
Closeshooter schreefCOLONIk zou als ikd e TS er was toch even nadenken over de 70-300L, door wat hoger in je ISO te gaan zitten, wat tegenwoordig geen enkel probleem is bij de huidige camera''s is de minder lichtsterkte van deze lens prima te compenseren
Ik heb maar een oudje, namelijk een 350D. Dat maakt het misschien al lastiger om te compenseren met ISO omdat ie niet zo hoog in waarde kan zonder teveel ruis te geven?
Closeshooter schreefCOLONFotograferen op 2.8 met snel bewegende objecten is niet bepaald gemakkelijk te noemen, hou er ook rekening mee dat je om het uiterste hieruit te kunnen halen je ook een camera moet hebben die qua AF zijn mannetje staat, is dit niet dan is het aantal missers qua scherpte vrees ik groeter dan het voordeel wat je uitde 2.8 haalt.
Dus hou met deze gegevens ook even rekening, lijkt allemaal gemakkelijk en zijn voordelen hebben 2.8, maar vergt behoorlijk wat oefening en preciezie, je scherptepunt is vrij klein, dus ruiter scherp, paard onscherp of andersom, dus fractie te laat of te langzaam en je zit met je focuspunt verkeerd.
Je hebt een punt hoor, deze objectieven zullen sowieso nogal overdone zijn voor mijn camera of valt dat mee? Ik wil ook voorkomen dat ik me blindstaar op de verkeerde dingen, bijvoorbeeld een hoog diafragma terwijl in mijn geval een objectief met IS misschien juist zinvoller is.

Het wordt er niet makkelijker op als ik eerlijk ben. Zoveel voors en tegens, uiteindelijk is het toch een kwestie van een compromis sluiten vrees ik. Of een objectief met IS en genoegen nemen met minder lichtsterkte, óf een lichtsterk objectief kiezen en hopen dat je geen IS gaat missen.
Over een gulden middenweg gesproken: is een 70-200mm f/4L IS USM misschien niet het alternatief wat ik nodig heb? Die komt qua lichtsterkte het meest in de buurt van de f/2.8, beschikt over IS én hij is betaalbaar.
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik bedoelde meer dat je net even een stop minder in je sluitertijd kan gaan zitten en daardoor weer meer licht wint. Uiteraard is het niet de bedoeling om binnen op een 1/100 te gaan schieten..dat werkt niet..
De 70-200 F4 IS is zeker een mooie lens en uitermate geschikt voor paardensport en vele andere doeleinde.
Voor wat voorbeeld foto's van paardenmet deze lens kun je hier een kijkje nemen.. http://www.jgphotography.nl/gallery/18865/Paarden/
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wel of geen IS is niet zo moeilijk :wink:

Bewegingsonscherpte van de opname = onscherpte door beweging van het onderwerp + beweging t.o.v. het onderwerp van het objectief door de fotograaf (shake).

IS heeft altijd voordelen; het is niet of nauwelijks merkbaar bij zeer korte belichtingstijden (omdat dan beide bewegingen bevroren worden).

Niet iedereen heeft dezelfde mate van "shake"; aanleg, training, levenswijze en leeftijd spelen een rol.
De één schiet met 1/15s, de ander moet naar 1/125s.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLON
Marfique schreefCOLONAlleen heb je de IS niet echt nodig bij snelle sluitertijden zoals bij paarden(sport)fotografie!

De 70-300 is zéker niet lichtgevoelig genoeg! En niet echt goed scherp in t laatste stuk bereik!
dat laatste neem je terug !!! :wink:

Zoals ik al daarboven ergens al had gezegd: ik had de L over het hoofd gezien.
Ik had het over de 70-300 IS USM zónder de L.....
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik had zelf je antwoord ook over het hoofd gezien, zag dit en reageerde meteen, omdat deze nieuwe 70-300 L simpelweg retegoednis, minstens zo goed als de alom geprezen 70-200L 4.0 IS.
voor mij in ieder geval de ideale lens, maar moet er wel bij bekkennen dat ik ook een 70-200l 2.8 erbij heb, dat maakt natuurlijk mijn commentaar en advies ietwat twijfelachtig, deze 2.8 zal ik nl niet zo snel wegdoen nl, vanwege 2.8 en vanwege de scherpte voor portretten alwaar ik deze veelal voor gebruik.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Dee-Dee schreefCOLON
Judith schreefCOLONToch zou ik voor paardensport ook zeker de IS versie kiezen als je ook in binnenbakken gaat fotograferen of in situaties waarbij je minder licht hebt.
Met de IS win je toch weer in je stops en dus met het licht.
Voor buiten tijdens concours of ergens anders met veel licht heb je de IS niet nodig.
Marfique schreefCOLONOok binnen moet je zo je instellingen kiezen dat je een snelle sluitertijd hebt; ga je te laag zitten in je sluitertijd, dan krijg je alleen maar bewogen beelden van de bewegende paarden; de IS gaat je daarbij niet helpen, want daar heb je volgens mij alleen profijt van bij langere sluitertijden ...
Juist, zo heb ik het wel altijd begrepen dus daarom altijd gedacht dat IS geen must was. Zijn er mensen die vinden dat IS wel degelijk zin heeft bij het fotograferen van paarden en andere dieren? Of mensen die het wel aanraden als je nog nooit echt met telezoom hebt gewerkt?
Je hebt dan een IS nodig die verticale beweging ondersteunt, maar het horizontale niet, handig bij pannen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

Vandaag ben ik bij een andere fotozaak geweest en daar werd mij uiteindelijk geadviseerd om te investeren in een andere body. Aangezien ik dat sowieso al van plan was (maar eerst een ander objectief wou kopen en in de toekomst pas een andere camera) en ik me goed kan vinden in de beweegredenen van de verkoper, is mijn denkwijze omgedraaid. Ik wil toch eerst gaan kijken voor een andere body namelijk de 60D. Met het oog op het budget wordt het geen objectief die ik eerst voor ogen had, maar eventueel een 70-200mm f/4L USM. Weliswaar geen IS en f/2.8 maar wel eentje uit de L-serie, iets waar ik toch veel waarde aan hecht.

Zou deze ommezwaai een verstandige keuze zijn?
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Verstandig? Schot in de roos!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Of misschien een 7D (8 fps burst) en gebruikte 70-200 f4 of zeg ik nu iets vreemds?
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

de 70-200 L non is, is zeker geen verkeerde keus. Volgens mij maakt Beaser hier ook regelmatig foto`s mee.
Een andere body heeft ook als voordeel dat de iso wat hoger kan dan bij een wat ouder model, hierdoor kan de sluitertijd ook weer korter worden. Ik denk zo maar dat de verkoper hier echt aan de klant heeft gedacht.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb gisteren een nieuwe Canon 60D en 70-200mm f/4L IS USM aangeschaft. De body heb ik al maar het objectief is nog in bestelling. Ben heel benieuwd naar deze combinatie en hopelijk is mijn keuze voor IS toch geen weggegooid geld.
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Mooie combi!!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Dee-Dee schreefCOLONhopelijk is mijn keuze voor IS toch geen weggegooid geld.
Waarom? Dat is toch een dijk van een objectief? Zelfs scherper dan de non iS. Dit objectief heeft dan ook ander glas dan de non iS. Ik heb erg vaste handen en kan prima zonder iS. Ik heb het dan over foto's van 1/30 sec op 150-200mm. Maar het is al vaker gezegd dat alle 70-200's gewoon erg goed zijn. De 70-200 F/4 iS is dus zonder meer geen weggegooid geld! Gefeliciteerd met de aanschaf van beiden!

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
flight
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2012 17:13
WoonplaatsCOLON ZAANDIJK

Een nadeel van de superieure L lenzen is en blijft het LOODZWARE GEWICHT
CANON EOS 7D;CANON EOS 5D Mark II |Canon EF 24-70mm f/2.8L |Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | Extender 2x III | Nikon Coolpix P4 VR
en een 
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Daarom ook L lens: loeizwaar :D
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

Gelukkig is de 70-200mm f/4.0 L IS met zijn 760 gram nog prima te hanteren. :)
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
flight
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2012 17:13
WoonplaatsCOLON ZAANDIJK

Dee-Dee schreefCOLONGelukkig is de 70-200mm f/4.0 L IS met zijn 760 gram nog prima te hanteren. :)

Ja maar ik kan de f/2.8 niet missen
CANON EOS 7D;CANON EOS 5D Mark II |Canon EF 24-70mm f/2.8L |Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | Extender 2x III | Nikon Coolpix P4 VR
en een 
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Dee-Dee schreefCOLONBedankt voor jullie reacties!

Ik heb gisteren een nieuwe Canon 60D en 70-200mm f/4L IS USM aangeschaft. De body heb ik al maar het objectief is nog in bestelling. Ben heel benieuwd naar deze combinatie en hopelijk is mijn keuze voor IS toch geen weggegooid geld.

Zeker geen weggegooid geld, die IS.
Deze maan gisteren met dezelfde lens uit de hand geschoten:
Iso 100, 200 mm, F 6.3, 1/30 sec.

crop:
Afbeelding
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

Goede foto, en behoorlijk scherp zover ik kan beoordelen. Bedankt voor het plaatsen!
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar